Kvalitetssystemet ISO 9001:2000

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

Innhold - denne dagen. Presentasjon av samarbeidsprosjektet.
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Fagforeningens arbeid for mangfold
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 1
En stor og viktig del av helseforetakenes internkontrollsystem
Alt om kvalitetssystemet
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Internkontroll i kommuner
ISO 9000:2000 Endringer v/Per L. Berge Excellence Norway
Optimaliseringsprosjektet Samhandlingsmøtet.
Service møte-trekanten
En merkavare i endring…
Stoffkartotek-veileder
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
HMS i UiO med Internasjonale standarder og Internkontrollforskriften av 1997 HMS ko-ordinatorseminar utgave                                
Plikt til internkontroll Per Gammelsæther Ikks AS / RO
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
”IT som konkurransefortrinn” Innføring av intranett i Trenor-gruppen
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Endringer i Bydrift Bergen KF Pressekonferanse 12. desember 2007.
viQew Norge AS | Kjøita 25 | 4630 Kristiansand.
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
KVALITET I HØYERE UTDANNING

Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
KVALITET I INNKJØPSPROSESSEN
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
OM KVALITETSPROSJEKTET
Håndtering av avviksmeldinger
…når resultater betyr noe
Kvalitetsarbeid i Brubakken
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
Torgeir Hansen - Hovedverneombud BEAS dep. Foundry
Roller og synsvinkler Bente Erlien
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 1
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
Microsoft System Center Operations Manager 2007
Intern revisjon av ”Ølen stål og metall”
…………….. klinikk, Dato og årstall.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Vestvågøy Kommune  innbyggere  423,14 km 2  Næringsliv –Fiske –Jordbruk –Foredling av næringsmidler –Turisme.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Kvalitets- og miljøpolitikk, Elcom Signatur daglig leder:
Kvalitet, risiko og avvik
RIS-metoden for prosessforbedring
Nytt i ny utgave av standarden for ledelsessystem for miljø: NS EN ISO 14001;2015 Resertifisering i 2017 av Kiwa TI AS Møte klinikkenes miljøkoordinatorer.
Helse miljø og sikkerhet
Hva er hensikten med intern revisjon?
Fagdager 2013 Quality Hotel Olavsgaard, Skjetten juni 2013
Forskrift om Internkontroll
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetssystemet ISO 9001:2000

Startfasen i en ISO-sertifisering

Hvorfor ha et kvalitetssystem?

Hensikt Sikre at man holder riktig kvalitet på sin aktivitet. Bevise at man kan fremskaffe produkter som oppfyller krav fra kunden, samt krav i lover og forskrifter. Bedre kundens tilfredshet.

Grunnprinsipp Planlegg Korriger Gjennomfør Kontroller

Planlegg Etablering av mål for å møte kundens krav, samt ta hensyn til lover og forskrifter. Etablering av mål med bakgrunn i organisasjonens politikk.

Det er viktig med god planlegging

Gjennomfør Iverksetting av prosessene. Realisering av produkt: - Akutt og forebyggende vedlikehold - Opplæring - Innkjøp av MTU

Kontroller Overvåking og måling for å se om produkt tilfredstiller kundens krav og krav i lover og forskrifter. - Kundeundersøkelser - Interne og eksterne revisjoner - Ledelsens gjennomgåelse - Medarbeidersamtaler

Forberedelser til revisjon

Korriger Iverksette tiltak for kontinuerlig å forbedre prosessytelsen, dvs. korrigerende og forebyggende tiltak. Evaluering av målene som er satt for å se om de bør endres. Evaluering av ressursbehov.

Ansatte som en verdi

Avviksbehandling Avviksbehandling er en viktig del av KS-arbeidet. Dette bidrar til en kontinuerlig forbedring og er med på å løse saker som de ansatte melder inn. Vi behandler også de sakene som kommer frem ved interne og eksterne revisjoner.

Ulemper Systemet kan oppleves byråkratisk og tungrodd. ISO 9000:2001 er bedre tilpasset produksjons-bedrifter enn tjenesteytende bedrifter.

Gode råd Vurder for hvilke prosesser det er nødvendig å utarbeide prosedyrer. Beskriv hva man skal gjøre, gjør det som er beskrevet og dokumenter det som blir gjort.

Konklusjon Kvalitetssystemet er med på å sikre en kontinuerlig forbedring av våre tjenester og vårt arbeidsmiljø. Ved hjelp av et kvalitetssystem kan vi bevise at vi holder en høy kvalitet på det vi gjør.

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN !!!