Hvordan kan et lite land gi god helsetjeneste også til de få?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Advertisements

Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Fagforbundets barneby i Angola er åpnet
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
SAFO Sør-Øst SAFO konferansen 2012 MBO 2011.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
LEVEKÅRSDIMENSJONEN I PASIENTFORLØPET
Om skole og næringslivssamarbeid
Trondheim Helseklynge
Prosjektet ”Nasjonalt pasientregister for muskelsyke”
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Nasjonalt senter for telemedisin. Vi har en visjon Gode helsetilbud til alle, uavhengig av tid og sted.
”Samhandlingsreformen”
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
LIVERPOOL CARE PATHWAY (LCP)
TNS gallup Ledende helsesøstre: Skolehelsetjenesten i grunnskolen og videregående Landsomfattende kommuneundersøkelse september 2003 Seniorrådgiver Bjarne.
LEGEFORENINGENS TILLITSVALGTAPPARAT
Norsk Nyfødtmedisinsk Norsk Nyfødtmedisinsk
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
1 Kommunal selskapsstatistikk Kilde Brønnøysund, september 2009 Bedriftsstyret Marianne B. Skou.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Frivilligsentralene sentraler totalt
Edmonton Symptom Assessment System (ESAS) Innføring i Helse Sør og Akershus Januar 2005 Nina Aass og Sjur B. Hanssen, Regionalt kompetansesenter for.
1 Gunnar Bovim DMF Rollerydding mellom RHF(HF) FHI SHDir NFR KS-senter Universitetene.
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Organisering Bodø Nordland og Svalbard Hammerfest Troms og Finmark
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Finansiering av spesialisthelsetjenesten – konsekvenser for MS-pasientene Innlegg på Dagens Medisin seminar 8/ Bjørn Svendsen Norges Handelshøyskole/
Regionale forskningfond – Regionens muligheter BTVØ 2010 Erna Wenche Østrem, Forskningsrådet.
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
© 2003 Deloitte & Touche 1 Vidar Nilsen, partner Deloitte & Touche.
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Strandsoneforvaltning.
Eli Sogn Iversen Hanne Mensner Lerstang
Erfaringer fra N. K. S. omsorgsberedskaps-arbeid N. K. S. dagene 21
Det integrerte universitetssykehuset i Trondheim
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Organisasjons-struktur
Norwegian Ministry of Fisheries Beslutning om opprettelse av en ny gruppe I for torsk, hyse og sei for kystflåten nord for 62°N Trondheim, 1. november.
©TNS 2014 Ferieplaner i sommeren ©TNS 2014 Contents 2 1 Ferieplaner sommeren Reisemål og ferieform 08 3 Besøkte steder og attraksjoner.
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Høyspesialisert medisin – hvor står arbeidet
Hva skal til – sett fra en helseregion Christel G. Meyer Spesialrådgiver Medisinsk og helsefaglig avdeling HELSE ØST.
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
VS2010 Verdiskaping bedriftsutvikling gjennom bred medvirkning Programkoordinator Anne Marit Skulberg Norges forskningsråd.
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Idéportalen Idéportalen Et initiativ for å formidle studentoppgaver fra næringsliv og forvaltning.
©TNS 1 Ferieplaner påsken ©TNS Prosjektbekrivelse 2 ProsjekttypeSyndikert på TNS Gallups panelbuss som kjøres 2 ganger per mnd FormålKartlegge befolkningens.
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
Gosia Taszarek Michał Giełda Den dømm- ende makt : Det norske rettsvesenet.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Den norske tannlegeforening Etter lønnsoppgjøret 2008 Et kort tilbakeblikk på fjorårets oppgjør og lønnsstatistikk.
Læringsnettverk for kommuner
Leppefiskstatistikk Tove Aasheim, Statistikkavdelingen
Nytt fra opptakskontoret
Årlig publisering av de enkelte fylkers prognoser for demografiske variable innenfor områdene befolkning, bolig og arbeidsliv.
Hvem stemmer på hvilke partier?
Uføretrygd 2. kvartal // Eli Sektnan og Geir Arntzen.
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Læringsnettverk for kommuner
Drukningsstatistikk 2017 Redningsselskapet
Hvordan ser arbeidsmarkedet ut for BI-studenter. Morten H
NTAF Etterutdanningskurs
Drukningsstatistikk Redningsselskapet
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan kan et lite land gi god helsetjeneste også til de få? Nasjonale erfaringer med samarbeid om de høyspesialiserte helsetjenestene Dag Bratlid Det medisinske fakultet, NTNU og Barneklinikken, St. Olavs Hospital HF Trondheim NSH’s årskonferanse, Kristiansand 4. september 2003

Høyspesialiserte helsetjenester Landsfunksjoner Flerregionale funksjoner Nasjonale kompetansesentre Regionale funksjoner

Bakgrunnen for opprettelsens av definerte høyspesialiserte tjenester I nasjonal helseplan, St. meld. Nr. 41 (1986-87) ”Helsevesenet mot år 2000. Nasjonal helseplan. Lov om sykehus m.v. 19. juni 1969 Kostnadskrevende teknologi måtte styres Sentralisering av sjeldne lidelser og teknisk krevende prosedyrer Sentralisering av høyspesialisert kompetanse Økt statlig styring av oppgavefordeling mellom sykehusene

Høyspesialiserte tjenester - målsetting Unngå overetablering av kostbare funksjoner Funksjonsfordeling på faglig grunnlag

Styring av de høyspesialiserte tjenestene Fagråd for høyspesialiserte tjenester (Rasmussen-utvalget) sjeflegene ved alle regionsykehus samt Det norske radiumhospital dekanus ved alle de medisinske fakulteter legeforeningen fylkeslegene Norges forskningsråd (fra 1996) Statens helsetilsyn/Sosial- og helsedirektoratet Helsedepartementet

Etablering av høyspesialiserte tjenester Vanligvis søknad fra sykehus/foretak Vurdering i Fagrådet (ofte etter høring) Anbefaling overfor Helsetilsyn/Direktorat Oversendes departement for endelig beslutning Fagrådet - helsefaglig råd Statens sykehusråd - helsepolitisk råd Nasjonalt råd for prioriteringer i helsevesenet

Høyspesialiserte helsetjenester Hva er høyspesialiserte tjenester? rettet mot en sjelden lidelse krever kostbare investeringer er personellkrevende eller krever høy kompetanse Landsfunksjoner (bare ett sykehus) Flerregionale funksjoner (to, evt. tre sykehus)

Høyspesialiserte helsetjenester Landsfunksjon Høyt spesialisert klinisk virksomhet som ut fra en samlet vurdering (behov, vanskelighetsgrad, kostnader) skal utøves ett sted i landet, eks. organtransplantasjon Henvisningsplikt (monopolsituasjon) behandlingsplikt Flerregional funksjon Flerregional funksjon er en virksomhet som finner sted ved maksimalt tre regionsykehus/sykehus med regionfunksjoner. Eks. behandling av medfødt leppe-kjeve-ganespalte henvisningsplikt (monopolsituasjon)

Høyspesialiserte helsetjenester Kompetansesenter Et kompetansesenter skal sikre ivaretagelse, oppbygging og formidling av kompetanse innen et særskilt område følge nasjonal og internasjonal faglig utvikling etablere nødvendige nasjonale faglige standarder bidra til forsknings- og utviklingsarbeid innen fagfeltet etablere og kvalitetssikre registre innen fagfeltet sikre nasjonal kompetanseoppbygging og spredning rådgivning og faglig støtte til andre sykehus (second opinion) delta i undervisning i grunn-, videre- og etterutdanning bidra til/faglig støtte til forskningsaktivitet ved andre sykehus

Høyspesialiserte helsetjenester Landsfunksjoner - 32 funksjoner fordelt på 7 sykehus - ca. 1.500 nye pasienter pr. år Flerregionale funksjoner - 9 funksjoner fordelt på 5 sykehus - ca. 700 nye pasienter pr. år Kompetansesentre - 54+ sentre, mange sykehus og institusjoner

Landsfunksjoner

Flerregionale funksjoner Rikshospitalet og St. Olavs hospital Avansert ortopediteknikk Neonatalkirurgi Sædbank Rikshospitalet og Haukeland Elektiv åpen hjertekirurgi hos barn Cochleaimplantat hos voksne Intersex Behandling av Leppe-kjeve-gane spalte Rikshospitalet/DNR og Haukeland Brachyterapi

Nasjonale kompetansesentre

Høyspesialiserte helsetjenester Er funksjonen reell? Landsfunksjonen Strålekniv ved Haukeland I 2001 behandlet 188 nye pasienter Fylkesvis fordeling, antall pasienter/100.000 innbyggere Østfold 2,0 Rogaland 7,9 Hedmark 2,3 Hordaland 10,1 Oppland 1,6 Sogn og Fjordane 10,3 Akershus 3,6 Møre og Romsdal 2,9 Oslo 3,3 Sør-Trøndelag 4,5 Buskerud 2,1 Nord-Trøndelag - Vestfold 0,9 Nordland 2,5 Telemark 0,6 Troms 0,7 Aust-Agder 4,9 Finnmark 1,4 Vest-Agder 4,6

Høyspesialiserte helsetjenester Er funksjonen reell? Landsfunksjonen Avansert fostermedisin St. Olav I 2001 behandlet 49 nye pasienter Fylkesvis fordeling, antall pasienter/100.000 innbyggere Østfold - Rogaland 4,7 Hedmark 4,8 Hordaland - Oppland 1,1 Sogn og Fjordane - Akershus - Møre og Romsdal 4,5 Oslo - Sør-Trøndelag 4,5 Buskerud - Nord-Trøndelag 3,9 Vestfold - Nordland 5,0 Telemark - Troms 0,7 Aust-Agder - Finnmark 1,4 Vest-Agder -

Høyspesialiserte helsetjenester Er funksjonen reell? Landsfunksjonen Hjertetransplantasjon Rikshospitalet I 2001 behandlet 29 nye pasienter Fylkesvis fordeling, antall pasienter/100.000 innbyggere Østfold 1,6 Rogaland 0,8 Hedmark 1,6 Hordaland 0,5 Oppland 0,6 Sogn og Fjordane - Akershus 0,8 Møre og Romsdal - Oslo 0,2 Sør-Trøndelag - Buskerud 2,1 Nord-Trøndelag - Vestfold 0,9 Nordland 0,4 Telemark 1,2 Troms - Aust-Agder 1,0 Finnmark - Vest-Agder -

Høyspesialiserte helsetjenester Er funksjonen reell? Flerregional funksjon Leppe-kjeve-ganespalte, Haukeland og Rikshospitalet I 2001 behandlet 138 nye pasienter Fylkesvis fordeling, antall pasienter/100.000 innbyggere Østfold 2,0 Rogaland 2,6 Hedmark 4,3 Hordaland 2,1 Oppland 5,5 Sogn og Fjordane 2,8 Akershus 2,7 Møre og Romsdal 2,9 Oslo 3,5 Sør-Trøndelag 5,6 Buskerud 2,9 Nord-Trøndelag 2,4 Vestfold 5,6 Nordland 4,6 Telemark 5,4 Troms 5,3 Aust-Agder 2,9 Finnmark 1,4 Vest-Agder 3,8

Høyspesialiserte helsetjenester Er funksjonen reell? Flerregional funksjon Sædbank, Rikshospitalet og St. Olavs Hospital I 2001 behandlet 223 nye pasienter Fylkesvis fordeling, antall pasienter/100.000 innbyggere Østfold 3,2 Rogaland 5,0 Hedmark 3,7 Hordaland 4,1 Oppland 2,2 Sogn og Fjordane 3,7 Akershus 5,5 Møre og Romsdal 7,4 Oslo 5,5 Sør-Trøndelag 5,6 Buskerud 2,9 Nord-Trøndelag 8,7 Vestfold 2,8 Nordland 3,4 Telemark 4,2 Troms 2,6 Aust-Agder - Finnmark 2,7 Vest-Agder 5,8

Høyspesialiserte helsetjenester Årsaker til ujevn pasientfordeling For lite pasientmateriale (bare ett år)? Ulik henvisningspraksis fra sykehusene? Strålekniv, “Lokal” behandling av pasienter som skulle vært henvist? Neonatalkirurgi, fostermedisin For dårlig informasjon om funksjonen ut til sykehusene? Prioritering av geografiske nærområder? Strålekniv, hyperbar medisin

Høyspesialiserte helsetjenester Er monopolfunksjonen til pasienten beste? Konkurranse er sunt - også i helsevesenet? Monopolfunksjon er ikke i overenstemmelse med prinsippet om fritt sykehusvalg Risiko for faglig “sementering”? Flerregionale funksjoner viser bedre pasientfordeling? Skyldes det bl.a. konkurranse? Burde også landsfunksjoner ha konkurranse? Mulighet for pasienten til å velge minst ett utenlandsk senter som alternativ?

Høyspesialiserte helsetjenester Er fordelingen mellom landsfunksjon/flerregional funksjon fornuftig? Epilepsikirurgi > 50 pasienter/år Benmargstransplantasjon 30-40 pasienter/år Nyretransplantasjon > 200 pasienter/år Flerregional funksjon Cochleaimplantat < 30 pasienter/år Rikshospitalet 21, Haukeland 6 Intersex < 20 pasienter/år Rikshospitalet 8, Haukeland 11 Barne-hjertekirurgi 250 pasienter/år Rikshospitalet 200, Haukeland 50

Finansiering av de høyspesialiserte helsetjenestene Landsfunksjoner og flerregionale funksjoner Pasientinntekter (DRG) 340 mill kroner Særskilt tilskudd 110 mill kroner Regionsykehustilskudd 1 500 mill kroner Nasjonale kompetansesentre Egne inntekter 11 mill kroner Statlig tilskudd 254 mill kroner betydelig skjevfordeling, 14 sentre helt uten finansiering

Etablering av høyspesialiserte tjenester Sykehusreformen og omorganisering av den sentrale helseforvalting Fagrådet nedlagt fra 1.1.03 Begrepet “Regionsykehusfunksjon” fjernet Regionale foretak sterkere inn i styringen Konsekvenser Svekket (nasjonal) styring? Høyspesialiserte funksjoner ut på anbud? Helsepolitikk (økonomi) viktigere enn helsefag Sentralisering/desentralisering

Kan et lite land gi god helsetjeneste også til de få? Ja, men det er visse problemer Monopolfunksjoner er nødvendige, men kan være uheldige Er pasientgrunnlaget for lite for mange funksjoner? Bør tjenesten kjøpes i utlandet? Pasientfordelingen for mange funksjoner viser at det er vanskelig å balansere mellom de ulike hensyn Hva skal vektlegges, det faglige, det økonomiske eller det fagpolitiske, monopol eller duopol? Det økonomiske grunnlaget for funksjonene må sikres Vi har råd til å gi disse få pasientene en forutsigbar ramme