Statens institutt for forbruksforskning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Få et forsprang med energimerking Konferanse om energimerking 9. mars 2010 Seksjonssjef Birger Bergesen Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Kommersialisering CO2 lagring Kommersialisering CO 2 lagring.
Eivind Jacobsen Workshop – Sporbarhet Skytterkollen, 13. Desember 2005 Disposisjon: – SIFO – Relevante prosjekter – Utfordringer – Aktuelle samarbeidsmuligheter.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
12. Oppsummering.
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Anne M Jervell Utfordringer og utviklingsmuligheter for SIFO Anne M Jervell STYRESEMINAR I BODØ – JUNI 2005 Tema: SIFO evalueres: Muligheter og.
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Nye programmer i Forskningsrådet innenfor utdanning, helse og velferd
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
Nasjonalt senter for telemedisin. Vi har en visjon Gode helsetilbud til alle, uavhengig av tid og sted.
CIP – Competitiveness and Innovation Programme KS 10. september 2009 Marthe Haugland.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
DEEP Community Visjon DEEP Community skal befeste Norge som et globalt senter for subsea- og subsurface industri.
Eivind Stø SIFO fram mot 2010 Elementer til en evaluering av den eksisterende strategiplanen Hovedmålsetningen til strategiplanen var å utvikle SIFO videre.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
Anne M Jervell Evaluering av SIFO Anne M Jervell STYREMØTE
SIFO-Evaluering Styrets vurderinger. Grunnleggende premiss 1. Det er positivt at BFD har skjermet et minimum av forskningsmidler til forbruksforskning.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
Informasjonssentral for fakta om norske massemedier
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of.
Forbrukerpolitiske utfordringer Forbrukerpolitisk Forum Kjell Erik Øie Statssekretær
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Consuming digital adventure- oriented media in everyday life: contents and contexts.
Regionale forskningsfond
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
PKI – Norge Gruppe 3  Thorstein  Rune  Kjersti  Rasmus.
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
TISA OG TTIP FARVEL TIL DET ORGANISERTE ARBEIDESLIVET ?
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
1 Innovative offentlige anskaffelser og leverandørdialog Dialogkonferanse AtB, 30. nov 2015.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Hvordan legge til rette for økt kommersialisering av forskningsbaserte innovasjoner? Professor Lene Foss Handelshøgskolen ved Universitetet i Tromsø En.
FREMTIDENS VINDERHOLD
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Hvorfor regionale møter?
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Dag Wiese Schartum, AFIN
Overordnet strategi SV-fakultetet
Seksjon for primærhelsetjenesten
Utskrift av presentasjonen:

Statens institutt for forbruksforskning Anvendt forskning til beste for forbrukeren

Formål SIFO skal være et ledende fagmiljø med formål å drive forskning, utredning og test-virksomhet ut fra hensynet til forbrukernes stilling og rolle i samfunnet. SIFO har ansvar for å utvikle og frembringe ny kunnskap på områder av relevans for forbrukerne. SIFOs arbeid skal ha et vitenskapelig og praktisk siktemål der nytteverdien for de aktuelle brukerne tillegges vekt. © www.clipart.com

Tilknytning Statlig forvaltningsorgan med særskilte fullmakter Underlagt Barne- og familiedepartementet Del av forbrukerapparatet © www.clipart.com

Finansiering Basisbevilgning fra Barne- og familiedepartementet (ca. 66 %) Prosjektmidler bl.a. fra (ca. 20 %) Norges forskningsråd Nordisk Ministerråd EU Oppdrag fra (ca. 14 %) offentlige virksomheter næringsliv © www.clipart.com

Fakta 2000 2001 2002 2003 2004 Basis- bevilgning 2000 2001 2002 2003 2004 Basis- bevilgning (mill. kr, ca.) 16,9 17,4 18,5 20,3 21,9 Omsetning (mill. kr, ca.) 31,4 28,7 30,2 32,2  35 Antall ansatte 58 54 55 49 48 © www.clipart.com

Kunnskapsområdene Forbrukerne Markedene Forbruker-politikken © www.clipart.com Forbruker-politikken Produktene

Kompetansegrunnlag Sosiologi Antropologi Etnologi Statsvitenskap Økonomi Samfunnsgeografi Ernæringsfag Kjemi Teknologifag Databehandling © www.clipart.com

Metodegrunnlag Kvantitativt Kvalitativt surveys statistiske analyser testing og måling Kvalitativt fokusgrupper / paneler diskursanalyser litteraturstudier intervjuer observasjoner © www.clipart.com

Styrker Faglig og metodisk dyktige medarbeidere Tydelig formålsparagraf Internasjonal posisjon og nasjonale allianser God forankring i oppdragsmarkedet Profesjonell prosjektkultur Strenge kvalitetskriterier internkontroll ekstern vurdering akkreditering Effektiv formidling © www.clipart.com

Forskningssamarbeid — nasjonalt FAFO Fiskeriforskning (NORUT Gruppen) Høyskolen i Oslo MATFORSK Norges landbrukshøyskole Norsk Regnesentral NOVA Senter for bygdeforskning SNF Universitetet i Oslo Universitetet i Trondheim Vestlandsforskning © www.clipart.com

EU-prosjekter Surface Temperatures DEEP ToolSust Fire Hazards Laundry Habits OMIaRD Organic HACCP Trust in Food Welfare Quality TRUST EMUDE Risk problems with high surface tempe-rature on consumer products Developing effective and efficient pro-duct information The involvement of stakeholders to de-velop and implement tools for sus-tainable households in the city of tomorrow Fire hazard of clothes related to acci-dents and consumer habits An investigation into the domestic laundry habits in Europe Organic marketing initiatives and rural development Recommendations for improved proce-dures for securing consumer oriented food safety and quality of certified or-ganic foods from plough to plate Social and Institutional conditions for the production of trust Integration of animal welfare in the food quality chain: from public concern to im-proved welfare and transparent quality Food risk communication and con-sumers’ trust in the food supply chain Emerging user demands for sustainable solutions © www.clipart.com

Formidling Egen rapportserie Artikler i nasjonale og internasjonale tidskrifter Internettpublisering Innslag i radio- og TV-program Bøker Foredrag Intervjuer Kronikker © www.clipart.com

Organisering Fagavdeling Teknologi og miljø Forbruk og økonomi Marked og politikk Administrasjon Informasjon / IT © www.clipart.com

Forbruk og økonomi Hovedområder Faglige mål Størrelse: 10 Forbruksmønster Forbrukerkompetanse Marginaliseringsprosesser Faglige mål Gjøre Standardbudsjettet forskningsmessig operasjonabelt. Gi ut bok om Standardbudsjettet. Lage SIFOsurvey-tidsserie: forbruksmønstre forbrukerkompetanse Finne og beskrive mekanismer som styrer forbrukeradferd og marginaliseringsprosesser. Størrelse: 10 Faglig ledelse: Lisbet Berg © www.clipart.com

Prosjekt 1: SIFO-survey Oppdragsgiver: SIFO (basisbevilgning) Referansegruppe: FR, FO, BFD Problemstilling & mål: Gjennom et ’forbrukerbarometer’ skal vi overvåke forbrukernes situasjon over tid på følgende områder: Gjeld, sparing, investering, kredittadferd (herunder også betalingsproblemer). Forbrukerkompetanse (f.eks. økonomisk/rasjonelt forhold til bank/forsikring/strøm/telefon). Forbrukermakt (f.eks. håndtering av et ’dårlig kjøp’). Forbrukets mening (f.eks. holdninger til eget forbruk). Åpen del for årsaktuelle saker. Bruk av resultater, relevans: Bakgrunnskunnskap for aktører som arbeider med forbruker- økonomiske problemstillinger. Økt forbrukerinnflytelse gjennom. økt kunnskap om sin egen situasjon. Kunnskapsbase for eksternt finansierte prosjekter. © www.clipart.com

Prosjekt 2: Kommersielt press mot barn og unge i Norden Oppdragsgiver: Nordisk Ministerråd Problemstilling & mål: Hensikten med prosjektet er å belyse barns oppvekstvilkår i forbrukersamfunnet: Hvem skaper det kommersielle presset (i følge foreldre og barn)? Hvordan oppleves det kommersielle presset? Hvem skal skjerme barn mot det kommersielle presset (i følge foreldre og barn)? For hvor mange er for eksempel skolestart et økonomisk problem? Har foreldrenes kulturelle kapital større betydning enn deres økonomiske kapital? Bruk av resultater, relevans: Beslutningsgrunnlag for offentlig regulering av reklame rettet mot barn. Kan benyttes i skoleundervisning om forbruk og økonomi. Innspill til Standardbudsjettet.

Marked og politikk Hovedområder Faglige mål Størrelse: 11 Distribusjon Dagligvarehandel Matvaner Forbrukerpolitikk Faglige mål Synliggjøre prosesser og interesser som bidrar til å regissere forbrukernes valg. Synliggjøre maktforhold i varemarkedene og konsekvenser for forbrukerne. Synliggjøre virkninger for forbrukerne av politiske reguleringer og valg. Størrelse: 11 Faglig ledelse: Eivind Jacobsen © www.clipart.com

Prosjekt 4: Trust in Food Oppdragsgiver: EUs 6. rammeprogram Samarbeidspartnere: Portugal, Italia, Tyskland, Danmark, Storbritannia, Norge Problemstilling & mål: Forstå forskjeller i tillit til mat mellom land ved å fokusere på institusjonelle ordninger for å mobilisere og formidle tillit og mistillit. Studier av institusjonelle ordninger i ulike land, medieanalyser og sammenliknende forbrukersurveys. Bruk av resultater, relevans: Størst tillit i Storbritannia, Danmark og Norge, minst i Portugal og Italia. Størst tillit i alle land til forbrukerorganisasjoner, uavhengige eksperter og myndigheter. Størst tillit til myndighetene i Danmark og Norge. Britene mest optimistiske mht. utviklingen, portugiserene mest pessimistiske. © www.clipart.com

Prosjekt 3: Å sette pris på hylleplassen Oppdragsgiver: NFR Problemstilling & mål: Se sammenhengen mellom forhandlingssystemer i dagligvarehandelen og forbrukernes valgmuligheter. Virker ordninger for ”kjøp av hylleplass” hemmende på konkurransen i dagligvaremarkedet? Bruk av resultater, relevans: Felles markedsføring: Økt betydning, tilsvarer 0,9  1,2 mrd. kr pr. år. Betydelig element av rabatter på et aggregert nivå. Favoriserer store leverandører og kjeder på bekostning av små. Variasjon etter kjede, produkter og kunder. Virker regisserende på forbrukernes valg. © www.clipart.com

Teknologi og miljø Hovedområder Faglige mål Størrelse: 14 Forbrukernes valg og vaner innenfor kjøp, bruk og avhending av varer. Forbrukets miljøbelastninger og realistiske veier mot et mindre belastende forbruk. Testing og undersøkelser av varers kvalitet og bruksegenskaper. Faglige mål Overføre kompetanse fra EU-prosjekter innen miljø til norske og nordiske prosjekter. Følge utviklingen av nye produktområder og eventuelle problemer knyttet til disse. Videreutvikle laboratoriene: nye metoder innen tekstil og tekstilvask flere oppdrag fra industri, handel og mediebedrifter Størrelse: 14 Faglig ledelse: Ingun G. Klepp © www.clipart.com

Prosjekt 5: DIGIADVENT Brukerperspektiv på digital underholdning hjemme Oppdragsgiver: NFR Samarbeidspartnere: NRK, Norsk Tipping, Telenor ASA, Samfunns- og næringslivsforskning AS Problemstilling & mål: Kunnskap om hvordan ny digital interaktiv infor-masjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) brukes i dagliglivet. Forstå grensesnittet mellom sluttbrukeren og programvaren/tjenesten som et sosialt fenomen. Studere forbrukernes betalingsvillighet. Bedre forståelsen mellom sluttbrukeren og produsentene til det beste for begge parter. © www.clipart.com

Testlaboratoriet — testvirksomhet Tekstillaboratorium fysiske/mekaniske egenskaper fargeekthet vask brann Testing av husholdningsapparater energiforbruk funksjonstesting bruk og effekt av kjemikalier lydmåling Testing av husholdningskjemikalier vaskeevne Svanemerking © www.clipart.com nnn

Testlaboratoriet — oppdragsgivere Offentlig sektor Brannvesenet DSB EU Forbrukerrådet Forsvaret Nordisk Ministerråd NVE Politiet Stiftelsen Miljømerking Næringsliv CUBUS Elite Sport Eng Norway Glava Lilleborg Molift Procter & Gambler Slettvoll møbler Media Forbrukerrapporten Foreldre & Barn TV2 Hjelper Deg © www.clipart.com

Prosjekt 6: Energimerking Oppdragsgiver: NVE Samarbeidspartnere: NEMKO Problemstilling & mål: Energimerkingen skal gjøre at hvitevareprodukter som tilbys og omsettes på det norske markedet er merket i henhold til EUs krav om energimerking. Kundene skal få større kjennskap til energi-merking, og etterspørre energieffektive produkter. Dette gjøres gjennom kontroll av butikker samt testing av produkter for å se om deres reelle egenskaper er i samsvar med merkingen. Hvitevarer som skal energimerkes er: Kjøle-/fryseapparater, oppvask- maskiner, vaskemaskiner, tørketromler, kombinerte vask/tørk maskiner, lyskilder og stekeovner. © www.clipart.com

Prosjekt 7: Fire Hazards Oppdragsgiver: EU – Directorate General for Health and Consumer Protection Samarbeidspartnere: CITEVE (Portugal), DTI (Danmark) EMPA (Sveits, OCU (Spania) VTT (Finland) DSB (delfinansiering) Haukeland sykehus (datasamling) Problemstilling & mål: Realistisk informasjon av tekstilers brannfare, knyttet til ulykker. Kunnskapen er nyttig for forbrukerorganisasjoner, myndigheter osv. spesielt dersom forskriftene mot svært brennbare tekstiler skal revideres. Viktig for europeisk standardiseringsarbeid ang. brennbarhet av nattøy. De fleste europeiske land har ikke lovgivning ang. brennbarhet av tekstiler. Undersøkelsene viser også at ulovlige klær finnes i marked. © wwwclipart.com