Samarbeid skole og bibliotek Eksempel fra BIG-prosjektet i Trondheim.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skoledebatten i Hemnes kommune Tilbake til 2003 Onsdag Møte om foreslåtte endringer angående på skoler på Bjerka, Finneidfjord, Hemnesberget.
Advertisements

Ressursskoler i sørsamisk område
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Velkommen til ALEPH seminar. 22. juni 2014 Program for fredag 17 okt.  Folkebibliotek og Ex Libris  Møte i Paris  Versjon 16  Fast patron Ad  Bokomslag.
"Gi rom for lesing!" ”Regjeringens tiltaksplan for leselyst og leseferdighet”
Norgeslån på tvers Samsøk og samlinger og samarbeid -Noen betraktninger etter å ha testet funksjonalitet på tvers av systemene Innlegg på 72. bibliotekmøtet.
Status og nye produkter. 24. juni 2014 Program  Året som gikk  ALEPH  Andre produkter  Andre prosjekter  Hva skjer 2005  Nye ALEPH moduler.
PERSONALET PÅ PÅ DEICHMAN I 2012 Mark Twain (1835 – 1910): «Det er tre typer løgner; løgn, forbannet løgn, og statistikk.»
Samarbeid folke- og skolebibliotek v/ biblioteksjef Guri Sivertsen Haugan, Levanger bibliotek Skal si litt om hva vi har gjort i Levanger, og hva vi.
Den Fysiske Skolesekken
Innfall (svinkler) og sammenhenger Lokal kultur administrasjon – finnes den? Kultur aktiviteter – hva er det? Kultur og ………… – bindestreksatsinger.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Velkommen ALEPH brukermøte 2. og 3. desember. Hvem er vi alle sammen? 25 representanter fra bibliotekene  19 bibliotek 8 representanter fra Bibits 
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Foreløpige resultater
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Halvtykke (diskløse) klienter Larvik bibliotek Rigmor Haug, Bibliofils Brukermøte mai 2007.
Kompetansekartlegging
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Prosjektmandat Bakgrunn Mål Forutsetninger
SWECRIN TEMAMØTE 1 OKTOBER 2008
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
E-bøker i norske bibliotek BS Weblån Trine O. Schøning Salgs- og markedsdirektør Biblioteksentralen AL.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Storbynettverket 7 største byene (Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim, Tromsø, Drammen) Utvikle kompetanse og kunnskap Hovedfokus 2009 og.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Vurdering for læring på Linderud skole
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
HOVEDOMRÅDER UNDERVISNING/ORGANISERING EKSAMENSRESULTATER
Utlån av digitale media BS Weblån
Overgangsprosjektet NY GIV
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
BoS22R.Vaagan JBI/HiO1 BoS22 Bibliotek- og informasjonsøkonomi Ta utgangspunkt i RBTs forslag til kvalitets-/resultatindikatorer og konsentrer deg om den.
Unni Knutsen Nasjonalbiblioteket, avdeling Oslo
NOVAGate Erfaringer med flere samarbeidspartnere i å bygge opp en felles nordisk emneportal. Av Lisbeth Eriksen Norges.
Etter- og videreutdanning i kommunehelsetjenesten
Regionale seminar august/september 2007 Inkludering av nye kommuner knyttet til ELIN-k og fyrtårnskommunene. Sissel Skarsgaard Prosjektleder Samspill 2007.
Bibliotekutvikling og Aleph i Norge Bibliotekfaglige og -politiske saker København, 2003.
16-Jul-14 Sølvberget 2004 Side 1 Digitalt bibliotek i Stavanger.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
«Vi har lyktes!» Roar Brekken, leder Stjørdal KFU.
Abildsø skole.
Dynamiske hyllesignaturer
Elektronisk saksbehandling og arkiv
Hvorfor er skolebibliotek viktig?
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
Vedtak i bystyret 2008: ”Drammensskolen – Norges beste skole, en skole der hver enkelt elev oppfyller sitt fulle faglige potensial og blir et trygt og.
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
1 1 Stein Mortensen Behandling av fisk: et lærebokprosjekt.
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Det umulige ble mulig Felles IT-løsning for HiST og NTNU i Bibliotek for medisin og helse (BMH) Karen J. Buset, BMH NTNU Astrid Kilvik, BMH HiST Brynjulf.
Bibliotekprosjekt Spjelkavik barneskole
Felles sak/arkiv til 9-k 1 v/ kommuneelsker konsulent Lars Fremstad, LarvikIT as.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Resultatledelse med brukerfokus Tønsberg og Nøtterøy bibliotek Vigdis Gjelstad Jakobsen.
Gje rom for lesing i Nordhordland Bakgrunn: Nasjonal strategi/plan Nasjonal strategi/plan Lokale føresetnader: Lokale føresetnader: –Mange små kommunar/skular.
Nedre Eiker Kristin Høibakk Lokallagsleder og HTV.
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 7. September Én forklaring på utfordringene våre Med alderssammensetning og inntektssystem fra 1999 ville.
Nettsider Vi ser at bibliotekenes nettsider har for lite innhold. Dette er en viktig informasjonskanal for innbyggerne i kommunen. Også bruk av sosiale.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Digital eksamen på UiA Status.
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Johannes Læringssenter  Barnehage  Grunnskole barn/ungdom  Grunnskole voksne  Spesialundervisning  Norskopplæring  Introduksjonsprogram  Undervisning.
Innføringstilbudet for flerkulturelle elever med kort botid i Norge
Vi får Vestfold til å gro
Forberedelser før overgang til MM3
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeid skole og bibliotek Eksempel fra BIG-prosjektet i Trondheim

BIG = Bibliofil I Grunnskolen • Juli 2000: Bibliofil velges som biblioteksystem for grunnskolene i Trondheim kommune. • Pr okt. 2007: • 55 skoler (en sammenslåing i perioden) • Musikk og kulturskolen, • Senter for voksenopplæring

Oppstart: • Vår 2001: • Konvertering av 10 baser fra Bibliomatic, 2 fra Mikromarc, 1 fra Multimed, 1 fra Menuett • Kursing av alle skolebibliotekarer Kurs 1: Biblioteksystemer Kurs 2-5 : Folkebiblioteket

Prosjektorganisering • Grunnskolene i Trondheim kommune Grethe Naalsund, rektor / prosjektleder • IT-tjenesten i Trondheim kommune • Trondheim folkebibliotek Bjørn Tore Nyland, IT-konsulent, Arnhild Tveikra, katalogleder • Biblioteksystemer

Organisering forts.

Avtalen • Teknisk • Bibliotekfaglig • Bindeledd BS • Opplæring • 25 % årsverk • Årlig

Avtalejusteringer • Opplæring • Kompetansegruppe • Prosjektgruppe

Faktorer i tillegg • Nettside • Postliste • Kurs og workshops Treffpunkter viktig!

Bibliofil for skole • Egen tjenermaskin • Hver skole sin base • Tre standard avdelinger: Elevbibliotek (elev) Personalbibliotek (pers) Læremidler (lare)

Bibliofil for skole forts. • Utlånsprogrammet: Selvbetjent utlån Studielån Klasseadministrasjon Skolerapporter

Særskilte utfordringer: • Kommunens datastruktur • Fellesidenter for upersonlig pålogging • Endringer i skolenes organisering

Fra skolesida • Ressurser • Skolekulturen på hver skole Selvbetjent? Elevvakter? Hva med personalet?

Status 2007 og veien videre • Vedlikeholdsnivå • Skolenes årsrytme Videreutvikling: • MappaMi? • Felles lånekort? • ”Bibliofil light”

Kommentarer fra skolene • Gjennomgående fornøyde med samarbeidet • BRUNDALEN: ”Etter at vi innførte Bibliofil sier ungene at biblioteket ble mer som et ordentlig bibliotek” :-) • SVERRESBORG: ”Det som er utfordringen nå, er å holde nivået slik at ting ikke forfaller.”

Et skoleeksempel Nardo • 7. klasse: Bibliotekgruppa • Arbeidsavtale

Takk for oppmerksomheten! Takk for oppmerksomheten! Gardermoen Arnhild Tveikra Gardermoen Arnhild Tveikra