Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

I.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Materiellgrunnlaget for Miljøpartiet De Grønne
De dårige følelsene. Veiene ut..
Fra ord til liv Mars 2011.
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Hvordan intervjue en forsker?
Sommervikar i Blend.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Å forstå seg selv og andre
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Presentasjonsteknikk
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
NESO Formannsskole Ledelse
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
PRESENTASJON. IFØLGE DISSE MÅLINGENE BRUKTE JEG MEST DATA OG TV, MEN DE BLE IKKE ELT NØYAKTIGE OG HELGEN VAR IKKE HELT VANLIG SIDEN JEG HADDE BURSDAG,
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Taushetsplikt for frivillige
Arbeidsmåter i KRL Alf Rolin.
Forskjeller på tale og skrift
Diakoni og trosopplæring
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Bokpresentasjon Oslo.
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Bioingeniørutdanningen Kjellrun Gangaune førstelektor
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
NESO Formannsskole Ledelse
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
For lokale tillitsvalgte
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
”Amerikabrev” Sett inn et pronomen som passer. Kjære venner! Jeg vil ganske kort sende dere noen ord fordi jeg vet at flere landsmenn kunne tenke seg.
Hvordan kommuniserer vi egentlig?.  Om morgenen – med familien – på jobb  I kassa på super’n  Taxisjåføren  Telefonselgeren  I møtesammenheng – i.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
| Mitt og ditt språk. Språket vårt blir påvirket av mange forhold geografi sosial status alder venner utdannelse kjønn.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
1 Kommunikasjon.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Kommunikasjon.
Kommunikasjonsformer
Sinne Film:
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Fysisk og psykisk helse
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB Tina Therese Mia-Therese Marius Pia Ingrid Silje Elise Frøydis Anne Marie Anders Amalie

Tidsplan I dag: Kveld nr 2 på BMB 26. jan 2011: Kurskveld 02. mar 2011: Kurskveld Våren 2011: Utdeling av ledersertifikat i samtalegt Underveis: Praksis med barn og unge

Program for i kveld Tema: Jeg og den andre Del 1 Kommunikasjon (modeller og øvelser) Del 2 Mat Del 3 Vi forbereder et barnearrangement Del 4 Lysavslutning

Kommunikasjon Øvelse: 3 frivillige som skal ut i gangen

Kommunikasjonsmodell Sender Budskap Mottaker Respons

Ut fra leken og modellen kan vi se at det er viktig at senderen sender budskapet på en så klar måte at mottakeren forstår hva senderen vil formidle. Dette er ikke alltid like enkelt.

Når vi snakker med andre, er det som oftest flere budskap på en gang: Det du mener at du sier. Det du virkelig sier. Det den andre hører. Det den andre tror han eller hun hører. Det den andre sier. Det du tror at den andre sier. Selv om sender og mottaker er gode venner og kjenner hverandre veldig godt kan det hende at de misforstår hverandre.

Ulike kommunikasjonssituasjoner Kommunikasjon med seg selv gjennom tanker og ved å skrive ned tankene sine (f.eks. dagbok) Kommunikasjon mellom 2 personer (begge er sendere og mottakere) Kommunikasjon i en liten gruppe (venner, familie, ledergruppe) Alle deltar. Alle er sendere og mottakere. Kommunikasjon fra en person (foreleser, taler). Ingen eller liten respons fra mottakere. Kommunikasjon gjennom mediene (TV, radio, aviser, bøker). Dette er som regel enveiskommunikasjon og problemet er at det er vanskelig for sender å nåfram til alle mottakere.

Ulike kommunikasjonsformer Vi kommuniserer ikke bare med ord, men også med kroppen (kroppsspråk). Ofte kan man se på ansiktet og på folks bevegelser om de er lei seg eller glade. Vi kan se om de har lyst til å gjøre det de holder på med, eller om de helst kunne tenke seg å stikke av. Andre måter å kommunisere på kan være ved øyekontakt, gjennom musikk, bøker, tegnspråk, dans eller drama.

Hva kan gjøre kommunikasjon vanskelig? Mye kan ødelegge god kommunikasjon Kom med eksempler…

Hva kan gjøre kommunikasjon vanskelig? Vi kan ha ulik forståelse av ord, uttrykk, begrep. (fordi vi kommer fra ulike miljøer eller kulturer) Budskapet kan da bli oppfattet helt annerledes av mottakeren enn den var tenkt fra senderen. Kommunikasjon kan også være vanskelig pga ”støy”. Noen ganger kan mottakeren være litt ”fjern”, f.eks. når man sitter på skolen og tenker på kjæreste eller fotball, og brått ”vekkes” av lærerens stemme. Da har lærerens budskap liten sjanse å n frem. Dobbelkommunikasjon.

Kommunikasjonsøvelse

MAT

DEN NORSKE KIRKE