Klima, skog og urfolks rettigheter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norge og EU i internasjonalt miljøsamarbeid
Advertisements

Hvem skal bestemme?.
Hva skjedde på klimatoppmøtet i Durban? Bård Lahn
Fagforeningens arbeid for mangfold
Klimakampanje i 2010: Flaskepost for mer ambisiøse klimamål Inspirasjonssamling, Sunnvolden,
Nagoya-protokollen om tilgang til og fordeling av goder ved bruk av genetiske ressurser NordGen miljøkoordineringsgruppe Stockholm, 14. april 2011 Nina.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Norske erfaringer med regelverksutvikling og utvikling av bevaringsverdige sorter Jon Magne Holten Fagsjef landbruk Oikos – Økologisk Norge
Barn og unges rett til deltakelse
Fra farlig avfall til brensel. Slide Renor selskapspresentasjon Fra avfall til brensel  Farlig avfall og utviklingstrender  Gjenvinning og.
Hva kan vi bidra med ? Geir Lundkvist, Adm.direktør Scandic Norge.
Konsekvenser av klimaendring
Nordic Choice og Thon tar oss fremover
Arealavgift AqKva 2008 Havbrukskonferansen Geir Magne Knutsen.
Tilrettelegging for partnerskap: Helsingforskomiteens rolle. Høringsmøte om EØS-midlene 1. september 2011.
Næringslivets bistandskonferanse 2010, Oslo 10. febr. ”Megastore investeringers betydning for økonomisk og sosial utvikling – eksempel Angola” V/ Jon Vea,
KLIMARETTFERDIGHET. Stoltenberg er mottaker Statsminister Jens Stoltenberg må avklare hvordan hensynet til miljøet og klimatrusselen skal ivaretas i møte.
Bærekraftig utvikling
FN konvensjonen om mennesker med nedsatt funksjonsevne Reel politikk eller fagre ord ?
1 FN reform Generalsekretærens Høynivåpanel Oslo, 19. mai 2006 Statsminister Jens Stoltenberg.
Modeller til studier av effekter (impacts) av klimaendringer på hele økonomien CGE-modeller, –hele den formelle økonomien –i varierende grad ikke-markedseffekter.
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Skandinavisk næringsliv og CSR
Kan skogen redde verden
Tre påstander  Internasjonalt, i ILO og FN har Norge markert seg som en forkjemper for urfolks rettigheter.  I Norge er det en bred erfaring, både faglig.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Mangfold er bra for Stormberg Kurs LDO. Historikk.
EUs miljø- og klimapolitikk - aktuelle saker Knut F. Kroepelien, Miljøråd Difi 18 oktober 2010.
1 Axel Rød, rådgiver, Stavanger, 20. mars 2007 Regionalpolitikken er internasjonal Nye Interreg programmer
Hvor god blir klimaavtalen i København? Bård Lahn klimarådgiver
13 En verden uten grenser.
14 Samarbeid over grenser
PolioPlus & End Polio Now Siden Rotary startet sin kamp mot polio i 1985 er 99% av denne forkrøplende – og dødelige – sykdommen utryddet. Dette har vi.
Å være eller å drite i været -om å skape et rettferdig klima.
GODE RÅD TIL STYRELEDER Birgitte Brekke, Frivillighet Norge.
Klimakrisen og dens konsekvenser for land i sør
REDD regnskogen Ønsker du mer informasjon enn det som står i notatfeltet i denne presentasjonen, bruk nettstedet Foto: Thomas.
Biogassproduksjon i Landbruket Oslo, 23. okt
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
FN-by prosjektet Samarbeid mellom UNEP/GRID-Arendal, Arendal kommune, Aust-Agder fylkeskommune og Ungdommens bystyre Bygger på ideer og initiativer for.
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
Norsk Folkehjelp Den globale virkeligheten. Norsk Folkehjelp Sentrale temaer Risikofaktorer og trusler Tusenårsmålene De største utfordringene: –Hva vil.
FN-SAMBANDET Eva Gran, Internasjonal uke i Bodø 2008.
Ny klima og energistrategi i Troms
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Tanker og utfordringer D Mitt Rotary Medlem fra 2001 President i Huseby -Flatås 2007 – 2008 District Trainer i Distrikt 2280 i
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Presentasjon 2008 Livskraftige kommuner – modell for samarbeid med andre land Gunnbjørg Nåvik Møte i KS’ internasjonalt nettverk september 2009.
Eksperter i team våren 2013 Landsbynr. ? (BI 2099) Klimakvoter – fremtid eller avlat ? Kyotoavtalen av 1997 forplikter 32 industriland å ha 5% lavere utslipp.
Barn og unge rapporterer til FN om sine rettigheter
AID standard Statssekretær Jan-Erik Støstad ILO-komitémøte 4. desember 2009 Regjeringens strategi for et anstendig arbeidsliv – globale arbeidsstandarder.
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Velkommen til klimatoppmøte!
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
HANDELSSPILLET med klimaforhandlinger. FNS HOVEDOPPGAVE: FORHINDRE KRIG OG KONFLIKT.
Velkommen til klimatoppmøte! Klimatoppmøte i skolen Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening.
Bærekraftig bioenergi Innlegg på Forskningsrådets seminar ”Bioenergi på Kongsgården” Tirsdag 30. august Audun Rosland, Fagdirektør, Klima- og forurensningsdirektoratet.
Regional Utviklingsarena Skog Scandic Rock City, Namsos 5. februar 2016 Skogprosjekt Namdal Knut Sklett Prosjektleder.
Nytt i ny utgave av standarden for ledelsessystem for miljø: NS EN ISO 14001;2015 Resertifisering i 2017 av Kiwa TI AS Møte klinikkenes miljøkoordinatorer.
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Johan C. Løken Fire forelesninger for NTNU`s bioøkonomikurs på Gjøvik, våren 2017 Etter oppdrag av Daria Kovalevskaya.
UNESCO og den femte C'en Klima- og miljødepartementets arbeid med involvering i verdensarvområdene Av seniorrådgiver Ingunn Kvisterøy.
Menneskerettighetene - et verdig liv for alle
REDD regnskogen Ønsker du mer informasjon enn det som står i notatfeltet i denne presentasjonen, bruk nettstedet Foto: Thomas.
Bærekraft og global bevissthet
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
8 Mål og virkemidler i miljøpolitikken
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Utskrift av presentasjonen:

Klima, skog og urfolks rettigheter Vemund Olsen Regnskogfondet

Hovedpunkter Klimagassutslipp fra skogødeleggelse Urfolks rettigheter i REDD Norges klima- og skoginitiativ Urfolks rettigheter i Norges klima- og skogsatsning

Skograsering slipper ut milliarder av tonn CO2

15-20% av globale utslipp av drivhusgasser skyldes avskoging

Avskoging er største utslippskilde i mange tropiske land

Skog og klima Stor interesse for REDD siden klimatoppmøtet på Bali i 2007 Utvikles på ulike arenaer: globalt, nasjonalt og lokalt REDD brukes et samlebegrep for ulike tilnærminger: viktig å presisere innholdet

REDD: mulighet eller trussel? Avhengig av hvordan REDD virkeliggjøres, kan det føre til: Utslippsreduksjoner Styrkede rettigheter for urfolk og lokalsamfunn Bevaring av naturskog og biologisk mangfold Fattigdomsbekjempelse Bedre styresett

REDD: mulighet eller trussel? Økte utslipp (offsets) Ødeleggelse av naturskog for omgjøring til plantasjer Ytterligere marginalisering av urfolk og lokalsamfunn Økt fattigdom pga mindre tilgang på naturressurser Tvangsfordrivelse av urfolk og lokalsamfunn

Urfolks rettigheter i REDD

Sikre rettigheter = garanti mot avskoging

Urfolks rettigheter i REDD REDD-tiltak påvirker bruk av landområder og naturressurser Urfolks rett til sine tradisjonelle områder og naturressurser anerkjennes i internasjonale menneskerettighetsinstrumenter: ILO konvensjon 169, FNs erklæring om urfolks rettigheter (UNDRIP), CERD, CESCR, CCPR, ACHR etc.

Urfolks rettigheter i REDD Problem: REDD utvikles i miljøer med liten kunnskap om menneskerettigheter og utviklingsspørsmål Fokus på skog som karbonlagre, ikke som livsgrunnlag Klimakonvensjonen er en FN-konvensjon, og burde følge FN-politikk om “mainstreaming” av MR Nødvendig å lage sikringsmekanismer for urfolks deltakelse og rettigheter, samt biologisk mangfold og godt styresett

Urfolks holdning til REDD Mange ulike posisjoner “No rights, no REDD” Motstandere: REDD er enda et ressursutvinningsprosjekt som undergraver rettigheter og kontroll over ressurser Tilhengere: REDD gir mulighet for økte inntekter og større ressurskontroll lokalt

Norges rolle Pådriver for urfolks rettigheter i klimaforhandlingene Mindre tydelig fokus i Klima- og skogprosjektet (KoS-prosjektet) Urfolks rettigheter ivaretas i varierende grad i de ulike REDD avtaler og finansieringskanaler som Norge støtter Regnskogsmilliardene klassifiseres som bistandsmidler

Klima- og skogprosjektet Målsetningene til KoS-prosjektet: Bidra til at utslipp fra skog inkluderes i ny internasjonal klimaavtale Bidra til kostnadseffektive utslippsreduksjoner Ivareta naturskog og dens evne til å binde drivhusgasser Positiv bi-effekt: “bærekraftig utvikling inkludert fattigdomsbekjempelse og sikring av urfolks rettigheter”

UN-REDD Programme Oppsto på Norges initiativ, med Norge som eneste giverland Svært gode retningslinjer for arbeid med urfolk Menneskerettighetsbasert tilnærming Alle aktiviteter skal være i tråd med ILO 169, UNDRIP og UNDGs retningslinjer for urfolksspørsmål Basert på urfolks rett til fritt, forutgående og informert samtykke (FPIC) Urfolk har 1 representant med stemmerett (leder av UNPFII) pluss 3 observatører på UN REDDs Policy Board

Forest Carbon Partnership Facility (FCPF) Verdensbankens REDD-mekanisme Følger World Bank operational policy 4.10 om urfolk “Free, prior and informed consultation” 1 urfolksrepresentant som observatør i ”Participants’ Committee”, uten stemmerett

Bilaterale avtaler Brasil (2008): inntil 1 mrd USD til 2015 Tanzania (2009): inntil 500 millioner NOK til 2015 Guyana (2009): inntil 1,5 mrd NOK til 2015 Indonesia (2010): inntil 1 mrd USD

Brasil Betaling for oppnådde utslippsreduksjoner Ingen referanser til urfolk eller menneskerettigheter Men: Amazonasfondets egne retningslinjer har detaljerte kriterier for støtte, inkl FPIC God lovgivning på urfolks rettigheter Deltakelse fra urfolk i styringskomiteen Men: utviklingsbanken BNDES er uvant med denne typen prosjekter, og bankens prosedyrer ekskluderer i praksis mindre organisasjoner og prosjekter

Guyana Tydelig fokus på urfolks rettigheter og deltakelse Betaling for både utslippsreduksjoner og “enabling activities”, inkl tiltak for å sikre urfolks landrettigheter og FPIC Referanse til UNDRIP og FPIC Krav om rapportering på og uavhengig vurdering av beskyttelse av urfolks rettigheter Men: gjenstår å se hvordan dette implementeres. Vil kreve tett oppfølging fra Norge.

Indonesia Urfolk og deres rettigheter nevnes ikke med ett ord Enhver referanse til urfolks rettigheter ble blokkert av Indonesia Vag referanse til deltakelse: “give opportunity of full and effective participation, subject to national legislation...” Urfolks situasjon i Indonesia er svært sårbar

Støtte til sivilsamfunnsaktører Delmål: økt deltakelse av urfolk og lokalsamfunn i overvåking og forvaltning av mer bærekraftig skogbruk, samt øke urfolk og lokalsamfunns land- og brukerrettigheter og etablering av rettferdige fordelingsmekanismer

Støtte til sivilsamfunnsaktører Prioritet: Kapasitetsbygging av urfolk og lokalsamfunn for å sikre deres deltakelse i politikkutforming og beslutningsprosesser, samt sikre bærekraftig bruk av naturressurser/ skog

Oppsummering REDD vil få stor betydning for urfolks rettigheter og livsgrunnlag, på godt eller vondt Norges rolle som giver og pådriver for redusert avskoging gir stor mulighet og stort ansvar for å sikre urfolks rettigheter i REDD Det mangler helhetlig politikk på dette området: Norge må integrere urfolkshensyn og rettigheter i alt sitt arbeid med REDD

Tusen takk! Regnskogfondet www.regnskog.no