Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nullpunktanalyse Innovasjonsundersøkelse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

RENT VANN. REN FREMTID.. Klyngens mål På lang sikt: Utvikling av en midtnorsk vannteknologiklynge som oppnår økt konkurransekraft og posisjon i et globalt.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Møte i Råd for samarbeid med arbeidslivet for UiA og HiT, 4. juni2013
Kommersialisering CO2 lagring Kommersialisering CO 2 lagring.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
STORE ER DE OG UTE STÅR DE En undersøkelse om oppbevaring av store løse gjenstander ved SIKA-museene.
 Hva kan forklare innovasjonsresultatene fra statistisk sentralbyrå (SSB) for Risør/Gjerstad? Tina og Inger Beate.
Privat finansiering av medisinsk og helsefaglig FoU Ole Wiig NSG – Seminar “Private aktørers rolle i medisinsk og helsefaglig forskning” Gardermoen.
s. 1 Erfaringer og visjoner for FoU- arbeidet i Nordland Fylkesråd for utdanning Unni Gifstad Alta 27. Februar 2011 Foto: Nordland Reiseliv.
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nettverk og kompetansebygging.
BU 2000.
Forretningsideer & Markedsanalyser
Star Tour Ferievaner September 2009
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Innovasjon i etablerte virksomheter Mer enn å komme med nye ideer
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Den norske innovasjonsmodellen og universitetenes rolle Professor Arne Isaksen, Institutt for arbeidsliv og innovasjon, Handelshøyskolen ved UiA Grimstad,
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Mars 2014 BOLIGLÅNSKUNDENE OG UTNYTTELSE AV KONKURRANSEN.
Kontaktmøte med Høgskolen i Lillehammer 23. januar 2013.
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2010 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2010 (Journalistene) KVALITETSINDEKS.
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Innledning ved BioHus konferansen
Prosjektverksted Hvordan utvikler du bedriften din for å gjøre den bedre i stand til å møte konkurransen i fremtiden ?
UTDANNINGSVALG 10.KLASSE
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Problemet Hvilket problemer løser din app? Hva vil den gi av merverdi for brukeren. TEAMNAVN.
VV Velkommen til daglig ledersamling Næringshager 7. november 2013.
Organisatorisk innovasjon
innovasjon i Infrastruktur
Nærings-ph.d.-ordningen Annette L. Vestlund, Divisjon for innovasjon.
Innovasjon som grunnlag for levedyktige lokalsamfunn
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Seminar om forskning og brukeres rolle Velkommen !
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
1 Norske private investorer (“business angles”) Oslo, 26. november 2002 Roger Sørheim, GREI - IØT - NTNU.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Regionale forskningsfond
Innovasjonssystemer Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07.
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling TEFT/IRC-Database Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Forskningsbasert kompetansemegling Status og veien videre nHS-samling januar 2006.
Hjemmeoppgave 2 Markedstørrelse Til fredag Markedsstørrelse Sikrere beslutningsgrunnlag, styrke forretningsplan og argumenter ovenfor investorer.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
NHOs kompetansebarometer 2015 Regionale tall fra 2. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter Kristoffer Rørstad Espen Solberg Tilleggsleveranse.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Fra reiseliv til opplevelser Utvikling av opplevelsesnæringen i Nordland Liv Rask Sørensen SMART Bodø Foto: Hans Erik Elmholdt.
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
1 1 Nytt lys på innovasjon: Innovasjonsundersøkelsen. Et spørsmål om kontekst? Lise D. Mc Mahon, Statistisk sentralbyrå, Indikatorrapporten.
HVORDAN TA VARE PÅ KUNDENE VRI bedriftsprosjekt Simenstad Gård.
VRI Trøndelag Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI Prosjektansvarlig: Nord-Trøndelag.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
VRI.
FORNY - oppsummering FORNY-forum 6. november 2007 Programkoordinator
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Kommunesektorens bruk av FoU
Selge et produkt eller en tjeneste
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nullpunktanalyse Innovasjonsundersøkelse blant bedrifter innen opplevelsesbasert reiseliv på Helgeland Tommy Clausen Einar Lier Madsen Evgueni Vinogradov

Bakgrunn • Intensiv (internasjonal) konkurranse i turismemarkedet • Norge er et høykostnadsland • evnen til å levere unike opplevelser er spesielt viktig for den norske reiselivsnæringen • innovasjon et viktig konkurransefortrinn for de aller fleste reiselivsbedrifter Definisjoner Innovasjon kan defineres som markedsintroduksjon og kommersialisering av nye produkter, tjenester, prosesser og ideer (Schumpeter, 1934; Fagerberg et al, 2005) Opplevelsesøkonomi (experience economy): økonomi hvor de bedriftene som lykkes i markedskonkurransen er de som er i stand til å produsere minneverdige opplevelser for sine kunder

Metode og utvalg • Nettbasert spørreundersøkelse • Spørsmål er hentet fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) sine innovasjonsundersøkelser som bygger på en internasjonal standard for målinger av innovasjon utarbeidet av EUROSTAT • 220 bedrifter innenfor reiseliv på Helgeland ble kontaktet (e-post liste fra Kunnskapsparken Helgeland) • 78 svar (svarrate 35 %) • fokus på 65 bedriftene i vårt utvalg som enten hevdet at opplevelsesprodukter/tjenester/varer var bedriftens hovedaktivitet eller en viktig side aktivitet

LYST, ØNSKE OG INTENSJON OM INNOVASJON

INNOVASJONSGRAD SISTE 3 ÅR 84 % av respondentene har utviklet en eller annen form for innovasjon (produkt, prosess, marked, organisatorisk) i løpet av de siste tre årene (n=62). Det tilsvarende tallet for bedriftene i ARENA nullpunktsanalysen var 88 %.

Barrierer mot innovasjon Barrierer som er nokså viktig eller svært viktig (%)

KILDER TIL INNOVASJON middels til stor betydning

SAMARBEID OG TILLITT INNEN REISELIVSBRANSJEN PÅ HELGELAND I hvilken grad bruker din bedrift lokale leverandører?

Formelle og uformelle samarbeidsprosesser med lokale organisasjoner og / eller bedrifter innenfor reiselivsbransjen på Helgeland • 70 % har inngått formelle samarbeidsrelasjoner • 73 % har inngått uformelle samarbeidsrelasjoner Hvordan vurderer din bedrift samarbeidsklimaet innenfor reiselivsbransjen på Helgeland? I hvilken grad finnes det tillitsfulle relasjoner mellom aktørene innenfor reiselivsbransjen på Helgeland?

Konklusjoner og noen spørsmål ResultaterSpørsmål som analysen ikke svarer på Høyt omfang av innovasjonHvordan disse bedriftene faktisk utvikler produktinnovasjoner? Mangel på finansiering utgjør en svært viktig barriere mot innovasjon Hvordan kan bedriftene overvinne denne barrieren? Få bedriftene oppgir universiteter, høyskoler og institutter som en viktig kilde til innovasjon Er universiteter, høyskoler og institutter lite relevante for disse bedriftene? Svært mange bedriftene oppgir at ”samarbeidsklimaet innenfor reiselivsbransjen på Helgeland enten er ”ikke tilfredsstillende” Hva kan dette skyldes?