Oppland fylkeskommune Samferdselskomitéen Regionleder Odd Haakenstad. Regionsjef Guttorm Tysnes Norges Lastebileier-Forbund Hedmark og Oppland
NLF - næringsorganisasjon og arbeidsgiverforening 4000 medlemmer Ca 15 000 biler 20 000 arbeidstakere Medlemsbedriftene utfører alle typer for godstransport med varebiler og lastebiler. NLF har egen hovedavtale med LO/Transportarbeiderforbundet og YS/Yrkestrafikkforbundet NLF Hedmark og Oppland er næringspolitisk en del av Vegforum Innlandet
Visjon og hovedmål Visjon: Hovedmål: Tilrettelegge for god og Norsk godstransport på vei får full aksept for sin nytte for samfunnet Hovedmål: Tilrettelegge for god og sikker godstransport
NLF i transportfylket Oppland: 291 medlemmer 1500 biler 2000 ansatte
Gausdal kommune 33 medlemmer 102 biler 3. viktigste næring målt etter antall ansatte Sigurd og Ola Grimstad Petter Surnflødt Odd Klophus Kindlistuen og Dahl Gausdal Land Ragnar Olstad
Mange store aktører Stiftet i 1917
Mange store aktører
Ressurser ved Toten Transport TOTEN TRANSPORT Stabil vekst siste 20 år og med ambisjoner om videre vekst TOTEN TRAORT – DAGENS OPEON Stabil vekst gjennom siste vekst Ressurser ved Toten Transport Utvikling siste 20 år og dagens aktivitet 115 ansatte 150 egne biler Opptil 30 løstrailere Budbiler / varetaxi 250 biler kontrakt 44 millioner kjørte kilometer pr år Kapasitet på 8.000 tonn daglig Solid og veldrevet selskap Aldri tapt penger 26 aktive bileiere Lav turnover Fornøyde kunder Utvikling i omsetning pr år (alle tall i MNOK) +12% Toten Transport +5% 19911991 19921992 19931993 19941994 19951995 19961996 19971997 19981998 19991999 20002000 20012001 20022002 20032003 20042004 20052005 20062006 20072007 20082008 20092009 20102010 20112011
Fylkeskommunen/SVV …og alt du ser i dette rommet!
Tot: 286 Fordeling %: Veg: 97,5 Bane: 2,5 Fastlandstransport gods på jernbane og vei: Tot: 286 Millioner tonn Veg: 279 Bane: 7 År: 2010 Kilde: OFV Fordeling %: Veg: 97,5 Bane: 2,5 Tonnkilometer (reiselengde × antall tonn) 87,9% - 12,1 %
Stort behov for sjåfører! Transportbransjen tilbyr gode jobbmuligheter og mange spennende utfordringer En interessant og sikker arbeidsplass, mye avansert teknologi, mye personlig frihet og høy grad av mobilitet.
Kjøre- og hviletid 4 ½ timer 45 minutter Pauser (45 min) – Døgnhvil (11 timer) – Ukehvil (45 timer e. 6 døgn)
Raste- og hvileplasser
Sjåfør i 2012 Hvert minutt overvåkes Speedometeret er alltid korrekt
Løyveplikt Enhver som skal drive transport mot vederlag må ha løyve! Vandel hvert 5. år Økonomi en garantierklæring fra bank eller forsikringsselskap (kr 77 000 for løyve 1 – deretter kr 43.000) attest fra kommunekasser attest fra skattefogd utskrift fra konkursregisteret Faglig dyktighet Utdanning Kurs mm
På skolebenken hvert 5. år
Noen kjører billigere enn oss…
Ulovlig kabotasje! Danske Anneberg Transport AS har kjørt gass fra Stavanger til Oslo på regelmessig basis med utenlandsk transportmateriell. www.lastebil.no
”Norsk” kjøretøy 11,5 t 7,5 t 8 t 19 t 20 t Statens vegvesen har et ansvar overfor alle tre elementene. Og i samsvar med 0-visjonens intensjon, må det være lov å gjøre mindre ubeviste feilhandlinger uten å bli drept eller varig skadd. Her har Statens vegvesen et hovedansvar med å tilrettelegge veien ut fra trafikantens forutsetning. Her ligger et samfunnsmoralsk og politisk ansvar til å skaffe rammer slik at det kan tilrettelegge et trafikksystem der ikke "uskyldige" blir drept eller lemlestet for livet. Fremkommelighet har vært prioritert i veibyggingen, og over tid har vi fått bedre veier med gul midtstripe. Bilindustrien utvikler nye kjøretøy med bedre og bdre kjøreegenskaper. Fartsnivået øker. Vi føler oss trygge, men dette er en falsk trygghet. Føler vi at 70 km/t er grensen for å overleve i en frontkollisjon mellom to personbiler?? 11,5 t 7,5 t 8 t 19 t 20 t
”Utenlandsk kjøretøy” Statens vegvesen har et ansvar overfor alle tre elementene. Og i samsvar med 0-visjonens intensjon, må det være lov å gjøre mindre ubeviste feilhandlinger uten å bli drept eller varig skadd. Her har Statens vegvesen et hovedansvar med å tilrettelegge veien ut fra trafikantens forutsetning. Her ligger et samfunnsmoralsk og politisk ansvar til å skaffe rammer slik at det kan tilrettelegge et trafikksystem der ikke "uskyldige" blir drept eller lemlestet for livet. Fremkommelighet har vært prioritert i veibyggingen, og over tid har vi fått bedre veier med gul midtstripe. Bilindustrien utvikler nye kjøretøy med bedre og bdre kjøreegenskaper. Fartsnivået øker. Vi føler oss trygge, men dette er en falsk trygghet. Føler vi at 70 km/t er grensen for å overleve i en frontkollisjon mellom to personbiler?? 8 t 11,5 t 25 t
Boggiløft – forbys med lass? Statens vegvesen har et ansvar overfor alle tre elementene. Og i samsvar med 0-visjonens intensjon, må det være lov å gjøre mindre ubeviste feilhandlinger uten å bli drept eller varig skadd. Her har Statens vegvesen et hovedansvar med å tilrettelegge veien ut fra trafikantens forutsetning. Her ligger et samfunnsmoralsk og politisk ansvar til å skaffe rammer slik at det kan tilrettelegge et trafikksystem der ikke "uskyldige" blir drept eller lemlestet for livet. Fremkommelighet har vært prioritert i veibyggingen, og over tid har vi fått bedre veier med gul midtstripe. Bilindustrien utvikler nye kjøretøy med bedre og bdre kjøreegenskaper. Fartsnivået øker. Vi føler oss trygge, men dette er en falsk trygghet. Føler vi at 70 km/t er grensen for å overleve i en frontkollisjon mellom to personbiler?? 5 t 23 t 18 t
Modulvogntogene kommer! RV4 og E6 til Lillehammer + tilknytningsveger
Detaljene når vi bygger
Glemmes vareleveringen???
Muligheter Endret struktur i lastebilnæringen Nettverk Større enheter Nettverk Sammenslutninger Fusjoner/oppkjøp Allianser
Godstransporten øker! Bruk og kast Just in time Varene på døra Fabrikker nedlegges Søppel til utlandet Og mye mer
Lastebileier fra Oppland: ”Så lenge det skal være liv på denne planet er vi en av de få sikre bransjer, for alt må flyttes! Takk for oppmerksomheten!