Norwegian Academic Libraries

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
Advertisements

Nettverksamling i matematikk
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Erfaringer fra internasjonal utveksling
1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR.
Opplevd kvalitet og målt kvalitet: Brukerundersøkelser: Målgruppe: - brukere av hjemmetjenesten (18 indikatorer) - beboere på inst. (24.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Plan- og bygningskontoret Plan- og bygningskontoret Innbyggerundersøkelsen.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
LibQUAL+™ som verktøy i norske bibliotek. Hva, hvorfor og hvordan? Det 71. norske bibliotekmøte, Bergen /© Bente Saxrud.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
1 Trykte vedlegg: Utvidede kommentarer per april Ingress: Saken presenterer resultater per april Forslag til vedtak: 1.Styret er bekymret for.
Resultater Kundesenter
2004 Survey galore! Vaya con dios ISUIT for nybegynnere IISUIT for viderekommende IIIStudentsurveyen IVVeien framover.
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Høgskolen i Oslo HiOs LÆRINGSSENTER – Bibliotek / IT / AV LÆRINGSSENTERET Snarveien til et nytt kunnskapsunivers v/ Kari Frodesen, spesialbibliotekar LS/P35.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Indikatorer som grunnlag for beslutninger i bibliotek Sammenlikning mellom humaniora- og samfunnsfagbibliotekene ved 5 universitetsbibliotek Harald Bøhn.
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Brukere per årsverk i biblioteket Indikator A2. brukere per årsverk Mål Vise hvor store personalressurser som stilles til disposisjon for bibliotekets.
NKIs erfaring med Læringspartnere
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Helsestasjon Helsestasjon Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
ALEPH brukermøte 2007 Status fra ALEPH Plus Team.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
1 VELKOMMEN til Fagkurs i Henningsvær juni 2008.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
NASJONALE INDIKATORER FOR NORSKE UNIVERSITET- OG HØGSKOLEBIBLIOTEK Kvalitet og statistikk På vegne av prosjektgruppen: Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
1 Losam utdanning og læringskvalitet Inkluderende arbeidsliv Anne Lise S. Larsen Personalavdelingen Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
ASP-basert Helpdesk for Veterinærinstituttet ASP-based Helpdesk-system for Norvegian Veterinary Institute.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skatteetaten.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Folkebibliotek.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skolefritidsordning.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen NAV NAV Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Hjemmesykepleie.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Helsestasjon.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Fastlege Fastlege.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Plan- og bygningskontoret.
Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen.
BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGEN INFORMASJON TIL STYRERE DATAINNSAMLING I denne presentasjonen finner du viktig informasjon om hvordan du kan bidra til.
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Forskningsstøtte ved UBA
St.Hanshaugen - bydelsrapport
Frogner - bydelsrapport
Nordstrand - bydelsrapport
Utskrift av presentasjonen:

Norwegian Academic Libraries LibQUAL+ Norwegian Academic Libraries Av Sølvi Løchen, Universitetsbiblioteket i Trondheim 72.Bibliotekmøte, Hamar 18.mars 2010

Foredraget handler om… Kvalitetssikring LibQUAL+, ARL og servqual Norsk konsortium Undersøkelsen Evaluering Konsortiets framtid Råd

Kvalitetssikring av bibliotek i universitets- og høyskolesektoren Kvalitetsreformen 2003 Mål- og resultatstyring, risikostyring, økonomiske reformer Evaluering av virksomheten Benchmarking med indikatorer Brukerretting

Universitets- og høyskolerådets bibliotekutvalg Kvalitetssikring av bibliotek i universitets- og høyskolesektoren Kvalitetsindikatorer (ABM-u) og brukertilfredshetsundersøkelser (LibQUAL) anbefalt i 2007 Anbefalte konsortium: benchmarking Universitetsbiblioteket i Trondheim er koordinator

Konsortiets institusjoner med kontaktpersoner: Universitetsbiblioteket i Agder Else-Margrethe Bredland og Henry Langseth Universitetsbiblioteket i Tromsø Johanne Raade og Runa Rønning Ryeng Universitetsbiblioteket i Bergen Marit Kullerud Universitetsbiblioteket i Oslo Per Morten Bryhn Universitetsbiblioteket i Trondheim Sølvi Løchen (koordinator) Vi startet arbeidet i 2007, og pga programmeringsrutiner gjennomførte vi undersøkelsen først våren 2009.

LibQUAL+ ARL (non-profit) Internasjonal undersøkelse For enkeltbibliotek For konsortier; bl.a. Sconul (67 forskjellige institusjoner, årlig siden 2003) Norwegian Academic Libraries (5 bibliotek) European Business Schools (BI, NHH)

Deltakerbibliotek fra Australia, Canada, Denmark, Egypt, Finland, France, Hong Kong, Ireland, New Zealand, the Netherlands, Norway, South Africa, Sweden, Switzerland, U.K., U.S.

Språk Da vi ikke klarte å harmonisere stillingsbetegnelsene med European business Schools opprettet LibQUAL en egen undersøkelse for UH-bibliotekene i Norge. Vi prøvde å tilpasse oss den britiske språkversjonen, og tilbød en engelsk og en norsk språkversjon. Oversettelsen av spørsmålene bygget på BIS norske versjon, de hadde gjort en stor jobb før sin første gjennomføring av undersøkelsen. (Killick, 2008)

Forarbeid Sted Markedsføring Invitasjon Kampanjeperiode Incentivpremier Agder Nettside plakater Rollups Bokmerker Nyhetssak UiA-aktuelt Bibliotekets nettsider. E-post til alle studenter og ansatte 4.-17.mai 2009 Ipod (1 stk) Gavekort (3 stk) Bergen Plakater (vedlegg) løpesedler Annonse (Studvest) Intervju (På høyden) Stand (rettet mot studenter) E-post (kun ansatte) Studentportalen 2. – 15. februar Ipod (3 stk) Minnepenn (10 stk) Oslo Løpesedler Bibliotekets nettside Stands i biblioteket Publikumsmaskiner E-post til alle ansatte og studenter 27. april - 10. mai IPod touch (1 stk) IPod nano (2 stk) Gavekort a kr 1000 (10 stk) Tromsø Universitets nettside Universitetsbibl.nettside Artikler i studentavis Bannere 1.side på publikumsmaskiner 15. –  29. april Ipod Nano (2 stk) Trondheim Løpesedler Plakater Universitetets intranettsider Bibliotekets nettsider It's learning  E-post (utvalg, deretter samtlige) 11. - 30.mai Mini-PC (2 stk fordelt på hhv. student og ansatt) På LibQUALs nettsider foregår alle forberedelser, spørsmål besvares kvikt på epost eller telefon. Vi måtte gi en beskrivelse av biblioteket, oppnevne kontaktperson, inngå avtale, betale regningen (ca. 20 000 kr.).

Svarprosent, antall kommentarer og fullføringsgrad blant målgruppene     Sted Svarprosent studenter (1) Svarprosent ansatte Svarprosent totalt Åpen kommentar (2) Fullført (3)     Agder 7.8% 13.4% 8.6% 39% 40 %     Bergen 7.5% 15.0% 9.2% 33% 37 %     Oslo 10.7% 12.9% 52 %     Tromsø 8.3% 7.7% 8.2% 45 %     Trondheim 11.5% 8.7% 10.9% 29% 36 %     TOTAL 10.8% 43 %     1) Svarprosenten i de tre første kolonnene sees her i forhold til det totale antallet ansatte og studenter slik det fremgår i DBH, og ikke i forhold til de som mottok undersøkelsen (Ulik utvalgsmetode ved de forskjellige institusjonene). 2) Fritekstfelt til slutt i spørreskjemaet som var valgfritt å benytte 3) Prosentandel av de som åpnet spørreundersøkelsen og besvarte tilstrekkelig antall spørsmål til at den telte som en gyldig besvarelse. Prosenten er regnet ut etter det totale antallet studenter som er registrert i DBH. Utvalgsmetoden var forskjellig ved de forskjellige bibliotekene.

Sted Åpnet skjemaet Svar Lavere grad Høyere grad Akademisk personale Oversikt over faktisk antall besvarelser blant studenter og ansatte    Sted Åpnet skjemaet Svar Lavere grad Høyere grad Akademisk personale Annet personale Kommentarer    Agder 1867 748 459 139 113 30 291    Bergen 4240 1550 379 575 449 145 508    Oslo 8186 4244 1673 1777 558 213 1382    Tromsø 1909 864 299 345 211 8 338    Trondheim 7336 2659 1092 1076 372 105 775    TOTAL 23538 10065 3902 3912 1703 501 3294 Svarprosenten var lav uansett hvordan vi regner den ut. Hvorfor? Det er en uvanlig undersøkelse i Norge, og den tar tid (ca. 15 min). Man mister motet når man må finne ut hvordan en undersøkelse skal besvares. Ikke bare et svar, men tre svar for hvert spørsmål.

Slik så undersøkelsen ut.

Undersøkelsens formål: Skape ”bli-god-kultur” Forstå brukernes opplevelse Systematisk samle og tolke tilbakemeldinger over tid Gi sammenlignbare data fra andre institusjoner Identifisere beste praksis  Øke bibliotekpersonalets analytiske evner når det gjelder å bruke og tolke data

22 hovedspørsmål Tre temaer: Biblioteklokalene Informasjonstilgang Service og personale   I tillegg kommer 5 valgfrie, lokale spørsmål der tema derfor vil variere 

Det skal også svares på spørsmål om: Tilfredshet Bibliotekbruk: fysisk eller nettsider Demografi – ”bibliotektilhørighet”, alder og kjønn Stilling/studentkategori (vit.ans.og stud.) Fagområde Eget felt for fritekstkommentarer

Service 9 spørsmål (tillit, individuell service, høflighet, vilje og kompetanse til å svare, omtanke, forståelse, hjelpsomhet, pålitelighet) Stolpediagrammer som viser avstand mellom lavest aksepterte til ønskete nivå, og opplevd nivå Tre tabeller, spørsmålene er delt opp i: Tilfredshet med serviceinnstilling Tilfredshet med kompetanse

Tabell 1. Opplevd serviceinnstilling hos bibliotekansatte: Vitenskapelig ansatte AS 2 Å gi brukerne individuell service og oppmerksomhet AS 3 Bibliotekpersonale som er høflig og imøtekommende AS 4 Vilje til å besvare forespørsler fra brukerne AS 6 Bibliotekpersonale som har omtanke for brukerne AS 8 Bibliotekpersonalets vilje til å hjelpe brukerne AS 2 AS 3 AS 4 AS 6 AS 8

Tabell 2. Opplevd serviceinnstilling: Studenter, lavere grad AS 2 Å gi brukerne individuell service og oppmerksomhet AS 3 Bibliotekpersonale som er høflig og imøtekommende AS 4 Vilje til å besvare forespørsler fra brukerne AS 6 Bibliotekpersonale som har omtanke for brukerne AS 8 Bibliotekersonalets vilje til å hjelpe brukerne AS 2 AS 3 AS 4 AS 6 AS 8

Tabell 3. Opplevd kompetanse hos bibliotekansatte: Vitenskapelig ansatte AS 1 Bibliotekpersonale som har tillit hos brukerne AS 5 Bibliotekpersonale som har kompetanse til å besvare spørsmål AS 7 Bibliotekpersonale som forstår hva brukerne trenger AS 9 Pålitelighet i forhold til å håndtere brukerproblemer AS 1 AS 5 AS 7 AS 9

Lokaler 5 spørsmål 2 tabeller vitenskapelig ansatte studenter, lavere grad

Tabell 4. Lokaler: Vitenskapelig ansatte LP 1 Biblioteklokaler som inspirerer til studier og læring LP 2 Stille soner for individuelt arbeid LP 3 Lett tilgjengelige og innbydende lokaler LP 4 Biblioteket som et godt sted for forskning, studier og læring LP 5 Områder for gruppearbeid LP 1 LP 2 LP 3 LP 4 LP 5

Tabell 5. Lokaler: Studenter, lavere grad LP 1 Biblioteklokaler som inspirerer til studier og læring LP 2 Stille soner for individuelt arbeid LP 3 Lett tilgjengelige og innbydende lokaler LP 4 Biblioteket som et godt sted for forskning, studier og læring LP 5 Områder for gruppearbeid LP 1 LP 2 LP 3 LP 4 LP 5

Informasjonsressurser 8 spørsmål 3 tabeller: Tilfredshet med omfang (elektronisk, trykt og tidsskrifter) De elektroniske informasjonsressursene jeg har behov for

Tabell 6. Informasjonsressurser: Vitenskapelig ansatte IC 3 Det trykte (papirbaserte) bibliotekmateriale jeg har behov for IC 4 De elektroniske informasjonsressursene jeg har behov for IC 5 Moderne utstyr som gir enkel tilgang til den informasjonsen jeg trenger IC 3 IC 4 IC 8

Tabell 7. Informasjonsressurser, web: Akademisk personale IC 1 Muligheten for å bruke elektroniske informasjonsressurser hjemmefra eller fra kontoret IC 2 en bibliotekweb der jeg lett kan finne fram selv IC 5 Moderne utstyr som gir enkel tilgang til den informasjonen jeg trenger IC 6 søkeverktøy som er enkle å bruke slik at jeg kan finne ting selv IC 7 Å gjøre informasjon lett tilgjengelig for selvstendig bruk IC 1 IC 2 IC 5 IC 6 IC 7

Tabell 8. IC-4: De elektroniske informasjonsressursene jeg har behov for: Vitenskapelig ansatte, studenter, høyere og lavere grad.

5 valgfrie tilleggsspørsmål Opplæring i hvordan jeg får tilgang til, evaluerer og bruker informasjon Opplæring i hvordan jeg effektivt bruker elektronisk tilgjengelige databaser, tidsskrifter og bøker Opplæring i bibliotekbruk på forespørsel Å skreddersy svar på enkeltspørsmål fremfor å lære meg mer enn jeg trenger å vite Hjelp som medvirker til at jeg finner nødvendig informasjon mens jeg utvikler mine forskningsferdigheter Muligheten for online hjelp til bibliotekets elektroniske ressurser Bibliotekpersonalets hjelp til å lære meg hvordan jeg får tilgang til og bruker informasjon Hjelpsomhet til å løse brukernes IT-problemer Å gjøre meg oppmerksom på bibliotekressursene og tjenestene Enkel navigering på bibliotekets nettsider Plukket ut fra en lang liste tidligere brukte spørsmål. Ikke alle bibliotekene ønsket tilleggsspørsmål.

Kommentarer 291 (Agder) 508 (Bergen) 1382 (Oslo) 338 (Tromsø) 775 (Trondheim) 3294 (til sammen) Verdifullt for intern oppfølging Mest nyttig for lokale forhold: service i enkeltbiblioteket, lokaler, arbeidsmiljø, pc’er og annet utstyr, spisemuligheter, etc. Fint å bruke til å begrunne behov.

Analysemuligheter Rapportene fra LibQUAL+ Excel SPSS Brekke resultater ned på bibliotek-nivå Analyseverktøy på LibQUAL+’s nettsider Følge med på svarprogresjon underveis Fordeling av svar på avdelingene Statistikk med tabeller over resultater i fagmiljøer (kombinere bibliotek og for eksempel samfunnsfag) Stadig under utvikling

Evaluering av LibQUAL+ Styringsverktøy Brukernes synspunkter viktig Sammenligne med andre bibliotek God oppfølging (e-post) Ofte å se L-ansatte på europeiske konferanser Holder kurs, møter i England (Sconul) Tung undersøkelse Ingen lokal tilpasning: alt standardisert To språkversjoner, to undersøkelser 23.538 respondenter åpnet spørreskjemaet, bare 10.065 fullførte den Lanserer ny versjon i 2010: LibQUAL Lite Vi oppfyller krav og forventninger fra myndighetene. Et system som stadig er under utvikling.

Råd til nye deltakere Opprett en lokal gruppe i god tid Skaff tillatelse til å sende ut eposter Send ut til alle studenter og ansatte Unngå eksamenstider og semesterslutt Ikke vær redd for å spørre LibQUAL+ Test ut undersøkelsen på bibliotekansatte Markedsfør Sett opp premier Resultatene må ut til brukerne Bruk resultatene som begrunnelse for budsjettforslag Representativt utvalg kan gi for få respondenter slik at det blir vanskelig å analysere.

Hva skjer videre? Rapport i nær framtid Konsortiet har besluttet å anbefale ny LibQUAL+ undersøkelse Konsortiet opprettholdes Noen flere som vil bli med? Ta kontakt! solvi.lochen@ub.ntnu.no

Takk for meg  solvi.lochen@ub.ntnu.no Universitetsbiblioteket i Trondheim Universitetet i Tromsø Universitetsbiblioteket i Oslo Universitetet i Agder Universitetet i Bergen