Sjeldensentre og registre Heidi Thorstensen personvernombud.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forutsetninger: Alle deltagere skal ha kompetanse tilsvarende modul 1
Advertisements

PROSJEKTSØKNAD FRA NORSK SENTER FOR CYSTISK FIBROSE
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Teknisk løsning for kvalitetsregistre Regional kvalitetsregisterkonferanse 18. juni 2010 Knut Hellwege Spesialrådgiver IKT Helse Sør-Øst RHF
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Medisinske kvalitets- og forskningsregistre
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Norm for informasjonssikkerhet Modul 1 – Normen – en oversikt
De regionale helseforetakenes samarbeid om kvalitetsregistre Olav Røise Leder av Styringsgruppen for nasjonale kvalitetsregistre.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Velkommen til regional kvalitetsregisterkonferanse i Helse Sør-Øst RHF 18. Juni 2010.
Prosjektorganisering
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Anne Høye, leder Registerenheten SKDE Kvalitetsregisterkonferansen 2010.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Prosjekt KomUt Kommunal utbredelse av meldinger
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
NY LOV OM HELSEPERSONELL
E-post l Raskt l Oversiktlig? l Uformelt l Kan nå mange l Raskt l Uformelt l Upersonlig l Informasjons- oversvømmelse l Søppelmail l Overvåking.
Pasientjournalen – hvem skal ”eie” den?
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
Nasjonale kvalitetsregistre
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
Personopplysningsloven
Orientering om automatisk tilgangsstyring
Informasjonssikkerhet
Studenters tilgang til elektronisk pasientjournal
1 Gunnar Bovim DMF Rollerydding mellom RHF(HF) FHI SHDir NFR KS-senter Universitetene.
Personopplysningsloven
Forslag til Helseforskningslov Blir det enklere for forskere som bruker biobankmateriale? Forslag til Helseforskningslov Blir det enklere for forskere.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Inneholder din applikasjon personopplysninger?
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
| 1 Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
| 1 Instruktørkurs – kommuner Veileder helse og sosial – kort orientering.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Dekanmøtet Trondheim 2006 Toralf Hasvold Dekan Medisinske fakultet ved Universitetet i Tromsø.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
| 1 Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Praktiske kjøreregler for oppslag i journal – og ivaretakelse av personvernet NB: Se også forklaringer i notatfeltet i denne fil.
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kvalitetsregister for rusbehandling Amund Aakerholt, prosjektleder Sverre Nesvåg, faglig ansvarlig.
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge
Journalføring.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Erfaringer med biobankloven. Seniorrådgiver Vibeke Dalen
Instruktørkurs – kommuner Veileder helse og sosial – kort orientering
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
GDPR Personvernforordningen
Regionale retningslinjer for (medisinsk og helsefaglig) forskning
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Sjeldensentre og registre Heidi Thorstensen personvernombud

Tema •Hovedprinsipper for etablering/bruk av registre •Eksempler fra typiske registre i helsetjenesten •Samtykke •Etablering av nasjonale/regionale kvalitetsregistre

Ulike typer registre/databehandlinger •Pasientjournal – dokumentasjon av diagnostisering og behandling •Forskningsregister •Kvalitetsregister •Saksbehandlingssystem •Medlemsregister •Reservasjonsregister •Samtykkeregister •…..

Hva skal til for å lagre sensitive personopplysninger •Formål – hva skal registeret/databehandlingen brukes til? –Hvilke opplysninger –Hvor opplysningene hentes fra –Hva opplysningene skal brukes til •Hjemmel for registrering og bruk –Lov- eller forskriftsregulert –Samtykke fra den registrerte –I begrenset grad dispensasjon •Databehandlingsgrunnlag –Registrert hos Datatilsynet, eller personvernombud for org som har det –Melding til personvernombud, og tilrådning –Konsesjon fra Datatilsynet –Godkjenning fra REK

REGISTRERINGER OG RESULTATER ER RETTET MOT PASIENTBEHANDLING OG INTERN BRUK RESULTATENE ER RETTET MOT BÅDE EKSTERN OG INTERN BRUK EPJInternt kvalitets -register •Er allerede registrert i EPJ Forskning utenfor REKs mandat: •Kvalitetsstudie •Helsetjenesteforskning •Annen forskning utenfor REKs mandat Tematiske registre: •Gir mulighet for etablering av register som kan brukes til flere forskningsstudier •Hver studie må godkjennes Medisinsk og helsefaglig forskning •REK avgjør hva som er innenfor REKs mandat Tekstlig journal Spesialist- modul/struktur ert journal •Må også føre opp- summering/relevant dokumentasjon inn i hoved-EPJ HENSIKT: Dokumentere helsehjelpen til den enkelte pasient HENSIKT: Virksomhets- styring HENSIKT: Publisering samt at resultater anvendes i klinikk Plikt til å føre journalReservasjon fra den enkelte må respekteres Samtykke hovedregel (disp kan søkes, REK har dispmyndighet for forskningsformål og HOD har dispmyndighet for kvalitetsformål, innen egen juridiske enhet kan PVO gjøre avveining) •Registrert som foretakets journal •Klinikkvise spesialistmoduler må meldes PVO •PVO må gjøre en risikovurdering av teknisk løsning •Tilrådd av PVO •Besluttet av linjeleder innen eget ansvars- område •Meldt til PVO •PVO risiko- vurderer teknisk løsning •Tilrådd av PVO •Meldt til PVO •PVO risiko-vurderer teknisk løsning •Tilrådd av PVO •Meldt til PVO •PVO risiko- vurderer teknisk løsning •Tilrådd av PVO, evt konsesjon •REK gir godkjenning, som gir mulighet for gjennomføring •Internkontroll foretakets ansvar •Foretaket beslutter om studien skal gjennomføres •Anonyme uttrekk gir en viss mulighet for utgangspunkt for publisering, forutsatt at anonymiseringen forvaltes forsvarlig

Samtykke •Informert – –hva er formålet? –Hvilke opplysninger og hvor hentes de ifra? –Utleveringer? –Varighet av oppbevaring –Hvem som er ansvarlig for registeret/databehandlingen •Frivillig –Situasjon ved forespørsel og tekst må underbygge frivillighet –Informere om rettigheter –Samtykke kan trekkes og må tilrettelegges for

Samtykkekompetanse •Voksne myndige •Kvalitetsregistre – 18 år •Forskning etter helseforskningsloven 16 år •Ikke samtykkekompetente •”Stedfortredende” samtykke er ikke samtykke rent juridisk’ •Dispensasjonsmulighet i begrenset grad •Forskrift

Nasjonale/regionale kvalitetsregistre sentrale elementer ved etablering

Prosess ved etablering av medisinsk kvalitetsregister 1.Kontakt med personvernombud –Orientering om relevante dokumenter, organisering, vedtekter, samtykke, mv. –Fagmiljøet lager utkast til protokoll, vedtekter m.v. 2.Møte mellom fagmiljø/registeransvarlig, IT, PVO, Koordinator FIU 3.Involvering av metodestøtte/biostatistikk/evt. analyseenhet SKDE (nasjonale) 4.Igangsette infrastrukturprosess med aktuelle IT-miljø for registerverktøy 5.Igangsette prosess for nasjonal søknad

Sentrale styrende dokumenter •Etablering av medisinsk kvalitetsregister og tematisk forskningsregister –Planlegging av medisinsk kvalitetsregister eller tematisk forskningsregister  Databehandlingsansvarlig må besluttes  Avklare at ressurser er tilgjengelig  Informasjon til og samtykke fra inkluderte  Grunnlag for oppslag i journal  Formell organisering og styring av et medisinsk kvalitetsregister –Formalisering –Drift, forvaltning, bruk og utlevering •Prosess for etablering av nasjonal status for medisinske kvalitetsregistre –Forutsetninger, etablert vedtekter og forankring i fagmiljø –Forankring i eget HF og RHF –Søknadsskjema og veiledning

Maler etablert •Mal for Vedtekter for nasjonale kvalitetsregistre –§1 Registerets navn –§2 Databehandlingsansvarlig –§3 Formål –§4 Håndtering av taushetsplikt og behandlingsgrunnlag for registeret –§5 Innhold i registeret (personopplysninger og hvilke) –§6 Prinsipper for styring, forvaltning og organisering av registret –§7 Retningslinjer for bruk av datamaterialet –§8 Overordnet systembeskrivelse –§9 Endring av vedtektene •Maler for samtykke

§6 Prinsipper for styring, forvaltning og organisering av registeret •Ansvarslinjer –Faglige forhold –Økonomiske, ressursmessige og driftsmessige forhold –Formelle forhold ved bruk og forvaltning av registeret •I utgangspunktet er det de faglige vurderinger som er førende for valg og beslutninger som gjelder registeret. Dette gjelder imidlertid ikke dersom disse beslutninger –forplikter helseforetaket som er ansvarlig for registeret, utover økonomiske og ressursmessig forutsetninger eller på andre måter tilsvarende påvirker linjeansvaret eller –utfordrer databehandlingsansvaret.

§7 Retningslinjer for bruk av datamaterialet •Krav til søker •Krav til avtale •For utlevering og bruk av data, er det en forutsetning at det etableres et samarbeid med representant for registeret som har nødvendig registerkompetanse, dvs. kompetanse i forhold til hva det utleverte materialet representerer og hvilke muligheter og begrensninger som ligger i det. Dette er nødvendig for å sikre god kvalitet på analyser og fortolkninger. •Retningslinjer for bruk av data til ikke-vitenskapelige formål •Retningslinjer for bruk av data til abstrakt basert på anonyme data •Retningslinjer for bruk av data til vitenskapelige formål

UUSAker RadiumhospitaletRikshospitalet v i k OUS Takk for oppmerksomheten