Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Advertisements


Jobbsøking.
Skjønnlitterær fortelling
Hva er en sak - hvordan komme på?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Fra ord til liv Mars 2011.
Informasjonssjef Christian Fossen
Rett på sak.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hvordan intervjue en forsker?
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Media håndtering og kommunikasjon
Vivi Sævik, journalist i PD
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Markedsføring og pressearbeid
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Veiledning av elever / lærlinger
Dialogforedrag av nyhetsredaktør Per Skøien i Laagendalsposten Hva tenner redaksjonen?
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Kapittel 28 Norgeskartet
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Dine sterke sider – slik andre ser dem
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Om å skrive om litterære tekster
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Markedsføring og pressearbeid Modul 4 Praktisk pressearbeid Få saken på trykk! 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 4.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
Hva er kommunikasjon?.
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta. Eksempel på samarbeid lokal og sentralt.
Kommunikasjon PETS D Mars 2011 Per Ove Askeland.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Synlige i media.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Krise: fare & mulighet.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Problemløsning.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Viktige spørsmål om kjønn, samliv og barn
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist? Vær Varsom-plakaten Pressen faglige utvalg Tekstreklameplakaten

Spilleregler 1: Gi åpen, eksakt og hurtig informasjon 2: Vis respekt og fleksibilitet i forhold til hverandres arbeidssituasjon 3: Vis forståelse for at vår virksomhet og mediene som regel har forskjellige mål 4: Holde inngåtte avtaler 5: Kontakt mellom mediene og vår virksomhet bør skje gjennom utpekt pressekontakt

Mediene er avhengige av nyheter - men hva er en nyhet? Det overraskende, det uventede, det ukjente, det pirrende, det som ikke har skjedd før, det bemerkelsesverdige, det overveldende, - det som kan få noen til å kjøpe avisen - eller se TV-nyhetene også imorgen. En nyhet er det redaksjonen velger å gjøre til en nyhet. En planlagt demonstrasjon - er det en nyhet ?

Positive og negative nyheter Er det en nyhet når din organisasjon driver sin virksomhet som den skal? Er det en nyhet at det ikke skjer ulykker? Er det en nyhet at bikkja bet postbudet i beinet? Mediene er mest interessert i det unormale - er det negativt?

Medienes rolle og oppgave Mediene kan ofte oppfattes som motspillere - vi ønsker å ha dem som medspillere. I alle fall er de spillere og deltagere i samfunnsdebatten. Journalistene bør være informert - men er det ikke alltid. Det kan du gjøre noe med. Også journalister kan være dårlige håndverkere. Det kan du ikke gjøre noe med. Men du kan gjøre dem bedre informert.

Mediene er uavhengige og kritiske - de er ikke en del av ditt PR-apparat. Redaktørens oppgave er å selge avisen Mediene ønsker normalt ikke samarbeid Mediene har ingen oppdragende oppgave

Hvordan kan vi bruke mediene? Pressemelding Pressekonferanse Personlig kontakt med redaksjonen, med journalister

Pressekonferanser Pressekonferanser brukes ved større anledninger når mer enn en redaksjon må forventes å være interessert. Ved årsresultat for de største bedriftene, ved fusjoner, nedleggelser, oppkjøp, store avtaleinngåelser med betydelige følger for antall ansatte i bedriften eller bransjen. Også ved store ulykker eller politisaker for å få kontroll over den informasjonen som skal ut.

Pressemeldinger Pressemelding brukes når du vil sikre deg at alle mediene har fått samme informasjon uten at du nødvendigvis tror at det blir noe stort oppslag. En pressemelding kan gi støtet til journalistisk oppfølging om emnet eller bedriften. En pressemelding kan bidra til å redusere effekten av en negativ nyhet ved at alle vet at alle får den samme informasjonen.

Bruk internett Siste pressemelding 08.05.08: Første kvartal 2008: Solid resultatforbedring på skadeforsikring Siste aktueltmelding 24.04.08: Forberedelser til storflom i full gang Hva med historier om alle dem som er strålende fornøyd med Gjensidige Forsikring? Hva med alle de tilfellene som viser at det lønner seg å være forsikret i Gjensidige? Hvis ikke det skjer noe på nettet på 20 dager – hvor mange forsetter å se på nettet?

Meldinger på nettet går til pressen Når dere har en nyhet som berører egen virksomhet og egne ansatte – legg den på intranett. – Egne ansatte bør bli informert først. Straks etter (30-60 minutter), legg den på eksternt nett som pressemelding – og send hovedpoenget pluss linken til pressekontakter – og vær forberedt på mediehenvendelser. Dagen etter, legg saken ut på eksternt nett i full bredde.

Hva gjør vi når journalistene ringer? Er din bedrift inne i en situasjon som gjør at mediene kan være interessert, bør du være forberedt. Noter navn og medium - det kan være du må ringe tilbake. Finn ut hva det gjelder, i hvilken sammenheng det skal brukes. Er du rett person til å svare? Er du det, bør du svare. Ha budskapet klart - si det tidlig i samtalen

- når journalistene ringer Ikke si annet enn det du kan tåle å se på forsiden av Dagbladet, VG eller Larvik Morgenavis dagen etter. Ikke spekuler eller gjett - hold deg til fakta. Trenger du å sette deg inn i den aktuelle situasjonen, be om noen minutter til å gjøre det. Når du er orientert, ring tilbake. Er du ikke rett person, bør du hjelpe journalisten til å finne rett person. Den som driver en synlig virksomhet i et lokalsamfunn bør være innstilt på å gi informasjon om denne når journalister ringer - selv om det ikke er innenfor ordinær arbeidstid.

Personlig kontakt - Hvordan får vi journalistene interessert i det vi driver med? Har du en “sak” - en hendelse, en situasjon, en vinkling, en utvikling som kan skape grunnlag for en interessant reportasje knyttet til din virksomhet, kan du fortelle om det til en journalist. Men gjør det bare i samråd med din overordnede!

- Hvis dere er enige om å kontakte pressen Det er nyttig om du kjenner journalisten fra tidligere. Konkretiser “saken” så mye som mulig slik at det sees som en nyhet og ring til en journalist du tror kan være interessert. Økning av antall arbeidsplasser nå eller senere er alltid svært interessant. Inviter til et lite møte - hvor du forteller mer om saken. Ha på forhånd tenkt ut mulige visuelle vinkler til fotografen. “Business-to-business” saker er sjelden av interesse. Det må ha betydning for leseren.

Gi journalisten frie hender - ikke la ham/henne føle seg bundet Gi journalisten frie hender - ikke la ham/henne føle seg bundet. Det er en sikker fiasko å forsøke å diktere hva journalisten skal skrive. La journalisten møte andre mennesker som er berørt av saken, gjerne fagforeningsledere etc. Vis journalisten tillit. Gjensidig tillit er en forutsetning for et godt forhold.

Opparbeider du tillit i gode tider, kan du bli møtt med tillit også når du konfronteres med vanskeligere saker. Behold kontakten med journalisten - og forsøk å skaffe deg flere kontakter. Ikke gi alle saker til en og samme person. Den dagen du trenger ham, har han kanskje fri. Og da er de andre sure over at den ene har fått alle tipsene.

Ikke forsøk å gi gaver eller favører - journalister skal ikke motta slikt. Det journalistene vil ha, er nyheter og godt stoff. Mediene vil stort sett betale sine billetter og sine middager selv. Det er lurt å tenke på hva er viktig for bransjen - da blir det større konsekvenser og mindre tekstreklame.

Hvilke rettigheter og muligheter har vi overfor mediene? Du kan naturligvis si nei til å medvirke. Men bør du? Eller du kan gi ditt samtykke til å medvirke. Det bør du, men bare hvis det er ditt ansvar. Du kan angre deg underveis - men ikke etterpå Et gitt intervju er journalistens eiendom Du kan be om å få intervjuet/artikkelen opplest. Men bør du? Amerikanerne kaller dette A Media Opportunity

- rettigheter og muligheter Pressens faglige utvalg er ingen domstol Vær Varsom-plakaten er ingen lov Norsk lovs injurieparagraf er omtrent det eneste rettsvern overfor mediene