Næringslivet og forvaltning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
RFF årskonferansen 2012 Henvisningen av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) til det europeiske kvalifikasjonsrammeverket EQF.
Advertisements

Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Bruk av håndholdte spillkonsoller og kommersielle spill i skolen
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
FORMATIV VURDERING.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Ledelse av smidige prosjekter – gi slipp på kontrollen?
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Hva har Karl Marx, Henry Ford og Smidig til felles?
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid Network group for Quality Development.
Gründerskolen. What is Gründerskolen? Award winning study programme which aims to develop students’ theoretical and practical knowledge of entrepreneurship,
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Introduksjon til Arbeidslivslæring Fra skolelærdom til yrkesutøvelse Tool 1100 forelesning 3/10-07 Annett Hillestad
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Skole - pedagogikk Innovasjonsprosjekter hvor pedagogikken har vært førende Opptatt av institusjonelle endringer Suksessfaktor: Lage substans Har en del.
Mobilitet og organisatorisk endring Tom Erik Julsrud *Telenor Research & Development/University of Trondheim
Misjon – å krysse grenser
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
Geografiske informasjonssystemer (GIS) SGO1910 & SGO4930 Vår 2004 Foreleser: Karen O’Brien Seminarleder: Gunnar Berglund
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
GNP per Capita in 1971 Index USA = 100
IDI FU-møte 10/ Quick presentation round
Meta-analyser og systematiske oversikter
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
SmartSwap.
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
Hvilke muligheter finnes i andre deler av 6RP?
CAMPAIGNING From vision to action.
Universell utforming i IKT-prosjekter
Using nursery rhymes and songs
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Er han god, da vil han. Kan han så vil han
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Design driven Innovation Programme (DIP)
Misjon – å krysse grenser
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Fra valg til læring.
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

Næringslivet og forvaltning IKT og læring Teknologi Tilgang til lærings-ressurser Peda-gogikk Utddanningsektoren Næringslivet og forvaltning Dagliglivet

Community of Vikna (Rørvik)

Island in Vikna http://www.sor-gjaeslingan.no/

Nordøyan Nordøyan er truleg eit av dei eldste fiskeværa i Noreg og busettinga kan dokumenterast heilt attende til 1521. Freda frå 1996. http://www.nordoyan.no/

BY AIR

Vinter i Noreg / Winter in Norway / Winter in Norwegen Utgraving ... / Excavation ... / Ausgrabung ...

Coast Liner

AVH YNVS Nitol

Samarbeidsmodeller Modell 1 Modell 2 Bedrift Kompetansemiljø Bedrift senter

Lærende organisasjoner Bedrift Kompetansemiljø Bedrift Kompetansemiljø Tilrettelegger for læring

NITOL Telenor Mobil YNVS

Ringverknadar lærarar NK Utdanning av 30 tilsette VK YNVS 50 lærarar NK Utdanning av 30 tilsette VK YNVS Internt samarbeid YNVS Målsetting etablering av 100 nye arbeidsplassar TM NITOL Gjensidig binding

Oppnådde mål Tar vi for oss som eksempel 1998, så gjennomførte 96% av studentane studia sine. Det var berre 4 stryk av til saman 350 eksamenar. Gjennomsnittkarakterane for studentane i Rørvikmodellen var 0,2 betre enn snittet for dei som følgde kursa på vanleg måte ved utdanningsinstitusjonane. (For studieåret 2008/2009 så oppnådde studentane i Rørvik karakteren B i snitt, det var langt betre enn for dei andre som tok same kursa.)

Studieorganisering alt 1 Velge kurs som allerede tilbys som nettbaserte. Dette blir hyllevare og en må velge av det som tilbys. Liten eller ingen tilpassing i kurset om det måtte være ønskelig. Tilbyder tar seg av kursgjennomføringen.

”This is about more than learning at work, much more ”This is about more than learning at work, much more. When I started, I thought:´Yes, I want to improve my skills; yes, I want to keep my job. ´When I left school, I thought: ´That´s it, I´ve stopped my learning.´ When I started the work programme, I was a bit nervous at first. Now, I find I keep looking at the college prospectus – we all do – and keep asking: ´What do I do next? ´Yes, we have come to understand the importance of lifelong learning.” Middle-aged worker at the communications company Telenor Mobile describing how a training scheme to prevent redundancy led to the creation of a workplace lifelong learning society.

NTNU levere infrastruktur EIK - Et innovativt kompetanseprosjekt EIK er et kompetansehevingsprosjekt som skal rekruttere og utvikle dyktige og motiverte medarbeidere i en rekke bedrifter i Ytre Namdal. Bedriftene som står bak prosjektet har pr. idag over 320 ansatte, men det er en kjensgjerning at tilgangen på nye medarbeidere er den vesentligste begrensningen for vekst. Prosjektet vil ha stor betydning med tanke på rekruttering, og kan dermed gi en betydelig økning i antallet ansatte. Prosjektet EIK, er et samarbeid mellom bedriftene Telenor Mobil, Gothia, Manpower, Aktiv Kapital og Lindorff, tilbyr i samarbeid med Ytre Namdal videregående skole og Høgskolen i Sør-Trøndelag NTNU levere infrastruktur og gjennomføre forsking http://eik.no-el.no/node/1

Utviklingstrappa

Her, noen sende bilete andre ikkje. Den som har ordet Deltakarar Tavle Chat Skjermbilete med fast oppsett Skjermbilete med fleire vindauga som kan flyttast og ein kan endre storleik på kvar for seg Deltakarar. Her, noen sende bilete andre ikkje.

Teknologi Trykk-/lysfølsom skjerm

Whiteboard

Soner for kamera 1 Kamera 2 Klokke Kamera 3 Camera 1 Kamera 1 Lærret Desk Camera 1 Kamera 1

Deltakarar, lærar og chat Elektronisk tavle for læraren som også blir tavla i konferansesystemet Skjermbiletet delt i to arenaer, eitt for tavlebruk og eitt for visning av deltakarar, lærar og chat.

Plassering av lyskilde sett fra siden sett bakfra

Stort mykt lys

hard lyskilde med en reflektor

Lyskilde for å fjerne skygger

Utviklingstrappa

Studieorganisering alt 2 Utvikler kurs/temaer ut fra direkte behov og ønsker, men opplegget gjennomføres ellers tradisjonelt på nettet. Her vil en måtte samarbeide med tilbyder om utvikling av aktuelle kurs/temaer som det å velge innhold. Her kan vel tilbyder også ta seg av kursgjennomføringen.

Her må nok bedriften(e) engasjere seg mer enn nevnt under de to første alternativa. Bedriftene må i samarbeid med kurs-/tematilbyder(e) i tillegg til det andre punktet ovenfor, velge ut og forme aktuelle prosjekt, danne studentgrupper, administrere studentgruppene, delta i veiledningen og gjennomføringen av prosjektene, være kontakt mot aktuell kurstilbyder. En må komme fram til prosjekt der det vil være behov for de fagtilbud som en ønsker utdanning i. En bedriftskontakt vil her fungere som lærer eller hjelpelærer.

Menneske, teknologi og organisasjon Man Organization Technology MTO Vennes (2005)

Pedagogikk, teknologi og organisasjon Organization Technology PTO

Concurrent Design Concurrent design (CD) is a collaborative and parallel design process based on ideas from concurrent engineering and K. Oxnevad’s research on concurrent analysis and design. “Concurrent design integrate a diverse group of experts and enables effective and complete communication among them. In a concurrent design process information is shared, allowing simultaneous focus on various phases of the product development cycle. It can be characterized through a close interrelation between the people; executing a design process; using suitable tools. The goal is to compress the design cycle from to concept to final product, while improving quality”

Concurrent Design cont “The methodology is built up around eight central principles: Analysis and design activities are performed by a multi-disciplinary design team; the design team members work together in concurrent sessions; (3) “customers” and team members participate in the concurrent sessions; (4) analyses and design activities take place in a concurrent, and near real-time fashion; (5) Interlinked high-end computer tools are utilized in the concurrent sessions by the team members; (6) these high-end computer tools are used from the early parts of the design cycle; (7) common geometrical data (CAD) is shared electronically between the tools; and (8) CAD, structural, thermal, and optics data can be imported and exported to and from the design team”(Oxnevad(2001), p3).

CCeD

Action research “Improvement and involvement are central to action research. There is, first, the improvement of practice of some kind; second, the improvement of the understanding of a practice by its practioners; and third, the improvement of the situation in which the practice take place” (Cornford and Smithson, 1996: pp. 215)

Evaluering av prosjektet Evalueringen må sjå på dei pedagogiske, organisatoriske og tekniske - og praktiske sidene ved denne type avansert IT-basert online undervisning og veiledning. Vi må se på læringsutbytte i denne formen for læring.

Utviklingskurve Kryssa grøftene Crossing the chasm, Morre (1999), Aarsland (2002) 46