Margrethe Jernes ITU-konferansen 2002: 2GO. Pedagogisk mobilitet. Oslo 17. og 18. oktober Morgensesjon - Kl Studenter fra ITU-hovedfagsforum Foreløpige tanker fra hovedfagsprosjektet ”IKT og veiledning” av Margrethe Jernes Morningbirds
Margrethe Jernes Problemstillingen Hvordan opplever studentene at IKT-støttet veiledning påvirker deres læringsprosess i praksis?
Margrethe Jernes Alt avhenger av noe… Intet kan besvares med ett svar! Det avhenger av mange ulike forhold. Det går ikke an å sammenligne kvaliteten på petunia og geranium i forhold til vekst. Hvordan disse plantene gror avhenger av sted, jord, luft og vann osv.! It depends….. sier også Gavriel Salomon.
Margrethe Jernes Metodisk tilnærming Kvalitativt forskningsintervju - dybdeintervju Utvalget består av tre informanter (to studenter og en praksislærer)
Margrethe Jernes IKT sin fortreffelighet avhenger av: kommunikasjon, - et ekte møte med andre i en konstruktiv dialog at den andre bringer deg videre i samtalen veiledning ut fra praktiske erfaringer DUO – delaktighet – uenighet – oversiktelighet De fire S`er – sjekke – svare – starte – svare igjen
Margrethe Jernes Mine funn – foreløpig analyse DUO Delaktighet Uenighet Oversiktlighet De fire S`er Sjekke Svare Starte Svare igjen Fenomener knyttet til diskusjonsforum:
Margrethe Jernes Mine funn – foreløpig analyse Erfaringer i konteksten Praksisfortellinger Refleksjon over erfaring Fenomener knyttet til e-post:
Margrethe Jernes Informantene sier: Om e-postveiledning i forhold til ATA-veiledning: ”Du tørr å si litt mer på mailene enn du gjør når du sitter og ser på. Det er mer skummelt. Du tørr å være mer Kritisk” (Anna110202:58). Om diskusjoner på forumet i forhold til i klasserommet: ”Det har vært kjempeinteressant, jeg har kjent bruset i fra praksisfeltet og det syns jeg er kjempeløye, - jeg tror aldri jeg hadde taklet å stått foran den personen og diskutert på den måten som jeg gjorde på nettet. Da tør jeg å si mye mer provoserende ting for å få fram meninger, ærlige meninger” (Bente260901:43).
Margrethe Jernes Om e-postveiledning sett fra praksislærer: ”Så konklusjonen er at e-post hjelper utrolig godt på å få frem refleksjonen både til studenter og praksislærerne. Syns du må få med det at det hjelper praksislærerne også” (Camilla040402:105). Informanten sier:
Margrethe Jernes Overraskelser i mitt hovedfagsprosjekt: den store informasjonsmengden virker overveldende og studentene stoler mer på bøkene, men informasjonen blir opplevd som en ressurs som ”ligger der” kommunikasjon på e-post, diskusjons- og prateforum blir mer engasjerende når flere deltar med sine provokasjoner studentene opplever større trygghet til å synliggjøre sin kritiske refleksjon via IKT enn ATA kommunikasjon på IKT er ikke avhengig av etablert trygghet, fordi tryggheten etableres parallelt på IKT og ATA det er læreren i praksis som har betydning for at studentene skal oppleve IKT-støtten som meningsfull, ikke faglæreren
Margrethe Jernes Det kan synes som om datateknologien bør anvendes i nær tilknytning til sosial praksis og de menneskene som er veiledere og lærere for studentene i konteksten. Først da kan det virke som om IKT kan være en mediator for den kritiske refleksjon i praksis. Sluttkommentar
Margrethe Jernes PRAKSISNETT – et resultat av PLUTO-samarbeidet mellom HSH og praksisfeltet i førskolelærerutdanningen