Hvordan skape motivasjon og engasjement for språkarbeid?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
HELFO utland Helserettigheter for pensjonister bosatt utenfor EØS 2014
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
SIO- Folkehelse.
To år inn i NAV-reformen
Røde Kors Ungdom Tekst osv.
Kompetansedeling i Fædrelandsvennen
Bioteknologinemda
10. oktober Fylkeskontakter 2008 Livet går opp og ned - snakk om det! 2009 I takt med deg selv. - Mestring i livets overgangsfaser 2010 Arbeid.
Hva er Fretex ?.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
AVDELINGENES ÅRSMØTER I Temaer •Region Øst sin tiltaksplan for 2014 •Region Øst planlagte møter i 2014 •Årshjulet.
Statens legemiddelverk
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Helseøkonomiforvaltningen (HELFO) ”Målrettet helseøkonomi og fornøyde kunder” Marius Gunneng Seniorrådgiver ved HELFO hovedkontor HELFO
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
© 2011 Tieto Corporation Rom ble ikke bygget på èn dag... Tietos erfaringer med Elin-K prosjektet Anne Tveten Prosjektleder og produkteier for eLink Tieto,
Etikk og brukermedvirkning
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Personalforum Delprosess III: Økt samarbeid på tvers av nivåene Oppsummering Vi bidrar.
Hapros vei mot eQuass godkjenning? eQuass. OVERORDNET ORGANISASJON Oppdatert: Godkjent: EL 1) Medlem i ledergruppa 2) Stedfortreder for adm.
Medarbeiderskap og myndiggjøring i kvalitetsforbedringsarbeidet
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
ELIN-k, og hva nå? Kirsti Blomli PRO-leder. Vi har vært med i samspillkommune-prosjektet fra januar –juni 2008 NÅ har vi startet med innstalleringen 28.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
Oppfølging av praksiskonsulentordningen i Helse Sør-Øst Vegard Høgli, fagsjef Helse Sør-Øst RHF Bente Thorsen, fastlege, praksiskoordinator Oslo universitetssykehus.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
Mål og prioriteringer for rekrutteringsarbeidet Svein-Erik Dippner Klubb- og medlemsutvikling, D2260.
Strategiplan
Arbeids- og velferdsforvaltningen
HELFO Statens helseøkonomiforvaltning Stønad til helsetjenester i utlandet Puja Anand og Martin Rutherfurd, januar.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Småsamfunns- satsing Hva har vi lært? Dag Arne Henriksen Oppland fylkeskommune Tromsø
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
TrønderFeide – status og planer v. Asle Brustad, prosjektleder eForum Prinsen hotell
Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
RETNINGSLINJER FOR PRESENTASJONEN Denne presentasjonen er tenkt brukt for å rekruttere nye medlemmer Hensikten med å lage en standardisert rekrutteringspresentasjon.
Pasientforløp ”hjem til hjem”
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
EQuass iFokus Forankring Prosessen Erfaringer Resultat Veien videre ”Å dele er å forbedre” Trondheim Anita Saga, leder utvikling og kompetanse.
”Selvhjelp og Vilje” – veien til mer helse av Irene Sørensen Konferansen i Lyngen
HELFO utland Helserettigheter for pensjonister bosatt utenfor EØS 2015
Norsk Logopedlag Konferanse for logopeder i privat praksis
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Tannpleierforeningens fagkonferanse Tannbehandling og trygd
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan skape motivasjon og engasjement for språkarbeid? Frokostseminar 6. september 2011: Kom i gang med klarspråk! ved Annemette Gustavsen (kommunikasjonsdirektør) og Christine Gilboe-Caspersen (rådgiver, juridisk avdeling) HELFO 03.04.2017 1

Kort om HELFO Helserefusjonsområdet ble overført fra NAV til Helsedirektoratet 1. januar 2009. HELFO (helseøkonomiforvaltningen) ble etablert som en ytre etat under Helsedirektoratet i 2009. HELFO har 600 ansatte fordelt på et hovedkontor, seks regionkontorer og spesialenhetene HELFO servicesenter, HELFO utland og HELFO pasientformidling. HELFO forvalter ca. 25 millioner årlig. HELFO 03.04.2017 2 2

HELFOs arbeidsområder Oppgjør til behandlere Tjenester til befolkningen Dekning av helseutgifter for eksempel medisiner på blå og hvit resept og fysioterapibehandling Frikort for helsetjenester Fastlegebytte Europeisk helsetrygdkort Rettigheter ved fristbrudd Helsetjenestens veiledningssenter HELFO servicesenter: 750 000 henvendelser per år HELFO 03.04.2017

Hvorfor klarspråk? HELFO sender ut cirka 2,5 millioner brev i løpet av et år. Frikort: 1, 2 millioner Helsetrygdkort: 350 000 Bytte fastlege: 565 000 Månedlig brev til fastlegene: 54 000 Vedtaksbrev og andre manuelle brev: 350 000 HELFOs verdier: Serviceorienterte, profesjonelle – dynamiske – redelige www.helfo.no: 250 000 unike brukere i august ”Skal vi leve opp til våre verdier, må vi gi informasjon som mottakerne forstår” (kilde: prosjektleder Christine Gilboe-Caspersen, juridisk avdeling HELFO 03.04.2017 4 4

HELFO - da vi startet klarspråkarbeidet Ny etat – i nytt direktorat Mye måtte på plass: Systemstøtte, nettløsninger, rutiner og annet Nytt nettsted: Cirka 40 ”ferske” fagfolk jobbet med innhold på de ulike fagområdene. Stor interesse for språkarbeid - flere arbeidsgrupper jobbet med forbedring av maler Vanskelig å prioritere i en hektisk hverdag Manglet felles retningslinjer – lite helhet Begrensninger i gammelt og tungt saksbehandlingssystem Oppdaget klarspråkprosjektet HELFO 03.04.2017 5 5

1. Start i det små – med avgrensede prosjekter som gir synlige resultater Hurra! Vi fikk støtte til to prosjekter i 2009 Språkforbedring på Helfo.no Kompetansetiltak for alle fagansvarlige Retningslinjer for nettinformasjon 3. Prosjekt - gjennomføring av språkforbedring Forbedring av brevmaler i juridisk avdeling, det vil si klage- og ankesaker HELFO 03.04.2017 6 6

Start i det små – med avgrensede prosjekter som gir synlige resultater Språkrådets rådgiver stilte ”diagnose” på avdelingens brevmaler. Funn ble brukt til forbedringsarbeid og interne kurs – også i andre avdelinger og enheter. Alle medarbeiderne i avdelingen deltar i arbeidet med å forbedre maler på eget fagområde Synliggjør resultater Før: Vedtaket ble påklaget ved klage mottatt 050110. Nå: Du klaget på vedtaket 5. januar 2010. Før: HELFO region sør sitt vedtak av 23.08.2008 stadfestes. Nå: Du har ikke fått medhold i klagen din. HELFO 03.04.2017

”Avdekket” ulike skrivemåter for HELFOs enhetsnavn HELFO Region Sør – Region Sør – Region sør – region sør HELFO Hovedkontor – HELFO hovedkontor – HELFO Hovedkontoret – Hovedkontoret – HELFOs hovedkontor Det forventes at offentlige institusjoner følger norske rettskrivningsregler – også reglene for navn på institusjoner og enheter. HELFO 03.04.2017 8 8

2. Skap engasjement og forankring i ledelsen - da vil også lederne motivere og engasjere… Mål og tiltak innenfor klarspråkarbeid er innarbeidet i overordnede dokumenter og handlingsplaner. Klarspråk er tema på samlinger og ledermøter. Vi behandler klarspråksaker i ledergruppen(e). HELFO 03.04.2017 9 9

3. Sett klarspråk på dagsorden - for alle Tiltak Klarspråk er tema/kompetansetiltak på store felles samlinger og seminarer. Klarspråk er ofte tema for nyhetssaker på nett. Klarspråk er fast tema på avdelings- og seksjonsmøter i flere enheter. Arbeid med maler går på omgang – alle må delta. Medarbeiderne går på kurs (interne og eksterne + e-læring) Synliggjøring av resultater Konkurranser og moro! Budskap Vi kan alle være med å gjøre en forskjell! HELFO 03.04.2017 10 10

4. Bruk lokale ildsjeler for å motivere og gi eierskap Interne ressurspersoner En representant fra hver enhet deltar i arbeidet med språkprofil. Alle enheter har en intern ressursperson og (snart) kursholder. Skaper møteplasser Vi arrangerer samlinger for ulike språkprosjekter og har faste møteplasser på intranettet. Fordeler oppgaver Ansatte fra flere enheter og fagmiljøer deltar og leder ulike språkprosjekter. HELFO 03.04.2017 11 11

Språkrådet og Klarspråkprosjektet 5. Benytt ekstern kompetanse og andres erfaringer for å skape engasjement Språkrådet og Klarspråkprosjektet Motiverende at andre synes arbeidet vårt er viktig Motiverende å samarbeide med flinke folk Lettere å få gjennomslag når ekspertene har talt Språkkonsulenter Ekspertene bidrar til gode og raske resultater Ressurspersoner i andre organisasjoner Vi blir inspirert av hva andre har fått til www.klarsprak.no og www.sprakradet.no HELFO 03.04.2017 12 12

6. Jobb langsiktig og helhetlig Lang vei å gå… Vi jobber nå med en overordnet språkprofil for HELFO Vi har hatt en gjennomgang av utvalgte brevmaler fra våre enheter og fant følgende: På topp Gode innledninger Moderne språk Vedtak først Personlige pronomen Forbedringer Struktur og hovedbudskap Passiv (nesten alle tekster) Faguttrykk og vanskelige begreper Kommafeil og punktlister HELFO 03.04.2017 13 13

6. Jobb langsiktig og helhetlig Hva gjør vi nå? Vi forbedrer innhold på www.helfo.no ved hjelp av nye retningslinjer. Vi utvikler en overordnet språkprofil (pågår - ferdig oktober 2011). Vi utvikler e-læringskurs i klarspråk (pågår). Vi jobber fremdeles med forbedring av utvalgte brevmaler. Vi skal snart få et nytt, moderne saksbehandlingssystem. Dette gir oss en unik mulighet til å få kontroll og oversikt over alle malene som legges inn i løsningen. HELFO 03.04.2017 14 14

Oppsummering – Gode råd for å skape motivasjon og engasjement for språkarbeid Start i det små – med avgrensede prosjekter som gir synlige resultater Skap engasjement og forankring i ledelsen Sett klarspråk på dagsorden – for alle Finn ”lokale” ressurspersoner – geografisk og i fagmiljøene Benytt ekstern kompetanse og andres erfaringer Jobb langsiktig og helhetlig HELFO 03.04.2017 15 15

Lykke til! HELFO 03.04.2017 16 16