PUVI KVALITETSPROSJEKT HIBU Personalseminar 21/6-05.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ørnulf Wiig Installasjon AS
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Prosesstyring som styringsverktøy
Kvalitetssystemet ved NVH Denne presentasjonen viser hvordan NVH har bygd opp sitt system.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Kvalitetssikring av utdanning - ITK NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til?
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Til bruk for fakultetene, instituttene og SPS i forbindelse med forberedelse og opplegg til høstens styringsdialogmøter og arbeid med langtidsplan
Internkontroll i kommuner
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Kurs for opplæring av rådgivningsfarmasøyter er klart til bruk
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
«Forbedringsprosess(en)»
Student- og lærerevalueringer av emner Øyvin Ytreberg 2011.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Torhild Rio Finvik og Torstein Rønningen
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Internkontroll i norske kommuner
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
IFLA guidelines for OPAC displays Presentasjon på kunnskapsorganisasjonsdagene 2000.
KVALITET I HØYERE UTDANNING
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
ERISK på 1, 2, 3… Risikovurdering for å redusere omfang av byggefeil i elektriske og tekniske installasjonsleveranser mot boligmarkedet
høgskolens elektroniske kvalitetssystem
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Gruppeundervisning /
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Pilotprosjektet. Gunnar Morken.
Kvalitet, risiko og avvik
RIS-metoden for prosessforbedring
Status HP Utdanning og læringskvalitet
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
«Rop-tilsynet» i Haugesund kommune
Kurs for brukere av KFF-KSS
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Tidlig oppdagelse av forverret tilstand
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

PUVI KVALITETSPROSJEKT HIBU Personalseminar 21/6-05

NOKUTS 10 kriterier som spørsmål 1.Hva gjør dere for kontinuerlig forbedring? Hvordan er det implementert i plan, strategi og daglig arbeide? 2.Vet dere hva dere vil måle? Har dere klare mål. 3.Kjenner ledelsen systemet for kvalitetssikring? Føler de et ”eierskap”? 4.Hvordan sikrer dere bred medvirkning? Hvordan rapporterer man avvik/forbedringsforslag? 5.Hvordan måler dere virksomheten? Lokalt og sentralt 6.Hvordan analyseres resultatene av målinger og hvem gjør dette? 7.Hvordan gjøres beslutning om endring? 8.Hvordan implementeres beslutning om endring? 9.Hvordan deltar studentene i kvalitetsarbeidet? 10.Hvordan lages og hvordan ser den årlige kvalitetsrapporten ut?

The three- component model (Rust and Oliver 1994) Service Product Service Quality Service Delivery Service Environmen t

PUVI elementene P n P 6 P 5 P 4 P 3 P 2 P 1 Prosessene Styrende og overordnede dokumenter •PUVI topp •Organigram •Budsjett •Strategi • Veier inn i styringssystemet for HIBU Portalene

PUVI Prosessene P n P 6 P 5 P 4 P 3 P 2 P 1 Autonome enheter som beskriver en oppgave/ en prosess. En prosess kan peke til en annen og ha lenker til maler eller regelverk, ellers ingen kobling. Det er intet hierarki blant prosessene. Muligens lager vi en overordnet prosess som en av portalene. •Heading og historikk •Flytskjema •Tekst om relevante aktiviteter i flytskjema •Maler, sjekklister

ARBEIDSPROSESSER HIBU •P01Studentvurdering •P02Delvurdering •P03Oppstart inkl. forberedelse •P04Markedsføring og Informasjon •P05Eksamensadministrasjon •P06Opptak •P07Utarbeide og vedlikeholde fag og studieplan •P08Praksis •P09Ped •P10Forberedelse til undervisning •P11Underveisevaluering •P12Avslutting •P13Håntering av fusk •P14Sensorer •P15Rapportering •P16Tilfredshetsundersøkelse •P17Semesterevaluering •P18Avvikshåndtering •P19Forbedring •P20Strategi •P21Budsjett •P22Ansettelser •P23Oppsigelser •P24Vedlikehold av styringssystem (kvalitetssystem) •P25Klagehåndtering •P26Kompetanse •P27Semesterplanlegging •P28Saksbehandling studentsaker •P29Postmottak •P30Kursplanlegging

Prosessbeskrivelser •Beskriver et begrenset omfang av oppgaver •Er autonome •Peker ikke til annet enn andre prosesser •Intet hierarki •Dekker stort sett både prosess og rutiner (ref. ISO 9000)

Pr studentvurdering skal det defineres : •Fag •Når •Hvor •Antall timer •Vakter •Tellende i % (spesielt for delvurdering) •Hvordan

HØSTENS OPPGAVER •Kvalitetsikring av forskning – forskningsprosessene •Innføring – ta i bruk undervisningsprosesser •Opplæring •Avvikshåndtering – kontinuerlig forbedring

Avvik og forbedring Forbedring Forebyggende tiltak Sentralt avvik Prosess Feil/Mangel Lokalt avvik Prosess Forslags-kasse Innlevert forslag Resultat fra ledelsens gjennomgang (CAB) Forbedrings og Forebyggende punkter MOM Handling for å rette feil/mangler Avvik i Avvikslog Avvik i Avvikslog Fra hvem som helst Fra hvem som helst Avvik fra Evalueringer og rapporter

SEKS MEGATRENDER MERKEVARE GLOBALISERING KONSILIDERING TEKNOLOGI INDIVIDUALISERING OUTSOURCING UTDANNING & OPPLÆRING

Vi gir talentene en fremtid!

DE FIRE PILARER RESULTATFOKUS KANDIDATER F&U OPPGAVER OPPDRAG ULIKE ORG. MESSIGE EGENSKAPER KONTINUERLIG FORBEDRING MEDVIRKNING NETTVERK UTVIKLING I OMGIVELSENE

FORBEDRINGSPROSESS IP VU IS VU STANDARDISER UTFØRE PLANLEGGE STANDARD UTFØRVURDER INNFØR DE VITALE FÅ INITIER FORBEDRINGER VURDERE INNFØRE FORBEDRINGER

Skap-balanse Mannskap Vennskap Klokskap Kunnskap Regnskap Eierskap Lederskap Selskap Resultater oppstår her Resultater måles her

Prosessen for å lage prosessbeskrivelser

P01-04Pr studentvurdering skal det defineres :  Fag  Når  Hvor  Antall timer  Vakter  Tellende i % (spesielt for delvurdering)  Hvordan P01-08Eventuelle endringer legges inn i oversikt over alle studentvurderinger for instituttet samt i kjøreplan. Institutt sekretær ansvarer for dette og informasjon til eksamenskoordinator. P01-09Dette innebærer 1.Lage utkast til oppgaver 2.Lage sensorveiledning 3.Innhente vurdering fra medsensor 4.Kopiere P01-17For fag med delvurdering: Tar studenten faget på nytt skal eksamen telle 100% uansett tidligere delvureringer. Se også oversikt senere i dette dokumentet. P01-20Har studenten fått delvurdering og gjennomfører ny eksamen på grunn av sykdom eller klage tatt til følge skal eksamen telle det antall % som beskrevet for kurset. Se også oversikt senere i dette dokumentet.