Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune 21.09.01 Oddbjørn Vassli KPMG
Bakteppet
Utfordringene Ressurser Den digitale utfordring Omdømme Kompetanse
Svarene…. Prioritering Produktivitet Handlefrihet Ressurser Attraktiv arbeidsgiver Utløse medarbeidernes ressurser Kompetanseutvikling Kompetanse Kvalitet med brukerfokus Forutsigbarhet Tilbakemelding Omdømme Åpenhet og tilgjengelighet Interneffektivitet Involver brukerne Den digitale utfordring
Organisasjonen på hodet
Max Weber – også på hodet Oppgavene er stabile Oppgavene er fast fordelt mellom enhetene Organisasjonen er hierarkisk Det finnes regler for alt Alt skjer skriftlig Organisasjonens ressurser er skilt fra deltakernes Strukturer og posisjoner mister betydning Personene, oppgavene og prosessene i fokus Strukturen blir et internt ledelsesredskap Flere flytende funksjoner, prosjekter Mangfoldige ansvarsrelasjoner
Perspektiv på svaret…. Virkemidler Resultater Forbedring og læring 1 Leder- skap 2 Medarbeidere 5 Prosesser og endrings- styring 6 Medarbeidere - resultater 9 Nøkkel- områder Resultater 3 Policy og strategi 7 Kunder – resultater 4 Samarbeidspartnere og andre ressurser 8 Samfunnet – resultater Forbedring og læring
”Nye” organisasjonsverktøy Formål Verktøy Rammeverk for plassering av ansvar og myndighet Resultatenheter Klargjøring av brukernes forventninger til tjenestene Serviceerklæringer Verktøy for å dele og utveksle informasjon og kunnskap Intranett Klargjøring av interne resultatkrav og ressurstildeling Bestiller-utfører Flytte fokus fra ensidig økonomifokus til strategisk måloppnåelse Balansert målstyring
Hvor utbredt er nye styringsmåter ?
Lederavtaler – verktøy som knytter ting sammen i helhet – og samtidig sikrer tilpasning til den enkelte virksomhet
Lederavtaler – verktøy for dialog mellom ledere Kopling til arbeidsavtale Spesielle ledervilkår Resultatmål Utviklingsmål Lederens personlige mål Krav til ledere Støtte til ledere Lederavtale Sign. Sign. Vurdering av resultat Prosedyre ved avvikling
Utgangspunkt og målsettinger Er primært ingen arbeidsrettslig avtale, men et verktøy i ledelse - KONTRAKTs-styring Målsettinger: Klargjøre leders ansvar for resultatoppnåelsen Avtale mål og resultater i forkant Evaluere mål og resultatoppnåelse i etterkant Styrke og strukturere lederdialogen mellom over-/underordna ledere Tilrettelegge for personlig lederutvikling/coach Tilrettlegge for resultatbasert avlønning
Kritiske suksessfaktorer Hva må vi lykkes med ? Forankring hos de lederne som skal ha lederavtale Felles og akseptert mal/generelt innhold Integrering av lederavtalene mot kommunens styringssystem (plan/budsjett/rapportering) Starte fra toppen (rådmannens lederavtale) og gå nedover Hva kan gå galt ? Strid om det formelle grunnlaget med arbeidstakerorganisasjonene Mangler gode resultatmål Manglende oppfølging av avtalene etter at de er inngått (fra ledere med oppfølgingsansvar)
Noen erfaringer År 1 har ofte fokus på innføring av den GENERELLE delen Først i år 2 får en på plass gode mål- og resultatkrav Lederavtalenes viktigste bidrag: Poengtere og konkretisere lederes totale ansvar for virksomheten som ledes Styrke og systematisere dialogen ledere mellom (under fire øyne) Løpende evaluering og utvikling/utskifting av ledere Unødvendig å kombinere med åremål Økte krav må kombineres med tillegg i lederlønn - resultatlønn
Ledelse – og hva blir så det ?
Økonomisk styring og lederroller Utvikling Ressurs- utvikler Metode- Produktivitets- taktiker Konsept- Organisasjons- strateg koordinator kontrollør jeger Tilpasning Drift Ressursstyring Produktivitet Effektivitet
Hvordan lykkes som leder ? Beholde og rekruttere gode medarbeidere Sikre etikk, verdier og profesjonell kvalitet Sikre strategisk utvikling i forhold til endrede omgivelser Sikre organisasjonens effektivitet Måleffektivitet Kostnadseffektivitet Sikre organisasjonslæring Sikre oppslutning fra interessentene – både de interne og eksterne