Oppland fylkeskommune Samferdselskomitéen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Når matematikk blir magisk
Team Matbransjen Ragnar Holth Jens Erik Dobloug Roger Gustavsen
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. Program Utviklingen i elektronikkbransjen 2013: Adm. direktør Jan A. Røsholm og kommunikasjonssjef Marte Ottemo, Stiftelsen.
BankID i Vital Forsikring ASA
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Tekster til kapittel 2.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Ole Petter Sørensen Trainor as
Nye ssb.no Nordisk statistikermøde, København, august 2010
Erfaringer med rest-transport i Follo-området
Japan Karate Association Norway
Gruppe ikke helt ufarlig å konkurrere heller...
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Seniorene – morgendagens arbeidskraft! 5. desember 2006 Senter for Seniorpolitikk NAV Arbeidslivssenter Akershus NAV Arbeidslivssenter Oslo.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Omlasting og direkteleveranser. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med direkteleveranser. Distribusjonen går enten via lagrene.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Forbedringsprosjekt for økning i reiser og inntekter.
Trøndelag som havbruksregion – hvordan utvikle næringen videre Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Vi baner veg for deg !.
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Verving Fagforbundet Buskerud
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
FINANSNÆRINGEN SOM PARTNER FOR SKOLEVERKET v/ Idar Kreutzer, administrerende direktør i Finans Norge Finans Norges skolekonferanse 21.august 2013.
NESO FORMANNSKOLE Oddbjørn Toften
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Samdata 2012 Somatikk.
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Hva ønsker vi oss? Norveg-konferansen 2014 Jan-Terje Mentzoni Viseadm. direktør Norges Lastebileier-Forbund.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Konkurranse og samarbeid
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
1 SKAL DU HJELPE KFUK-KFUM NÅR VI SLUTTER?. 2 VI FIKK SÅ MYE GLEDE I KFUK-KFUM I Y’S MEN FORTSATTE DET.
Tiltak for å sikre rettferdig konkurranse Forbundsleder Per Madsen Norges Lastebileier-Forbund Senterkonferansen 2015 søndag 11. januar 2015.
42 år med fellesskap om fysisk aktivitet på arbeidsplassen
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Utskrift av presentasjonen:

Oppland fylkeskommune Samferdselskomitéen Regionleder Odd Haakenstad. Regionsjef Guttorm Tysnes Norges Lastebileier-Forbund Hedmark og Oppland

NLF - næringsorganisasjon og arbeidsgiverforening 4000 medlemmer Ca 15 000 biler 20 000 arbeidstakere Medlemsbedriftene utfører alle typer for godstransport med varebiler og lastebiler. NLF har egen hovedavtale med LO/Transportarbeiderforbundet og YS/Yrkestrafikkforbundet NLF Hedmark og Oppland er næringspolitisk en del av Vegforum Innlandet

Visjon og hovedmål Visjon: Hovedmål: Tilrettelegge for god og Norsk godstransport på vei får full aksept for sin nytte for samfunnet Hovedmål: Tilrettelegge for god og sikker godstransport

NLF i transportfylket Oppland: 291 medlemmer 1500 biler 2000 ansatte

Gausdal kommune 33 medlemmer 102 biler 3. viktigste næring målt etter antall ansatte Sigurd og Ola Grimstad Petter Surnflødt Odd Klophus Kindlistuen og Dahl Gausdal Land Ragnar Olstad

Mange store aktører Stiftet i 1917

Mange store aktører

Ressurser ved Toten Transport TOTEN TRANSPORT Stabil vekst siste 20 år og med ambisjoner om videre vekst TOTEN TRAORT – DAGENS OPEON Stabil vekst gjennom siste vekst Ressurser ved Toten Transport Utvikling siste 20 år og dagens aktivitet 115 ansatte 150 egne biler Opptil 30 løstrailere Budbiler / varetaxi 250 biler kontrakt 44 millioner kjørte kilometer pr år Kapasitet på 8.000 tonn daglig Solid og veldrevet selskap Aldri tapt penger 26 aktive bileiere Lav turnover Fornøyde kunder Utvikling i omsetning pr år (alle tall i MNOK) +12% Toten Transport +5% 19911991 19921992 19931993 19941994 19951995 19961996 19971997 19981998 19991999 20002000 20012001 20022002 20032003 20042004 20052005 20062006 20072007 20082008 20092009 20102010 20112011

Fylkeskommunen/SVV …og alt du ser i dette rommet!

Tot: 286 Fordeling %: Veg: 97,5 Bane: 2,5 Fastlandstransport gods på jernbane og vei: Tot: 286 Millioner tonn Veg: 279 Bane: 7 År: 2010 Kilde: OFV Fordeling %: Veg: 97,5 Bane: 2,5 Tonnkilometer (reiselengde × antall tonn) 87,9% - 12,1 %

Stort behov for sjåfører! Transportbransjen tilbyr gode jobbmuligheter og mange spennende utfordringer En interessant og sikker arbeidsplass, mye avansert teknologi, mye personlig frihet og høy grad av mobilitet.

Kjøre- og hviletid 4 ½ timer 45 minutter Pauser (45 min) – Døgnhvil (11 timer) – Ukehvil (45 timer e. 6 døgn)

Raste- og hvileplasser

Sjåfør i 2012 Hvert minutt overvåkes Speedometeret er alltid korrekt

Løyveplikt Enhver som skal drive transport mot vederlag må ha løyve! Vandel hvert 5. år Økonomi en garantierklæring fra bank eller forsikringsselskap (kr 77 000 for løyve 1 – deretter kr 43.000) attest fra kommunekasser attest fra skattefogd utskrift fra konkursregisteret Faglig dyktighet Utdanning Kurs mm

På skolebenken hvert 5. år

Noen kjører billigere enn oss…

Ulovlig kabotasje! Danske Anneberg Transport AS har kjørt gass fra Stavanger til Oslo på regelmessig basis med utenlandsk transportmateriell. www.lastebil.no

”Norsk” kjøretøy 11,5 t 7,5 t 8 t 19 t 20 t Statens vegvesen har et ansvar overfor alle tre elementene. Og i samsvar med 0-visjonens intensjon, må det være lov å gjøre mindre ubeviste feilhandlinger uten å bli drept eller varig skadd. Her har Statens vegvesen et hovedansvar med å tilrettelegge veien ut fra trafikantens forutsetning. Her ligger et samfunnsmoralsk og politisk ansvar til å skaffe rammer slik at det kan tilrettelegge et trafikksystem der ikke "uskyldige" blir drept eller lemlestet for livet. Fremkommelighet har vært prioritert i veibyggingen, og over tid har vi fått bedre veier med gul midtstripe. Bilindustrien utvikler nye kjøretøy med bedre og bdre kjøreegenskaper. Fartsnivået øker. Vi føler oss trygge, men dette er en falsk trygghet. Føler vi at 70 km/t er grensen for å overleve i en frontkollisjon mellom to personbiler?? 11,5 t 7,5 t 8 t 19 t 20 t

”Utenlandsk kjøretøy” Statens vegvesen har et ansvar overfor alle tre elementene. Og i samsvar med 0-visjonens intensjon, må det være lov å gjøre mindre ubeviste feilhandlinger uten å bli drept eller varig skadd. Her har Statens vegvesen et hovedansvar med å tilrettelegge veien ut fra trafikantens forutsetning. Her ligger et samfunnsmoralsk og politisk ansvar til å skaffe rammer slik at det kan tilrettelegge et trafikksystem der ikke "uskyldige" blir drept eller lemlestet for livet. Fremkommelighet har vært prioritert i veibyggingen, og over tid har vi fått bedre veier med gul midtstripe. Bilindustrien utvikler nye kjøretøy med bedre og bdre kjøreegenskaper. Fartsnivået øker. Vi føler oss trygge, men dette er en falsk trygghet. Føler vi at 70 km/t er grensen for å overleve i en frontkollisjon mellom to personbiler?? 8 t 11,5 t 25 t

Boggiløft – forbys med lass? Statens vegvesen har et ansvar overfor alle tre elementene. Og i samsvar med 0-visjonens intensjon, må det være lov å gjøre mindre ubeviste feilhandlinger uten å bli drept eller varig skadd. Her har Statens vegvesen et hovedansvar med å tilrettelegge veien ut fra trafikantens forutsetning. Her ligger et samfunnsmoralsk og politisk ansvar til å skaffe rammer slik at det kan tilrettelegge et trafikksystem der ikke "uskyldige" blir drept eller lemlestet for livet. Fremkommelighet har vært prioritert i veibyggingen, og over tid har vi fått bedre veier med gul midtstripe. Bilindustrien utvikler nye kjøretøy med bedre og bdre kjøreegenskaper. Fartsnivået øker. Vi føler oss trygge, men dette er en falsk trygghet. Føler vi at 70 km/t er grensen for å overleve i en frontkollisjon mellom to personbiler?? 5 t 23 t 18 t

Modulvogntogene kommer! RV4 og E6 til Lillehammer + tilknytningsveger

Detaljene når vi bygger

Glemmes vareleveringen???

Muligheter Endret struktur i lastebilnæringen Nettverk Større enheter Nettverk Sammenslutninger Fusjoner/oppkjøp Allianser

Godstransporten øker! Bruk og kast Just in time Varene på døra Fabrikker nedlegges Søppel til utlandet Og mye mer

Lastebileier fra Oppland: ”Så lenge det skal være liv på denne planet er vi en av de få sikre bransjer, for alt må flyttes! Takk for oppmerksomheten!