Forenkling ”Barnets behov for å kommunisere overgår som regel ferdigheten i å uttale alle fonemene. Ofte er det en forbausende systematikk i de strategiene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

Fonologi.
Aski Raski Velkommen til en kort informasjon om Aski Raski lesetrening
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
”NORSK RETTSKRIVING 2” Sammensatte språklyder
Intensivt uttalekurs 40 timer 40x12 setninger.
Hva er PRIMTALL?.
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Leiligheten til Melissa og Petter
INVITASJON TIL SKIDAG Skidagen passer både for skigåere, akere og fotturister som trives best i nærheten av grillen. På skidagen blir det servering av.
25 spørsmål. Du skal lese selv inni deg. Så skal du si svaret høyt ! Klar ?
Skal du ha tak i en spesiell bok, trenger du bare å skrive inn etternavnet til forfatteren og ett av ordene i tittelen. Avslutt gjerne med * etter stammen.
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
Sentrale begrep i fonologien
Enkel og dobbel konsonant
Fonologisk utvikling Barn begynner vanligvis å vokalisere rundt 1-månedsalderen Ingen språkforskjeller i begynnelsen, men etter et halvt års tid begynner.
Språksystem og språkbruk
Fonologi.
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Å lære språksystemet Tidligere mente man at barn lærte språket gjennom imitasjon og forsterking (herming, prøving, feiling, forsterking gjennom positiv.
Språket som system.
Tekstkompetanse og skriveutvikling
Til Noas ark.
Litt om skrift og uttale på svensk og norsk
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
”NORSK RETTSKRIVING 1” Stemt og ustemt konsonant
VG3 – norsk: Grunnleggende begreper
Introduksjon til polsk uttale og fonetikk
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997
Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk
Dikt.
Utviklingsmessig verbal dyspraksi
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
SÆRTREKK VED NORSK OG ANDRE SPRÅK
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Muntlig språkutvikling
Kapittel 11 Dåp og konfirmasjon i Den norske kirke
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
Ingvild Aas Grove 1 Helhetlig språklæring v/ Ingvild Aas Grove innhold form bruk.
Urnordisk. Hva sier LK06 – =710976&visning=5http:// =710976&visning=5.
Hvilket ord skal ut? synge tegne malepensel. Hvilket ord skal ut? liten mus raskgrå.
1. runde Bli enig om hvem som starter. Den første som starter MÅ begynne FØRSTE ORD på A. Når dere hører denne lyden…. er det nestemann sin tur til å.
Panorama Vg1 Kapittel 9 Norrønt og moderne norsk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter og forskjeller.
Språkhistorie – Norrøn tid (ca ) Litteratur: Otnes og Aamotsbakken 2006.
Dialekter er varianter av talespråket som brukes innenfor et begrenset geografisk område. Hovedområdene for de norske dialektene er østnorsk og vestnorsk.
Kurs for frivillige norsktrenere
Fevik En tur til Fevik.
Verbal og ikke-verbal kommunikasjon
Substantiv Artikler og kjønn.
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Praktisk i 1.klasse
Kapittel 23 Årstidene.
Leiligheten til Melissa og Petter
1. Hvor gammel må du være for å sitte i et styre?
Bjørndal Hufsen Duathlon
Periodeplan for februar 2019
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Utskrift av presentasjonen:

Forenkling ”Barnets behov for å kommunisere overgår som regel ferdigheten i å uttale alle fonemene. Ofte er det en forbausende systematikk i de strategiene barnet velger når det er lyder eller lydkombinasjoner det ikke klarer å si. Systematikken skyldes at barnet (…) ikke bare forsøker å imitere det de voksne sier, men at de ”gjenoppfinner språket.” (Anne Høigård: Barns språkutvikling s.141)

Forenklingsstrategi: Utelating Sløyfe konsonant us? hus  us

Forenklingsstrategi: Utelating Sløyfe konsonant bå? båt  bå

Forenklingsstrategi: Utelating Sløyfe konsonant apir? papir  apir

Forenklingsstrategi: Utelating Sløyfe konsonant ø:e-ing? ørering

Forenklingsstrategi: Utelating Redusere konsonantgruppe gis? gris  gis gr  g

Forenklingsstrategi: Utelating Redusere konsonantgruppe go? sko  go sk  g

Forenklingsstrategi: Utelating Redusere konsonantgruppe bise? spise  bise sp  b

Forenklingsstrategi: Utelating Redusere konsonantgruppe kokka? klokka  kokka kl  k

Forenklingsstrategi: Utelating Redusere konsonantgruppe sikk? strikk  sikk str  s

Forenklingsstrategi: Utelating Redusere konsonantgruppe senkt ? stengt  senkt st  s Legg merke til at konsonantgruppa til slutt i ordet er beholdt

Forenklingsstrategi: Utelating Utelate trykklette stavelser ba ba(de)

Forenklingsstrategi: Utelating Utelate trykklette stavelser sin (appel) sin

Forenklingsstrategi: Utelating Utelate trykklette stavelser tet (po)tet

Forenklingsstrategi: Utelating Utelate trykklette stavelser gli:ås gli(de)(l)ås

Forenklingsstrategi: Erstatning Felles utalemåte søre kjøre Både s- og kj-lyden er ustemte friksjonslyder

Forenklingsstrategi: Erstatning Felles utalemåte topp kopp Både t- og k-lyden er ustemte lukkelyder

Forenklingsstrategi: Erstatning Felles utalemåte dutt gutt Både d- og g-lyden er stemte lukkelyder

Forenklingsstrategi: Erstatning Felles utalested ditte sitte Her er tannlyden ”s” erstattet med tannlyden ”d”. Lukkelyder beherskes vanligvis før friksjonslyder

Forenklingsstrategi: Erstatning Assimilasjon bossa buksa ks  s

Forenklingsstrategi: Erstatning Assimilasjon kokk kork rk  k

Forenklingsstrategi: Erstatning Assimilasjon eppepå etterpå Leppelyden ”p” smitter tannlyden”t”

Forenklingsstrategi: Tillegg av lyd Tillegg av dominerende lyd: Nanna Anna

Forenklingsstrategi: Tillegg av lyd Vokal i konsonantgruppe: keniv kniv

Forenklingsstrategi: Tillegg av lyd Reduplikasjon (fordobling) bo-bo båt

Forenklingsstrategi: Ombytting av lyder Harmoniske stavelser boske bukse