Helhetlig kompetanseutvikling Forståelse og muligheter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verdensdagen for psykisk helse 2014: Hverdagstress og psykisk helse
Advertisements

Samhandling.
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Motivasjon.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
OTH – Åfjord 30.april.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Læreren som læringsleder
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Øyer ungdomsskole.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Nulltoleranse for mobbing
Elever som strever med skolearbeidet Elever som strever mer med skolearbeidet enn elever flest.
ELEVENS LÆRINGSMILJØ og skolens brede mandat.
Generelle tiltak og forebygging
Prosjektsamarbeid på VG1 – byggfag Prosjekt ”sykkelskur”
Tiller videregående skole
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Tanker om barnehagens læringsmiljø
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
HelART i Ulåsen barnehage
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Videreutdanning i klasseledelse og vurdering 2. samling Grete Sevje
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Kan ikke alle bare være venner da?
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
Velkommen til et nytt skoleår!
Drop-In metoden i skolen
Den entusiastiske lærer
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Pedagogikk og elevkunnskap
PEL-eksamen Glu 5-10.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Klasseledelse med sosialpedagogisk fokus Av Solveig Roth Høgskolen i Vestfold 2009.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Aggresjon.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Liv M. Lassen og Nils Breilid
NFSP ‘s seminar Hamar Fra et behandlingsperspektiv
Overgang barnehage -skole Brunes naturbarnehage. Endelig eldst i barnehagen Gaupe som 3 åring, Rådyr som 4 åring og endelig ELG som 5 åring! Forventningene.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Belastningsfaktorer i lærerrollen Professor Einar M. Skaalvik og professor Sidsel Skaalvik Pedagogisk institutt, NTNU.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Trygg oppvekst Salutogenese i et kulturelt perspektiv fagdag - ntnu 08
Lekens egenverdi.
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Fra kunnskap til handling
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Danning og voksenrollen i barnehagen
Vi er éin profesjon av barnehagelærarar, lærarar og leiarar i barnehage og skule. Samfunnsmandatet vårt er å fremje læringa, utviklinga og danninga til.
Utskrift av presentasjonen:

Helhetlig kompetanseutvikling Forståelse og muligheter Kapittel i anatologi av Per Amundsen (2004)

Forbrukskultur Mediesamfunn som stimulerer en forbrukskultur -> reklame og media Ungdom bruker 30 timer i uka til forbrukskultur TV og dataskjerm -> 2-6 timer ”Inntrykksslitasje” -> vanskelig med å konsentrere seg om noe som ikke er underholdende.

Sosialt og mennesklig Barn står dårligere stilt enn før Dårlig selvfølelse Mobbing Mental helse Atferdsproblemer ”Det du vil at andre skal gjøre mot deg, skal du gjøre mot andre.”

Sosial kompetanse Skolen har ansvar for både læring og danning Tanke (lære, tolke, vurdere) Handling (lykkes i sosialt samspill) Følelse (føle seg kompetent, empati) ”Sosial kompetanse er grunnmuren for læring” Et menneske sitt behov for trygghet, høre til, bli verdsatt (Mazlow) Er det en sammenheng mellom atferdsvansker og mangel på sosial kompetanse?

Verdi-læreren Verdi-læreren: ”Læreren må sammen med elevene øve seg i å bruke kunnskap for mennekelig sett verdifulle formål.” Ikke bare kunnskapsfokusert, men en kombinasjon av kunnskaptilførsel og sosial utvikling. Behov for en annen lærerrolle, elevrolle og læringsmiljø Trygghet, delaktighet, tilhørighet, positiv verdsetting Fokus på verdier