SKOLEKVALITET I INTERNASJONALT PERSPEKTIV

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Advertisements

Hva er Smart™.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Omstilling uten nedbemanning
Bedre norsk offentlig skole raskt: muligheter og begrensninger,
”MYNDIGE, STERKE SKOLELEDERE SKAPER SUKSESS!” Foredrag på årsmøtet 2007 Norsk Skolelederforbund, avdeling Rogaland Haugesund, 16. mars 2007 University.
Fagkurs NTpF, Hell, Stjørdal 1. juni 2007 Heidi M. Kvalvaag, forsker medisinsk sosiologi.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Strategi for digitale læringsressurser i UH-sektoren forslag Dag Rune Ramstad Norgesuniversitetet NVU-konferansen 2005.
Håndtering av forskjellighet i organisasjoner
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Inkludering (av jenter) i idretten – et antropologisk perspektiv
Lokale forhandlinger for arbeidere og funksjonærer - noen praktiske tips Advokat Thomas Scheen, BNL.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
 Fenomen-/gjenstand v. metode/perspektiv  Normativ/individuell  Positiv/individuell  Normativ/kollektiv  Positiv/kollektiv.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
SIFO-Evaluering Styrets vurderinger. Grunnleggende premiss 1. Det er positivt at BFD har skjermet et minimum av forskningsmidler til forbruksforskning.
Trondheim 23.august 2007 Å kunne velge å bo hjemme lengst mulig – en sentral verdi for de fleste.
13 En verden uten grenser.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Katalogen og brukeren. Foretrukne informasjonskilder Personlige kontakter Møter / konferanser Lesning i kjente / velprøvde kilder Databasesøk / bibliotekbesøk.
Et malekurs for mennesker som sliter psykisk
Styreseminar ILN Paris september Hvorfor er vi her?
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Skoleledelse i internasjonalt perspektiv: Hvorfor er Norge annerledes?
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Lederstil og Motivasjon.
Elsa Fagervik Kommedahl
NUFHOs nasjonale planer Hvor vil dere gå for å implementere NKR? Møte med NUFHO 11. juni 2014 Bjørn R. Stensby, leder for fagskoleområdet i NOKUT.
1 Gruppe 5: Hvor detaljert bør beskrivelsen av det norske rammeverket for kvalifikasjoner være? Innledning ved Eirik Lien seniorrådgiver Studieavdelingen.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Mer praksis – bedre lærere?
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Likestilling på norsk – og internasjonalt Kjell Erik Øie Statssekretær i Barne og likestillingsdepartementet
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Sosial ulikhet i Norge Fattigdom i Norge handler ikke om mangel på mat eller tak over hodet Den handler om systematisk ulik fordeling av viktige goder.
Nordisk Forskerutdanningsakademi: NorFA Norden NorFA Nabo NorFA Holbergs gate 1, N Oslo Tel.: Fax: +47.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Hvordan legge til rette for økt kommersialisering av forskningsbaserte innovasjoner? Professor Lene Foss Handelshøgskolen ved Universitetet i Tromsø En.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Internasjonalisering
Senter for læring og utdanning
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Den nordiske modellen. Et forbilde?
Informasjon om fagvalg til Vg2
Hvordan lykkes med utveksling?
Utskrift av presentasjonen:

SKOLEKVALITET I INTERNASJONALT PERSPEKTIV Foredrag av Arild Tjeldvoll NTNU’s konferanse om pedagogisk ledelse ”Ledelse og kvalitet i skolen” Stjørdal, 5. og 6. februar 2007 Arild Tjeldvoll arild.tjeldvoll@ped.uio.no University of Oslo

1. Innledning: Det vriene kvalitetsbegrepet 1.1 Følelse av hva kvalitet er 1.2 Kvalitet som ”fitness of purpose of” 1.3 Kvalitet som ”fitness of purpose for” 1.4 Skolekvalitet 1.4.1 Kvaliteten på skolens hensikt 1.4.2 Kvaliteten på skolen som instrument/organisasjon for skolens hensikt

2. Kvalitet og læreplanfilosofi 2.1 Essensialisme 2.2 Encyclopedisme 2.3 Polyteknikalisme 2.4 Progressivisme 2.5 Konfutsianisme

3. Tre landseksempler på kvalitetsoppfatning 3.1 England Arbeiderpartiledet kvalitetsreform Utdanningspolitikken relativt lite kontroversiell Likhetsverdien koblet til kvalitetsskole for alle Konkret: Økt foreldreengasjement i skolen Reformere styringsstrukturen i skolen Gjøre det lettere for nye friskoler Reformere rolle og makt til Skoleinspektoratet Øke den faglige standarden i skolen

Best i kvalitetsklassen Læreryrket høyest sosial status 3.2 Finland Best i kvalitetsklassen Læreryrket høyest sosial status Likeverd som verdi står høyt Konkret: Kvalitet på lærerrekrutter Kvalitet på lærerutdanning Læreryrket har meget høy sosial status Konsensus mellom partier og fagforeninger Økonomisk faseforskyvning innen Norden Utdanning stadig viktig for sosial mobilitet Sterke likhetsverdier – som Norge Forskjell i læreplantradisjon

3.3 Hong Kong Konfucius-tradisjonen – respekt for utdanning Britisk elitetradisjon Amerikansk kreativitetstenkning Utdanning og økonomisk konkurranseevne

4. Sammenfatning Verden beveger seg i Hong Kong-retning Fag/kunnskapssentrering Tester/eksamener Anvendelse: prosjekt Miljøskaping/sport Konkurranse Kreativitet

Konkret organisering: International baccalaureate Læreplanfilosofisk syntese: essensialisme + progressivisme + konfutsianisme (faglig dybde, relativt få fag, praktisk anvendelse, respekt for utdanning) Ledelse: Educational Management Tydelig autoritet Strategisk mål: selvstendige lærere med autoritet

Ledelse og kvalitet i skolen Norsk utdanning/skolekvalitet i NTNU’s konferanse om Ledelse og kvalitet i skolen Norsk utdanning/skolekvalitet i internasjonalt perspektiv Workshop: Fire påstander til diskusjon: Jeg mener internasjonalisering er svært viktig, fordi… Jeg mener internasjonalisering er viktig fordi… Jeg er skeptisk til internasjonalisering av utdanningspolitikken, fordi… Jeg er i mot internasjonalisering av norsk utdanningspolitikk, fordi…