«Brain Based Parenting»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Traumebevisst skole i Grimstad
Advertisements

Helhetlig barnevern, Vestfold Mogens Albæk & Inger Lise Andersen
Mogens Albæk, Heine Steinkopf og Inger Lise Andersen
Å arbeide med spiseforstyrrelser og selvskading
Traumebevisst omsorg Forstå hvilken del av hjernen som er aktiv, hos den rammede og hos seg selv Ha et «hele hjernen» perspektiv Kontroll til Kapteinen.
Helhetlig barnevern Vestfold Heine Steinkopf &Inger Lise Andersen
Robert F. Anda, M.D. Vincent J. Felitti, M.D.
- felles forståelse av hva dialogen handler om - det vi samarbeider om er håndterbart for alle parter - dialogen er meningsfull for alle parter Samarbeidets.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Traumebevisst flerfamiliearbeid Barn som har levd med vold i familien
Traumebevisst praksis
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hva mener vi når vi sier: ”Hun trenger traumebehandling”?
Mestring og forebygging av depresjon
Smart Langsom «Dum» Rask. Smart Langsom «Dum» Rask.
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Hva gjør vold med barn og hva trenger de?
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Å møte barn og unge i krise - fokus på traumebevisst omsorg
Å møte unge som lever i frykt
Mormor har ikke spist frokost. Har du?
Barns tilknytningsstrategier
Link er viktigere enn matte,
Å forstå det uforståelige
Fosterforeldre & beredskapshjem Helhetlig barnevern Vestfold
Jakten på den umulige brukeren…
FELLES MISSIONSFORSTÅELSE
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Inger Lise Andersen og Wibeke Hansteensen
Traumebevisst omsorg Trinn 3, dag 2 Omsorgspartner 11. September, 2014
Emosjoner Espen Røysamb.
Psykisk helse hos asyl/flyktningbarn.
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Fosterbarna Modul 2 Opplæring for tilsynspersoner.
TBO Trinn 3 dag april 2016 Iveland Aud Ørnes og Ruben Gausdal.
Vi Bygge VerdiSett Ledersamling 2 Pål Solhaug og Ruben Gausdal Kristiansand
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
Omsorg for traumatiserte barn - et kurs for fosterforeldre Velkommen!
TBO Trinn 3 dag mai 2016 Iveland Aud Ørnes, Øyvind Dåsvatn og Ruben Gausdal.
Seksualitet på avveie for gutter og menn Overgrep og uavgrenset egen seksualitet.
Verdsettende ledelse Siw Skrøvset, Alta, 3.mars
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Workshop Iveland skole 16. august 2016 Iveland Øyvind Dåsvatn og Tone Weire Jørgensen.
Tilknytningsorientert miljøterapi som behandlingsform ved komplekse traumer hos barn og unge. Institusjonskonferansen
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Regulering for inkludering
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
MOLDE 31. OKTOBER 2017 KOMPETANSEHEVING: OVERGREP OG VOLD TO NYE BEGREPER: «TOLERANSEVINDUET» «ALLOSTATISK OVERBELASTNING» Magne Raundalen, Senter for.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
COS arbeid i en kommunal barneverntjeneste
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Emosjoner Espen Røysamb.
Heggelimodellen – helhetlig oppfølging i et livsløpsperspektiv
Utskrift av presentasjonen:

«Brain Based Parenting» Hva skjer i hjernen til snille, velmenende, idealistiske omsorgspersoner i møte med stress, frustrasjon, fiendtlighet, avvisning, provokasjoner, vold, trusler, og seksuelt utagerende atferd? Selvrefleksjon og selvforståelse som nødvendig redskap for å møte krenkede barn

Kasus: Hanne Hanne er 12 år gammel. Kom til fosterforeldrene for et halvt år siden. Litt stor for alderen, litt ”klumsete”. Situasjon: Familien spiller yatzy. Hanne taper, og blir veldig sur. Går opp på rommet sitt og sturer. Litt seinere går fostermor opp på rommet hennes, ser at Hanne ikke har lagt skittentøyet der det skal være. Hun finner skitne truser i skapet, også truser med blod i (flere uker gamle). Fostermor blir sint og oppgitt. Hun konfronterer Hanne med dette. Hanne blir helt rasende, spytter, freser, skriker banne-og obscøne ord til fostemor. Fostermor blir enda sintere, går opp i ansiktet til Hanne og skriker tilbake. Hanne låser seg inne på badet, og roper at hun har en saks der inne. Fostermor hører at badet blir rasert. Fostermor er fortvilet, sint, redd og føler seg maktesløs.

Smart Langsom «Dum» Rask

Er omsorgssystemet «skrudd på»? Foreldres meningssystem System for Selv-forsvar Foreldres utøvende system Systemet for å «lese» barnet Amygdala Belønningssystem Systemet for tilnærming (approach) Trygg/ Utrygg

Eksempel på reguleringsstøtte Spedbarn Samspill\VTS_06_1.VOB

Eksempel på ikke-regulering C:\Users\heste\Desktop\Still Face Experiment Dr. Edward Tronick - YouTube.flv

Ikke helt traumebevisst omsorg… ..\Videos\Kramer vs Kramer - YouTube.flv

«The brain is built more for war than for love» (Stan Tatkin, 2013) «Trauma happens in the body …-and is remembered by the body…- causes a shutdown of the social engagement system» (Peter Levine, 2013)

(Siegel, 1999) Mentalisering Tilknytning Emosjoner Episodisk Hukommelse System for krisehåndtering, stressrespons (Siegel, 1999)

HPA-aksen

Vansker med regulering på alle områder! Konsekvenser av komplekse traumer Fellesnevnere (van der Kolk, 2009, Nordanger, 2010) Vansker med regulering på alle områder!

tenke føle sanse

Top-down Bottom-up

Ikke kaptein Kaptein Ikke kaptein

Emosjoner Affekt/emosjonssystemet er et signalsystem Skal gi informasjon om hensiktsmessige måter å møte situasjoner Og signal til andre om vår tilstand, som informasjon til dem om handlingsalternativer Hvis affektene ikke blir forstått og regulert av kapteinen, utløser de «automatiske» handlingsresponser

Hvilken affekt blir utløst? Handlings- alternativ Sinne Tristhet Agg-resjon Gråt Vold Tilbake-trekning

..\Videos\Facial Expression (Emotion) Recognition - YouTube.flv

Grunnaffektene Oppmerksomhet/interesse Velbehag/glede Ømhet/kjærlighet Selvtillit/stolthet Engstelse/redsel Vemod/tristhet Irritasjon/sinne Uvilje/vemmelse Overlegenhet/forakt Forlegenhet/skam Savn/misunnelse Skyldfølelse/dårlig samvittighet

Løsningen på affektregulering

Affect display…

Kasus; Ida Ida er 14 år. Fosterfar går ut for å hente henne hjem om kvelden. Han finner henne på stranden sammen med en del eldre ”ugreie” ungdommer. Ida er motvillig til å bli med. Fosterfar tar et grep rundt armen hennes og trekker henne med. Idet de passerer ”familiestranden” begynner Ida og rope mens hun ”snubler” etter fosterfar: ”Ikke slå mer, jeg orker ikke mer, slutt…”jeg lover å å være snill, bare ikke slå..” ”Jeg skal suge deg, det er greit, men bare ikke slå”. Alle stirrer! På fosterfar. (fra ”Handlekraft”)

Spørsmål til kasuistikk Hva trenger barnet nå? Hvordan kan jeg re-fortolke barnets atferdsuttrykk? Hvordan reagerer jeg vanligvis i møte med den atferd som barnet viser? Hvordan hjelper jeg barnet best mulig? Hvem er det lurt å involvere nå/samarbeide med? 1) Dette kan brukes som et veiledningsverktøy for fosterhjemskonsulentene eller i personalmøte på institusjoner til debrifing av situasjoner på institusjonen. 29 29

Bottoms-up Bruce Perry, CTA

Relasjon, tillit, godhet, nærvær, følelsesbevissthet Kaptein Fornuft Forståelse, refleksjon, kontroll Maskinist Følelser Fyrbøter Sanser/akt Rytme, balanse, respirasjon, kroppsbevissthet, koordinasjon

Hvordan motvirke omsorgstretthet og sekundærtraumatisering Awareness – bevissthet /være oppmerksom Balance – balanse Avstand/nærhet Beskyttelse/grenser Jobbe/hvile/spise/trene Connections – kontakter/relasjoner Støttende relasjoner Fellesskap/veiledning/faglig sosialt