Helhetlig kompetanseutvikling Forståelse og muligheter Kapittel i anatologi av Per Amundsen (2004)
Forbrukskultur Mediesamfunn som stimulerer en forbrukskultur -> reklame og media Ungdom bruker 30 timer i uka til forbrukskultur TV og dataskjerm -> 2-6 timer ”Inntrykksslitasje” -> vanskelig med å konsentrere seg om noe som ikke er underholdende.
Sosialt og mennesklig Barn står dårligere stilt enn før Dårlig selvfølelse Mobbing Mental helse Atferdsproblemer ”Det du vil at andre skal gjøre mot deg, skal du gjøre mot andre.”
Sosial kompetanse Skolen har ansvar for både læring og danning Tanke (lære, tolke, vurdere) Handling (lykkes i sosialt samspill) Følelse (føle seg kompetent, empati) ”Sosial kompetanse er grunnmuren for læring” Et menneske sitt behov for trygghet, høre til, bli verdsatt (Mazlow) Er det en sammenheng mellom atferdsvansker og mangel på sosial kompetanse?
Verdi-læreren Verdi-læreren: ”Læreren må sammen med elevene øve seg i å bruke kunnskap for mennekelig sett verdifulle formål.” Ikke bare kunnskapsfokusert, men en kombinasjon av kunnskaptilførsel og sosial utvikling. Behov for en annen lærerrolle, elevrolle og læringsmiljø Trygghet, delaktighet, tilhørighet, positiv verdsetting Fokus på verdier