Sykling i Norge og Oslo Nordens dårligste tilrettelegging for sykkel

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
För demokrati i Norrköping
Advertisements

Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Agenda Innledning og status Spørreundersøkelse
Lykke til alle sammen og ha en kjempefin sommer
Bergen en sykkelby med potensiale
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
BankID i Vital Forsikring ASA
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Dialogtorg i Kristiansand
Organisering i Trondheim: Sykkelsatsing
1 Sandefjord Kommune Sykkelbyen Sandefjord Presentasjon Sykkelbysamling Region Vest.
Spørsmål fra Ragnhild Røed, AP: 1.Om skoleveier; sikkerhet og brøyting 2.Om vinterdrift i sentrum.
Hva satser Oslo På Store og små prosjekter
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Utsikt mot havet fra Varberg Egersund.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
Nye trafikkregler i Norge
UNGDOM – en risikosportutøver i trafikken !?
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
TRAFIKKREGLER Av Christian og Thomas.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Trafikkopplæring.
Kan god kommunikasjon gi økt sykkelbruk?
Sykkelundersøkelsen Stavanger kommune Formålet med undersøkelsen er å kartlegge holdning, adferd (handlinger, vaner) og intensjoner i forhold til.
Sykkelsatsingen i Oslo kommune
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
© Transportøkonomisk institutt Side 1 Bilens betydning for barns og unges aktivitetsmønster Randi Hjorthol, Transportøkonomisk institutt, Oslo.
Sognsveien sør for John Collets Plass - Kirkeveien
Velkommen!. Side Program ( )  Oversikt over TØIs sikkerhets- og ITS forskning (Michael Sørensen)  Oversikt over TRGs ITS forskning (Niels Agerholm.
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i ferien for en liten drink med nogo.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Sannheter og myter om tømmervogntog
Sykkelbyen Lillestrøm Strømmen
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
«Synlighet i mørket» Trafikksikkerhet 2014
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Arbeidsgruppe for sykkel med representanter fra
Sykkel og varelevering i by
Skilting og oppmerking av sykkelanlegg
Plan- og bygningsloven
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Kartlegging av oppfatninger om trygghet ved transport Rune Elvik & Torkel Bjørnskau Transportøkonomisk institutt Programseminar RISIT 1-2. Oktober 2003,
Buskerudbysamarbeidet er et langsiktig, forpliktende samarbeid mellom 9 likeverdige partnere om areal, transport og miljø.
Sykkelprosjektet Hvordan kommunikasjon bidrar til å gjøre Oslo til en bedre sykkelby.
Kan vi forebygge sykkelulykker gjennom vegutforming?
Laget av: Kamilla M Sofie Synne
Trafikk regler og sykler
Nasjonal sykkelstrategi Tryggere og mer attraktivt å sykle Økt trafikksikkerhet for syklister Øke andel syklende med 50% i sykkelbyer (SFJ; fra 7% til.
RGSK Lillehammer – Oslo 2016 NM Lagtempo Sykkelmøte 25/11 kl 2000 på Strand Hotell Gjøvik.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Sykling på skoleveien – trygt frem og hjem 1. Sykling er bra for alle Trygg Trafikk – Statens vegvesen – Helsedirektoratet – Syklistenes landsforening.
Landeveistrening Kjøring i feltformasjon © IF Frøy.
Är miljövänlig trafik också mer trafiksäker? Safety in numbers fenomenet Avdelingsleder Michael W. J. Sørensen Transportøkonomisk institutt Avdeling for.
Byutvikling i et friluftsperspektiv
Refleks.
Trondheim sentrum fram mot 2040
Konsekvenser av flere syklister Kjønnsforskjeller og sykkelandel Elsykler og ulykkesrisiko
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Sykling i Norge og Oslo Nordens dårligste tilrettelegging for sykkel Forsker Michael W. J. Sørensen Transportøkonomisk institutt Møte med Trafikforskningsgruppen Aalborg Universitet Onsdag den 12. september

Sykkelandel - utvikling (Den nasjonale reisevaneundersøkelsen, 1985-2009)

Sykkelandel – status (2009-2010) (Tiltakskatalog.no)

Sykkelandel – Sesongvariasjon Oslo: Vintersykling utgjør kun 1/5 av sommersykling Århus: Vintersykling utgjør 2/3 av sommersykling Uleåborg: Vintersykling utgjør ½ av sommersykling

Sykkelandel – mål Nasjonal sykkelstrategi 2014-2023 Sykkeltrafikken utgjør 8 % av alle reise innen 2023 (over en dobling) 10-20 % sykkelandel i byene Al nyskapt trafikk skal tas med gange, sykkel og kollektivtrafikk Nasjonal sykkelstrategi 2010-2019 Sykkeltrafikken i Norge skal utgjøre minst 8% av alle reiser (2019) Nasjonal transportplan (NTP) 2006-2015 Sykkelandel på 8 % (ikke tidsfestet)

Fysisk tilrettelegging (Norsk mål) Norsk vegplan II (1980) Alle norsk byer og tettsteder med over 5.000 innbyggere (72) steder skal ha sammenhengende sykkelvegnett innen 1985 Revisjon av nasjonal transportplan (2014-2023) Innen 2014 skal det foreligge planer for sammenhengende sykkelvegnett innen 2014 Plan for hovednett for sykkel i Moss, Rygge og Askim Planarbeid påbegynt ultimo 2009 – plan er enda ikke vedtatt ”Norge er det eneste land der planlegging tar lengre tid enn bygging”

Fysisk tilrettelegging (Oslo) 1990: Plan for et hovednett for sykkel Ferdigstilles i 2001 1999: Revidert plan for et hovednett for sykkel (180 km) Ferdigstilles i 2008 Status 60 km mangler å bli anlagt Oslo kommune har i 2010 anlagt 2,4 km Statens vegvesen har i 2010 anlagt 0,7 km (2010 ”Kommunerevisjonen” undersøker nå, hvorfor det tar så lang tid Oslo Kommune har ansatt en utbyggingsdirektør for hovednettet for sykkel

Sykkelulykker 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Drept 7 8 10 9 5 12 Hardt skadd 53 68 60 62 54 55 Lettere skadd 675 596 607 568 517 478 457 Ikke oppgitt skadegrad 67 32 47 25 15 I alt 743 739 741 672 635 562 539

Ulykkesrisiko (Bjørnskau, 2011)

Ulykkesrisiko (NO >< andre land) ”Safety in numbers” www.ecoprofile.se/thread-1390-Nederlanderna-Varldens-sakraste-cykelland.html

Trygghetsfølelse 3 % av syklistene seg veldig utrygge og 25 % føler seg utrygge (Bjørnskau 2004) 7 % av syklistene føler seg veldig utrygge og 12 % føler seg uttrygge (Backer-Grøndahl m.fl., 2007) 33 % føler seg utrygge når de sykler i Oslo (Haugberg 2009)

Fysisk tilrettelegging (strekning) Blandet trafikk Sykkelrute = rødt skilt Sykkelfelt Gang- og sykkelveg Dobbeltrettet Ingen skille mellom gående og syklende Sykkelveg med fortau Dansk sykkelsti finnes ikke Oppmerking mellom syklende og gående finnes ikke

Fysisk tilrettelegging (kryss) Kryss utgjør den sikkerhetsmessige største utfordring Det finnes flere gode løsninger som Sykkelboks Farget oppmerking Tilbaketrukket stopplinje Midtstilt sykkelfelt Gode løsninger brukes i veldig liten grad i Norge (farge i selve krysset brukes ikke)

Fysisk tilrettelegging (trikk) Trikkeskinner (inklusiv dårlig dekke) utgjør en særlig utfordring i Oslo (sentrum)

Drift og vedlikehold Det hjelper lite med sykkelanlegg hvis de ikke vedlikeholdes Vinteren er særlig utfordrende Sykkelsesong og pikkdekk ”Denne delen av undersøkelsen er lagt på is til snøen har smeltet og sykkelveiene kommer til syne igjen” (Kommunerevisjonen som befare sykkelveger i Oslo for å undersøke kvaliteten). En vintersykkelveg i Oslo Oslo Odense

Andre vintersykkelveger i Oslo

Effekter av dårlig vedlikehold Vanskeligere kjøreforhold Tohjulede er mer sårbare enn firhjulede Glatt føre → økt risiko/utrygghet for å skli og velte Sykling i vegen/lengre til venstre Lite avstand mellom bil og sykkel Syklist blir presset bakfra av bilist Sykling på fortau Økt risiko for alvorlige kryssulykker Konflikter mellom syklister og fotgjengere Økt utrygghet for fotgjengere Lav sykkelandel om vinteren

Trafikkreglene (fortaussykling) Lovlig å sykle på fortau (bare lovlig i Norge og på Island) Innført i 1978 som tiltak for barn og andre ”svake” syklister Opp mot 1/5 sykle nå på fortauet Sikkerhet: Alvorlige kryssulykker, konflikter med gående Trygghet: Økt utrygghet for de gående Fremkommelighet: Skal sykle i gangfart Uenigheter: Bilister mener syklister skal sykle på fortauet, fotgjengere mener syklister skal sykle i kjørebanen (ingen plass til de syklende). Mange ønsker (delvis) forbud mot fortaussykling (men ikke realistisk før det blir bedre tilrettelegging)

Trafikkreglene (vikepliktsreglene) Kjenner dem ikke, forstår dem ikke, aksepterer dem ikke… Gang- og sykkelvei / fortau Syklistene har vikeplikt for bilene på veien De fleste (inklusiv Statens vegvesen) ved ikke dette Høyreregulert kryss Mange kryss regulert etter høyreregelen i NO (= samspillsproblemer) Bilister ”overse” bevisst eller ubevisst syklist fra høyre Høresving når en syklist skal rett frem Bilister er ikke vant med eller lært å se seg over høyre skuldre Gangfelt Bilister har absolutt vikeplikt for fotgjengere Det er lagt opp til og lovlig å sykle i gangfelt, men syklende har vikeplikt

Trafikkreglene (andre regler) Tovegssykling som hovedløsning Kan være en trafikkfarlig løsning (kommer fra feil side) Medfør uheldig atferd: Syklende sykler også i feil side i andre tilfeller: Fortau (lov), i sykkelfelt (ikke lov) og i kjørebanen (ikke lov). Det er ikke lov å kjøre, stanse eller parkere i sykkelfelt eller gang- og sykkelveg Man skal ha minimum 1½ m avstand når man kjører forbi syklister

Samspill mellom syklende og bilister ”Krig” mellom syklende og kjørende Nettprotokoll: 1/3 av syklistene har vært utsatt for aggressive og hissige bilister som trakasserer syklistene: Tutting, spyling av syklister med spyleveske, bilister som kaste ting etter syklistene, bilister som viser fingeren, bilister som roper etter syklistene, skvising, nesten påkjøringer, fysiske angrep skutt etter med softgun.

Samspill mellom syklende og bilister Bilist: ”Blir ganske irritert når syklister med masse utstyr og svinedyre sykler kjører midt i veibanen, og ter seg som om de eier den, bare fordi man har sykkeldrakt og supersykkel, har man ikke rett til å bosette seg i veiene og ikke slippe bilene forbi”. Bilist: ” Hvor ofte ser man ikke disse idiotene sykle flere i bredden, mens sykkelstien rett ved siden av er tom... De fortjener å bli presset av veien, få spylervæske i øynene og få askebeger kastet på seg... På tide bilistene får litt respekt i trafikken, for er VI som betaler dyrt for å kjøre der...” Bilist: ” Forbanna tullinger som leiker tour de france eller giro de italia midt på en trafikkert veg når det er en kjempefin sykkelsti ved siden tå vegen !! helt sjukt å sjå på, kjører sjøl lastebil og ser mye av dissa tullingene hver dag og det frister å bare tilfeldigvis "glemme" blindsona mi og kjøre ned 3-4 stk av dere som skal på liv og død ska fram foran meg. Pass dere ...... www.vg.no/protokoll/?pid=924

Samspill mellom syklende og bilister De største samspillsproblemer Bilisters forbikjøringer av syklister på strekninger, der syklende sperrer veien for de kjørende og der bilistene foretar farlige forbikjøringer. Vikepliktssituasjoner i ulike krysstyper og ved gangfelt som følge av mangelfull kjennskap til reglene, bevist regelbrud, uoppmerksomhet og blindsone. Uberegnelige syklister som hele skifter mellom å oppføre seg som kjørende og gående.

Konklusjon Lav / faldende mål / ambisjoner Dårlig og mangelfull tilrettelegging Dårlig drift og vedlikehold Uhensiktsmessige trafikkregler Lav / faldende sykkelandel Økt/høy utrygghetsfølelse (men ikke høy ulykkesrisiko) Markante samspillsproblemer …Men mange prosjekter for TØI

Sykling i Norge og Oslo Nordens dårligste tilrettelegging for sykkel