Spansk film MEVIT 3526 ALTERNATIV FILM Magdalena Tutka - Gwozdz

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Beate Strøm Rådgiver ABM-utvikling
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
5 Kultur.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Levninger og beretninger Av Karsten Korbøl, Hartvig Nissen vgs
Mellomkrigstida Ideologiene sin tid?
Fagkurs NTpF, Hell, Stjørdal 1. juni 2007 Heidi M. Kvalvaag, forsker medisinsk sosiologi.
Identitet Skilpadde eller løk? GAUA feb KK 1.
Hva har trafikk med maskulinitet å gjøre? Trafikk og kjønn Seminar Kristiansand, 16. mars 2011 Jørgen Lorentzen
Ikke kulturer møtes, men mennesker med ulik kulturell bakgrunn
Kapittel 28. Kina Elevene skal kunne
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Sammensatte tekster: Photo Story
Marius Vøllestad Bø vgs.
Kulturgeografi Sgo1001 Øivind Hetland Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi Universitetet i Oslo September 2005.
1 Norge i utakt? – et europeisk overblikk Se: H L-K 2000: Norge i utakst?
 Albert Schweitzer, Von Reimarus zu Wrede: Die Geschichter er Leben-Jesu-forschung, 1906  Kritikk av Jesus-forskningen i 19.århundre: Jesus i eget bilde?
100 ÅR MED JAKTEN PÅ JESUS OG PÅ VESTENS KRISTNE IDENTITET Halvor Moxnes.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
1 Jeg og samfunnet.
Norwegian Institute of International Affairs Norsk Utenrikspolitisk Institutt Kurs i internasjonal politikk Oslo, Fanehallen, 26. november 2010 Dr. Nina.
Europa.
"God bagasje på livets reise."
I denne oppgaven skal du definere de ulike begrepene du har lært om i kapittelet, for eksempel kultur (mat, klær, tekster, musikk osv), likeverd, integrering,
Litterære virkemidler
Oppgaven Alle får utdelt hvert sitt land i Sør Amerika
Kjønn og religion Inger Furseth.
Workshop Sosiodynamisk fagkonferanse HiL 20. mai 2008.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Sammensatte tekster ?.
Litteraturhistorie
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 6: Naremores “Acting in the Cinema” Espen Ytreberg.
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Audun Engelstad Høgskolen i Lillehammer Forelesning, IMK
Næranalyse film – IMK
Tidlig psykologisk antropologi:
Liberale og konservative på 1800-tallet i Spania og Portugal
25.august 2009 Hans Fredrik Dahl Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
1 Kontekstuell undervisning Se: H L-K To bevegelser i samfunnet Sentripetal: Det som binder sammen. Enhet Sentrifugal: Det som splitter. Fragmentering.
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Tanker, tro og tvil i bibelen….
EN A DE Kort om noen viktige preposisjoner. A = til (retning) Voy a Barcelona = Jeg drar/reiser til Barcelona Voy a la playa = Jeg drar/går til stranden.
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
FREMMEDSPRÅK: FRANSK, SPANSK OG TYSK I tillegg til engelsk skal du ha et annet fremmedspråk som obligatorisk fellesfag. Dette kan leses på to nivåer, nivå.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
Los colores. Kompetansemål: Kommunikasjon: Bruke språkenes alfabet og tegn Forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og.
FREMMEDSPRÅK: FRANSK, SPANSK OG TYSK I tillegg til engelsk skal du ha et annet fremmedspråk som obligatorisk fellesfag. Dette kan leses på to nivåer, nivå.
Sosial ulikhet og goder Goder og byrder fordeles av noen Og noen har mer makt til å bestemme fordelingen enn andre I alle samfunn er godene ulikt fordelt.
Kultur i endring Norge har gått fra å være nokså homogent til å bli et mer flerkulturelt samfunn I et flerkulturelt samfunn snakker vi ofte om etniske.
Om lyrikk. Hva er lyrikk? Lyrikken utnytter klangen og rytmen i språket. Lyrikk er beslekta med musikk: ordet lyrikk kommer fra «sang til lyrespill».
Sosial ulikhet i barnehagen Larsen og Slåtten(2006),Prieur 1996.Boudieu (1996,2000)
Kjønn og etnisitet analytisk verktøy eller en tvangstrøye ?
Kommer fra latin ”colere” som betyr å dyrke eller foredle
Menneskerettighetene - et verdig liv for alle
Ideologier Syn på hvordan et samfunn skal styres og utvikles
Adaptasjoner av et juleeventyr
Buddhismen Av Victoria, Monica og Martine. Innhold  Livssyn og Religion  livet etter døden  Klesdrakt  Matretter  Musikk og språk.
Historiefortelling Helt siden de første menneskene satt rundt bålet utenfor grottene sine og delte opplevelse og historier, har vi vært fascinert av konseptet.
Interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen (nivå III)
Hva er kultur? Kultur er den komplekse helheten som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, juss og skikker, foruten alle de andre ferdighetene.
DET MODERNE GJENNOMBRUDD - REALISMEN/NATURALISMEN (ca )
Tidlig psykologisk antropologi:
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

Spansk film MEVIT 3526 ALTERNATIV FILM Magdalena Tutka - Gwozdz IMK, 19. september 2012

Noen fakta om Spania mellom to kontinenter, to sjøer, to klimatiske soner, fjellene deler landet opp i mindre regioner keltere, iberere, gotere og maurere -> blandet etnisk opprinnelse minoriteter, f. eks. gitanos og hungaros borgerkrig 1936-1939, nasjonalister / kommunister = republikanere Francos regime - nasjonalisme, territorial integritet, mot kommunisme og regionalisme tradisjon, katolisisme + militær makt -> maskulinitet og patriarkalisme etter 1975 - 17 autonomiske regioner

Nasjonale temaer diktatur, sensur, patriarki -> nasjonal identitet, gender, sex, religion nasjonal identitet - Jordan, Allinson p. 136 (Smith 1991, Anderson 1991) -> kultur, kjerneverdier, språk nasjonal / subnasjonal identitet i Katalonia, Baskerland, Galicia nasjonal film / Hollywod film -> hovedstad: høykultur og politikk

Under regime españolada, krigsfilmer, historiske epos, religiøse dramaer - recycling av nasjonale tradisjoner nasjonal kulturarv - dramaer, romaner, historie militær orden - «the ‘righteous’ victory of one Spain over another» (Jordan, Allinson) españolada - versjon for utlendingere, mytebasert fremstilling av Spania / españolidad stereotyper og forenklelser, cine de cruzada (crusade films) f. eks. Raza, J. L. Sáenz de Heredia 1941 fravær av borgerkrig-tema

Nasjonal identitet i utvikling mer kritisk tilnærming J. A. Bardem, Bienvenido Míster Marshall, 1952, musikkparodie, satire om ‘utenlandsk versjon’ av spanskhet - españolada L. G. Berlanga Carlos Saura - elliptiskt språk Matador, Pedro Almodóvar, 1986: sex, død, konservatisme / liberalisme og kjønnslikestilling, diskusjon rundt corrida, Vacas, Julio Medem, 1992, baskisk identitet - maskulinitet -> femininitet, voyeurisme, distanse, ikke-linær narrasjon

Gender det feminine - privat sfære, reproduksjon Buñuel - ‘cinema’s fetishisation’ av kvinnelig kropp Almodóvar - negative representasjoner av kvinner, ironi, tradisjonelt / liberalt samfunn Viridiana, 1961 - erotikk og religion, død og sex, mannsblikk, grotesk, sacrilegium Todo sobre mi madre, 1999 - ikke-patriarkalsk familiemodel, gender / feminitet som performans, fravær av menn, konsekvenser av seksuelt liv, ekko av post-feminist kritikk

Auteurs Nuevo Cine Español (Madrid) og Escuela de Barcelona - mild liberalisering, internalisering, forbedring av hvordan regimet fremstilles i utlandet sterk auteurist tradisjon - anti-Francoist -> kollektiv auteur (‘art cinema + commerce’) ved siden av genre Berlanga, Bardem - ‘proto-auteurist’ stadium Pedro Almodóvar - formidling av individualisme, autoral signatur, komplekse kvinnelige og enkle mannlige representasjoner og transseksualitet, genre-mixing, ironi, parodi, rød farge, trash og punk estetikk Luis Buñuel - eksilsstatus, surrealisme, anti-borgerskaplig og anti-kirkelig ståsted, ‘delay, frustration and repression‘ Víctor Erice - ‘en films auteur’ - El espíritu de la colmena, 1973, lyrikk, elliptisk diegesis, Ana Torrent den nye generasjonen: Julio Medem, Alejandro Amenábar, Alex de la Iglesia, Isabel Coixet

Carlos Sauras tilfelle produsent Elías Querejeta, finansiering av staten, uten behov for kommersialisering -> auteurism relasjoner mellom sosiale klasser, mellom ektefeller, familiemedlemmer forhold mellom kunst og realitet (liv som teater) flamencotrilogi - mot españolada, ulike relasjoner mellom lyd og bilde brukt for narrativ utvikling allegorisk fortelling, onirisme, spill på narrative konvensjoner metanarrasjon kinematografi: Vittorio Storaro La Caza 1966, Ana y los lobos 1973, Cría cuervos 1976

Flamencotrilogi i ulike kontekster Blodsbryllup 1980, Carmen 1983, Den forheksende kjærligheten 1986 andre adaptasjoner av teaterstykke i film - andre filmer om sigøyner teaterstykke som en sammensatt tekst - relasjoner m. tekst, bilde og lyd typiske temaer og deres representasjoner i sigøynersk-spansk kultur blodhevn i spansk kultur - bryllup i teater / film begrepet ”bevegelse” i koreografi og musikk / film - emosjonell intensitet i flamenco

Mise-en-abîme ‘metafictional mise en abyme’ <- Linda M. Willem mise-en-abîme - å bli plassert mellom to speil en mindre kopi av bilde innen det samme større bilde (heraldikk, middelalders mosaikker osv.) ‘play-within the play’, ‘story within the story’ strategi ‘frame story’ – core narrativ in framing story Las Meninas, D. Velázquez , 1656

Carmen - analyse Hvor mange og hvilke planer består filmfortellingen av? Hva er avgjørende momenter i handlingsforløpet der vi opplever et skift i narrativ perspektiv (eksempler)? Beskriv hvordan filmatiske grunnelementer som mise-en-scéne, kinematografi, klipping og filmlyd, var med på å skape autoral visjon -> Hvilke narrative løsninger og audiovisuelle virkemidler gjør at Sauras Carmen fremtrer som ‘alternativ film’?