Strategisk fokus 2025.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

Videreutvikling og ny organisering
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Samhandlingsreformen
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Utviklingsplan SSHF 2030 Hva, hvorfor, hvordan
samhandlingsforum Brukererfaringer med samhandlingsreformen
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Status - Konsekvensutredning Helgelandssykehuset HF
HVA KAN ET HELSEHUS I DRAMMEN VÆRE OG HVORDAN REALISERE DET?
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Sykehuset Innlandet i dag  6 somatiske sykehus  2 psykiatriske sykehus  5 distriktspsykiatriske sentra  2 lokalmedisinske sentra  Fordelt på flere.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Mulighetsanalyse oppgradering/utvidelse av Drammen sykehus
Morgendagens kompetanse
Ny sykehusstruktur i Innlandet 1 Planprosessen 2 Spesielt om samfunnsanalysen Prosjektdirektør Roger Jenssen, Sykehuset Innlandet Innlegg for Regionrådet.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
9. mars 2005 Bård Are Bjørnstad administrasjonssjef
Samhandlingsreform og Sykehusstruktur
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
Nytt Vestre Viken-sykehus (NVVS)
Handlingsplan med konkrete samarbeidstiltak
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Kontaktutvalget for næringslivet 19. mars 2012 – Rådmann Osmund Kaldheim.
VELKOMMEN Til samarbeidsmøte mellom Kommunene og St. Olavs Hospital, avd. Orkdal sykehus Adm. direktør Nils Kvernmo den 24. mars 2010.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Sykehuset Innlandet HF Arbeidet med fremtidig sykehusstruktur i Innlandet  Regionrådet for Hamarregionen Prosjektdirektør Roger Jenssen 21. oktober 2014.
Dimensjonering og organisering av mottaksfunksjoner St. Olavs Hospital
Side 1 Situasjonsanalyse 9K Jørund K Nilsen Laholmen 13. mars 2003 Situasjonsanalyse 9K.
Samhandlingsreformen SAFO SørØst Høstmøte Hva er samhandlingsreformen? Forebygge fremfor bare å reparere Få kommune og Spesialisthelsetjenesten.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Helse Finnmark – der sola aldri går ned.... Innretningen på Samhandlingsreformen i Finnmark – synspunkter fra Helse Finnmark HF Presentasjon til Fylkesmøte.
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Framtidens sykehus Nasjonal helse- og sykehusplan HelseOmsorg21
NØKKELTALL SYKEHUSET INNLANDET
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
| Behov for ny statistikk i KOSTRA ved oppbygging av lokalmedisinske sentre Michael Kaurin Helsedirektoratet.
Brukerutvalget April 2016 Stig Slørdahl Administrerende direktør Helse Midt-Norge RHF.
Samhandlingsreformen Samhandlingsreformen er navnet på et forslag til reform innenfor helse- og omsorgtjenestene, som skal svare på følgende utfordringer:
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
Strategisk helseplan for Fjellregionen Arbeidsutvalget 10. mai 2010 Regionrådgiver Rune Jørgensen Regionrådet 26. mai Brit Kværness.
Samordning av spesialisthelsetjenesten i Fjellregionen.
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Medlemsmøtet 12. september 2014
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Styremøte 20. juni 2018.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

Strategisk fokus 2025

Strategisk fokus – hva er styrets oppdrag? Videreutvikling av dagens nettverksmodell To akuttsykehus i Mjøsregionen (Hedmark og Oppland) Ett akuttsykehus i Mjøsregionen Styrevedtak 1. april 2011

Hvorfor? ”Pasientenes behov skal være førende for struktur og innhold i tjenesten” FOKUS PÅ GOD KVALITET I BEHANDLINGEN (men nå står SI også overfor en voksende økonomisk utfordring)

Avgrensning ”Opprydning rundt Mjøsa” Psykisk helsevern/rus (Gjøvik, Lillehammer, Elverum, Hamar) Psykisk helsevern/rus Hab-/rehabilitering Prehospitale tjenester Kongsvinger Tynset …. kommer i neste fase

Kontinuerlig utredningsarbeid siden 2003…. Viktig å treffe en beslutning om fremtidig sykehusstruktur nå Prinsippvedtak om ny sykehusstruktur i styremøte 22. juni 2012

Utviklingsplan: Ønsket fremtidsbilde Tidligfasen Idéfase Konseptfase Forprosjektfase Utviklingsplan Strategiske føringer B2 B4 B3 B1 K S Tidligfaseplanlegging i sykehusprosjekter, veileder fra Helsedirektoratet B=beslutningspunkt Utviklingsplan: Ønsket fremtidsbilde Tidligfase: Er det relevant og gjennomførbart

3 scenarier – 2 aktuelle byggeprosjekter

Må tenke i langsiktig perspektiv ….meget langsiktig Vi må løfte oss ut fra dagens situasjon og definere morgendagens utfordringer og muligheter Planlegge sykehusstruktur for framtida, planlegge for en helt ny tid – hvor 2025 er ”oppstarten”

Tilråding fra administrerende direktør: Scenario 3 ”Lokalisering nær fylkesgrensen mellom Hedmark og Oppland på øst- eller vestsiden av Mjøsbrua” (Rimelig nærhet i forhold til befolkningstunge områder i Gjøvik, Lillehammer, Hamar og til dels Elverum) Elektiv enhet på det sykehuset som kommer lengst unna hovedsykehuset

Scenario 3 – En helhetlig modell Etablere et komplett områdesykehus/akuttsykehus ved Mjøsbrua Sikre robuste desentraliserte spesialisthelsetjenester, herunder styrke LMS (”desentralisere det som kan desentraliseres, og sentralisere det som må sentraliseres”). Hovedsykehuset gis faglig ansvar for den desentraliserte tjenesten. Desentralisert tjeneste dimensjoneres etter pasientgrunnlag/behov Ta opp i seg virkningen av Samhandlingsreformen når det gjelder definering av innholdet i spesialisthelsetjenestetilbudet Styrke prehospitale tjenester (ambulansetjeneste) Robuste fagmiljøer sentralt gir også robust desentralisert tjeneste

Hva skal etableres sentralt og hva desentralt ? Kommunene er viktige premissgivere for utformingen av spesialisthelsetjenesten (”bestillere”) Kommunene må være med på å definere hva som skal være sentralt og hva som skal være desentralt (LMS, forsterkede sykehjem, ø-hjelpstilbud, legevakt m.m.) Når hovedsykehus er etablert (ca 2025), vil kommunene ha tilpasset seg samhandlingsreformen og etablert velfungerende øyeblikkelige hjelp tilbud i eksisterende sykehusbygg eller i egne helsesentra

BEGRUNNELSE FOR Å TILRÅ SCENARIO 3 Dagens modell er ikke bærekraftig – verken faglig eller økonomisk Faglige kvalitetskrav (fra HSØ og regjering) og økonomiske utfordringer vil tvinge frem endringer Ved videreføring av dagens struktur vil 2- sykehusmodell kunne tvinge seg frem Det vil derfor bli store endringer uansett – ofte konfliktfylte, energitappende og faglig suboptimale

Brukerne/brukerorganisasjonene er klare: - de ønsker ett sykehus ! Brukernes syn samsvarer med faglige råd og føringer fra HSØ (styresak 108/2008) Mitt vurderingsgrunnlag: Hvilke andre tungtveiende hensyn oppveier dette og gir grunnlag for en annen konklusjon ?

Brukerutvalget i Sykehuset Innlandet ”Utvalget mener scenario 3a er det eneste reelle alternativ til fremtidens sykehusstruktur for Innlandet. Det vil gi den beste kompetansen og det beste tilbudet til brukerne og som gir muligheter for å bygge opp sterke og robuste fagmiljøer. Ett nytt sykehus gir en ny og hensiktsmessig og fremtidsrettet bygningsmasse, nytt utstyr og spesialiserte funksjoner tilpasset fremtidens behov”

Kreftforeningen Pasientene vil ha kreftbehandingen på ett sted Kreftforeningens kjennskap til pasienter og pårørende, samt de tilbakemeldinger som mottas i møter med dem, tilsier at kreftbehandlingen i Innlandet bør samles under ett tak. Utfordringene de møter er mange og komplekse. Det er gjerne slik at pasienter må reise mellom sykehus på grunn av funksjonsfordelingen. De må selv være kunnskapsformidlere i egen sak da kommunikasjon mellom enhetene er mangelfulle. Dagens nettverksmodell er lite egnet for en helhetlig og god kreftbehandling.

FRA MINIMUMSLØSNINGER TIL SPESIALISTHELSETJENESTER I FRONT Fra minimums vedlikehold og utbedring etter eksterne pålegg, - til ny, moderne og funksjonell bygningsmasse Fra utskiftning av utstyr ved havarier og bytting av komponenter, - til moderne utstyr i faglig front Fra minimumsrekruttering av spesialister og sårbare fagmiljøer, - til robuste og høyt kvalifiserte fagmiljøer som rekrutterer godt Fra fordeling og spredning av områdesykehusfunksjoner, til komplett behandling på ett sted Smøre tynt på ved alle sykehusene og alltid måtte ”gå på akkord med alt” ?

Prinsippvedtak om Scenario 3 vil føre til at Sykehuset Innlandet kommer i posisjon til videre utredning og planlegging av strukturendring Noen helseforetak har gjennomført store investeringsprosjekter og andre er i ferd med å posisjonere seg til nye sykehusprosjekter. Sentrale myndigheter vil neppe bidra med milliardinvesteringer til videre utvikling av dagens struktur i Sykehuset Innlandet

OPPSUMMERING (I) Pasientene forventer det beste, og vi må ha som ambisjon å yte det beste –sykehusstrukturen må gi rammebetingelser for å oppfylle dette Innbyggere og pasienter i Hedmark og Oppland fortjener en minst like god spesialisthelsetjeneste som ellers i landet Staten vil neppe investere 6-8 mrd kroner i dagens struktur

OPPSUMMERING (II) Robuste fagmiljøer sentralt medfører også et robust desentralisert tilbud. Kommunene er og vil fortsatt bli viktige samarbeidspartnere Den faglige utviklingen går raskt, og stiller nye krav til spesialisering, spesialiserte team og til avansert medisinsk teknisk utstyr. Spesialisthelsetjenesten skal spisses ytterligere. Dette er ressurskrevende, og vil ikke være mulig å realisere i en fragmentert sykehusstruktur Fagene har stor avhengighet til hverandre – og pasientene vil ha et komplett tilbud på ett sted

Svar på forventninger fra bl.a. fylkesordføreren i Oppland Kongsvinger og Tynset vil komme med i neste fase – slik at den somatiske sykehusstrukturen blir undergitt en helhetlig vurdering. Det samme gjelder for psykisk helsevern og prehospitale tjenester Konsekvenser av samhandlingsreformen vil bli utredet grundigere LMS viktig del av det spesialiserte tjenestetilbudet – og vil måtte utredes nærmere (også forsterkede sykehjem, ø-hjelpstilbud m.m.) Samfunnsperspektivet vil måtte vurderes – bruke Samfunnspanelet eller lignende organ som rådgivende organ

Overordnet utviklingsplan Tidligfasen Idéfase Konseptfase Forprosjektfase Utviklingsplan Strategiske føringer B2 B4 B3 B1 K S Overordnet utviklingsplan Fremtidsbilde/strategi for virksomhetsmessig og bygningsmessig utvikling Idefase (”liv laga” – relevant, gjennomførbart, levedyktig) Gjennomgang og oppdatering av utviklingsplanen Utarbeide mandat for konseptfasen Se på mulige alternative løsninger (0-alternativ må være med) Konseptfasen Detaljutredning, skape faglig godt grunnlag for valg av løsning som oppfyller målene

Med sikte på et felles beslutningspunkt B2 eller B3 Tidligfasen Idéfase Konseptfase Forprosjektfase Utviklingsplan Strategiske føringer B2 B4 B3 B1 K S Beskrive innholdet i et hovedsykehus og i den desentraliserte spesialisthelsetjenesten, samt grensesnittet mot det kommunale helsetjenestetilbudet Vurdere lokalisering av sentralsykehusfunksjoner – psykisk helsevern Tilpasse prehospitale tjenester til den somatiske sykehusstrukturen Gjennomgå innhold og dimensjonering av Kongsvinger og Tynset som en del av det samlede sykehustilbudet i Hedmark og Oppland Utrede virkning på samfunnet – i vid forstand (sammen med kommunene/fylkeskomm) Avklare tomtevalg (miljø-jordvern-kommunikasjon-samferdsel m.m.) Med sikte på et felles beslutningspunkt B2 eller B3

………spørsmål ?

Eksempler på oppgaver sentralt/ved et hoved-/akuttsykehus Lokalsykehusfunksjoner for opptaksområdene til akuttsykehus som avvikles Høyspesialiserte tjenester/avansert behandling Diagnostisering og behandling som krever tunge/kostbare investeringer Funksjoner med behov for kostbare vaktlinjer Tjenester som krever tverrfaglighet, eks mye av akuttvirksomheten samt utredning av kreftsykdommer Eksempler på oppgaver som kan legges desentralt Poliklinisk oppfølging av pasienter, særlig kronikergruppen Dialyse Poliklinisk cellegiftbehandling Elektiv kirurgi Ambulant virksomhet, understøtte kommunale tjenester (rehabilitering m.m.) Lærings- og mestringstlbud

”Krevende og energitappende funksjonsfordelingsdiskusjoner mellom sykehusene vil ved videreføring av dagens struktur fortsette, med vanskelige og ofte uforenlige avveininger mellom hensynet til geografisk balanse og kravet til optimale/adekvate faglige løsninger”.

Høringsdokumentet side 18