23 Finn ligningen for det planet  som inneholder linja

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Barns utvikling av algoritmer. (Fra Marit Johnsen Høines)
NÅ SKAL DU LÆRE OM FUNKSJONER
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Litt mer om PRIMTALL.
Kap 02, 03 Posisjon – Hastighet – Akselerasjon
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Et bekymringsløst liv – er det mulig? Matteus 6,23-34
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
The Travelling Salesperson. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Et forsyningsskip skal starte fra VestBase for å betjene 10 forskjellig installasjoner.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
Monopolistisk konkurranse og oligopol
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Oppgaver s 11 i kompendiet
Vi har lært å bestemme: - Nullpunkter (y=0)
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Kapittel 14 Simulering.
Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling
Øvingsforelesning 9 Flytnettverk, maksimum flyt og
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
P-CP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Repetisjon kap 6,7,8.
MAT6 REPETISJON Kap 1 og 2 Laila.
Oppgave 1 Gitt ligningssystemet x + ay + z =
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
R ESULTATER M UNKERUD SKOLE 2012 Nasjonale prøver 5.-8.trinn 2012 Brukerundersøkelsen 2012.
MA-159 Formelhefte Tilvalgsdel Per Henrik Hogstad
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Kjeglesnitt Parameteriserte kurver Polarkoordinater
Kjeglesnitt.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Formelmagi 27-1 Litt matematikk før vi går løs på superposisjon Sum og integrasjon: Når en sum har et stort antall ledd, kan det kan lønne seg å summere.
Formelmagi 35-1 (35.3) Forskyvingsstrøm (displacement current)
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 Peter 2,4-5 Kom til ham, den levende steinen, som ble vraket av mennesker, men er utvalgt og dyrebar for Gud, og bli selv levende steiner som bygges.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
1 PEDAGOGISK BRUK AV DIGITALT VERKTØY I UNDERVISNINGEN.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Vektorer og geometri i rommet
Funksjoner Kapittel 2.
Utskrift av presentasjonen:

23 Finn ligningen for det planet  som inneholder linja x = -1 + 3t y = 5 + 2t z = 2 – t og er vinkelrett på planet  2x – 4y + 2z = 9  normalvektor ( 2 -4 2) Punkt i planet er punktet på linja p = (-1 5 2) To løsningsmetoder. Studer dem nøye. De kan brukes i lignende oppgaver Normalvektor n = (a b c) til planet  er ortogonal til u og v  n  u = 0  n  v = 0 (a b c)  (3 2 -1) = 0  (a b c)  (2 -4 2) = 0 3a + 2b –c = 0 2a -4b + 2c = 0 (ganger 1. ligning med 2 og summerer) 8a = 0  a = 0 2b – c = 0  b = 1  c = 2 passer i ligningen  n = ( 0 1 2) Planligningen: n  x = n  p ( 0 1 2)  (x y z) = ( 0 1 2)  (-1 5 2) y + 2z = 9 To vektorer i planet: u = (3 2 -1) og v = (2 -4 2) Vektorligning for  x = p + su + t v Parameterfremstilling for  x = -1 + 3s + 2t y = 5 + 2s – 4t z = 2 – s + 2t Finner ligningen for planet ved å eliminere s og t (prøv selv) y + 2z = 9

24 Finn ligningen for det planet om går gjennom punktet (2 4 -1) og inneholder skjæringslinja mellom planene x – y – 4z = 2 og -2x + y + 2z = 3 Finne skjæringslinje mellom to plan To ligninger med 3 ukjente: velge f eks z som parameter og setter z = t x – y – 4z = 2  y = x – 2 – 4z sett inn i den andre ligningen -2x + y + 2z = 3 Da får vi denne parameterfremstillingen for linja x = -5 – 2t y = -7 – 6t z = t Da har vi en vektor og to punkter i planet. Vektoren er retningsvektoren for linja u = (-2 -6 1) Punktene er (2 4 -1) og punktet på linja (-5 -7 0) Bruker de to punktene til å finne en vektor til v = (7 11 -1) Deretter følges fremgangsmåte fra oppgave 23

Tips til de andre oppgavene Oppgave 26: En linje som er parallell med to plan er parallell med skjæringslinja mellom dem. Se oppgave 24. Oppgave 27: Et plan som er vinkelrett på to andre plan må ha normalvektor lik retningsvektor for skjæringslinja mellom planene. Finn den først, se oppgave 24. Oppgave 30: To linjer er parallelle hvis retningsvektorene er parallelle. Finn en vektor til i planet utfra punktene på linjene. For øvrig som oppgave 23. LYKKE TIL Oppgave 32: Her finner vi en vektor til i planet ved å finne skjæringslinja. Laila Oppgave 34: En linje er parallell med et plan hvis planets normalvektor og linjas retningsvektor er ortogonale. Oppgave 39: Sett inn i formel.

30 Vis at linjene L og M er parallelle og finn en ligning for det planet de bestemmer L x = 3 – 2t y = 4 + t t = 1 – t M x = 5 + 2t y = 1 - t t = 7 + t To linjer er parallelle hvis retningsvektorene er parallelle. Retningsvektorer: al = (-2 1 -1) vi ser at am = (-1)al  am || al am = (2 -1 1)  L || M Trenger en vektor || retningsvektorene Vektor mellom punktene på de to linjene: pl = (3 4 1)  pm = (5 1 7) u = pm - pl = (2 -3 6) Normalvektor for planet n || am x u = = (-3 -10 -4) Bruker n = (3 10 4) Ligning for planet: n  x = n  pl (3 10 4)  (x y z) = (3 10 4)  (3 4 1) 3x + 10y + 4z = 53 Anton

25 Vis at punktene a = (-1 -2 -3), b = (-2 0 1), c = (-4 -1 -1) og d = (2 0 1) ligger i samme plan. 3 vektorer mellom punktene: u = a – b = (1 -2 -4) v = a – c = (3 -1 2) w = a – d = (-3 -2 -4) p = u x v = = (0 -10 5) pu  p  v Hvis p  w ligger alle punktene i samme plan dvs p  w = 0 p  w = (0 -10 5)  (-3 -2 -4) = 20 – 20 = 0 VIST!

33 Finn ligningen for et plan hvor alle punkter i planet har lik avstand fra punktene P = (-1 -4 -2) og Q = (0 -2 2) Planet ligger midt mellom P og Q og vinkelrett på PQ n = PQ = (1 2 4) er normalvektor til planet Planets ligning: ax + by + cz = d P Q A d Avstandsformelen: PQ skjærer planet i A  d = PA = QA d Planet sett fra siden   |-17 – D| = | 4 – D| -17 – D = 4 – D  -17 –D = -4 + D (to muligheter fordi det er absoluttverdi)   ingen løsning D = -13/2  planets ligning: 2x + 4y + 8z = -13 

35 Vis at linjene L og M skjærer hverandre og finn skjæringspunktet L x – 3 = 4t y – 4 = t z – 1 = 0 M x + 1 = 12t y – 7 = 6t z – 5 = 3t Skriver om ligningene slik L x = 3 + 4t y = 4 + t z = 1 M x = - 1 + 12s y = 7 + 6s z = 5 + 3s Setter koordinatene lik hverandre 3 + 4t = - 1 + 12s 4t - 43s = -4  4t – 4(-4) = -4  4t = - 20  t = -5 4 + t = 7 + 6s t - 23s = 3  t – 2(-4) = 3  t = -5 1 = 5 + 3s  3s = -4 Samme verdi for t  L||M Skjæringspunkt: x = 3 + 4t = -17 y = 4 + t = -1 z = 1

36 Finn ligningen for planet som inneholder linjene i oppgave 35 Punkt Retningsvektor L x = 3 + 4t y = 4 + t z = 1 (3 4 1) u =(4 1 0) M x = - 1 + 12s y = 7 + 6s z = 5 + 3s (-1 7 5) (12 6 3) setter v = (4 2 1) Normalvektor til planet: n = u x v = = (1 -4 4) Punkt i planet: p = (-17 -10 1) Ligning for planet: n  x = n  p (1 -4 4)  (x y z) = (1 -4 4)  (-17 -1 1) x - 4y + 4z = -9

40  Finn avstanden mellom de to parallelle planene a) 3x – 4y + z = 1 og 6x – 8y + 2z = 3 b) -4x + y -3z = 0 og 8x – 2y + 6z = 0 c) 2x –y + z = 1 og 2x –y + z = -1 Avstanden mellom to parallelle plan: finn et punkt i det ene planet og sett inn i avstandsformelen for det andre planet. a) 3x – 4y + z = 1 og 6x – 8y + 2z = 3 Vi ser at f eks punktet (0 0 1) passer i det første planet. 