Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samling 2. Kompetanseprogram for handels- og servicenæringen i omstillingskommuner.
Advertisements

Til veilederen Gratulerer du har muligheten til å utvikle en svømmeklubb  Planarbeid er sentralt – skill mellom klubbhåndbok, sportslig plan og virksomhetsplan.
EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Del 2: Personlig økonomi.
Praktisk ledelse og risikostyring av virksomheter, Del 3:
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Hvorfor virksomhetsplan?
Tradebroker Reiseseminar 2011
Alfhild - leder Østlandet
FRISPARK Du, jeg, fysioterapien – og det bortenfor…
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
GROW modellen.
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Service møte-trekanten
Stein Erik Halck Veileder
Konkurransevirkemidlene PRIS
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Del 2: Personlig økonomi.
Stjørdal Rotary-klubb
VIRKSOMHETSPLANLEGGING
Personlig planlegging
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 3
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Presentasjonsteknikk og oppgave
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Posisjonering Kapittel 10.
Mobiltelefon er kult Sjekk nå!
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Markedsføring og pressearbeid
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Definere og velge hovedmål og delmål
Mål og handlingsplan Presentasjon «Bedre korps» 15. februar 2014.
IPR Intellectual Property Rights. Gruppe 20 Henning KristensenPål Hjørnevik Tom Kristiansen Karl-W Kirkedam.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
God kommunikasjon – vær trygg
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Øving 1 - Forretningsideen
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Gruppeundervisning /
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Mer om studentbedrift forretningsplan
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Idèmyldring. Klarer du denne? Forsøk å binde sammen de ni punktene med fire rette streker uten å løfte blyanten fra papiret.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
Markedsføring.
Kapittel 3: Psykologiske effekter av merkeverdi på kundene
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Kartlegging: Visjon: Overordna mål: Analyse: Resultatmål:
Håndtere endringer i organisasjonen
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
(Selskapsnavn) Forretningsplan
(Selskapsnavn) SWOT-analyse
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Strategibegrepet Strategi som plan: Et forsøk på å vise tiltak og delmål på vei mot overordnede og mer langsiktige mål. Strategi som mønster: Det mønsteret.
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014 MARKEDSFØRING Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014

Hvordan ser andre på oss? Hvilken profil har vi i markedet? Hvordan blir vi oppfattet? Hvilket omdømme/rykte har vi?

Hvordan vil vi at andre skal se oss?

Hva ønsker vi at kunden skal tenke og si om oss?

Hvordan vil vi at de ansatte skal være?

Hva må du som leder gjøre?

Hva må du som leder gjøre? Du må sammen med dine medarbeidere dele noen drømmer og bli enige om retningen for fremtida. Hva er din drøm/visjon?

Har du en visjon eller forretningside? Skal si noe om MARKED/MÅLGRUPPER PRODUKTER HVORFOR KUNDEN SKAL VELGE OSS

Hvordan bevege seg i samme retning? Felles plattform/Felles VERDIER: FARVERIKE? OMSORGSFULLE? EFFEKTIVE? SERVICEORIENTERTE? TILLITSFULLE? LOJALE? PROFESJONELLE? LØNNSOMME? MORSOMME? ???

Hvilke løfter kan vi gi våre kunder? Hvilke kundeløfter vil dere gi deres kunder?

Målsettinger Formuler dine målsettinger på kort og lang sikt. Målene kan være både KVANTITATIVE og KVALITATIVE. Målsettinger skal være: REALISTISKE (mulig å nå) MÅLBARE (mulig å etterprøve) TIDSAVGENSET (mulig i en periode)

Hvordan nå våre mål? Vi må starte med å vite hvor vi står? Finne ut hvilke fordeler vi besitter, hvilke ulemper/svakheter vi har, hvilke muligheter vi har fremover og hvilke trusler som kan påvirke oss i fremtida

Markedsføring

Ulike markedsføringsformer!! 3 former for markedsføring. Alle 3 like viktig! INTERNMARKEDSFØRING EKSTERNMARKEDSFØRING INTERAKTIV MARKEDSFØRING

Hva er egentlig markedsføring? Bestem deg for hvordan du vil spille? Angrep eller forsvar? De beste tør å angripe og har tro på egen kompetanse og konkurranseevne! F.eks: Rosenborg Aksel Lund Svindal Bjørn Dæhlie Drillos første periode med landslaget Espen Bredesen

Planlegging Lag en plan – og følg den! Lag en markedsplan: Analyser bedriftens sterke og svake sider, men fokuser på bedriftens muligheter og trusler i fremtida Sett mål. Da kan du sjekke underveis. Velg en strategi. Den må henge sammen med hvordan du ønsker å bli oppfattet i markedet og av de målgruppene du retter deg mot (profilering). Koordinering og handlingsplaner for hva du og dine medarbeidere ønsker og prioriterer å gjøre. Det meste koster penger, men alt krever tid! Sett opp budsjett for det du har tenkt å gjennomføre. Vurder, evaluer og kontroller. Først når du har gjort det kan du justere og om nødvendig endre kurs.