Kåre Hagen Den nordiske samfunnsmodellen: Bærekraftig i en globalisert verden? Presentasjon på Dilemmaseminar, 14.9.06 Næringslivets Hovedorganisasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Attføringsbedriftenes landsmøte i Tønsberg 11. Juni 2004
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon
Omsorg for barn og permisjon
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
10Velstand og velferd.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
Erling Steigum Institutt for samfunnsøkonomi Handelshøyskolen BI
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Fagorganisering inn i framtida - (sær)interessekamp og/eller velferdspolitisk fellesskap? Foredrag Norsk arbeidslivsforum Jan Heiret Historisk.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
OM INNOVASJON I OMSORG ”Utrede muligheter og foreslå nye innovative grep og løsninger for å møte framtidas omsorgsutfordringer” Utvalgsleder Kåre Hagen:
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Pensjonsordninger, yrkesaktivitet.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
HVORFOR TENKE NYTT? i verdens beste velferdsstat…
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Eierstyring og lønnsomhet: Ny innsikt fra store norske selskaper Øyvind Bøhren Bernt Arne Ødegaard Institutt for finansiell økonomi Handelshøyskolen BI.
Midlertidige ansettelser Økt mulighet for midlertidig ansettelse var et råd fra OECD for økt sysselsetting, spesielt for ungdom. OECD har snudd. Forskning.
Regjeringens tanker om fattigdom Framfylkingens nordiske fattigdomskonferanse Kjell Erik Øie Statssekretær
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Stabiliseringspolitikk – hvorfor og hvordan?
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
Verdens beste land å vokse opp i? forpliktelse.html?id= Engelstad(2005)
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
Interreg og Jørn Haabeth, Næringsrådgiver Østfold fylkeskommune 1.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Velferdsstaten Foto: Heidi Voss-Nilsen/Scanpix
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Grunnlaget for arbeidsplasser og sysselsetting
Economic growth around the world
Den skandinaviske modellen – et skjørt politisk kompromiss eller et stabilt økonomisk system? Kalle Moene.
Den nordiske modellen. Et forbilde?
Reformarbeidet i offentlig sektor
Lav rente – en gjeldsfelle
Konjukturer og stabiliseringspolitikk
Utskrift av presentasjonen:

Kåre Hagen Den nordiske samfunnsmodellen: Bærekraftig i en globalisert verden? Presentasjon på Dilemmaseminar, Næringslivets Hovedorganisasjon

Tre observasjoner og en gåte 1.Velferdsstaten er større og mer generøs enn noen gang før, uansett hvordan vi definerer og måler.. 2.Norsk (nordisk) kapitalisme er i en høykonjunktur som har vart lenge, privat velstand har økt enormt siste par ti-år.. 3.EU og globaliseringsvekker nasjonalstatens kompetanser, produksjonen blir trans-nasjonal. • Territorielt avgrensede, nasjonalstatlige velferdsmodeller skulle ikke kunne overleve!

’Some countries have been remarkably successful in combining economic growth with high levels of social protection and equality – especially the Nordic countries. Let’s see what the rest of Europe can learn from them.’ Global Competetiveness and in ( ), UNDP: Human Development Index Finland (13)Norge (1) 1.Finland (13)6. Norge (1) 2.USA (8)7. Singapore (25) 3.Sverige (2) 3.Sverige (2)8. Sveits (11) 4.Taiwan (-)9. Japan (9) 5.Danmark (17)Island (7) 5.Danmark (17)10. Island (7)  Noe må være riktig – men hva? Kilder: og U. Beck and A. Giddens, The Guardian, Oct. 4.

Nordisk velferdskapitalisme: Et paradoks for økonomer? ’Alt er feil’ – sett fra økonomens teoretiske perspektiv: • Høye skatter, ikke minst på arbeid • Store offentlige utgifter, sosialiserte ‘merit-goods’ • Svært små lønnsforskjeller • Sosialinntekten ligger langt opp mot arbeidsinntekten • Sterke fagforeninger, samfunnskorporative trekk Likevel kan vi observere at det går svært bra! • Hva gjør vi (riktig) i Norden? • Hva er feil i det konvensjonelle økonomisynet? • Hva er forutsetninger for stabilitet? Oppstilling etter en ide av Steinar Holden

Ny teknologiStørre markeder Mer inntekt produseres med færre hender DUALISERING La markedsmekanismer dele rikdommen: Store lønnsforskjeller, Liten offentlig sektor, høy fattigdom, privat ansvar, lavbetalt tjenesteyting, høy sysselsetting. La partene i arbeidsmarkedet dele rikdommen: Små lønnsforskjeller, Overføringstung off. sektor, famile- basert ansvar, lavbetalt tjenesteyting, Lav sysselsetting, moderat fattigdom Rikdom som kort livsarbeidstid La demokratiet dele rikdommen: Små lønnsforskjeller, Stor offentlig tjenestesektor, minst fattigdom, Høy, (særlig) kvinnelig, sysselsetting. Gode permisjoner, Rikdom som skattefinansierte omsorgstjenester.

Fire velferdstradisjoner • En nordisk vei - folkehjemsmodellen • I små land, protestantisk kultur, med historisk stor avhengighet av internasjonal handel, høy sosial likhet, sterkt demokrati, skattefinansierte, individuelle sosiale rettigheter. Utjevning. En medborger-modell • En tysk vei – sosialstaten • ‘den Bismarck’ske modell: Obligatoriske sosialforsikringer av mannen i arbeid, subsidiær sikring av familiemedlemmer. Husholdsbasert omsorg. Stabilitet og statusforskjeller. En lønnstakermodel. • En latinsk vei – ‘familiarisme’ • Den fascistiske arv: sterk stat på helse, stor rolle for familien (=kvinner), god inntektssikring av ‘kjerneproletariatet’ • En markedstradisjon – det todelte samfunn • Velferdspolitikk må ikke ‘forstyrre’ markedet; statlig ansvar bare for de svakeste, stimulert privat forsikring for de andre. Ulikheter i markedsposisjon gjenskapes som ulikhet i velferdsgoder. En markedsmodell.

Innsikter fra den sammenliknende velferdsstatsforskningen: • Ingen (lovmessig) sammenheng mellom den nasjonale velferdsstaten og territorielt produksjonsregime • De samme historiske faktorer gjenfinnes både i velferdsregimet og i kapitalismevariant • Sysselsettingsmønsteret er en funksjon av fordelingssystemet. • ’Negativ innsikt’: Den nordiske modellen er ikke spesielt ugunstig for et markedsbasert næringsliv. NÅ: Økende mistanke om sammenhenger: at bestemte trekk ved vår velferdsmodell er, eller virker som, gunstige rammebetingelser for økonomiske aktører!

Første gjetning: Velferdsregimet som kollektivt gode • Skattefinansierte, individualiserte rettigheter er kostnadseffektivt og avlastende for virksomhetene • Sosialiserte omsorgstjenester avlaster familien, øker skattebetalingsviljen og arbeidstilbudet • En effektiv, moderat fordelingsorientert offentlig sektor øker tilliten til myndighetene • Universelle institusjoner og egalitær velferdsfordeling øker nivået på sosial kapital, samarbeidsløsninger blir mer sannsynlige i alle mellommenneskelige forhold • Norge er et lavkostnadsland på transaksjoner (G. Hernes)

Andre gjetning: Et velferdsregime med sterke insitamenter til arbeid • Inntektseffektene av å ha vært innenfor er sterke (når du er utenfor) - og vi ønsker å styrke disse elementene • Egen yrkeskarriere er, og reproduseres som, en meget sterk sosial norm – med gunstige økonomiske effekter • Jo mer velferdsstaten avlaster kvinnerollen, jo vanskeligere å etablere selvaktelse som ikke-deltaker i arbeid. • Ikke-deltakelse i arbeid er fortsatt omgitt av tvilsom status (derfor det sterke suget etter diagnoser) • Fortsatt sterke materialistiske preferanser. Låne- heller enn sparefinansiert formuesoppbygging (i egen bolig).

Tredje gjetning (’flexicurity’-argumentet): Velferdsstatens risikososialisering hever nivået på risikotaking på individnivå. • Det er bra for virksomhetene, næringsdynamikk og samfunnsøkonomi at arbeidskraften er mest mulig mobil. • Derfor er det gunstig mye bytte av jobber, jobbinnhold, flytting og egenetablering. • Jo mer velferdsstaten er utformet slik at den frikobler sosial trygghet fra den konkrete arbeidskontrakt, • Jo mindre er velferdsrisikoen ved å være mobil (ta risiko) i arbeidsmarkedet og ved å være med på omstilling. • Likhetsmålene i tjenesteytingen fjerner risiki ved geografisk mobilitet • NÅR FOLK HAR TRYGGHET FOR VELFERD TAR DE, OG KLARER DE, STØRRE RISIKO I ØKONOMIEN.

Er ’flexicurity’ nøkkelen? • Løsrivelsen av sosiale rettigheter fra rollen som lønnstaker viste seg å ha den virkning at menneskene kunne være trygge selv om jobbene er utrygge • Store omstillinger og reformer som er nødvendige (for å vinne i den globale konkurransen) går raskere og smidigere når • menneskene har trygghet for inntekt og tjenester • det er et høyt nivå på sosial kapital • det finnes velfungerende institusjonelle arenaer for kollektiv interesseartikulering (et korporativt system, fra mikro til makro) • det finnes en offentlig tjenesteyting som infrastruktur for humankapitalen Status: Vi vet ikke hvorfor det går så bra med Norden, men det har vokst fram en forskningsagenda som har utkrystallisert et sett av spennende antakelser!

Et dillemma under oppseiling? • Jo mer virksomhetene investerer i å individualisere jobbsituasjon (for å få ned sykefravær og avgangsalder og for å gi marginal arbeidskraft en sjanse), • Jo sterkere kan båndene bli mellom den enkeltes arbeidskontrakt og den personlige sosiale tryggheten, • og jo mer undergraver vi akkurat den mekanisme som er nøkkelen til vår suksess! • Men om vi ikke individualiserer jobbsituasjoner kan vi ikke lage et inkluderende arbeidsliv. • MODELLENS AUTOPILOT: En stadig mer effektiv økonomi er i stand til å bære en stadig større andel av befolkningen utenfor arbeid - fordi skattebetalingsviljen er så høy fordi fordelingspolitikken er så egalitær (og ressursrenten så stor…).

Hvordan forene flexicurity og IA? 1.Virksomhetenes risikotaking (ved tilrettelegging) må sosialiseres på fellesskapet 2.Virksomhetene må tilskyndes til, av egeninteresse, å tilby (mindre normalarbeid) og mer ’mangfoldsarbeid’. 3.Tilpasset arbeid må finnes i et marked mer enn i hver enkelt bedrift. Et slikt marked må skapes med politikk. 4.Velferd gjennom aktivitet er bra, om aktiviteten øker individets kapasitet til å være mobil: Forholdet mellom aktivitet og arbeidskontrakt må ikke bli for fast.