Olympiatoppens ansvarsområder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
Advertisements

Betingelser for motorsykkelkjøring for barn
Inge Andersen Idrettens organisering og viktigste oppgaver.
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Barneidretten under press - idrettsglede vs. talentjakt?
Idrettens barnerettigheter og Bestemmelser om barneidrett
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
”SKAUTRAVERN” – VANDRENDE LEIRSKOLE OG SPENNENDE DAGSTURER I MARIDALSMARKA – ARR: BARNAS LANDSKAP Her er to ulike turtilbud til skoleklasser, studentgrupper.
” målsetting, planlegging og evaluering”
Håndballskader -forebygging & behandling
Struktur - mål - innhold - litteratur
Fysisk aktivitet og helse
Hva er Oppvarming? Treningslære Jim-Cato Johnsen 06/07
Personlig utviklingstrapp Skøyter
- Hovedrolle eller birolle
Motivasjonsklima Mestringsorientert – vektlegger innsats, utfordringer, personlig fremgang, alle er like mye verdt Prestasjonsorientert – vekt på sosial.
Oppland Idrettskrets Harpefoss
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Idrettspolitisk dokument
Mestring og forebygging av depresjon
Utviklingstrapp Drammen slalåmklubb
Treningslære fredag Jim-Cato Johnsen 11IDA 2006/2007
”Kunnskap er makt” – ”Kunnskap skal styre rike og land”
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Kroppsøvingsdidaktikk
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
STASJONSUNDERVISNING
Treningslære Et fag på idrettslinja.
Verdien av fysisk aktivitet Fysisk aktiv inne og ute
Fysisk aktivitet hver dag Hvordan? Hvorfor?
Idrett for alle! Anne-Britt Nilsen 16. april 2008 NORGES IDRETTSFORBUND OG OLYMPISKE OG PARALYMPISKE KOMITÉ.
Impulsuka 2013 Kristiansand
Langtidsplan Mål Anlegg Kompetanse Kretsting Oslo og Akershus Gymnastikk og Turnkrets 1.
Den norske idrettsmodellen
Idrett for funksjonshemmede
Er funkiser en glemt gruppe i volleyballen? Eller kan vi være en ressurs? Oslo Vigdis Mørdre Fagkonsulent NIF.
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Foreldremøte DFI Turn 23. April DFI Turn - Historie 1.Etablert i 1918 (Damer fra 1934) 2.Har ca. 150 medlemmer 3.Beste presentasjon – medalje i.
Utviklingtrapp for basistrening
Positiv fritid!. Hovedmål for NIF Å organisere idrettsaktivitet for alle funksjonshemmede ved at alle særforbundene tar det fulle ansvar for å gi et tilbud.
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Barn og bevegelse Si JA til barnas bevegelsesglede!
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Tilvalgsfag 2004/05: Young Mentors Fagets forankring i L97 Praktisk prosjektarbeid.Praktisk prosjektarbeid. ”gir elevene mulighet til å opparbeide en allsidig.
NSSF & OLYMPIATOPPEN T reningsløftet NSSF Jenteprosjekt
Fysisk aktivitet.
TALENTUTVIKLING UNGE UTØVERE NKF - PROGRAM
Kva er vår oppgåve i Bømlo?
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Del 3 Kampidrettenes utdanningssamarbeid Utarbeidet av Espen Amundsen
Vågsfjord videregående skole Heggen
FORSLAG TIL VERDIGRUNNLAG IL HOLEVÆRINGEN (utdrag av versjon 3 med innspill fra undergruppene) ÅRSMØTE ILH SVENDSRUD 01 MAR 10.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
For mye, for lite, allsidighet, spesialisering, variasjon, mengde, intensitet! – fysisk trening er individuelt, men ikke så vanskelig! Erlend Slokvik OLT.
Oppbygging god barneidrett – synkron og minipolo Kompetansehelga 2015.
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Prestasjonsrettet hurtighetstrening Hvordan trene hurtighet på en effektiv måte? Hurtighetstrening i lagballspill og friidrett Av: Espen Tønnessen.
Startmøte Veilederutdanning Hva er et startmøte? Et møte der det gjennomføres en prosess med styret og mange ressurspersoner i klubben.
Fag- og timefordeling Utdanningsprogram for idrettsfag.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Strategiplan
Foreldremøte i Viking F.K Tema: Overgangen til 11er fotball
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Modul 7.0 Presisjonsidrettenes egenart og mangfold
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Modul 1.1 Utvikling av skiferdighet
Fossum Idrettsskole - Fotball
Utskrift av presentasjonen:

Olympiatoppens ansvarsområder Internasjonalt elite nivå Andre stipendutøvere & landslag Aldersbestemte landslag, morgendagens utøvere & utviklingsprosjekter i særforbund Idrett for barn / synspunkter

Hovedelementer i OLT’s langsiktige utviklingsfilosofi Verdier Holdninger Aktiviteter

Trening for barn skal preges av variasjon Variert påvirkning er gunstig for utvikling av barns motoriske, fysiske, sosiale og mentale forutsetninger Ulike aktiviteter innenfor én eller flere idretter Variasjon skaper grobunn for utvikling av gode treningsvaner og gunstige holdninger Omfang av spesifikk trening kan være forskjellig og vurderes med grunnlag i barnets utviklingsnivå og forhold knyttet til den enkelte idrett.

Utviklingsnivå & fokusområder Aldersgruppe Utviklingsperiode Fokusområder 1 0 – ca 6 år Aktiv start perioden Lære grunnleggende bevegelser 2 ca 6 – ca 8 år Grunnlagsperioden Utvikle grunnleggende motoriske og fysiske forutsetninger 3 ca 9 – ca 11 år Ferdighetsperioden Lære og utvikle grunnleggende idrettslige ferdigheter 4 ca 12 – ca14 år Lære å trene perioden Utvikle evne til å gjennomføre systematisk trening med langsiktige utviklingsmål 5 ca 15 – ca17 år Lære å konkurrere perioden Lære å forberede, gjennomføre og evaluere konkurranser. 6 ca 18 – ca22 år Trene for å konkurrere perioden Videreutvikle evne til å forberede, gjennomføre og evaluere konkurranser og lære å se sammenhenger mellom forberedelser og utvikling av resultater. 7 etter ca 23 år Trene for å vinne perioden Utvikle og praktisere toppidrettslige ferdigheter og kvaliteter

Department for Sport & Recreation New Zealand (SPARC): Aktiv start perioden Nettsted: Department for Sport & Recreation New Zealand (SPARC): http://www.sportnz.org.nz/en-nz/young-people/Ages-0-5-Years/Active-Movement-Resources1/Active-Movement-Videos1/

Grunnlagsperioden (ca 6 – ca 8 år) Barn skal være MYE i fysisk aktivitet (minimum 60 min hver dag) Grunnleggende mororiske & fysiske forutsetninger utvikles gjennom leik og annen aktivitet med krav til koordinasjon og ulike fysiske kvaliteter. Eksempler : gå, løpe, hoppe, hinke, henge, slenge, balansere, rulle, rotere, skøyte, flyte, gli og aktiviteter med rytme. Foreldrene har hovedansvar for at barna driver omfattende uorganisert aktivitet i denne alderen. (skole & SFO ?) Offentlige idrettsskoler på linje med kultur- / musikkskoler ?

Grunnlagsperioden (ca 6 – ca 8 år) Idrettens ansvar: Bidra til at barn får utvikle grunnleggende motoriske forutsetninger under kyndig veiledning. Omfang av spesifikk aktivitet må bestemmes av barnets utviklingsnivå og idrettens egenart. Spesifikk trening må ikke prioriteres så høyt at mulighetene for å utvikle grunnleggende forutsetninger med stort omfang og god kvalitet begrenses.

Ferdighetsperioden (ca 9 – ca 11 år) Barn skal være MYE i fysisk aktivitet (minimum 90 min hver dag) Ansvar: foreldre / idrett / andre organisasjoner / institusjoner (skole, SFO ?) – mye aktivitet utenom det organiserte Idrettens hovedansvar: lære barn grunnleggende idrettslige ferdigheter, grunnleggende fysiske, sosiale & mentale kvaliteter - sørge for metoder Læring av grunnferdigheter i idrett kan sammenliknes med læring av grunnferdigheter i musikk: Først må en lære skala og noter, så terpe for å mestre før en evt. ender med å framføre Beethovens symfonier.

Ferdighetsperioden (ca 9 – ca 11 år) Typiske ferdigheter: kaste, ta imot, sparke, dempe, grunnbevegelser i skog og mark, i vann, på is, på snø, på sykkel, i båt, på matte, i apparater, i ring og andre med grunnlag i ulike idretters bevegelsesmønstre Idretten har også ansvar for grunnleggende utvikling av bevegelighet, koordinasjon, stabilitet, styrke, hurtighet, spenst, utholdenhet og grunnleggende sosiale og mentale ferdigheter I tillegg: videreutvikling av motoriske grunnferdigheter

Ferdighetsperioden (ca 9 – ca 11 år) Omfang av spesifikk trening er gjerne økende og innslag av konkurranser vil være naturlig i perioden Omfang av spesifikk trening og konkurranser bestemmes av barnets utviklingsnivå og av idrettens egenart Innslag av spesifikk trening og konkurranser må ikke prioriteres så høyt at det går ut over læring og utvikling av grunnleggende ferdigheter

Mer info. om trening for barn http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/ungeutovere/fagstoff/page6689.html Se også canadisk plan for ”fysisk alfabetisering”: http://www.phecanada.ca/programs/physical-literacy