Barnets tredje leveår Trinn 5. Tema for trinnet  Barnet og familiens identitet  Kommunikasjon  Trassalder – likt for alle barn og alle foreldre? 

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Kommunikasjon i familien
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Barn som pårørende - i fastlegenes smågruppemøte.
Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg
Nettvett.
Barnets syvende leveår Trinn 9. Tema for trinnet  Lesing og leksevaner  Opplæring til ansvar  Fritid (skolemusikken)  Identitet  Bruk av tolk.
Nordisk tilsynskonferanse
Historiefaget i skolen

AKB-Pårørende en ressurs
Trinn 2 Barnets første leveår.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Introduksjonssenteret
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Lederegenskaper Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg.
Religioner og livssyn i dag
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
PÅRØRENDE EN RESSURS Hvordan kan vi hjelpe tjenesteapparatet ? AKB-Pårørende en ressurs.
Åpne spørsmål Ungdata. Hvem vil du helst bli lik når du blir stor? Ungdomsskole: 1476/1610 VGS: 721/ 775.
7 Endringer i samfunnet –muligheter og utfordringer
Om familiens prosesser ved flytting og bosetting i en ny kultur.
Trinn 4 Barnets andre leveår.
Barnets sjette leveår Trinn 8. Tema for trinnet Skolestart Barnets tospråklighet Arenaspråk.
Barnets sekstende leveår Trinn 18. Tema for trinnet Ungdommens egen tidsalder Egne behov og barnas behov Når ørene flytter ut Oppsummering og evaluering.
Barnets ellevte leveår Trinn 13. Tema for trinnet Skolen før og nå Foreldres skoleerfaringer Roller i familien Søskenforhold.
Barnets fjortende leveår Trinn 15. Tema for trinnet Arbeidsvaner etablert? Foreldre er teite!.. Eller? Trenger KODAungdom hverandre? Når barnet ditt får.
Innsikt om din gruppekultur og hvordan dette påvirker ditt team
Utvikling av barnehage og SFO i Norge
Barnehagen som språkarena
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Samhandling Nyskaping Optimisme Raushet STYRINGSDOKUMENT FOR BARNEHAGEN ER: 1. BARNEHAGELOVEN 2. RAMMEPLAN 3. ENKELTE KOMMUNER HAR UTARBEIDET LOKALE STYRINGSDOKUMENT.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Kjære forelder/ foresatt
Betydningsfulle andre / signifikante andre
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Spenning i lufta Kap. 4. Den spennende elektrisiteten Har du opplevd å få elektrisk støt når du har tatt i et dørhåndtak, eller har du hørt det knitre.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Hvordan vil vi ha det? Trygt og robust oppvekstmiljø! HVEM ER TJØME KOMMUNALE FORELDREUTVALG? MÅ KOMMUNEN OG HOVEDUTVALGET FOR LEVEKÅR FORHOLDE SEG TIL.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Fra kommunevisjon til ”hel ved” i det pedagogiske mangfoldet. Erling Barlindhaug Skole- og barnehagesjef Øvre Eiker.
Barnets femte leveår Trinn 7. Tema for trinnet Tospråklig og tokulturell oppvekst Kartlegging av språkkompetanse – begge språk Overgang fra barnehage.
Oppfølging av kompetansestrategi… Bruk av resultatledelse i arbeidet med Kompetanse for Mangfold Tiller 9. og 10. februar 2016.
Invitasjon til Helt sjef!
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
LØFT for foreldre - et inspirerende kurs som minner deg på hvor morsomt det er å være forelder! Målet med kurset er: Å gi dere som foreldre/omsorgspersoner.
LØFT for foreldre - et inspirerende kurs som minner deg på hvor morsomt det er å være forelder! Målet med kurset er: Å gi dere som foreldre/omsorgspersoner.
Tittel med bildeoppsett
Tittel med bildeoppsett
Hva driver barn og unge i Asker med? Hvordan har de det?
Foreldreveiledning i Larvik
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Tittel med bildeoppsett
Invitasjon til Helt sjef!
Døden.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Barnets tredje leveår Trinn 5

Tema for trinnet  Barnet og familiens identitet  Kommunikasjon  Trassalder – likt for alle barn og alle foreldre?  Barnets tospråklige utvikling

Vår familie  Hvem er vår familie?  Hva skiller vår familie fra andre familier?  Hvor er vi om 10 år?  Hva er likt og hva er ulikt i vår familie?

Kommunikasjon  Hva innebærer kommunikasjon?  Hva påvirker deg i kommunikasjon?  Hva er utfordrende å kommunisere om?

Ledelsesstil  Hva kreves av familiens ledere?  Er din din ledelsesstil som forelder lik den stilen du ellers har i møte med andre?  Hva har du opplevd av ledelse i din egen oppvekst?

Dialog med barnehagen  Stimulering av av og respons på barnets tospråklighet og tokulturelle identitet  Hvordan er samarbeidet med barnehagen?  Erfaringsutveksling  Informasjonsmateriell  Tegnspråkmateriell til barn

Trinn X  Tema for trinnet

Trinn X  Tema for trinnet

Trinn X  Tema for trinnet

Trinn X  Tema for trinnet