Lang Tradisjon for yrkesfag, nå også flere alternative løp til studiespesialisering, samt en ren SP klasse. Stort mangfold: sammensetningen i elevmassen,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Studieforberedende utdanningsprogram
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Tilbudet 2013 – 2014 Endringene gjelder: –Alle sør-trøndere med ungdomsrett. –Alle hedmarkinger med ungdomsrett som tas inn til Røros vgs –Alle søkere.
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Velkommen til infomøte på Tanks vgs • Kartleggingsprøver • Orden og fravær • Eksamen • Vitnemål / kompetansebevis.
Velkommen til foreldremøte VG2
Tirsdag 6 november kl Onsdag 7. november kl Torsdag 8. november kl Onsdag 7. november kl der foreldre.
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Slåtthaug videregående skole
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Foreldremøte 9. trinn 01. April 2014.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Velkommen til foreldremøte 27.aug 2013
Kontaktmøte for Vg Del 1: Samling i kantina med informasjon fra rektor og Elevtjenesten (rådgivere, PPT, helsesøster og miljøarbeider) Del 2:
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Veien videre etter ungdomsskolen
Individuell vurdering
Læreren som karriereveileder
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
Hjalmar Johansen videregående skole
Velkommen til Hjalmar Johansen vgs.
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Karriereveiledning for 8. klasse på Holtan ungdomsskole aase
Videregående opplæring i Follo
Velkommen til Foreldremøte Tertnes videregående skole.
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Valg av programområde og fag til Vg2
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
FORELDREMØTE 10. TRINN Smiodden skole 13. januar 2015
Orientering om valg av programfag Et stort antall elever på VG1 ST/IDR/MDD opplever lavere nytteverdi av skolen enn YF-elever Hvordan velge slik.
INFORMASJONSMØTE Info fra Fagopplæringskontoret ved Anne Sara Svendsen
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Hva tilbyr Gand? Vg1 TIP  vg2 Kjøretøy og vg2 bilskade/lakk og karosseri Vg1 Bygg- og anleggsteknikk  vg2 Byggteknikk Vg1 Helse- og oppvekstfag 
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Velkommen til Rælingen vgs Møte med foresatte torsdag
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Oppdatert Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medier og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg-
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 11. september 2013.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Side 1 Utdanningsprogramma Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medium og kommunikasjon Kunst, design og arkitektur Bygg- og anleggsteknikk.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Videregående opplæring i Follo
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
NY STRUKTUR.
Studiespesialisering
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE OM VGS
Møte for foresatte Vg
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Lang Tradisjon for yrkesfag, nå også flere alternative løp til studiespesialisering, samt en ren SP klasse. Stort mangfold: sammensetningen i elevmassen, Vår store, store styrke; i lærerkollegiet – lange akademiske utdannelser, bred yrkes utdanning og mange med lang fartstid i yrkeslivet et minisamfunn Betyr et mangfold av erfaringer, kunnskaper, metoder og tilnærminger til opplæringen. Bør kunne tilpasse for enhver elev. Den skolen Asker og Bærum med flest studieprogram Læring og utvikling for alle, karakter statistikken viser positiv endring i karakterutviklingen til elever. I tillegg til at elevene lærer, har vi som mål at alle ansatte og hele organisasjonen skal lære av egen praksis og kontinuerlig utvikle seg i positiv retning for eleven Mange muligheter og arenaer for tilpasset opplæring

Kontaktmøte for Vg2 16.9.2013 Del 1: Samling i kantina med informasjon fra rektor og Elevtjenesten Del 2: Klassevis samling med orientering fra kontaktlærerne om utdanningsprogrammene, fag- og timefordeling, organisering av læringsarbeidet, elevmedvirkning, samarbeid med foresatte, It’s learning mv. Lang Tradisjon for yrkesfag, nå også flere alternative løp til studiespesialisering, samt en ren SP klasse. Stort mangfold: sammensetningen i elevmassen, Vår store, store styrke; i lærerkollegiet – lange akademiske utdannelser, bred yrkes utdanning og mange med lang fartstid i yrkeslivet et minisamfunn Betyr et mangfold av erfaringer, kunnskaper, metoder og tilnærminger til opplæringen. Bør kunne tilpasse for enhver elev. Den skolen Asker og Bærum med flest studieprogram Læring og utvikling for alle, karakter statistikken viser positiv endring i karakterutviklingen til elever. I tillegg til at elevene lærer, har vi som mål at alle ansatte og hele organisasjonen skal lære av egen praksis og kontinuerlig utvikle seg i positiv retning for eleven Mange muligheter og arenaer for tilpasset opplæring

Bleiker vgs. Vår visjon: Rom for alle - blikk for den enkelte Alle er lærende Alle er forskjellige Alle er likeverdige Lang Tradisjon for yrkesfag, nå også flere alternative løp til studiespesialisering, samt en ren SP klasse. Stort mangfold: sammensetningen i elevmassen, Vår store, store styrke; i lærerkollegiet – lange akademiske utdannelser, bred yrkes utdanning og mange med lang fartstid i yrkeslivet et minisamfunn Betyr et mangfold av erfaringer, kunnskaper, metoder og tilnærminger til opplæringen. Bør kunne tilpasse for enhver elev. Den skolen Asker og Bærum med flest studieprogram Læring og utvikling for alle, karakter statistikken viser positiv endring i karakterutviklingen til elever. I tillegg til at elevene lærer, har vi som mål at alle ansatte og hele organisasjonen skal lære av egen praksis og kontinuerlig utvikle seg i positiv retning for eleven Mange muligheter og arenaer for tilpasset opplæring

Bleiker vgs. Kjennetegn: skapende og kreativ skole stort mangfold elever som trives medarbeidere som trives Lang Tradisjon for yrkesfag, nå også flere alternative løp til studiespesialisering, samt en ren SP klasse. Stort mangfold: sammensetningen i elevmassen, Vår store, store styrke; i lærerkollegiet – lange akademiske utdannelser, bred yrkes utdanning og mange med lang fartstid i yrkeslivet et minisamfunn Betyr et mangfold av erfaringer, kunnskaper, metoder og tilnærminger til opplæringen. Bør kunne tilpasse for enhver elev. Den skolen Asker og Bærum med flest studieprogram Læring og utvikling for alle, karakter statistikken viser positiv endring i karakterutviklingen til elever. I tillegg til at elevene lærer, har vi som mål at alle ansatte og hele organisasjonen skal lære av egen praksis og kontinuerlig utvikle seg i positiv retning for eleven Mange muligheter og arenaer for tilpasset opplæring

Opplæringstilbudet på Bleiker 140 elever på Vg2 (ca. 500 elever totalt): Elektrofag (EL): Vg2 Elenergi, Vg2 Automatisering Helse- og oppvekstfag (HO): Vg2 Helsearbeiderfag, Vg2 Barne- og ungdomsarbeiderfag Teknikk og industriell produksjon (TIP): Vg2 Kjøretøy

Opplæringstilbudet på Bleiker Service og samferdsel (SS): Vg2 Salg, service og sikkerhet, Vg2 IKT-servicefag Medier og kommunikasjon: Vg2 Medier og kommunikasjon Musikk, dans og drama (MDD): Vg2 Musikk Studiespesialisering med formgiving (ST-FO): Vg2 Studiespesialisering med formgiving Tilrettelagt opplæring (TO)

Bleikers satsningsområder Hovedmål: Øke andelen elever som fullfører og består Oppnå positiv karakterutvikling Et til tider tøft ungdomsmiljø, med mange utfordringer, krever aktiv handling og fokus også fra skolens side: Ved Bleiker har vi valgt å satse på MOT. Skolen satser på MOT, flere aktiviteter i den enkelte klasse og via felles aktivitetsdager, hvor det arbeides med holdningsskapende arbeid.

Bleikers satsningsområder Arbeidet med fullført og bestått + positiv karakterutvikling inngår i vår satsning på IKO I – identifisering (risikogrupper ut fra karakterer, fravær, manglende vurderingsgrunnlag mv.) K – kartlegging (hva er elevens utfordring, hva må gjøres, ansvar, kontakt med hjemmet) O – oppfølging (følge opp dem som er i risikogruppa, oppfølging av de valgte tiltakene) Et til tider tøft ungdomsmiljø, med mange utfordringer, krever aktiv handling og fokus også fra skolens side: Ved Bleiker har vi valgt å satse på MOT. Skolen satser på MOT, flere aktiviteter i den enkelte klasse og via felles aktivitetsdager, hvor det arbeides med holdningsskapende arbeid.

Bleikers satsningsområder Vurdering: Vurdering for læring viktig for læringsutbytte Systematisk arbeid med tilbake-/ framovermeldinger Varierte vurderingsformer Egenvurdering og hverandrevurdering 9000 elever er fulgt i en femårsperiode. Dette er status etter 5 år. Forskning gjort av NIFU STEP ved Eifred Markussen Dette gjelder elever ved Bleiker også. I April 2008 hadde 49 elever sluttet av 532 elever Elever som faller fra har ofte stort fravær fra ungdomsskolen. Dette fortsetter i vgs. Foresatte må følge med på dette. Om fravær er årsak til eller konsekvens av fagvansker er ikke det viktigste. Men dette henger ofte sammen. Viktig med tett samarbeid med foresatte. Viktig at dere foreldre fortsetter å engasjere dere i elevenes skolehverdag. Følg med på ITL, se på fraværet Interesser dere for fagene, spør hvordan det går. Om dere ikke kan hjelp, oppford eleven til å spørre lærer om forklaring, følg med på at dette skjer Ikke ha ambisjoner på elevens vegne som hindre nødvendig tilrettelegging, som eks utvidet tid, eller som bidrar til manglende mestringsopplevelse for eleven Vi opplever at ambisjoner er til hinder for nødvendig tilrettelegging/

Bleikers satsningsområder Grunnleggende ferdigheter: Brukes i alle fag – jobbe med overføringsverdi Elevene trenger strategier for å lære Lese- og læringsstrategier Ekstern kursing av lærere Intern kunnskapsdeling og –utvikling 9000 elever er fulgt i en femårsperiode. Dette er status etter 5 år. Forskning gjort av NIFU STEP ved Eifred Markussen Dette gjelder elever ved Bleiker også. I April 2008 hadde 49 elever sluttet av 532 elever Elever som faller fra har ofte stort fravær fra ungdomsskolen. Dette fortsetter i vgs. Foresatte må følge med på dette. Om fravær er årsak til eller konsekvens av fagvansker er ikke det viktigste. Men dette henger ofte sammen. Viktig med tett samarbeid med foresatte. Viktig at dere foreldre fortsetter å engasjere dere i elevenes skolehverdag. Følg med på ITL, se på fraværet Interesser dere for fagene, spør hvordan det går. Om dere ikke kan hjelp, oppford eleven til å spørre lærer om forklaring, følg med på at dette skjer Ikke ha ambisjoner på elevens vegne som hindre nødvendig tilrettelegging, som eks utvidet tid, eller som bidrar til manglende mestringsopplevelse for eleven Vi opplever at ambisjoner er til hinder for nødvendig tilrettelegging/

Bleikers satsningsområder Klasseledelse: Tydelige forventninger (Den gode lærer og den gode elev) Håndtere bråk og uro på en god måte Gode relasjoner til elevene Strukturerte undervisningsøkter Kognitive strategier (dialog, forklaring, repetisjon, oppsummering) 9000 elever er fulgt i en femårsperiode. Dette er status etter 5 år. Forskning gjort av NIFU STEP ved Eifred Markussen Dette gjelder elever ved Bleiker også. I April 2008 hadde 49 elever sluttet av 532 elever Elever som faller fra har ofte stort fravær fra ungdomsskolen. Dette fortsetter i vgs. Foresatte må følge med på dette. Om fravær er årsak til eller konsekvens av fagvansker er ikke det viktigste. Men dette henger ofte sammen. Viktig med tett samarbeid med foresatte. Viktig at dere foreldre fortsetter å engasjere dere i elevenes skolehverdag. Følg med på ITL, se på fraværet Interesser dere for fagene, spør hvordan det går. Om dere ikke kan hjelp, oppford eleven til å spørre lærer om forklaring, følg med på at dette skjer Ikke ha ambisjoner på elevens vegne som hindre nødvendig tilrettelegging, som eks utvidet tid, eller som bidrar til manglende mestringsopplevelse for eleven Vi opplever at ambisjoner er til hinder for nødvendig tilrettelegging/

Bleikers satsningsområder Lærings- og skolemiljø: Miljøbyggende aktiviteter (for eksempel skolestartopplegg) Bleiker-timen (elevråd/undersøkelser, fag, skolemiljø) Tydelighet mot rus/uønsket atferd Tobakksfritt skoleområde 9000 elever er fulgt i en femårsperiode. Dette er status etter 5 år. Forskning gjort av NIFU STEP ved Eifred Markussen Dette gjelder elever ved Bleiker også. I April 2008 hadde 49 elever sluttet av 532 elever Elever som faller fra har ofte stort fravær fra ungdomsskolen. Dette fortsetter i vgs. Foresatte må følge med på dette. Om fravær er årsak til eller konsekvens av fagvansker er ikke det viktigste. Men dette henger ofte sammen. Viktig med tett samarbeid med foresatte. Viktig at dere foreldre fortsetter å engasjere dere i elevenes skolehverdag. Følg med på ITL, se på fraværet Interesser dere for fagene, spør hvordan det går. Om dere ikke kan hjelp, oppford eleven til å spørre lærer om forklaring, følg med på at dette skjer Ikke ha ambisjoner på elevens vegne som hindre nødvendig tilrettelegging, som eks utvidet tid, eller som bidrar til manglende mestringsopplevelse for eleven Vi opplever at ambisjoner er til hinder for nødvendig tilrettelegging/

Bleikers satsningsområder Lærings- og skolemiljø: Handlingsplan mot mobbing Handlingsplan mot mobbing og trakassering 9000 elever er fulgt i en femårsperiode. Dette er status etter 5 år. Forskning gjort av NIFU STEP ved Eifred Markussen Dette gjelder elever ved Bleiker også. I April 2008 hadde 49 elever sluttet av 532 elever Elever som faller fra har ofte stort fravær fra ungdomsskolen. Dette fortsetter i vgs. Foresatte må følge med på dette. Om fravær er årsak til eller konsekvens av fagvansker er ikke det viktigste. Men dette henger ofte sammen. Viktig med tett samarbeid med foresatte. Viktig at dere foreldre fortsetter å engasjere dere i elevenes skolehverdag. Følg med på ITL, se på fraværet Interesser dere for fagene, spør hvordan det går. Om dere ikke kan hjelp, oppford eleven til å spørre lærer om forklaring, følg med på at dette skjer Ikke ha ambisjoner på elevens vegne som hindre nødvendig tilrettelegging, som eks utvidet tid, eller som bidrar til manglende mestringsopplevelse for eleven Vi opplever at ambisjoner er til hinder for nødvendig tilrettelegging/

Bleikers satsningsområder - Redusere fravær: Elevene skal melde fra om fravær og årsak til fravær til sin kontaktlærer samme dag Varer fraværet mer enn tre dager, skal eleven gi ny melding til kontaktlærer Dersom eleven har vært borte fra skolen i tre dager uten at skolen har fått beskjed om årsaken til fraværet, skal kontaktlærer kontakte foresatte (når eleven er under 18 år) eller eleven selv 9000 elever er fulgt i en femårsperiode. Dette er status etter 5 år. Forskning gjort av NIFU STEP ved Eifred Markussen Dette gjelder elever ved Bleiker også. I April 2008 hadde 49 elever sluttet av 532 elever Elever som faller fra har ofte stort fravær fra ungdomsskolen. Dette fortsetter i vgs. Foresatte må følge med på dette. Om fravær er årsak til eller konsekvens av fagvansker er ikke det viktigste. Men dette henger ofte sammen. Viktig med tett samarbeid med foresatte. Viktig at dere foreldre fortsetter å engasjere dere i elevenes skolehverdag. Følg med på ITL, se på fraværet Interesser dere for fagene, spør hvordan det går. Om dere ikke kan hjelp, oppford eleven til å spørre lærer om forklaring, følg med på at dette skjer Ikke ha ambisjoner på elevens vegne som hindre nødvendig tilrettelegging, som eks utvidet tid, eller som bidrar til manglende mestringsopplevelse for eleven Vi opplever at ambisjoner er til hinder for nødvendig tilrettelegging/

Samarbeid med foresatte Opplæringsloven kapittel 20 om foreldresamarbeid i grunnskolen og videregående opplæring § 20-4: Foreldresamarbeid i videregående opplæring: Foreldremøte i starten av Vg1 og Vg2 med informasjon om skolen, innholdet i opplæringen, foreldremedvirkning, rutiner og annet som er relevant for foreldrene

Samarbeid med foresatte Foreldrene til ikke-myndige elever på Vg1 og Vg2 har første halvår av opplæringsåret rett til minst en planlagt og strukturert samtale med kontaktlæreren om elevens arbeidsvaner og kompetanse Dette ses i sammenheng med elevens rett til en halvårlig samtale med kontaktlærer Bleiker tilbyr samtaler med kontaktlærer (eleven har rett til å delta i samtalen): Vg1: 14.11., Vg2: 21.11. Lang Tradisjon for yrkesfag, nå også flere alternative løp til studiespesialisering, samt en ren SP klasse. Stort mangfold: sammensetningen i elevmassen, Vår store, store styrke; i lærerkollegiet – lange akademiske utdannelser, bred yrkes utdanning og mange med lang fartstid i yrkeslivet et minisamfunn Betyr et mangfold av erfaringer, kunnskaper, metoder og tilnærminger til opplæringen. Bør kunne tilpasse for enhver elev. Den skolen Asker og Bærum med flest studieprogram Læring og utvikling for alle, karakter statistikken viser positiv endring i karakterutviklingen til elever. I tillegg til at elevene lærer, har vi som mål at alle ansatte og hele organisasjonen skal lære av egen praksis og kontinuerlig utvikle seg i positiv retning for eleven Mange muligheter og arenar for tilpasset opplæring

Samarbeid med foresatte Utvidet samarbeid med foresatte: Når de blir myndige vil elevene bli spurt om de vil at skolens samarbeid med hjemmet skal fortsette som før Det vil si: Innhente samtykke fra eleven Foresatte får varsel om fare for ikke vurderingsgrunnlag, henvendelser om høyt fravær Lang Tradisjon for yrkesfag, nå også flere alternative løp til studiespesialisering, samt en ren SP klasse. Stort mangfold: sammensetningen i elevmassen, Vår store, store styrke; i lærerkollegiet – lange akademiske utdannelser, bred yrkes utdanning og mange med lang fartstid i yrkeslivet et minisamfunn Betyr et mangfold av erfaringer, kunnskaper, metoder og tilnærminger til opplæringen. Bør kunne tilpasse for enhver elev. Den skolen Asker og Bærum med flest studieprogram Læring og utvikling for alle, karakter statistikken viser positiv endring i karakterutviklingen til elever. I tillegg til at elevene lærer, har vi som mål at alle ansatte og hele organisasjonen skal lære av egen praksis og kontinuerlig utvikle seg i positiv retning for eleven Mange muligheter og arenar for tilpasset opplæring

Samarbeid med foresatte Skriftlig varsel til elev/foresatte dersom det er fare for at det er ikke er grunnlag for vurdering i fag Skriftlig varsel til elev/foresatte når det er fare for at eleven kan få nedsatt karakter i orden eller i atferd (Ng eller Lg) Ovennevnte varsling gis uten ugrunnet opphold både mht. halvårsvurdering med karakter og standpunktkarakter Lang Tradisjon for yrkesfag, nå også flere alternative løp til studiespesialisering, samt en ren SP klasse. Stort mangfold: sammensetningen i elevmassen, Vår store, store styrke; i lærerkollegiet – lange akademiske utdannelser, bred yrkes utdanning og mange med lang fartstid i yrkeslivet et minisamfunn Betyr et mangfold av erfaringer, kunnskaper, metoder og tilnærminger til opplæringen. Bør kunne tilpasse for enhver elev. Den skolen Asker og Bærum med flest studieprogram Læring og utvikling for alle, karakter statistikken viser positiv endring i karakterutviklingen til elever. I tillegg til at elevene lærer, har vi som mål at alle ansatte og hele organisasjonen skal lære av egen praksis og kontinuerlig utvikle seg i positiv retning for eleven Mange muligheter og arenar for tilpasset opplæring

Informasjonskanaler Bleikers hjemmeside It’s learning Læringsplattform Adgang sammen med eleven Adgang via foreldrefaget (BN: Bleikerforesatt, PO: Elev2013) 9000 elever er fulgt i en femårsperiode. Dette er status etter 5 år. Forskning gjort av NIFU STEP ved Eifred Markussen Dette gjelder elever ved Bleiker også. I April 2008 hadde 49 elever sluttet av 532 elever Elever som faller fra har ofte stort fravær fra ungdomsskolen. Dette fortsetter i vgs. Foresatte må følge med på dette. Om fravær er årsak til eller konsekvens av fagvansker er ikke det viktigste. Men dette henger ofte sammen. Viktig med tett samarbeid med foresatte. Viktig at dere foreldre fortsetter å engasjere dere i elevenes skolehverdag. Følg med på ITL, se på fraværet Interesser dere for fagene, spør hvordan det går. Om dere ikke kan hjelp, oppford eleven til å spørre lærer om forklaring, følg med på at dette skjer Ikke ha ambisjoner på elevens vegne som hindre nødvendig tilrettelegging, som eks utvidet tid, eller som bidrar til manglende mestringsopplevelse for eleven Vi opplever at ambisjoner er til hinder for nødvendig tilrettelegging/

Videre program Elevtjenesten presenterer seg Clare Seville: foredrag om karriereveiledning Avdelingslederne presenterer seg Samling klassevis 9000 elever er fulgt i en femårsperiode. Dette er status etter 5 år. Forskning gjort av NIFU STEP ved Eifred Markussen Dette gjelder elever ved Bleiker også. I April 2008 hadde 49 elever sluttet av 532 elever Elever som faller fra har ofte stort fravær fra ungdomsskolen. Dette fortsetter i vgs. Foresatte må følge med på dette. Om fravær er årsak til eller konsekvens av fagvansker er ikke det viktigste. Men dette henger ofte sammen. Viktig med tett samarbeid med foresatte. Viktig at dere foreldre fortsetter å engasjere dere i elevenes skolehverdag. Følg med på ITL, se på fraværet Interesser dere for fagene, spør hvordan det går. Om dere ikke kan hjelp, oppford eleven til å spørre lærer om forklaring, følg med på at dette skjer Ikke ha ambisjoner på elevens vegne som hindre nødvendig tilrettelegging, som eks utvidet tid, eller som bidrar til manglende mestringsopplevelse for eleven Vi opplever at ambisjoner er til hinder for nødvendig tilrettelegging/

Veien videre etter Vg2?

Strukturen i vgo:

FØLGE STRØMMEN?

ELLER TENKE NYTT?

Dagens: Lærling Nytt Vg2 Fagskolene Påbygging til generell studiekompetanse Y-veien til ingeniør Studiekompetanse

Bleikers elever på Vg2: Disse Vg2-elevene kan ta fagbrev: Elenergi, kjøretøy, automasjon, IKT-servicefag, barne- og ungdomsarbeider, helsefagarbeider, salg, service og sikkerhet, (medier og kommunikasjon) Disse Vg2-elevene får studiekompetanse: Medier og kommunikasjon, SSP med formgivingsfag, musikk

1. Lærling: Har du krav på læreplass? Elever har krav på et 3-årig opplæringstilbud, og 4 år hvis de går ut i lære. Elever som ikke får læreplass, vil få tilbud om opplæring i skole: Vg3 eller nytt Vg2.

Som lærling har du: Rett til opplæring etter læreplanen for faget De samme rettigheter og plikter som andre arbeidstakere i bedriften Rett til lønn og arbeidstid etter tariffavtale, eller annen avtale Rett til fri for å gjennomføre evt. teoriopplæring Rett til hjelp fra PPT/OT Ikke rett til å fortsette i bedriften når læretiden er ute.

Hva kan være avgjørende for om du får læreplass eller ikke? Fraværet bør være lite - mye fravær krever dokumentasjon. Høyt timefravær svært negativt. Ha bestått i alle fag – man søker med julekarakterene! Gode karakterer ingen hindring! Gode referanser fra faget Prosjekt til fordypning (praksis)

2. Nytt Vg2 eller Vg1? I alle utdanningsprogrammene finnes mange muligheter og ulike fagbrev. For noen kan det være et godt valg å velge ny retning…

3. Fagskolene Teknisk/praktisk 2-årig utdanning etter fagbrev Etterspurt i næringslivet Grunnlag for jobb eller videre utdanning

4. Allmennfaglig påbygging: Studiekompetanse på 3 år Generell studiekompetanse som er helt likeverdig med annen studiekompetanse Kun allmenne fag/teori Relativt mange stryk/ikke fullført på landsbasis

Fagene i påbygging: 5 t/u Historie 2 t/u Kroppsøving 5 t/u Matematikk 3 t/u Naturfag 10 t/u Norsk (obligatorisk sidemål) 5 t/u Programfag fra SSP - samfunnsfag, realfag, mediefag eller språk.

Studiekompetanse? For å få studiekompetanse til slutt må alle fag fra alle år være bestått!

Veier til ingeniør: Påbygging + realfag som privatist Påbygging + tresemesterkurs (Realfagene tas om sommeren før og etter første studieår)‏ Rett fra Vg2 til forkurs på ingeniørhøgskolen (Allmenne fag + realfag)‏ Fagbrev + fagskole + ingeniør (kortere løp) Y-veien

5. Y-veien til ingeniør

6. Studiekompetanse Studiekompetanse er studiekompetanse! Karakterene viktigste (eneste) inngangsbillett til studier Alle avsluttende fag teller likt ved poengberegning ”Forbedringsvitnemål” kan straffe seg Ingen ekstrapoeng for valg av bestemte fag, med unntak av realfag

Matematikk Bleikers elever får tilbud om P- eller T-matematikk Obligatorisk matematikk er for yrkesfag 3 timer (P1) på Vg1 Obligatorisk matematikk for studiekompetanse er 3+5 timer (P1+P2) Tilbud om høyere nivå (R1) istedenfor P2 på Vg2- nivå for elever på studiekompetanseløp (5+5 timer)

Aktuelle nettsteder: www.vilbli.no - videregående opplæring www.yrke.no – fagopplæringen i AFK www.fagskolene.no - fagskolene www.nhoung.no - arbeidsmarked – NHO www.samordnaoptak.no - høyere utdanning www.utdanning.no - høyere utdanning; portal www.ansa.no – utdanning I utlandet

Karriereveiledning på Bleiker: Besøk fra Fagopplæringen, Forsvaret, Fagskolene, Høgskolene til Bleiker Vi besøker Forsvaret Besøk til aktuelle bedrifter og utdanningsinstitusjoner Informasjon i hver klasse Gruppeveiledning om søking til læreplass og valg av høyere utdanning, Tilbud om individuell veiledning

Flere spørsmål? clare.seville@bleiker.vgs.no 66 75 35 13