Oslo-folk vil, men får det ikke til! Resultater publikumsundersøkelsen Gjennomført for Nobels Fredssenter med støtte fra Norsk kulturråd Morten Micalsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Aktiv I Oslo.no Nettstedet for folk i Oslo og Akershus.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
PERSONALET PÅ PÅ DEICHMAN I 2012 Mark Twain (1835 – 1910): «Det er tre typer løgner; løgn, forbannet løgn, og statistikk.»
Holdning til norske folkehøgskoler blant norske ledere Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske skadeforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Skadeforsikring.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Om undersøkelsen ■Nullpunktsundersøkelsen 2009 ■Webundersøkelse mot TNS Gallups panel ■Uttrekk basert på forhåndsinnsamlede bakgrunnsvariabler + screening.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Kapittel 14 Simulering.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Månedsbrev Smørblomst
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Boligbyggs markedsleie- statistikk for Oslo - 4. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo steg med 4,2 % fra 3. til 4. kvartal 2007 I hele 2007 steg markedsleien.
Gap mellom intensjon og handling?
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Samdata 2012 Somatikk.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Sentio Research Norge EØS Representativ undersøkelse 1000 respondenter Tatt opp oktober 2012 Oppdragsgivere:
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Dagligbankundersøkelsen 2014
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Ansvarlig for grafene Bente Pettersen Roar.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Om Norsk Finansbarometer 2010
Utskrift av presentasjonen:

Oslo-folk vil, men får det ikke til! Resultater publikumsundersøkelsen Gjennomført for Nobels Fredssenter med støtte fra Norsk kulturråd Morten Micalsen Adm.dir. Mindshare

Agenda 1.Generelle funn; Oslo-borgere og kultur 2.Innsikt – motivasjon og potensiale 3.Tanker om tiltak 2

Fakta om undersøkelsen Metode:CAWI Utvalg:2.000 representativt Oslo & Akershus Målgruppe:Befolkningen år Periode:Ultimo mai 2012 Feltarbeid:TNS Gallup Analyser:Mindshare 3

Generelle funn; Oslo-borgere og kultur 4

Interesser | Blant livsfasemålgrupper 5 Hvor interessert er du i følgende? Skala 1- 6, snittverdier

6 TidPengerSelvrealisering

Interesse nyhetsområder | Blant livsfasemålgrupper 7 Hvor interessert er du i å følge med på følgende nyhetsområder i media? Skala 1- 6, snittverdier

8 Folket vil ha Utenriks, innenriks og politikk

Interesser | Blant besøkt/ikke besøkt Nobels Fredssenter 9 Hvor interessert er du i følgende? Skala 1- 6, snittverdier

Interesse nyhetsområder | Blant besøkt/ikke besøkt Nobels Fredssenter 10 Hvor interessert er du i å følge med på følgende nyhetsområder i media? Skala 1- 6, snittverdier

11

Kulturkonsum | Blant alle 12 Hvor ofte besøker du.. Base: Alle

Flere brede kategorier 13 Hvor ofte besøker du.. Base: Alle

Når over 50% av Oslo-folket definerer seg som publikum… 1.En meget stor kategori og ingen målgruppe isolert sett 2. Kan nås medialt, men trolig ikke nås med ett budskap 3. Bør deles inn og segmenteres etter atferd og type 14 DemografiGeografiAtferdSosiologiLivsstil

Kulturinteresse - egenvurdering | Blant livsfase- målgrupper 15 Hvordan vil du beskrive deg selv når det gjelder deltagelse på ulike kulturtilbud? Svar i prosent

Kulturen i tidsklemma Gruppen med barn glipper kraftig for kulturevenement Viktig å adressere på målgruppens premisser Evne kontra vilje Tid som knapphetsfaktor Produkt eller distribusjon 16

Noen observasjoner Oslo Indre Øst er i særklasse overrepresentert ift å være hyppige brukere av kulturtilbud (index 200) Akershus Syd er kraftig underrepresentert (index 38) Den kulturelle avstanden mellom Grünerløkka og Ski er mye større enn den geografiske: Bor du i «Indre Oslo Øst» er det 5 ganger mer sannsynlig at du er en hyppig bruker av kulturtilbud enn en som bor på Ski. 17

Hvor finner vi kulturambassadørene? (de som bruker kulturtilbud ofte) 18 Snitt

Sosiologien styrer geografien 1.Atferds-forskjellene vi ser er sosiologiske – ikke geografiske. 2.Ulik motivasjon gir lik atferd 19 Elite Kultur Kapital Oslo indre øst Oslo indre vest Akershus syd Svak

20 Mulige oppgaver

Mulige strategier 1. «Pusher» Få de som konsumerer mye til å konsumere mer/prøve oss… 2. «Sampler» Fokusere på de som konsumerer noe, men som har lyst på mer… 3. «Mormoner» Prøve å overtale de som ikke bruker… 21

Kulturinteresse - egenvurdering | Blant livsfase- målgrupper 22 Hvordan vil du beskrive deg selv når det gjelder deltagelse på ulike kulturtilbud? Svar i prosent Trenger hjelp? Et hav av folk å ta av! Avholdsfolket

Når barna skal oppdras og voksenlivet etableres, blir det lite tid til kultur… …men er det ikke da man trenger den mest? 23

24 Hvem er det som går og går, men aldri kommer seg ut døra?

Hvem er det som går og går, men aldri kommer til døra? Hvem er det som liker kulturtilbud, men «…ikke får gått så ofte»? • Kvinner (61%) • Folk mellom år (63%) • Folk med høyere utdanning (61%) • Akershus trenger hjelp! 25

Hvem er det som kommer gjennom døra oftest? Oslo indre øst – 16% Oslo indre vest – 12% Akershus vest – 8% 26

27

Nobels Fredssenter har nest lavest penetrasjon av de målte kulturtilbudene… (=andel som noen gang har besøkt…) 28 Nobels Fredssenter

Nobels Fredssenter er det 5. mest besøkte av de målte kulturtilbudene siste 12 måneder… 29 Nobels Fredssenter

• 40% har besøkt Nobels Fredssenter (en eller annen gang) • Gjennomsnittlig penetrasjon i målingen er 65% • Besøk siste 12 mnd for Nobels Fredssenter er målt til 12,5% - det er nøyaktig på snittet (=betydelig høyere enn forventningsverdi). 30

Hva er inntrykket av Nobels Fredssenter? 31

Totalinntrykk, skala

Nobels Fredssenter har stor positiv effekt av besøk… 33 Figuren viser %-vis forskjell i positiv oppfatning mellom de som har besøkt og ikke besøkt tilbudet.

Noen observasjoner • Et sterkt totalinntrykk øker sannsynligheten for å besøke Nobels Fredssenter. • Øker totalinntrykket med 10%, øker sannsynligheten for å besøke med 8%. • Besøk i seg selv er forsterkende på totalinntrykket – her oppnår Nobels Fredssenter mer noen av de andre målte tilbudene. • Nobels Fredssenter har det nest største uforløste publikumspotensialet i undersøkelsen (40% historisk penetrasjon). 34

Refleksjoner Et hav av folk «…skulle gjerne vært mer på kulturtilbud». …men hvor er de og hva gjør de? …hva er de de rekker? …kan vi være der? 35

Eksempel: Ta Nobel ut av Fredssenteret? 36 Den regntunge dagen 7. juli 2012 hadde Ski storsenter besøkende…

Alt må ikke være gratis (i alle fall ikke i Bærum) 37 Eksempel: Handle for xxx kroner og få en fribillett…

38 Bruk det offentlige rom mer!

Vet folk hva de går glipp av? Atmosfære? Mat og drikke? Hvordan det ser ut? Opplevelse av utstillingene? = den sosiale dimensjonen – folks egne historier 39

Refleksjoner Noen går oftere enn andre – har du en «fair share» av Indre Oslo Øst, Oslo Vest og Bærum? Aktualitet og tilstedeværelse blant «heavy users»? 40

Refleksjoner Musikk og konserter (billetter) oppfattes mer som ferskvare enn en pågående utstilling… Ingenting segmenterer bedre enn musikk Lær av Spotify! Tilpass tilbudet til flere og ulike grupper! 41

Potensial, målgrupper og media Kulturen har et stort uforløst potensiale i Oslo: - øke penetrasjon (flere nye gjester) - folket til kirken eller kirken til folket - styrke omdømme og familiaritet - utnytte effekten av «prøving». - utnytte fragmenteringen bedre 42

Unikt: Aspirasjon, inspirasjon og inkludering 43

Thats all for now!  44