Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hallagerbakken Borettslag.
Advertisements

Infrastrukturdagene 2014 (14) Ny NS 3070 om ledninger i grunnen
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Forventninger til Statens Vegvesen  Bransjemøte 2. april  Trond Johannesen  adm. direktør  Maskinentreprenørenes Forbund (MEF)
Erfaringer fra innkjøp av forvaltningsrevisjon Lars Normann Mikkelsen, avdelingsdirektør, Oslo kommune Kommunerevisjonen.
Presentasjon for Byggevareindustrien
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.

Temamøte SVV 12.mai 2005 Funksjonskontrakter – drift og vedlikehold  Trond Johannesen  Adm. direktør MEF.
Bransjemøte - SVV - mars 2005 Ny organisasjon – konkurranse- utsetting – ble det som vi trodde?  Hovedinntrykk: Vi er godt fornøyd med utviklingen  Forvaltning.
NAFun 30.okt 2007 td 1 Funksjonskontrakter for dekkevedlikehold - hvordan? NAFun 30.oktober 2007 Torgrim Dahl / Rolf Johansen.
SBL Helse og Omsorg, Tønsberg 19.april 2007 Hvordan og hvorfor konkurranseutsette?
Nye kontraktsformer, hvordan påvirker det vår fremtid? Asbjørn Hagen.
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Utsikt mot havet fra Varberg Egersund.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Erfaringer med målpriskontrakt
Komite for samferdsel i Oppland fylkeskommune 28.mars 2012
”Gode investeringsprosesser i Oslo kommune”
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Dagsorden - Åpent møte kl
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
NYTT FRA POLICY GRUPPA SAMHANDLINGSSEMINAR 15. JUNI 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Øystein Larsen Vegdirektoratet, seksjon Vegteknologi
Drift og vedlikehold - videre prosess Eirik Øvstedal 28. september 2010.
E6 Helgeland Alternative utbyggingsmuligheter
NaFun 30. oktober 2007 Even K. Sund Vegdirektoratet
BAKGRUNN OG MÅL ARBEIDSGRUPPE SAMHANDLING (SYSTEMATISK SAMARBEID) OPPSTARTMØTE 8. JANUAR 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Samhandling Erfaringer fra funksjonskontrakter Torgeir Leland Byggherreseksjonen – Vegdirektoratet
Krav til leverandører Kontraktsstrategier Lars Erik Hauer Direktør Veg og Transport.
Drift og vedlikehold av riks- og fylkesveger
Innovasjoner i Vejsektoren København 9. oktober 2013
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
FoU behov og næringslivet i Finnmark Marit Helene Pedersen Regiondirektør NHO Finnmark Alta 26.juni 2008.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
ASSS Kultur, Tromsø 2 – 3. november 2010 Jan Aarak, KS
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Prosjekt i faget SIB 3010 Studieobjekt: Barnehage i område RIT
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Vegen videre, innspill til diskusjon Bjørn Erik Selnes.
1 Møte Brynseng SVV Møte policygruppe for bransjekontakt Funksjonskontrakter EBA.
Vegpakke E6 Helgeland Prosess og konkurranseform Møte med Entreprenører 18. august 2014.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
ELRAPP Kort presentasjon Vinterdriftskurs 2011 Torgeir Leland Byggherreseksjonen, Vegdirektoratet.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Forutsigbarhet, ledig kapasitet – erfaringer med forvaltningsreformen Jon Sellæg, daglig leder Røstad Anlegg Stein Gunnes, sjeføkonom MEF.
Statens Vegvesen 20 mai 2009  Felles bransjemøte  Kapasitet og hvordan møte økt omsetningsvolum  Trond Johannesen  Adm. direktør  Maskinentreprenørenes.
Kompetanseutvikling drift og vedlikehold Norsk etatsprosjekt Øystein Larsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet i Norge.
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.
Dialogkonferanse Behovene
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Drift og vedlikehold i støpeskjeen
Møte i Vegdirektoratet 9
Kostnadsutvikling i vegprosjekter
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Hvordan bør funksjonskontraktene utvikles?
Mal for prosjektrapportering
Langtidsplan og budsjett
Utskrift av presentasjonen:

Veg og Transportavdelinga

Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger - ca 45 % økning ved fornyelse av årets kontrakter. •Klager fra publikum på standard. •Klager fra entreprenørene på kontraktsform og risikofordeling. •Entreprenør tjener økonomisk på å gjøre minst mulig.

Riksrevisjonens rapport •Analyse av drift/vedlikehold i perioden –Dokumentanalyse •Styringssystem, rapportering, rundskriv, håndbøker, maler, korrespondanse, notat –Case studie •SINTEF har sett på 2 vegstrekninger –Spørreundersøkelse •Byggeledere og seksjonsledere –Intervju •Samferdsels.dep, Vegdirektorat, Regionene, 4 distrikt

Kvalitet •I vår evaluering av entreprenøren konkluderer vi i ca. 50 % av vurderingene at entreprenørene leverer en mangelfull leveranse. •SINTEF’s Case – studie underbygger vår evaluering –29 avvik på 46 observasjoner Forslag til tiltak i rapport mht driftskontraktene: •Økt omfang stikkprøvekontroll. •Økt håndheving av sanksjoner. •Økte ressurser for å gjennomføre oppfølgingen. •Endre risikofordelingen mellom Entreprenør – Byggherre ved å se på nye kontraktsformer. •Bedre oppfølging av rapportering

Hva gjør vi i Region nord mht utvikling av kontraktsformer Nye kontraktsformer innenfor D&V - utlysning •Delte entrepriser med forsterket byggherrestyring i Vesterålen i 2009 •Partneringavtale i Tromsø 2010 •Utviklingskontrakt Helgeland i 2010 •Tilleggsavtale økt samarbeid/Partnering på en kontrakt som lyses ut i 2009 (eller på eksisterende kontrakt).

Utviklingskontrakt Helgeland •Drift, vedlikehold og investering i 1 kontrakt •Kontraktsperiode 15 år (utbygging 8-10 år) •Veglengde 26 mil –8,5 m vegbredde, 10 t aksellast, utbedring sikt og mindre kurver og stigninger –G/S-veger, 5 stoppeplasser m/toalett, utbedring av skilt/rekkverk –Sikre at sikkerhetssone og stoppsikt er i tråd med normalene. –Utbedring bruer og tuneller. •Kostnadsramme over 15 år Utbedring: 3,8 milliarder Drift: 0,3 milliarder 90 km/t veg gir en kostnadsøkning på 2,6-3,1 milliarder

Utviklingskontrakt Helgeland •Forutsigbar og sammenhengende utbygging/utbedring. •Entreprenør vil ha ansvar for detaljprosjektering, bygging og drift og derved ha interesse av gode løsninger. •Færre kontrakter reduserer rigg kostnader. •Insitament vurderes i forhold til byggetid  Dele besparelser på våre byggherrekostnader  Omdømme – Framdrift betyr noe for vårt omdømme  Færre trafikkulykker – reduserte samfunnskostnader  Prisstigning –Reduserte kostnader, tidligere bompengeinnkreving  Kjøretid – redusert kjøretid gir reduserte samfunnskostnader

Partneringkontrakt i Tromsø •Prosjektgruppe etablert •2 møter gjennomført •Svært uklart hvor langt man skal gå med hensyn til partnering. •Partnering på DV kontrakter i Norge innenfor vegsektoren er helt nytt. •Midlertidig stopp pga. at forslaget om ny kontraktsmodell må godkjennes i Troms fylke (overtok over 80 % av vegnettet i kontrakten)

Partnering Bruk av ulike virkemidler for å bedre samarbeidet skal gi økt kvalitet til samme eller redusert pris og bedre fordeling av risiko

Delte entrepriser i Vesterålen •Dagens Vesterålen kontrakt deles opp i:  7 vinterkontrakter + 1 for brøytestikk  3 til 4 biler pr. kontraktsområde + krav om noe reserve for spesielle situasjoner. Veglengde 9,5- 14 mil pr kontrakt  sommerkontrakter delt på fag •Overgang fra å være funksjonsbeskrevet til oppgavebeskrivelse. •Ansvar for bestilling av iverksetting endres fra entreprenør til byggherre. •Byggherren tar over administrasjon og styring av kontraktsarbeidene  Økt bemanning i SVV

Delte entrepriser i Vesterålen Mål: •Økt konkurranse ved å legge til rette for mindre entreprenører. •Øke vår kompetanse innenfor Drift/vedlikehold •Bedre resultat på vegen