Lærlinger på 1 2 3 v/Rune Løberg Markedssjef i BK Gruppen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

Tvedestrand og Åmli Videregående Skole
Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
Din opplæringspartner
Team Matbransjen Ragnar Holth Jens Erik Dobloug Roger Gustavsen
UTDANNING FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Foreldrekurs for minoritetsspråklige
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Læring på arbeidsplassen
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Kompetansemål i akvakultur
Velkommen til Service og samferdsel VG2
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Veiledning av elever / lærlinger
Forretningsdriften – strategi og muligheter
Organisering av PTF Vg1RM
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Målbilde for min halvtime • Se instruktørrolle med litt nye øyne • Øke interessen for egne medarbeidere/ lærlinger • Noen tips og råd for hvordan du kan.
TIP Teknikk og industriell produksjon.
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.

Velkommen til Service og samferdsel VG1
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV Yrkesorientering for ungdomsskolen
Praktisk (1): •Torsdag 27. oktober 2011 er innsamlingsdagen da elevene skal finne seg arbeid for å tjene penger til Siyakhula Educare Centre. •Det vil.
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Velg tømreryrket - bruk hodet og kroppen!
Bygg og Anleggsteknikk Bygg og Anleggsteknikk. Masse praksis. Vi lærer dere å bygge Norge.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
Identifisering og håndtering av saker
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
Om natur og miljø og idrett og sånn Rådgiversamling 28. november 2012.
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Time vidaregåande skole
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
Olsvikåsen videregående skole. - ny skole i Bergen. - søknadsfrist 1
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Og.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Bjørn Olve Møkkelgård Kristian Elverum
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Kristiansund videregående skole TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING.
Godkjent opplæringskontor for lærlinger i Oslo, Akershus, Oppland, Buskerud, Østfold, Vestfold og Telemark i Vg3 Mediegrafikerfaget Vg3 Trykkerfaget Vg3.
Innføring for rollen «brannmann»
Utskrift av presentasjonen:

Lærlinger på v/Rune Løberg Markedssjef i BK Gruppen

•Hva har vi gjort for å få lærlinger. •Vise skolepresentasjonen. •Praktiske råd og tips. •Resultatet fra august 07 og til juni 08.

Hva har vi gjort i BK gruppen •Jeg startet i BK gruppen i august i fjor. •Bedriften hadde ingen erfaring med lærlinger fra før. •Vi annonserte etter lærlinger i lokalavisene - uten å få respons. •Vi fikk presentere oss på den lokale vgs i august i fjor for 75 elever og lærere.

Lærlinger sikrer fremtiden v/Rune Løberg Markedssjef i BK Gruppen

Rune Løberg •20 år i 4 ulike trykkerier •Daglig leder 11 år •Sittet i styret Otek i Østfold i 10 år •Vokst fra ansatte med hjelp av lærlinger rekruttering. • •Bare gode erfaringer med lærlinger

•To selskap i bk gruppen trenger dere: •Adresse: Hinderveien 1, Sandefjord

BK gruppen: •5 grafiske selskap i samme hus •40 ansatte •Budsjett 2007, 75 mill. kr •Lokalt forankret i Sandefjord •Sponsor til Sandefjord fotball

BK Grafiske: •19 ansatte •Omsetning i 2006: 48 mill. •2 store trykkmaskiner •Egen ferdiggjøringsavdeling med fals og stiftemaskiner •Krevende kunder i hele Sør Norge

BK Grafiske produserer: •Kunst- og produktkataloger •Reklamebrosjyrer •Blader, årsberetninger •Bøker •Plakater og informasjonsmateriell

Sandefjord Grafisk: •10 ansatte •Omsatte i 2006: 12 mill. •En helt ny og unik trykkmaskin med 6 farger + lakk effekter •Kunder lokalt i Vestfold

Sandefjord Grafisk produserer: •Foldere •Reklamemateriell •Omslag m/div. lakk effekter •Visittkort, brevark, konvolutter

Vi trenger lærlinger!!! •Vi har mye å gjøre og trenger 2-4 lærlinger innen ca et år. •Vi ønsker 1-4 lærlinger hvert år fremover. •Trykkere og bokbindere/ferdiggjøringsmedarbeider

Trykkere: •Betjener moderne PC-styrte maskiner •Krevende og teknisk interessant •Nøyaktighet og fargesans •Spennende oppdrag

Viste filmen medielarling.no

Bokbinder/ferdiggjører: •Betjene ulike ferdiggjøringsmaskiner: •Falsemaskinene bretter arkene. •Stiftemaskinen samler arkene og renskjærer produktet. •Faget gir også kunnskap om bokprod. •Gleden med å se et produkt blir ferdig.

Utdanningsløpet: • VG1 Tip – prosjekt til fordypning (5 timer utplassering i uken) •VG2 Pit - prosjekt til fordypning (9 timer utplassering i uken) •Fordypning henter kompetansemål fra læreplanen i bedrift VG3 •2 år som lærling i bedrift

Hva ønsker/krever vi av lærlingene: • Interesse for faget og lyst til å lære. •Teknisk interesserte løser mye selv. •Nøyaktighet og.. •Riktig fargesyn

Hva får lærlingene hos oss: •En utdanning hvor du er garantert jobb etter læretiden. •Et godt miljø i en spennende bedrift. •Spennende og krevende produkter. •Mulighet til utplassering i skoleperioden. •Mulighet til å jobbe hos oss utenom skoletid.

Hva skjer videre: •Vi invitere til en omvisning på trykkeriet m/Pizza&brus. •Vi ønsker tett kontakt med faglærerne. •Mulighet for utplassering for de som ønsker. •Mulighet for å jobbe hos oss utenom skoletid. •Hvem vil vite mer om trykker- eller bokbinder faget og BK Gruppen. Skriv dere på listen og snakk m/læreren.

Etter presentajonen på skolen. •11 elever kom på bedriftsbesøk. •6 ville utplasseres, 4 startet uken etter •Disse har jobbet mye på fritiden. •3 har gjennomført og tegnet kontrakt. •Kjører allerede 8-farge maskin

Råd og tips •En leder må ha ansvaret for lærlingeprosjektet. •Alle i bedriften må være motivert. •God kommunikasjon med den lokale skolen. •Når eleven blir utplassert starter jobben. •”Gutta på gulvet” avgjør om dette blir suksess! •Gi elevene utfordringer og mestringsfølelse. •Bruk gjerne egne lærlinger for å skaffe nye.

•Spørsmål/kommentarer? •Spørsmål senere: Rune Løberg •Lykke til!