Valdres Natur- og kulturpark.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norges Bondelag - vi lager maten din
Advertisements

Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Arkitekturpolitikk i Oppland fylkeskommune Hvorfor og hva?  Legg til en tekst •Regjeringens handlingsplan fra 2009: Arkitektur Nå!
hva betyr universell utforming i utvikling av gode lokalsamfunn?
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Fylkeskommunens rolle Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør skal se sammenhenger mellom ulike sektorer, skape samarbeid mellom ulike aktører og utvikle.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Saman er me sterke! S preke – O ptimistar – F olkelige - A nsvarlige Stay’er-evne, pågangsmot, tillit!!! Spreke og frimodige INGEN skal ta oss på humøret.
Jakt, fiske og friluftsliv som næring
Strategikonferanse 12 K – samarbeidet Verdiskaping og Velferd Divisjonsdirektør Siri Bjerke Innovasjon Norge 12. mars 2008.
Valdres Destinasjon AS
Leder Nordland Bondelag Direksjonsmedlem i Norges Vel
Sør-Afrika KFUM Tensing
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
Nasjonal status med lokale muligheter
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Grønn framtid 1000 muligheter i landbruket Ett rekrutteringsprosjekt i regi av 4H Nordland Prosjektet er finansiert av Nordland fylkeskommune, Fylkesmannen.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Hva betyr festivalen lokalt og regionalt? Camilla Brattland februar 2007.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
Plan for kompetanse og identitet
Kjøreregler Visjoner Strategier Verdier STYRET 2012.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Småsamfunns- satsing Hva har vi lært? Dag Arne Henriksen Oppland fylkeskommune Tromsø
VERDENSARVFORUM 2014 Finansiering av fellesgodene Noen eksempler på muligheter for verdensarvområdene Hjelp! Legg pengene her! John A. Bryde.
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
Organisering av verdensarvarbeidet
Fra Olavsled og Olavsfestdager til OL - fylkeskommunens kultursatsinger Sentrale elementer i arbeidet med å gjøre Trøndelag til Europas mest kreative region:
Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?
Hytte i Valdres – Et verdiskapningsprogram. Initiert av VNH (forprosjekt) Bestilt av VNK – Valdresrådet Finansiert av KMD.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Østfold i utvikling Fylkesordfører Ole Haabeth, Moss 28. januar 1.
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Regionale forskningsfond
Strategi- og aktivitetsplan
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Hva blir Trøndersk landbruk sin viktigste rolle de kommende tiårene? Hvordan videreutvikle potensialet for verdiskaping? Sør-Trøndelag Fylkesting 14. april.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
1 Hvilke konsekvenser vil nordområdesatsingen ha på regjeringens distrikts- og regionalpolitikk ? Nordlandskonferansen 2007 Bodø 17. januar Kommunal-og.
KOMMUNEPLAN FOR VINJE Samfunnsdelen Samfunnsdelens plass i plansystemet.
REGIONALPARK HALDENKANALEN
Kamp eller samarbeid?.
Anne-Marte Kolbjørnshus, komitéleder
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Grenland Stabbestad 10 januar 2019.
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Utskrift av presentasjonen:

Valdres Natur- og kulturpark. Grunntankene bak Valdres Natur- og kulturpark. Valdres Natur og Kulturpark www.valdres.no Eivind Brenna, tidligere styreleder i forprosjektet og i parken. Nå rådsmedlem.

Utfordringer for Valdres Negativ folketallsutvikling Landbruket: Reduksjon i bruksantall og produsert volum – og dårlig lønnsomhet Deler av reiselivet sliter med å opprettholde markedsdsandeler – lav lønnsommhet. (”Hytte-Valdres” går bra.) Mange store arbeidsplasser er lagt ned.

Folketallet i Valdres utvikler seg…… 1988 2006 2007 +/- Sør-Aurdal 3613 3243 3194 -11,6 Etnedal 1616 1389 1394 -13,7 Nord-Aurdal 6627 6425 6388 -3,6 Vestre Slidre 2548 2217 2212 -13,2 Øystre Slidre 3092 3137 3166 +2,4 Vang 1947 1624 1591 -18,3 Valdres 19443 18035 17945 -7,7 Norge +11,3 NB 16.300 hytter = 2.200.0000 gjestedøgn =5.500 innbyggere

Nedgang i antall søkere om produksjons tillegg i Valdres 12.01.07 5

Hva kan vi gjøre? Statlige arbeidsplasser? Storflyplass eller lyntog? Dørfabrikk? La humla suse, båten drive – bedre plass til de som er igjen? Ta utgangspunkt i egne ressurser?

Hva vi gjorde? 2001 Statlige midler til å se på bruk av utmarksressurser. Støler – reiseliv. 2003 Merkevareprosjekt for Valdres. Støttet av kommuner,OFK og fylkesmannen. Samarbeid med næringslivet. Så på løsninger i Frankrike og England. 2007 etablerte VNK.

ønsker å identifisere seg med.” Strategi: ”Skape et bilde av Valdres internt og eksternt som en offensiv region som tar tak i sin egen utvikling, og som beslutningstakere og folk flest ønsker å identifisere seg med.”

Hva er en regional natur- og kulturpark? Valdres Natur og Kulturpark er en bygdeutviklingsregion som gjennom langsiktig merkevarebygging knyttet til natur- og kulturverdier – og lokal styring – skal gi økt verdiskapning og livskraft i lokalsamfunnene. Samtidig tar Valdres vare på og utvikler viktige verdier av lokal, nasjonal og internasjonal betydning for framtidige generasjoner. Ideen har vi fått fra Frankrike med sine 45 regionale Natur og Kulturparker.

Avtalen/charteret er ei 10- årig plan for bygdeutvikling i Valdres Avtale / charter Avtalen/charteret er ei 10- årig plan for bygdeutvikling i Valdres

VERDIGRUNNLAGET 1. MILJØ I MERKEVAREBYGGINGEN SKAL VALDRES HA ET SÆRLIG FOKUS PÅ 3 OMRÅDER : 1.MILJØ 2.KULTUR 3.DET GODE OG MODERNE LIV I VALDRES 1. MILJØ MERKEVAREN VALDRES SKAL BYGGES PÅ MILJØBEVISSTHET OG EN DEFINERT MILJØSTANDARD MILJØSPØRSMÅL SKAL OGSÅ FOKUSERES I KVALITETSSTANDARDER SOM UTARBEIDES AV DEN ENKELTE NÆRING.

2. KULTUR MERKEVAREN VALDRES SKAL BYGGES PÅ EN IDENTITET KNYTTET TIL VÅR STERKE LOKALE KULTUR. HER VEKTLEGGES DET VIDE KULTURBEGREPET SOM OMFATTER ALT FRA TRADISJONSKULTUR , KULTURMINNER OG SCENERISKE UTØVERE TIL ET ÅPENT MØTE MED DET MODERNE KULTURUTTRYKKET I VALDRES. VÅRE KVALITETSSTANDARDER SKAL TIL SAMMEN SYNLIGGJØRE VÅR : RIKE MATKULTUR, HÅNDVERKSKULTUR, BYGGETRADISJON, KULTURMINNER, STØLSKULTUR, BILLEDKUNST, MUSIKK, DANS, LYRIKK / FORTELLERTRADISJON

3. DET GODE OG MODERNE LIV I VALDRES Merkevaren Valdres skal ha sitt utspring i vårt lokalmiljø, et lokalmiljø som det vil være positivt å identifisere seg med. De gode opplevelser og det aktive liv skal være framtredende. Valdres skal utvikle urbane kvaliteter. Merkevaren må appellere til vår felles drøm om det gode liv. Service og vertskapsrollen skal prioriteres i alle kvalitetsstandarder

Kulturminnemiljø rundt stavkirkene 2009 6 av landets 28 stavkirker finner du i Valdres Kommuner Kirkeverge Menigheter Valdres Destinasjon Oppland Fylket VNK Grunneiere Innovasjon Norge Riksantikvaren Lokalbefolkning Dugnadsinnsats

Hver 5 levande støl i Norge ligger i Valdres (275 aktive støler ) Gards og Stølsturisme Hver 5 levande støl i Norge ligger i Valdres (275 aktive støler ) Stimulere til økt verdiskaping knytta til kulturminnene i stølsområdene samt gi bedre grunnlag for ressursforvaltningen i områdene. Stølsbrukerne skal i arbeidet motiveres og hjelpes i gang med næringsaktivitet i tilknytning til stølsdrifta i tillegg til å være et viktig produkt for reiselivet .

Handlingsplan 2008 I Regional merkevarebygging = Hovedsatsingsområdet Alle andre tiltak i VNK skal bidra til å bygge merkevaren Valdres – og dermed bidra til økt verdiskapning og livskraft herav matprodusenter II Spesielt prioriterte områder 2008 ”Høy fokus” Stølssatsing Frisk i Valdres Klimautfordringen , den kommunal klimaplan III Andres Viktige satsingsområder Stier løyper skilting Ryddig og attraktiv region – Stedsutvikling regionsenteret - Valdres sett fra vegen Kultursatsing – bla a festivalstrategi sceneriske utøvere mm Kulturminner Verdiskapningsprogrammet IV Virkemiddel /Redskaper Valdresportalen Kompetanse Samferdsel Tilflytting Link til Handlingsplan for 2008 Link til Handlingsplan for 2008

utgangspunkt i et norrønt begrep, "branðr", Ulnes Navnet ”BRAND” tar utgangspunkt i et norrønt begrep, "branðr", som betyr bumerke /svimerke/, - det å profilere sin identitet  før brukt om utskjæringer i takgavler , skipsstavner ,våpenskjold mm Eksempel på dette finner en fortsatt som utsmykning på  låvegavlene  i Valdres som er hjemvendt fra norske utvandrere i USA. Det engelske uttrykkene "brand" og "branding" er en avledning fra norrønt ”branðr”.

Hvorfor merkevarebygging? Livet handler om å ta valg Underbevisstheten leter etter grunner som gjør det lettere å velge God merkevarebygging gjør det enklere for forbruker å vurdere ditt produkt i forhold til andres.

Samarbeidspartnere - strategiske allianser Regional Merkevarebygging

Valdres har potensiale: Over 300 mjølkeprodusenter (mer enn hele Telemark) 265 aktive stølsbruk i 2007. (Nord Europas største stølsområde) Produksjonsmiljøer hos Tine, Helle, Fjellbygdabeito, ost, kurv og rakfiskprodusenter. Markedet kommer til oss på 16000 hytter, 50 reiselivsbedrifter og mange kjøpesterke turister på gjennomfart.

Alle rapporter sier oss at det er hytta til høyre som genererer (mest) inntekter til lokalsamfunnet. Pr år 35.000,- 60.000 Pr år 12.000,- - 20.000.- Den tradisjonelle hytteeier  Hytteeieren Valdres ønsker seg i dag? ©Jan Velvin, hibu

Erfaringer som natur- og kulturpark. Mye positiv oppmerksomhet. Langsiktighet er viktig- 10 årsavtale. Fylkeskommune og kommuneledelse er bundet opp. Deler av næringslivet er aktive (reiseliv, mat og kulturarbeid). Museums og kulturarbeidere er aktive medspillere. Barnehager og skoler må med.

Telemarksforskning sier: Oppland og Valdres kommer dårlig ut på mange parametre. De som lykkes har: Stimulert boligbygging. Sørget for nye (private)-arbeidsplasser. Tatt vare på innvandrere og andre tilflyttere. Gode kommunikasjoner - vei og breibånd.

Forts… Støtte næringsutvikling hos naboen. Satse på hyttebygging. Gode kulturtilbud. Støtte innovasjon- og nettversarbeid. Samarbeide over kommunegrenser. Kafetilbud eller treffsteder for unge voksne Bli attraktive for kompetent arbeidskraft.

Utklipp fra andre: Nærøyfjorden har prioritert grendenivået i sitt parkarbeid + lokalmat og aktivitetsutvikling. SAKTE-satsing. Telmarkskanalen med 6 kommuner: landskapsanalyse og tilreisende. Finnskogen: Skatter på Finnskogen. Alle bruker verneområder for å tiltrekke seg flere besøkende.

Hva er en park? En samarbeidsmodell for regioner som vil utvikle seg på grunnlag av natur- og kulturverdier i området. Arbeidet støttes av Liv Signe Navarsete og regjeringen. De gir oss utviklingsmidler til dette, dersom vi har gode ideer. 10 mill i verdiskapningsprogram.