Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune 21.09.01 Oddbjørn Vassli KPMG.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Implementering av selvbestemmelse i tjenestene til utviklingshemmede
Advertisements

IKT-konsulent Anne Mette Lorentzen 29. august 2011
Erfaringer fra innkjøp av forvaltningsrevisjon Lars Normann Mikkelsen, avdelingsdirektør, Oslo kommune Kommunerevisjonen.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Regional HR handlingsplan for perioden
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Internkontroll i kommuner
…å få ting gjort… via Vassli… Politisk styring ved bruk av Balansert Mål- og Resultatstyring - ISK – Røros – Oddbjørn Vassli Politisk styring.
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
…å få ting gjort… via Vassli… Dialogseminar Levanger – en oppsummerende sluttkommentar April 2006 Oddbjørn Vassli Dialogseminar Levanger – en oppsummerende.
…å få ting gjort… via Vassli… Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger kommune – – Oddbjørn Vassli Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Strategisk ledelse, STR 9634
Balansert målstyring i Levanger Oddbjørn Vassli
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Styringsprinsipper Styringssystem
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Roller og synsvinkler Bente Erlien
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Levanger kommune Vårt styringssystem - Dialogseminar Åre 14. mars Kommunalsjef Alf Birger Haugnes 1 Vårt styringssystem Hensiktsmessig? Hvordan.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Om lederavtaler Vi ser på noen maler og konkrete avtaler –
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
Innlegg på erfaringskonferansen ved rådmann Arne Johansen
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
LUP for avdelingsledere Sluttevaluering
Lederutvikling i Innovasjon Norge Tilbudskonferanse.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
1 IVT Handlingsplan Org, medvirkning og ressurs Status for 2013 Styremøte september 2013 Anne Rossvoll.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Dialogkonferanse Behovene
Innovasjon Norges Evalueringsstrategi
Styring og ledelse Gr.3 Plan og styringssystem
Visjon, virksomhetside og verdier
Fleksibel arbeidstid Hjelpemiddel for å ivareta de verdier som ligger til grunn for virksomheten. Eks. Gi tjenester ut fra brukernes reelle behov Myndiggjorte.
12. mai 2016 Allmøte USIT.
W 1 Bedre ledelse Eksempel på tilpasning av lederplakat - Arbeidstilsynet Tittel på presentasjon.
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Asker - mulighetenes kommune
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Eksempel på roller og ansvar i kompetansearbeidet
Utskrift av presentasjonen:

Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune 21.09.01 Oddbjørn Vassli KPMG

Bakteppet

Utfordringene Ressurser Den digitale utfordring Omdømme Kompetanse

Svarene…. Prioritering Produktivitet Handlefrihet Ressurser Attraktiv arbeidsgiver Utløse medarbeidernes ressurser Kompetanseutvikling Kompetanse Kvalitet med brukerfokus Forutsigbarhet Tilbakemelding Omdømme Åpenhet og tilgjengelighet Interneffektivitet Involver brukerne Den digitale utfordring

Organisasjonen på hodet

Max Weber – også på hodet Oppgavene er stabile Oppgavene er fast fordelt mellom enhetene Organisasjonen er hierarkisk Det finnes regler for alt Alt skjer skriftlig Organisasjonens ressurser er skilt fra deltakernes Strukturer og posisjoner mister betydning Personene, oppgavene og prosessene i fokus Strukturen blir et internt ledelsesredskap Flere flytende funksjoner, prosjekter Mangfoldige ansvarsrelasjoner

Perspektiv på svaret…. Virkemidler Resultater Forbedring og læring 1 Leder- skap 2 Medarbeidere 5 Prosesser og endrings- styring 6 Medarbeidere - resultater 9 Nøkkel- områder Resultater 3 Policy og strategi 7 Kunder – resultater 4 Samarbeidspartnere og andre ressurser 8 Samfunnet – resultater Forbedring og læring

”Nye” organisasjonsverktøy Formål Verktøy Rammeverk for plassering av ansvar og myndighet Resultatenheter Klargjøring av brukernes forventninger til tjenestene Serviceerklæringer Verktøy for å dele og utveksle informasjon og kunnskap Intranett Klargjøring av interne resultatkrav og ressurstildeling Bestiller-utfører Flytte fokus fra ensidig økonomifokus til strategisk måloppnåelse Balansert målstyring

Hvor utbredt er nye styringsmåter ?

Lederavtaler – verktøy som knytter ting sammen i helhet – og samtidig sikrer tilpasning til den enkelte virksomhet

Lederavtaler – verktøy for dialog mellom ledere Kopling til arbeidsavtale Spesielle ledervilkår Resultatmål Utviklingsmål Lederens personlige mål Krav til ledere Støtte til ledere Lederavtale Sign. Sign. Vurdering av resultat Prosedyre ved avvikling

Utgangspunkt og målsettinger Er primært ingen arbeidsrettslig avtale, men et verktøy i ledelse - KONTRAKTs-styring Målsettinger: Klargjøre leders ansvar for resultatoppnåelsen Avtale mål og resultater i forkant Evaluere mål og resultatoppnåelse i etterkant Styrke og strukturere lederdialogen mellom over-/underordna ledere Tilrettelegge for personlig lederutvikling/coach Tilrettlegge for resultatbasert avlønning

Kritiske suksessfaktorer Hva må vi lykkes med ? Forankring hos de lederne som skal ha lederavtale Felles og akseptert mal/generelt innhold Integrering av lederavtalene mot kommunens styringssystem (plan/budsjett/rapportering) Starte fra toppen (rådmannens lederavtale) og gå nedover Hva kan gå galt ? Strid om det formelle grunnlaget med arbeidstakerorganisasjonene Mangler gode resultatmål Manglende oppfølging av avtalene etter at de er inngått (fra ledere med oppfølgingsansvar)

Noen erfaringer År 1 har ofte fokus på innføring av den GENERELLE delen Først i år 2 får en på plass gode mål- og resultatkrav Lederavtalenes viktigste bidrag: Poengtere og konkretisere lederes totale ansvar for virksomheten som ledes Styrke og systematisere dialogen ledere mellom (under fire øyne) Løpende evaluering og utvikling/utskifting av ledere Unødvendig å kombinere med åremål Økte krav må kombineres med tillegg i lederlønn - resultatlønn

Ledelse – og hva blir så det ?

Økonomisk styring og lederroller Utvikling Ressurs- utvikler Metode- Produktivitets- taktiker Konsept- Organisasjons- strateg koordinator kontrollør jeger Tilpasning Drift Ressursstyring Produktivitet Effektivitet

Hvordan lykkes som leder ? Beholde og rekruttere gode medarbeidere Sikre etikk, verdier og profesjonell kvalitet Sikre strategisk utvikling i forhold til endrede omgivelser Sikre organisasjonens effektivitet Måleffektivitet Kostnadseffektivitet Sikre organisasjonslæring Sikre oppslutning fra interessentene – både de interne og eksterne