Politiattester Kirsti O. Sletten.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontroll ved bruk av tvang
Advertisements

Arkiv til depot Planleggingsmøte 21. november 2013.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Fra lovutvalgets praksis V/Niels R. Kiær
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Rollen som overformynder sett fra revisjonens ståsted Kurs i vergemålsloven 20. okt 2010 Daglig leder Inge Storås.
Periodisering og deponering
Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune
Granskningskommisjoner Erfaringer og refleksjoner.
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Dag Wiese Schartum, AFIN
PERIODISERING Bergen Byarkiv2 Periodisering av arkiv Periodisering: alle saker som er avsluttet ved overgangen til ny arkivperiode skilles.
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
NY LOV OM HELSEPERSONELL
ARKIVLEDERFORUM.
Arkivering av nettsider
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Arkivtjenesten i Oppland fylkeskommune Presentasjon for nye ledere
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Dato: EØS-utvidelsen – Tillatelser med formål arbeid Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk og analyse
Digitalisering av byggesaksarkiver i Bergen kommune
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
EArkivsamarbeidet Administrasjon OAIS beskrivelse av funksjonsområdet –Tjenester og funksjoner som er nødvendig for kontinuerlig å administrere de øvrige.
Stortingets ombudsmann for forvaltningen
Elektroniske dokumenter for tinglysing i fast eiendom
1 XX. Nordiska arkivdagar 6 – 10 augusti 2003 Reykjavík, Island Seminariet Praktisk samarbeide innenfor arkivområdet Terje Pettersen-Dahl 7 augusti 2003.
Interkommunalt arkiv i Vest-Agder IKS (IKAVA)
Særavtalen – situasjonen etter 1. august 2007 – Fagpolitiske foreninger kunnskap gir vekst
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Regler om offentlighet og åpenhet
Avlevering i praksis KDRS-samling
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Spørsmål om journalføring med mer 25. november 2014
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
1 Norsk Helsearkiv Hva, og hvorfor? Herbjørn Andresen prosjektrevisor, Norsk helsearkiv 27. oktober 2011.
Vergemålslovgivningen  I dag:  Lov om vergemål for umyndige ( omfatter også hjelpevergemål for voksne )  Lov om umyndiggjøring.
Arkivering Brukerseminar Oppad 24.September 2013 Harald Torbjørnsen Harald Torbjørnsen, IKT-koordinator skole, Elverum kommune.
3 Marius Stub.
Kommunesammenslåing og arkivspørsmål
VERGEMÅL OG REPRESENTANTORDNING HOVEDTREKK I NYTT REGELVERK
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Håndtering av dokumentasjon for pleie- og omsorgstjenesten
Arkivledersamling 21. november 2013 June Wahl og Vibeke Hammerhaug.
1 Post/arkiv rutiner Barnehagene i Gjøvik kommune Utarbeidet av arkivleder Anne Haugom, feb 2011.
Avlevering til eDepot Fagdag: elektronisk arkiv Mo i Rana
Foto: Geir Hageskal Bevare eller kaste? – Dokumenthåndtering i Trondheim kommune Bevaring- og kassasjonskartlegging IKA Finnmark, , Eirik Andersen.
Uttrekksmetode og verktøy Demonstrasjon av DEX Kontaktkonferansen 2008, Bodø.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Saksgangen i ansettelsessaker Pr oktober Ansettelsessak/rekruttering En ansettelsessak skal dokumentere ansettelsesprosessen og at: - lover og retningslinjer.

bevaring og kassasjon i kommunal sektor
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Bevaring og kassasjon Statusrapport Norge
Dokumenthåndtering i fylkeskommunen Oppstartsmøte
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Journalføring.
3 Marius Stub.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Utskrift av presentasjonen:

Politiattester Kirsti O. Sletten

Politiattester Fylkesarkivet har observert at det hersker usikkerhet i kommuner og fylkeskommuner om hvordan politiattester skal håndteres.

Politiattester Kommuner og fylkeskommuner skal innhente politiattest i tilsettingssaker for en del yrkesgrupper Helsepersonell I skole- og skolefritidsordninger I sosialtjenesten I barnevern og barnehage I kommunale krisesentre

Politiattester Finnes det særlover som har bestemmelser om dette? For skoler og barnehager skal politiattesten makuleres umiddelbart etter å ha vært benyttet i ansettelsessaker. Jf. Forskrift til opplæringsloven § 15-4 Jf. barnehageloven § 5

Politiattester For barnevernet heter det at attesten skal oppbevares så lenge vedkommende person innehar stillingen. Attesten skal makuleres når vedkommende fratrer (forskrift om politiattest i henhold til barnevernloven § 8 Andre særlover har ikke forskrifter som omtaler oppbevaringslengden

Politiattester Helsedirektoratet sier i brev fra 2009 at det er tilstrekkelig at det er notert at politiattest er lagt fram i forbindelse med tilbud om stilling eller avtaleinngåelse. Er dette i tråd med arkivlovens bestemmelser? Riksarkivaren fattet i 2007 følgende vedtak om politiattester

Politiattester Politiattester som innhentes i tilsettingssak er å betrakte som et saksdokument jf. Forskrift 11.12.1998 nr. 1193 om offentlige arkiv § 2-6 Det må registreres i journal at slike dokument er innhentet. Riksarkivaren sier at det ikke er nødvendig å skanne politiattesten inn i elektronisk arkivsystem

Politiattester Riksarkivaren sier også at disse attestene skal oppbevares så lenge det foreligger et administrativt behov. Riksarkivaren har ikke hjemmel for å pålegge kassasjon i kommunal sektor. Det betyr at kommunen selv er overlatt å utøve skjønn når det gjelder hvor lenge materialet skal bevares.

Konklusjon Skoler og barnehager – politiattest skal makuleres umiddelbart etter å ha vært benyttet i ansettelsessaker Barnevern – politiattest skal oppbevares så lenge personen innehar stillingen Helsepersonell og sosialtjeneste – politiattest skal oppbevares så lenge det finnes et administrativt behov

Overformynderiet Kirsti O. Sletten

Ny vergemålslov Fylkesmannen tar over ansvaret for overformynderiet Opprinnelig dato for overtakelse var 01.01.2012 Ny dato for overtakelse er flyttet til 01.07.2013

Viktige oppgaver ved oppstart Hvis kommunen har lagt noen andre oppgaver til overformynderiet, eksempelvis legatforvaltning, må kommunen starte arbeidet med å få plassert disse oppgavene annet sted da disse oppgavene ikke skal følge med til fylkesmannen

Viktige oppgaver ved oppstart Noen kommuner har valgt såkalt fellesforvaltning av midlene som er under overformynderiets forvaltning. Disse kommune må få plassert overformynderiets midler slik at de raskt lar seg konvertere til likvide midler. Midler skal etter ny lov plasseres som bankinnskudd på individuelle konti i bank.

Viktige oppgaver ved oppstart Kommunen bør også vurdere om det er andre avtaler som bør forberedes sagt opp som følge av reformen herunder mulige avtaler med advokater, revisjon, lokaler og datasystemleverandører. De som er oppnevnt som hjelpeverger vil fortsette i vervet uten at det trengs noen ny oppnevning

Hvilke serier finnes Forhandlingsprotokoller Dagbøker (journaler) Kopibøker Store og mindre rulle Protokoll over pantobligasjoner Regnskapsbøker Kassabøker

Overformynderiets arkiver Arkivene skal ikke overføres til staten når ny organisering starter. Alt arkivmateriale blir værende i kommunene og skal etter hvert oppbevares i kommunalt depot. Det kan bli aktuelt med skanning eller utlån av dokumentasjon i aktive saker for bruk i videre saksbehandling i statlig regi

Overformynderiets arkiver Arkivene ordnes og listeføres Når arkivene avsluttes kan arkivene i sin helhet overføres til IKA Opplandene Viktig å kvalitetssikre arkivene allerede nå slik at avlevering kan skje så effektivt som mulig når den tid kommer.

Overformynderiets arkiver Det finnes en del overformynderiarkiver fra både Hedmark og Oppland på Statsarkivet i Hamar. Dette er arkiver før 1890 Dette ble bestemt av Justisdep. Finnes det hull i rekkene kan det tenkes at de er blitt avlevert til Statsarkivet.

Kommunale pasientjournaler Kirsti O. Sletten

Pasientjournaler I Retningslinjer for arkivbegrensing og kassasjon i kommunale arkiv står det: Bevares for det tidsrom Sosialdepartementets nye forskrifter vil bestemme Deretter bevares pasientjournalene/mappene for personer født den 1, 11 og 21 i hver måned

Krav til oppbevaring Forskrift om pasientjournal 21. desember 2000 Journalene skal oppbevares til det av hensyn til helsehjelpens karakter ikke lenger antas å bli bruk for dem. Hvis ikke journalopplysningene deretter skal bevares i henhold til arkivloven eller annen lovgivning, skal de slettes, jf. personopplysningsloven § 28. Avlevering eller deponering som nevnt i tredje og fjerde ledd bør ikke skje før det er gått minst 10 år etter siste innføring i journalen. Journaler i offentlig virksomhet kommer inn under bestemmelsene om offentlige arkiver i og i medhold av arkivloven, herunder bestemmelsene om bevaring, kassasjon og avlevering til statlig, fylkeskommunalt eller kommunalt arkivdepot.

Pasientjournaler Riksarkivet sier at kassasjonsregler som er gitt i forskrift av 01.12.1999 nr. 1566 ikke er særlig anvendbare, og det bes derfor om at man venter med kassasjon til Riksarkivaren har fattet nytt bevarings- og kassasjonsvedtak.

Pasientjournaler Det har også vært snakk om at alle pasientjournaler, både statlig og kommunal, skulle til Norsk helsearkiv på Tynset Riksarkivet har i brev 17.11.2011 klargjort at det er pasientjournaler fra de somatiske sykehus og poliklinikker, det psykiatriske helsevernet, privatpraktiserende spesialister, rusinstitusjoner, rehabiliterings- og habiliteringsinstitusjoner og sykehusapotekene.

Pasientjournaler Riksarkivaren sier videre: Norsk helsearkiv skal følgelig ikke bevare pasientjournaler fra kommunale og fylkeskommunale arkivskapere og har ingen planer som går i den retning

Pasientjournaler Dette betyr at kommunale pasientjournaler skal avleveres til kommunalt depot

Behandling av forliksrådsenes arkiver Kirsti O. Sletten

Oppbevaring Brev fra Riksarkivaren datert 04.11.2005 Kommunen skal oppbevare materiale frem til omorganiseringstidspunktet 01.01.2006 Dette inkluderer ordning, pakking og kassasjon

Kassasjon For politiet gjelder egne kassasjonsregler som er godkjent av Riksarkivaren i 2005 Disse reglene inkluderer forliksrådene og skal brukes på det materialet som skapes etter omorganiseringen. For forliksrådenes materiale før omorganiseringen gjelder de kommunale kassasjonsregler som er gitt i forskrift av 01.12.1999 nr. 1566

Kassasjon Riksarkivaren skriver imidlertid av disse reglene ikke er særlig anvendbare, og ber derfor om at man venter med kassasjon til Riksarkivaren har fattet nytt bevarings- og kassasjonsvedtak Dette gjelder materialet produsert frem til 01.01.2006

Overføring Forliksrådene skal overføre deler av materialet til politidistriktene. Materiale fra de 10 siste årene skal overføres 01.01.1996 – 31.12.2005 skal overføres politiet. Dette inkluderer også papirutskrift av elektronisk journaler/registre.

Overføring Politiet skal behandles dette materiale som bortsettingsarkiv og ikke tilføre nye saker. Kommunene må utarbeide overføringsliste og arkivdepot skal motta kopi av denne ved overføring til politiet Forliksrådenes materiale fra perioden frem til 31.12.1995 skal ordnes og avleveres til arkivdepot. Dette er kommunes ansvar

Overføring Kommunene skal utarbeide overføringsliste og avleveringsliste og informere politidistriktene om hvor materialet fra perioden 1930 – 1995 er avlevert.

Hvor skal man avlevere Arkiver i tiden før 1930 skal i henhold til rundskriv av 12.07.1933, 24.07.1933 og 22.07.1953 fra Justisdepartementet avleveres til statsarkivene. Arkivmateriale fra perioden 1930 – 1995 De forliksrådene som allerede har avlevert noe til statsarkivene, skal avlevere til statsarkivene

Hvor skal man avlevere De forliksrådene som allerede har avlevert noe til kommunalt arkivdepot, skal avlevere til kommunalt arkivdepot De forliksrådene som har avlevert både til et statsarkiv og til et kommunalt arkivdepot, skal avlevere til kommunalt arkivdepot. De forliksrådene som ikke har avlevert noe tidligere skal avlevere til statsarkivene.