Markedsstyring i staten Oppsummerer NTLs kritikk Markedsstyring: Styringsmåter av offentlig sektor hentet fra privat sektor, ofte ved bruk av.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Anbud i velferdssektoren – feil svar på et viktig spørsmål Rolf Rønning Lillehammer
Advertisements

Spørsmålsstillinger Er trepartssamarbeidet liv laga?
Fagforeningens arbeid for mangfold
Risikostyring i staten
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
Landsmøtet 2014 NTL har landsmøtet hvert fjerde år. Neste landsmøte er i år, 3. – 7. november, og skal avholdes i Oslo. NTL vil bruke hele året på å forberede.
Markedsstyring NTL-rapport
Saman om ein betre kommune
Tillit og fellesskap SVs vårkampanje Tid for tillit.
Bestiller-utfører-modeller
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Private høyskolers rapportering til departementet
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Strategisk ledelse, STR 9634
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Velferdskonferansen, Folkets hus 14. September 2010
Informasjon om oss stiftet februar Ut på tur..
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Direktør Senter for statlig økonomistyring
Definere og velge hovedmål og delmål
En hverdag med konkurranseutsetting og privatisering
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Norgesuniversitetets prosjektmidler Vigdis, Janne og Eva
Pensjon – sikkerhet eller spekulasjon? Regnskapsreglenes betydning for pensjonen Forsvar Offentlig Tjenestepensjon Oslo, 8. september 2014 Fanny Voldnes.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Kan finansierings- systemer brukes for å bedre produktivitet? Om ISF I Kristiansand.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Nedre Eiker Kristin Høibakk Lokallagsleder og HTV.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Evaluering av Barne- og familieenheten(BFE ) Direktør for oppvekst og utdanning Planlagt startdato: Fase 1: 15. juni 2013 Planlagt sluttdato : Fase 1 +
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Fagforbundet - ulike roller og oppgaver "Sammen om en bedre kommune" - opplæring Omstillingsenheten, Fagforbundet.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
1 Verdier til hverdag og utvikling Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Arne Skogsbakken.
Utfordringsrett Konsekvenser for økonomistyring
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Husbanken og kommunene
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Årets norske Leanvirksomhet
Hvordan skal landet bygges videre – og hvem skal gjøre det?
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Samarbeid og medbestemmelse
utfordringer i en ny region
Reformarbeidet i offentlig sektor
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Årets norske Leanvirksomhet
Utskrift av presentasjonen:

Markedsstyring i staten Oppsummerer NTLs kritikk Markedsstyring: Styringsmåter av offentlig sektor hentet fra privat sektor, ofte ved bruk av markedsmekanismer Målstyring Privatisering, outsourcing og konkurranseutsetting ”Liksommarkeder” (bestiller- og utførermodeller) Målgrupper Medlemmer og tillitsvalgte i NTL Politikere og virksomhetsledere

NTL-utvalg: Synliggjøre alternativene Hva vil vi med offentlig sektor? (Beskrivelse av ønsket situasjon) Hva er dagens situasjon? Hvordan kommer vi fra dagens situasjon til ønsket situasjon (strategier og tiltak)? I første fase har utvalget konsentrert seg om kunnskapsinnhenting, erfaringsutveksling og kartlegging. I siste fase vil arbeidet bestå i synliggjøring av alternativer og konkretisering av forslag om strategier av tiltak.   I sluttrapporten vil utvalget også utarbeide tydelige begrepsavklaringer, slik at det kommer klart fram hva vi mener med begrepet NPM. Vi må klargjøre prinsippene og hovedproblemene, men vil samtidig vise hvordan NPM virker nede på virksomhetsnivå. På den måten er det lettere å illustrere problemene med NPM i hverdagen, slik at vi unngår at diskusjonen blir abstrakt. Det er viktig at vi får fram hvorfor vi er mot NPM, og at det ikke bare har med hvordan arbeidstagerne opplever situasjonen. Vi ønsker å bruke ressursene i offentlig sektor på en best mulig måte, og må vise at NPM tar bort fokus fra det. Et annet viktig moment er at utviklingen av NPM i Norge svekker den norske modellen med trepartssamarbeid. Vi vil også trekke fram eksempler på hva politikere i regjeringen har uttalt hvor de er mot NPM, for deretter vise at de må gå fra ord til handling.

Kartlagte områder Mål- og resultatstyring Privatisering, outsourcing og konkurranseutsetting Bestiller– og utførermodeller Medbestemmelse HR-ledelse, Lean Forretningsbasert regnskap i offentlig sektor Midlertidig ansatte Konsulentbruk i staten Mål- og resultatstyring har vært et viktig prinsipp for forvaltningen i mange år. Den begrunnes ofte i Stortingets og Regjeringens behov for å få rapportert hvordan politiske vedtak følges opp. Det settes en lang rekke mål fra departementene til underliggende etater/virksomheter. Dette gjenspeiles videre nedover i virksomheten, der underavdelinger og ansatte må rapportere oppover i systemet. Privatisering, outsourcing og konkurranseutsetting fungerer forskjellig i ulike offentlige virksomheter. I mange etater er renhold, kantine og enkelte administrative støttetjenester privatisert, i andre sammenhenger er hele områder konkurranseutsatt. Det er også store forskjeller i hvilken grad etater outsourcer deler av virksomheten.

Hva vil NTL med offentlig sektor? Folkevalgt styring Tilstrekkelige ressurser Organisering Utnytt de ansattes kompetanse Samarbeid med hverandre Åpen for forbedring Hvorfor offentlig? Viktig for samfunnet Kan/bør ikke være i markedet Sterk offentlig sektor

Den norske modellen Norges største konkurransefortrinn Sikrer medarbeiderdrevet innovasjon Samarbeid mellom tillitsvalgte og ledelse Sterke fagforeninger og fast ansettelse Trepartssamarbeid Små forskjeller og nærhet i beslutningene Gjensidig tillit

Alt var ikke bedre før! Ikke bare syt - få fram alternativer! Det finnes ingen lettvinte løsninger! Offentlige ansatte gjør en god jobb! Norsk offentlig sektor er i verdensklasse! Men….

Forslag til tiltak Krever gjennomgang av de problematiske sidene med statens mål- og resultatstyring. De ansatte og de tillitsvalgte bør ha en viktig rolle. Sentrale spørsmål er blant annet: Fører målstyringen til mer eller mindre ressursbruk? Nås samfunnsoppdrag og hovedmål som er satt? I hvilken grad vris ressursbruken fra mål som er vanskeligere å kvantifisere? I hvilken grad blir informasjonen til overordnet organ påvirket av målefeil, upresise mål og juks eller selektiv rapportering?

Gjennomgå målstyringen: Færre mål Mål og rapporter det mest vesentlige Mål kvalitet i stedet for kvantitet Ikke målstyr på individnivå Ikke bryt ned overordnede mål til mange undermål i virksomhetene

Målstyring Ressursinnsatsen vris Fra det som ikke kan måles til det som kan måles Selve systemet påvirker hva som gjøres Fokus på kvantitet – kvalitet vanskelig å måle Ressurskrevende system rapportering og kontrollregimer bygges opp Målesystemene fanger ikke opp alle sider ved saksbehandlingen.

Forslag til tiltak Hvordan kan tillitsrelasjonene i arbeidslivet kan forbedres. Mål- og resultatstyringen bidrar i dag ofte til en negativ kontroll- og mistillitskultur. Dette reduserer tilliten, både mellom ansatte og ledere i virksomhetene og mellom ulike virksomheter i staten og de folkevalgte. Finansdepartementet har gitt ut en veiledning i etatsstyring. Den kan videreutvikles, for å ta opp de ulike problemstillingene NTL peker på.

Gjennomgå målstyringen (2): Utarbeid bedre styringsverktøy Ikke la ”enkle” oppgaver teller likt med ”vanskelige” Ikke bruk ”gapestokkstrategier” Ikke heng ut ledere, grupper av ansatte eller enkeltansatte når indikatorer og mål ikke er oppnådd. Ledere bør ikke gis bonus ut fra måloppnåelse.

Hvem tjener på privatisering? Offentlig sektor brukte 555 mrd kr Sykehustjenester, ca. 100 mrd kr Pleie og omsorgstjenester ca 70 mrd kr Innkjøp av varer og tjenester for 350 mrd kr ( 2010 tall, nasjonalregnskapet og Kostra) NHO: ” Våre medlemsbedrifter har et veldig sterkt ønske om å få slippe til” Petter Brubakk, NHOs næringsdirektør ( Dagsavisen 5.5.11)

Drivkrefter Politiske holdninger Ledernes holdninger Ideologi ”privat er best” Pragmatisk - kostnadsorientert ”det viktigste er ikke hvem som vasker bestemor så lenge bestemor blir vasket” Ledernes holdninger ”Styrke fokus” = slippe ansvaret Hva er moderne? Holde budsjettet – kortsiktige gevinster Andre aktører: konsulenter, media osv.

Mer målstyring Ulike mål kan være motstridende Vanskelig å vurdere ulike indikatorer opp mot hverandre. Kan oppfattes som mistillit Overordnede mål brytes ned i detaljerte delmål som ansatte måles på Detaljstyring gjør de ansatte mindre selvstendige og mindre tilfredse på jobben.

Enda mer målstyring Enkle og kompliserte oppgaver måles på samme måte Gjør mer av det lette og mindre av det vanskelige Overrapportering av suksess Underrapportering av det man ikke lykkes med Sektorisert stat vanskelig å følge opp overordnet ansvar samordningen fungerer for dårlig Vanskelig å identifisere resultat Resultatene viser seg ofte først etter mange år

Privatisering, outsourcing og konkurranseutsetting Store forskjeller Renhold, kantine, ”støttetjenester”. Svekker ofte ansattes lønns- og pensjonsvilkår Private skal ha profitt alt annet likt vil privatisering bli dyrere Mindre samordning Mer byråkrati Kontrollutgifter, sårbarhet, konsulentregime Ofte dårlig utredet

Anbudskostnader Kontroll Omstilling Anbud Profitt Før-kostnader Etter-kostnader

www.respublica.no www.facebook.com/respublicanorge Twitter: @respublica_ #Blåkopi www.respublica.no

Konkrete tiltak Samarbeid over sektorgrenser Redusere konsulentbruken Redusere bruk av midlertidige ansatte. Konsekvensanalyser og evaluering Gode offentlige tjenester i egen regi Gjennomgang av bestiller – og utførerløsninger

Styrk trepartsamarbeidet og den norske modellen Tillitsvalgte inn i styringsdialogen Bruk Hovedavtalen bedre Styrk lederplattformen Opplæring om offentlig sektors særtrekk Medbestemmelse i alle ledd

Satsingsområder 2013 Intern informasjon I regi av landsforeningene og foreningene Arbeid ut mot enkeltvirksomheter Samarbeide med lokale organisasjonsledd i noen utvalgte virksomheter Påvirke på overordnet nivå Arbeide opp mot politikere og virksomhetsledere