Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Rammeplan for Aktivitetsskolen (AKS)
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Velkommen til Bøler skole og Osloskolen!
Velkommen til skoleåret
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Velkommen til førskoledager på Ekeberg skole juni 2012.
Velkommen til foreldremøte på Aktivitetsskolen Ekeberg
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Forventninger til oss som skole:
AKS Foreldreinformasjon
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
Foreldremøte 4.-5.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Velkommen til skoleåret
UTDANNING MODUL 2 A - Grunnskolen 1. – 10. klasse
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Smestad skole Velkommen til Osloskolen! Smestad skoles visjon: Trygge og samhandlende elever med kompetanse for fremtiden lene.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Foreldremøte 28.mai førskoledag
Nordberg skole – Den beste starten på fremtiden!
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTER HØSTEN MED FOKUS PÅ KUNNSKAP OG GLEDE.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON EKSAMENSRESULTATER UNDERVISNING/ORGANISERING VURDERING OG OPPFØLGING ELEVENES ARBEIDSMILJØ /
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Lyshovden Oppveksttun!
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Velkommen til Varden skole Program i kveld
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Velkommen til førskoledag
Slåtthaug ungdomsskole
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
Vi leker, vi lærer , vi trives!!
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR 8.TRINN VED GYSTADMARKA UNGDOMSSKOLE
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
APALLØKKA SKOLE Ca. 400 elever, 14 klasser Tradisjonelle klasserom Kunnskapsrike lærere, gode klasseledere Kunnskapsløftet og kompetansemålene er pensum.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Foreldremøte 1.trinn 23.mai 2017
Foreldremøte med nye 8. klasses foreldre
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Velkommen til foreldremøte!
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til Osloskolen og Trosterud skole
9/17/2018.
Velkommen til Disen skole Vi er på lag, med hjertet og hodet i bruk
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Presentasjon av Kine Vålbekk
Kjære foreldre Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Smestad skole Velkommen til Osloskolen! Smestad skoles visjon: Trygge og samhandlende elever med kompetanse for fremtiden lene.
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til Osloskolen
Velkommen til Osloskolen
Velkommen til Osloskolen
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015 Førskoledag 2014

Program for dagen Oslo kommune Utdanningsetaten Fellessang og underholdning for alle For elevene: Skoleaktiviteter og lek, boller og saft For foresatte: Diverse informasjon om skole og skolestart Generell informasjon om skole og Osloskolen Klasseinndeling Connect – Zippys venner Tidlig innsats - Early years (TIEY) Helseinformasjon PPT v/Shabana Dar Aktivitetsskole Ca 11.30: Elevene hentes utenfor bygning B Førskoledag 2014 Førskoledag 2014 2

Utdanningsadministrasjon Byrådsavdeling for kunnskap og utdanning Om Osloskolen Elev/Lærling Lærer Rektor Driftsstyret Utdanningsadministrasjon Byrådsavdeling for kunnskap og utdanning Byrådet Oslo bystyre Organisering 172 skoler (grunnskoler, vgs, voksenopplæring og PPT) 83 000 elever og lærlinger 13 000 ansatte 1700 lærebedrifter Satsingsområder Bedre grunnleggende ferdigheter Satsing på basisfag (norsk, matematikk, naturfag, engelsk og fremmedspråk) Godt og trygt læringsmiljø Fullføre og bestå hele opplæringsløpet Fleksibel og tilpasset opplæring Funksjonelle og vedlikeholdte skolebygg Førskoledag 2014

Skolens ledelse og ansatte Rektor Overordnet administrativt og pedagogisk ansvar for skolen Ledelse Rektor, assisterende rektor, inspektør Sosiallærer Kontaktperson helsevesenet, sosialkontor, barnevern osv. Kontaktlærer Leder opplæringen som organiseres i klasser/grupper. Samarbeid med andre lærere og faglærere. Skoleassistenter ansettes ved behov. PPT (Pedagogisk- psykologisk tjeneste) Gjennomfører sakkyndige vurderinger ifht støtte utover ordinær undervisning Øvrige Helsesøster, skolehelsetjeneste, tannhelsetjeneste og logopedtjeneste Førskoledag 2014

Hva skal elevene lære? Alle fag har læreplaner som inneholder kompetansemål som beskriver hva eleven skal mestre på ulike trinn. Læreplanene finner du på: www.udir.no/Lareplaner/ Fag på 1. og 2. trinn: norsk, matematikk, naturfag, engelsk, kunst og håndverk, musikk, kroppsøving, RLE (religion, livssyn og etikk). I alle fag skal de grunnleggende ferdigheter utvikles: Å kunne uttrykke seg muntlig Å kunne lese Å kunne skrive Å kunne regne Å kunne bruke digitale verktøy Førskoledag 2014

Organisering av skoledagen undervisning, fysisk aktivitet, leksetilbud og Aktivitetsskolen,1. – 4.trinn. Timetall Nasjonalt og kommunalt fastsatt timetall. Leksehjelp Elever på 1. – 4. årstrinn får gratis leksehjelp Aktivitetsskolen Læring og lek er fastsatt i en rammeplan: Fysisk aktivitet og lek Natur, teknikk og miljø Kunst, kultur og kreativitet Mat og helse Førskoledag 2014

Skole-hjem samarbeid Skolen skal støtte foresatte, tilrettelegge for samarbeid og sikre foresattes medansvar i skolen Et godt skole-hjem samarbeid er en forutsetning for elevens læring og trivsel Ny Oslostandard for skole-hjem samarbeid Skole-hjem samarbeid: Foreldremøter Utviklingssamtaler Skolens nettside Læringsplattformen Fronter Tverrfaglige møter Driftsstyre Skolemiljøutvalg FAU Kommunalt foreldreutvalg (KFU) Førskoledag 2014

Vurdering og oppfølging av elevene Osloskolens overordnede målsetning er å sikre et godt læringsutbytte for alle elever. Elevsamtale skal gjennomføres minst to ganger per skoleår. Alle elever på barnetrinnet skal få en skriftlig vurdering to ganger i året. I Oslo vurderes elevene i det elektroniske vurderingsverktøyet IUP Underveisvurdering gis for å fremme læring, gi elevene innsikt i egen læringsprosess og gi grunnlag for tilpasset opplæring. Kartlegging av elevenes leseferdigheter på 1. og 2. trinn og matematikk på 3. trinn. Nasjonale prøver gjennomføres på 5., 8., og 9. trinn. Førskoledag 2014

Styrings- og samarbeidsorganer i grunnskolen Foreldrekontakter Foreldreråd Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU) Kommunalt Foreldreutvalg (KFU) Elevråd Driftsstyre Skolemiljøutvalg Foresattes rettigheter og plikter er hjemlet i opplæringsloven. Samarbeid med Bymiljøetaten og bydelene. Førskoledag 2014

Connect - Trygg Osloskole - Zippys venner Oslo kommune Utdanningsetaten Connect - Trygg Osloskole - Zippys venner Bøler skole er en Connect-skole Klare standardkrav til atferd og regler i klasserommet Lærere tidlig ute for å ta imot klassene Tett oppfølging i friminutt Oppdatert og aktiv anti-mobbeplan – nulltoleranse for mobbing og rasisme Tett lærerdialog om elever som trenger ekstra fokus Godt fungerende sosialpedagogisk team (sosiallærer / ledelse / PP- tjeneste / helsetjeneste ) Bruk av sosialiseringsprogram – Zippys venner på 1. – 4. trinn Førskoledag 2012 Førskoledag 2014 22.05.2012 8

ZIPPYS VENNER å mestre dagliglivets utfordringer og problemer Oslo kommune Utdanningsetaten ZIPPYS VENNER å mestre dagliglivets utfordringer og problemer å støtte andre som har det vanskelig å identifisere og snakke om følelser Førskoledag 2012 Førskoledag 2014 22.05.2012 Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn 9

Følelser Kommunikasjon Vennskap Å takle konflikter Endring og tap Oslo kommune Utdanningsetaten Følelser Kommunikasjon Vennskap Å takle konflikter Endring og tap Mestring 22.05.2012 Førskoledag 2014 Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn 11

Tidlig innsats / Early years (TIEY) Oslo kommune Utdanningsetaten Tidlig innsats / Early years (TIEY) Undervisningsmetodikk med fokus på grunnleggende lese-, skrive- og regneopplæring. Metoden har læringsstasjoner knyttet til læringsmål for uka eller læringsstasjoner knyttet opp til fag. Tre - fire dager i uka, ca 90 minutter Metoden er svært systematisk og har som hovedprinsipp at alle elever skal få tilpasset opplæring Nivådifferensiert stasjoner – hver elev skal få utfordring på sitt nivå Førskoledag 2012 22.05.2012 13

Tidlig innsats – Early Years Oslo kommune Utdanningsetaten Tidlig innsats – Early Years En stasjon er lærerstyrt stasjon På de andre stasjonene arbeider elevene selvstendig I løpet av en arbeidsøkt er alle elevene innom alle stasjoner. Ved å benytte denne metoden sikrer det lærer bedre oversikt over hver enkelt elevs faglige nivå samt at alle elever får ”nærkontakt” med lærer. I forbindelse med metoden benyttes også ”veiledet lesing”, der elevene har leseopplæring i grupper ut i fra interesser og kompetanse. Førskoledag 2012 22.05.2012 14

Oslo kommune Utdanningsetaten Klasseinndeling Mål: Likeverdige klasser hvor et godt og trygt læringsmiljø skal prege hverdagen Bosted ”Knipper” av elever settes sammen Elever fra samme boområde kan gjerne gå i forskjellige klasser, men målet er at alle skal ha noen nær seg Skoleveivalg Kjønn Tilrettelegging for elever med særskilte behov Språkfunksjonalitet Førskoledag 2012 22.05.2012 15

Kontakt til helsesøster Telefon: 22 46 43 16 Skolehelsetjenesten Kontakt til helsesøster Telefon: 22 46 43 16 Helsesøster på den enkelte skole har det administrative ansvaret for skolehelsetjenesten Skolene har oversikt over helsesøsters trefftider Barneskolene har tilknyttet skolelege, som kan kontaktes via helsesøster Skolehelsetjenesten kan, ved behov, henvise til andre instanser, blant annet barnefysioterapeut, familiesenter, sykehus, BUP/DPS med videre Skolehelsetjenesten samarbeider med foresatte, skolen, PPT, fastlege, utekontakten, ungdomsklubbene og politi med flere Ved sykdom hos eleven, må fastlege kontaktes Skolehelsetjenesten er et gratis tilbud for elever og foresatte Ansatte i skolehelsetjenesten har taushetsplikt

PPT (Pedagogisk Psykologisk tjeneste) Oslo kommune Utdanningsetaten PPT (Pedagogisk Psykologisk tjeneste) Støttefunksjon for skolen i forhold til elever med særskilte behov Observasjon i klassene Rådgivning i forhold samarbeid skole – hjem Logopedutredninger Deltar i skolens ressursteam og utvidete ressursteam Førskoledag 2012 22.05.2012 16

Oslo kommune Utdanningsetaten Aktivitetsskolen skal gi tilbud om aktiviteter som bidrar til barnas faglige og sosiale læring! Førskoledag 2012 22.05.2012 17

Rammeplan Aktivitetsskolen Sikrer at elevene får et mangfold av spennende aktiviteter fordelt på fem ulike målområder. Sikrer en helhetlig organisering av tilbudet preget av struktur og forutsigbarhet Gir retning for innhold og organisering Forutsetter at skole og Aktivitetsskolen samarbeider om elevenes faglige, sosiale og personlige utvikling Forutsetter at det utarbeides lokale planer og ukeplaner De lokale planene og ukeplanene blir presentert på skolenes nettsider. Foresatte har mulighet til å påvirke innholdet i Aktivitetsskolen gjennom FAU og driftsstyret.

Oslostandard for Aktivitetsskolen Oslostandarden beskriver forventningene som foresatte kan ha til Aktivitetsskolen. Den beskriver også forventningene til foresatte med barn i tilbudet Standarden består av fire områder som er valgt ut på bakgrunn av rammeplanen for Aktivitetsskolen og standardvedtekter for kommunale skolefritidsordninger i Oslo: Innhold og ambisjoner Trygghet, trivsel og omsorg Struktur og forutsigbarhet Dialog og samarbeid Førskoledag 2014

Mål og innhold i Aktivitetsskolen Oslo kommune Utdanningsetaten Mål og innhold i Aktivitetsskolen 4 målområder med retningsgivende føringer: Natur, teknikk og miljø Fysisk aktivitet og lek Kunst, kultur og kreativitet Mat og helse I tillegg skal det også legges til rette for arbeid med lekser i Aktivitetsskoletiden Førskoledag 2012 22.05.2012 18 18

LYKKE TIL FØRSTE SKOLEDAG! Førskoledag 2014