Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksperimentet Frode Svartdal UiTø © Frode Svartdal – H2005.
Advertisements

Konklusjoner fra ”Å spørre den det gjelder”
Statistikk på 50 5 minutter
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
- en eksplorativ undersøkelse
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Enhalet og tohalet hypotesetest
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
Statistisk metode & dokumentasjon av legemidlers effekt
Eksempler, eksperiment
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Effekter av forskjellige lystyper på fotosyntese i Euphorbia pulcherrima Sheona Innes.
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
Kritisk gjennomgang av vitenskapelige studier.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2010
Flytting i et segregert bylandskap
Vitensenteret i Trondheim
Transformasjoner Men hva hvis relasjonen er kurvelinjær?
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
NOIS vanskelige variabler og andre utfordringer
Arbeidsmiljøundersøkelse Universitetet i Stavanger Enhetsrapport for TN, Institutt for petroleumsteknologi.
Kvantitativ dataanalyse: Prinsipper og eksempler
Frode Svartdal UiTø April 2009
Utdypende om design & statistikk Frode Svartdal UiTø April 2012.
Utdypende info, design & statistikk
ANOVA: Litt om design & statistikk
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Randomisering av deltakere i eksperiment
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Prosjekt og forskningsrapport
Korrelasjon Frode Svartdal UiTø 2014.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø)
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
LP og evidens i undervisningen
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Aggression Replacement Training
1 Virker medisinen? Kliniske prøvninger. Thore Egeland, Rikshospitalet og UiO.
Eksperimentelle design Ikke-eksperimentelle design
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø Okt © Frode Svartdal.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
Korrelasjonelle metoder
Hovedoppgaveforberedende seminar
Standardisering Nico Keilman Demografi grunnemne ECON 1710 Høst 2009.
Siste forelesning er i morgen!
Randomiserte kontrollerte studier
Kræsjkurs Del Ii Hypotesetesting
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
1 Trombolytisk behandling av akutt iskemisk hjerneslag Eivind Berge Ullevål Universitetssykehus 1. november 2001.
Hva viser vår forskning med studenter
Retningslinjer for klinisk praksis
Meta-analyser og systematiske oversikter
Forskningsdesign: eksperiment
Effekter av forskjellige lystyper på fotosyntese i Euphorbia pulcherrima Sheona Innes.
Prosjekt og forskningsrapport
Hypotesetesting: Prinsipper
Hvorfor tidlig intervensjon ved psykoser?
Korrelasjonelle metoder
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
Fra idé til publikasjon
Fra idé til publikasjon
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø V-2010
Utskrift av presentasjonen:

Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal

Meta-analyse  Statistisk prosedyre for å oppsummere funn fra flere undersøkelser  Viktig redskap for å trekke konklusjoner der enkeltundersøkelser ikke tillater en entydig konklusjon  For eksempel:  noen studier viser forventet effekt  noen studier viser motsatt effekt  noen viser 0 effekt

Meta-analyse Områder der meta-analyser anvendes:  Virker en bestemt terapi-metode?  Virker kognitiv atferdsterapi?  Virker en bestemt klinisk behandlingsteknikk?  Jfr. evidensbasert medisin  Hva sier egentlig forskning om en bestemt problemstilling som har vært mye studert?  Er effekten av belønning positiv (jfr. undermining)?

Meta-analyse Informasjon som inngår i analysen:  Effektstørrelse  Antall deltakere i undersøkelsen

Effektstørrelse I  Effekt viser til ”the degree to which a phenomenon exists” (Cohen, 1977)  Hvor stor er en gruppeforskjell?  Hvor sterkt samvarierer to variabler?  Hvor mange av de som får behandling blir friske, sammenlignet med en kontrollgruppe som ikke får behandling?

Effektstørrelse II  Effektstørrelse i en undersøkelse angis ved et mål som gjør sammenligning med andre undersøkelser mulig  Typiske mål:  Forskjeller mellom grupper  Gjennomsnitt behandlings-gruppe vs. gjennomsnitt kontrollgruppe  Samvariasjon (korrelasjon) mellom variabler

Effektstørrelse III: Eksempel For to gruppegjennomsnitt:  Behandlingsgruppe: 10Kontrollgruppe: 16  Standardavviket (variasjon i skårene rundt gjennomsnittet) = 8  Effektstørrelse (ES): (10 – 16) / 8 = 0,75  Dvs. Målt i forhold til standardavviket, skårer behandlingsgruppen 0,75 høyere enn kontroll  Viktig: Jo mer variabilitet i skårene (=høyere standardavvik), desto mindre effektstørrelse

Effektstørrelse IV  Flere måter å beregne effektstørrelse på  Rate differences, odds ratios, relative risks, mean differences, correlations  Flere betegelser på effektstørrelse  ES, d, r  Vanlig fortolkning av d  Liten = 0,20  Medium = 0,50  Stor = 0,80  Fortolkningen kan variere noe fra område til område

n (antall deltakere)  Undersøkelse 1: n = 16  Behandlingsgruppe: 8  Kontroll: 8  Undersøkelse 2: n = 50  Behandlingsgruppe: 25  Kontroll: 25  Konklusjon fra undersøkelse 1 er sannsynligvis sikrere enn fra undersøkelse 2; hvorfor?

n  Power: Er undersøkelsen vår slik at den kan oppdage en effekt hvis den faktisk er der?  n er viktig: Få deltakere reduserer power, mange deltakere øker power  Hvor mange?  Hvis små gruppeforskjeller  øk n  Hvis stor variasjon innen gruppene  øk n

Meta-analyse  I meta-analysen inngår  undersøkelser med (omtrent) samme metode  og man registrerer  n (antall deltakere)  effektstørrelse

Meta-analyse: Eksempel  Hjelper tiltak X mot hjerteinfarkt?  Effektstørrelse her: Odds ratio  Study 1: Treatment 26 / 264 Control: 32 / 253  Study 2: Treatment xx / xxControl: xx / XX  Odds ratio: Lett å regne ut vhja statistikkprogram  Betydning i følgende eksempel:  1.0 indicates no effect,  values less than 1.0 reflect a better outcome for the treated group (mindre sjans for hjerteinfarkt)  values over 1.0 reflect a better outcome for the control group

høy n lav n Effekt Kombinert datasett

Meta-analyse: Generelt  Hjelpemiddel til å oppsummere data fra mange enkeltstudier  Tar hensyn til  antall deltakere  effektstørrelse  Viktig, siden enkeltstudier ofte gir sprikende svar

Meta-analyse: Generelt  Gitt at man finner en overall effekt av flere studier, kan man beregne hvor mange studier med 0-funn som må til for å rokke ved konklusjonen  Se boka!

Meta-analyse: Noen lenker  Diskusjon av teknikken   Eksempel  Artikkel som bruker meta-analyse  l l  Kritisk kommentar til denne artikkelen  l l  Programvare  