NSG seminar Gardermoen 2. november 2011

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
February 2015 En pølse i slaktetida -
Advertisements

1 Fag og etikk i samarbeid. 2 Hvorfor en avtale?2.
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
2000 Tall og fakta 2000 Legemidler og helsevesen Legemiddelindustriforeningen.
Nasjonal strategi for diabetesområdet
Privat finansiering av medisinsk og helsefaglig FoU Ole Wiig NSG – Seminar “Private aktørers rolle i medisinsk og helsefaglig forskning” Gardermoen.
Industriledet forskning -- viktig kunnskapsbidrag eller skjult markedsføring? Sverre Mæhlum dr med Medisinsk direktør Pfizer.
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Generika og legemiddelutvikling
Legemiddelindustri som norsk vekstnæring LMIs Næringspolitisk seminar 26. mai 2008 Adm. direktør Stein Lier-Hansen, Norsk Industri - 
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
Legemiddelindustrien i endring
Tall og fakta 2011 – Legemidler og helsetjeneste.
En presentasjon av LMI. LMIs oppgave  LMI skal være den naturlige bransjeforeningen for både store multinasjonale selskaper og små norske grunderselskaper.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Fagmedisinsk forening - nye muligheter for norske barneleger. Bjarne Riis Strøm Fagdirektør Soria Moria,
NY FORSKNINGSMELDING – NY GIV FOR NÆRINGSLIVETS FOU? Finn Bergesen jr. Administrerende direktør Næringslivets Hovedorganisasjon.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Tall og fakta 2010 Legemidler og helsetjeneste Legemiddelindustrien (LMI)
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Tall og fakta 2008 Legemidler og helsetjeneste Utarbeidet av Legemiddelindustriforeningen (LMI)
Tall og fakta 2013– Legemidler og helsetjeneste Tall og fakta 2013 Legemidler og helsetjeneste.
Tall og fakta 2014 Legemidler og helsetjeneste
Tall og fakta 2012– Legemidler og helsetjeneste Tall og fakta 2012 Legemidler og helsetjeneste.
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Helseindustri – Norges nye vekstnæring Karita Bekkemellem, LMI Helse- og omsorgskonferansen 7. november 2011.
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Regionale fortrinn som grunnlag for marin næringsutvikling Andreas Stokseth, Fiskeri- og kystdepartementet.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Møte HOD og NHD, 26. januar 2007 Hans Petter Aarseth Sosial- og helsedirektoratet.
Forskningsrådet og nasjonale prioriteringer
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Forskingens betydning for morgendagens næringsliv - har tjenesteytende sektor noen rolle? Paul Chaffey Abelia.
1 Norske private investorer (“business angles”) Oslo, 26. november 2002 Roger Sørheim, GREI - IØT - NTNU.
Nasjonal satsing på TRE – ”Fellessatsing TRE” Tre i bygg Gardermoen
Regionale forskningsfond
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Styreleder Halvdan Skard Strategikonferansene 2010.
Legemidler og helsetjeneste
HelseOmsorg21 Et kunnskapssystem for bedre folkehelse Arnfinn Sundsfjord NFE-HS Oslo mars 2015.
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
FUGE – funkskjonell genomforskning. FUGE: Norges flaggskip innen bioteknologi - Levetid Totalt budsjett: 1,5 milliarder -Nasjonal organisering.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Post-FUGE v/UiB Nina Langeland, dekan MOF Dag Rune Olsen, dekan MNF.
Vestfolds arbeid med EU-programmer Østlandssamarbeidet tirsdag 24. mai 2011 Thomas Slagsvold, EU-koordinator Vestfold
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
Det integrerte universitetssykehuset
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Status Biotek 2012-prosessen Ny bioteknologisatsing fra 2012.
Veiledningstjenester ved Legemiddelverket
LMI-strategi
Utskrift av presentasjonen:

NSG seminar Gardermoen 2. november 2011 Legemiddelindustriens rolle i helseforskningen Status og ønsker for fremtiden NSG seminar Gardermoen 2. november 2011

Ett av LMI sine hovedmål: Øke forskning, produksjon og næringsutvikling på legemiddelområdet i Norge Norsk grunnforskning må i større grad resultere i nye medisiner til bruk for norske pasienter. Rammebetingelser som stimulerer til vekst og videreutvikling av en kunnskapsdrevet og lønnsom næring kan bidra til å møte fremtidens helseutfordringer. LMI vil arbeide for økt samarbeid innen utvikling av nye legemidler, og aktivt bidra til å styrke den kliniske oppdragsforskningen. Dette samarbeidet skal preges av åpenhet og integritet, og følge alle relevante retningslinjer.

(Estimerte kostnader er 8 milliarder Norske kroner) Utvikling av innovative legemidler er en kompleks, risikofylt og kostbar prosess (Estimerte kostnader er 8 milliarder Norske kroner) REFUSJONSVURDERING MARKEDSLANSERING PRISFASTSETTELSE EFFEKT OG SIKKERHETS VURDERING FASER ÅR 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 V POST-MARKETING OVERVÅKNING IV 1 III 2 UTVIKLING KLINISKE STUDIER (MENNESKER) II 2 - 5 I 5 - 10 PREKLINISKE STUDIER (DYR) 10 - 20 Alle nye medisiner som introduseres på det norske markedet er et resultat av en langvarig og kostbar forsknings- og utviklingsaktivitet. Når et produkt når markedet, har det i gjennomsnitt vært under utprøving i 12-13 år fra den aktive substansen først ble oppdaget. Dette er nødvendig for å tilfredsstille alle regulatoriske krav som settes til legemidler som skal benyttes av mennesker, og sørger for at man har tilstrekkelig kunnskap om legemiddelets sikkerhet og effekt. Bare et fåtall av alle potensielle substanser klarer seg gjennom et slikt utviklingsløp, og i snitt koster utviklingen av ett legemiddel ca. 8 milliarder norske kroner. De kliniske studiene er som oftest en global aktivitet, der pasienter og helsepersonell fra mange land deltar i å framskaffe nødvendig kunnskap om det nye legemiddelet. BASIS 3,000 - 10,000 FORSKNING Antall legemiddelkandidater Source: Based on PhRMA analysis, updated for data per Tufts Center for the Study of Drug Development (CSDD) database.

Trender for fremtidens legemiddelutvikling Tørke i mange firmas pipeline Reorganisering av de store legemiddelselskapene Mange gjør mindre basalforskning selv. Store muligheter for mindre oppstartsselskap og akademia. Scouts Venture-fonds Kliniske studier outsources til CRO selskap Støtte til Investigator initierte studier => Flere aktører innvolvert i forsknings- og utviklingsprosessen. Behov og ønske om nye samarbeidsformer. Åpninger for norske biotekfirma og akademia

Forsknings-institutter Økosystem for forskning og utvikling Legemiddelindustrien – en sentral del av samspillet SMEs PHARMA Universitet Helse- foretak Pasient foreninger Regjeringen Forsknings-institutter Medisinsk utstyr Forsknings rådet Diagnostikk

Hvordan bidrar legemiddelindustrien med økonomiske midler Bidrar til offentlig – privat samarbeid for å dekke medisinske behov i samfunnet gjennom De fleste (alle) de internasjonale selskapene har egne fond (VC) som støtter biotek-selskaper Støtter utprøverinitierte studier Fri forskningsstøtte

Trender – offentlig/privat samhandling Innovative Medicines Initiative Europas største public/private partnerships initiativ Et samarbeidsprosjekt mellom EU og den Europeiske legemiddelindustrien; EFPIA Formål: Å støtte forskningsprosjekter og bygge nettverk bestående av eksperter fra industri og akademia for å styrke farmasøytisk utvikling i Europa. Å bidra til mer effektiv legemiddelutvikling slik at Europa blir mer konkurransedyktig innen farmasøytisk sektor Tredjepartsvurdering sentralt i alle ledd. The Innovative Medicines Initiative (IMI) is a unique pan-European public and private sector collaboration between large and small biopharmaceutical and healthcare companies, regulators, academia and patients. The aim of IMI is to support the faster discovery and development of better medicines for patients and enhance Europe’s competitiveness by ensuring that its biopharmaceutical sector remains a dynamic high-technology sector. The Innovative Medicines Initiative will ensure that Europe’s biopharmaceutical sector receives targeted strategic support for the benefit of patients, as well as the scientists and citizens of Europe.

1 mrd. € fra EU-kommisjonens 7. rammeprogram Støtter utelukkende: Offentlige/non-profit organisasjoner SMB Farmasøytiske selskaper: Dekker egen deltagelse Bidrar med ressurser Personell, lab, kliniske studier Materiell Innovative Medicines Initiative

Forskningen må nå pasientene Terapeutiske nyvinninger har ikke særlig verdi før de kan masseproduseres og på en eller annen måte blir kommersialisert. Eksempel Penicillin (A. Fleming) Kommersialisering av forskning handler om Å tilgjengeliggjøre oppdagelser til det brede lag av folket. Jo mer vellykket en slik kommersialisering er, dess rimeligere blir hver behandling Dette har også en pris: Gjennomsnittskostnaden per utviklet legemiddel er nå hele 1,8 milliarder US dollar Tallet reflekterer også at mer enn 80 prosent av legemidlene man starter utvikling av, aldri kommer til markedet Hvis Norge bidrar ytterligere med å legge til rette for både basal og klinisk forskning, kan vi sammen arbeide for raskere innovasjonstakt, lavere total risiko og bedre medisiner Dagens Medisin Blogg – Andreas Berg 26 Okt. “Kommersialisering er bra “

Status og ønsker for framtiden Kliniske studier Status og ønsker for framtiden

LMI og forskning Investeringer i FoU Legemiddelindustrien bidrar betydelig til forskning innen medisin og helse i Norge. I følge LMIs FoU-undersøkelse brukte medlemsfirmaene i underkant av 900 millioner kroner til forskning og utvikling her i landet i 2009. Rundt syv prosent av legemiddelomsetningen blir investert i forskning og utvikling av nye produkter. I underkant av 500 ansatte i LMIs medlemsbedrifter er sysselsatt innen forskning ogutvikling. Gjennom EØS-avtalen følger Norge EUs regelverk på legemiddelområdet

Antall nye kliniske studier Kilde: SLV

Oppdragsforskning er viktig for Norge Nær 100 % av alle medisiner som er i bruk i Norge, er utviklet av industrien og de fleste er utprøvd i samarbeid med kliniske miljøer over hele verden Kliniske studier i regi av industrien sikrer norske leger ”hands on” på nye medisiner og samtidig får norske pasienter tidlig tilgang på disse Forskningsbasert industri har nå en klar tendens til å legge kliniske studier av alle typer utenom Norge og Norden Ny ”personalized medicine” er viktig å prøve ut på den populasjon den er ment for etter godkjenning Vi bør derfor ha felles interesse i å bevare og utvikle slike studier i Norge

(Estimerte kostnader er 8 milliarder Norske kroner) Utvikling av innovative legemidler er en kompleks, risikofylt og kostbar prosess (Estimerte kostnader er 8 milliarder Norske kroner) REFUSJONSVURDERING MARKEDSLANSERING PRISFASTSETTELSE EFFEKT OG SIKKERHETS VURDERING FASER ÅR 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 V POST-MARKETING OVERVÅKNING IV 1 III 2 UTVIKLING KLINISKE STUDIER (MENNESKER) II 2 - 5 I 5 - 10 PREKLINISKE STUDIER (DYR) 10 - 20 Alle nye medisiner som introduseres på det norske markedet er et resultat av en langvarig og kostbar forsknings- og utviklingsaktivitet. Når et produkt når markedet, har det i gjennomsnitt vært under utprøving i 12-13 år fra den aktive substansen først ble oppdaget. Dette er nødvendig for å tilfredsstille alle regulatoriske krav som settes til legemidler som skal benyttes av mennesker, og sørger for at man har tilstrekkelig kunnskap om legemiddelets sikkerhet og effekt. Bare et fåtall av alle potensielle substanser klarer seg gjennom et slikt utviklingsløp, og i snitt koster utviklingen av ett legemiddel ca. 8 milliarder norske kroner. De kliniske studiene er som oftest en global aktivitet, der pasienter og helsepersonell fra mange land deltar i å framskaffe nødvendig kunnskap om det nye legemiddelet. BASIS 3,000 - 10,000 FORSKNING Antall legemiddelkandidater Source: Based on PhRMA analysis, updated for data per Tufts Center for the Study of Drug Development (CSDD) database.

Fortsatt kliniske studier til Norge; fortrinn Flere gode kliniske miljøer med topp internasjonal kompetanse Nasjonale retningslinjer for behandling Nasjonale samarbeidsgrupper (eks OCC, Nansen Neuroscience) Komplette og nasjonale helseregistre for flere type sykdommer Biobanker med høy kvalitet En postkasse for søknader/REK Høy compliance i studier (lite frafall) God kvalitet hos motiverte utprøvere Fusjon av gode sentra (OUS) Kliniske forskningsposter kommer på flere store sykehus Iverksetting av et Pediatrisk forskningsnettverk

FOU investeringer etter terapiområde i Norge

Utfordringer Lite land med få pasienter og et bra behandlingstilbud generelt Tungt byråkrati før studieoppstart ( ting tar tid i Norge). Varierer mellom HF -ulike holdninger og praktisk tilnærming ved sykehus innen samme foretaket Høye kostnader – ulik pris for samme tjeneste på samme HF -100 % prisvariasjon mellom foretak Strategiplan/handlingsplan fra Regionale Foretak uten særlige tanker om forskningssamarbeid med industrien -adm ved enkelte foretak overprøver REK og har kommentarer til protokollen

Utfordringer Kliniske studier på barn underprioritert (EU-direktiv) -Nasjonalt pediatrisk nettverk prioriteres Helsestasjoner vil være en viktig arena for forskning på barn -krever støtte fra FHI og leger ansvarlige for helsestasjonsarbeid

Forslag til løsninger og ønsker for fremtiden I Helsemyndigheter og ledelse på foretak bør være villige til å også satse på kliniske studier i regi av industrien (incentiver) Industristudier bør inn i foretakets strategi/handlingsplaner (forskning) og også utprøver intierte studier Synliggjøring av norsk spisskompetanse til industrien De enkelte foretaks forskningsadm/personvern må være i takt med REK Bedret dialog og oversikt over innovasjon i foretak/biotech selskaper

Forslag til løsninger og ønsker for fremtiden II Nordisk modell for kliniske studier med ett kontaktpunkt, en enhet i Norden? Økt bruk av biobanker og helseregistre Satsing på kliniske studier hos barn ( EU-direktiv) Flere utprøver-initierte studier som eies og drives av norske klinikere/foretak, men har kun økonomisk støtte fra industrien (del- og fullfinansierte) Økt satsing på biomedisin med styrt statlig næringspolitikk og utløsing av private aktører

De gode eksemplene

Konklusjon; Legemiddelindustrien vil ha et aktivt samarbeid med helseforetakene i Norge Norske pasienter og norske leger trenger tidlig tilgang på nye medisiner og ny viten Vi må samarbeide om hvordan vi skal snu en negativ trend i antall industri-studier til Norge -flere fase 1 og fase 2 studier til Norge? Legemiddelindustrien har en høy kompetanse innen kliniske studier og dette bør foretakene utnytte Vi trenger en styrt næringspolitikk for få frem gode miljøer og kommersialisering av disse