Strategi 2012 – 2015 Oslo T-banedrift AS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Advertisements

Regionalnettsordningen og fleksibelt forbruk
IKT-konsulent Anne Mette Lorentzen 29. august 2011
EnergiForvaltning+ •Et produkt for Deg som –ønsker stabile, forutsigbare og lave elpriser –syns spotpris og fastpris er altfor risikabelt –ønsker å bruke.
Om Alcoa Lista Start 1971 Elkem/Alcoa - 100% Alcoa i 2010
Regional HR handlingsplan for perioden
Styrearbeid i Norwegian
IC Rating Presentasjon av IC Rating –
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Resultatpresentasjon pr 4. kvartal 2010
Service møte-trekanten
Nytt østfoldsykehus.
…å få ting gjort… via Vassli… Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger kommune – – Oddbjørn Vassli Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger.
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
FUNKSJONALITET MULIGHETENES REGION •ØKT MOBILITET, ETT ARBEIDS- MARKED •KUNSKAPSINTENSIV VIRKSOMHET OG SYSSELSETTING •ØKT VERDISKAPING •FUNKSJONELT SAMSPILL.
Biogasskonferanse i Østfold, 23.mai 2013 Satsninger i kommunene Eidsberg kommune v/ varaordfører Maren Hersleth Holsen.
Hvorfor arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring i sykepleietjenesten? Hei –Temaet i denne presentasjonen handler om hvorfor det er viktig å prioritere.
Bruker- og medarbeiderundersøkelser 2012 – Tilnærming, hovedkonklusjoner og resultater KONGSVINGER KOMMUNE.
LÅNGTIDSFRISK MENING HELSEEFFEKTIVITET LØNNSOMHET LANGTIDSFRISK.
Rådmannens informasjon til sektorutvalgene 2011
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Eiendomsdirektør Kristin Fagerhaug
Forbedringsprosjekt for økning i reiser og inntekter.
Presentasjon av fjernvarmeprosjekter
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
SFO I hvor stor grad er du fornøyd med : trivselen til barnet ditt? 4,8 tryggheten til barnet ditt? 4,7 4,64,7 personalets omsorg.
Drammen Kjøkken KF 2010 Eiermøte 1. november 2011 Status og situasjonen framover.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skolefritidsordning Skolefritidsordning Innbyggerundersøkelsen.
Byutvikling nov Medarbeidertilfredshets- undersøkelse 2007 zArbeidsgiverpolitiske mål : - Være en serviceinnstilt og effektiv organisasjon som tilbyr.
Incitamentsbeskrivelse Busstjenester i Vestre Aker Marit Elin Leite, Ruter As.
Kundens opplevelse av reisen - Kjelsås and Grorudalen
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
viQew Norge AS | Kjøita 25 | 4630 Kristiansand.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Trondheim 23.august 2007 Å kunne velge å bo hjemme lengst mulig – en sentral verdi for de fleste.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Elektronisk utveksling av helseopplysninger Drift og meldingsovervåking Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord
NTS-KONSERNET Resultatpresentasjon pr 3. kvartal november 2011 kl 0800.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Energimerking som incitament NVE, 9. mars 2010 Tommy Rudihagen, adm. dir.
PRINTER NORGE AS -Tillegg pris per kopi driftsavtale color, mono og multifunksjonsskrivere.
Oslo kommune Bydel Bjerke som arbeidsgiver INFORMASJON TIL POLITIKERE Terje Sletten personalsjef.
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
Utforming av stasjoner
 Udgangspunkt Hovedkonto 0-6 Fratrukket -Forsyning -Tjenestemands- pension forsyning -Overførsler -Forsyning -Tjenestemands-
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Arbeidsmiljøundersøkelsen 2008 Arbeidsmiljøundersøkelsen 2008 Sentrale oppfølgingtiltak Wenche H. Nilsen HR direktør.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
KS Arbeidsgiverutvikling Asbjørn L. Stavem Tariffkonferansen 2009.
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Visjon, virksomhetside og verdier
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Liten virksomhet – stor gevinst
Asker - mulighetenes kommune
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Målbildet Stab/støtte
Utskrift av presentasjonen:

Strategi 2012 – 2015 Oslo T-banedrift AS

Nåsituasjon Oslo T-banedrift mener det er mulig å øke antall reisende fra 76 millioner i 2010 basert på økt marked og større kapasitet. Der er politisk vilje til å satse på Oslo T-banedrift som et virkemiddel for nødvendig utvikling av hovedstaden Oslo T-banedrift disponerer ny materiellpark med 83 togsett og ytterligere 32 nye blir levert i 2012 og 2013 Materiellfornyelsen forplikter til en tilsvarende satsning på infrastruktur og stasjonsutvikling, for å få en størst mulig effekt av fornyelsen Med en moderne infrastruktur vil Oslo T-banedrift kunne være en bidragsyter i samfunnsutviklingen Kundetilfredsheten er høy Sykefraværet er redusert til 9,7 % per oktober 2011 Driftsstabiliteten har i 2011 vært bedre enn tidligere Effektiviteten i organisasjonen er i positiv utvikling, og skal utvikles videre gjennom kontinuerlig forbedring Samspillet mellom ledelsen og tillitsvalgte er i god utvikling og bidrar til å realisere strategien på en god måte

Styringspyramiden Kommunikasjon og resultatmålinger Visjon Verdier «En T-bane til å stole på» Verdier Handlekraftig | Effektiv | Inspirerende Hovedmålsetting OTD skal være den beste og mest effektive T-bane leverandøren. OTD skal være et utviklingsorientert selskap med stolte medarbeidere som leverer kvalitetsprodukter Strategiske suksessområder og ambisjoner Kunde Organisasjon og ledelse Sikkerhet og miljø Effektivitet Kundene skal bli mer fornøyd ved at det hver dag er stabil drift, god service og trygt ombord og på stasjonene. Ledelsen av selskapet skal sørge for at medarbeiderne er stolte av å levere høy kvalitet i den daglige driften med effektive arbeidsprosesser. T-banen skal bli mer miljøvennlig og sikker ved en proaktiv holdning og kontinuerlig forbedring. Selskapet skal effektivisere driften og sikre inntektene for å være konkurransedyktig. Kommunikasjon og resultatmålinger

Strategiske initiativer Til hvert strategisk suksessområde skal selskapet ta initiativ for å forbedre resultatene slik at målene nås. Til initiativene settes det aktiviteter som skal gi gevinster slik at målene nås.

Strategiske initiativer - Kunde KPI Videreutvikling og implementering av samspillmodellen med fokus på: Punktlighet og regularitet Trygghet om bord på togene og på stasjonene Kommunikasjon med kundene 2012 Kundetilfredshet 93 % Regularitet 99,5 % Punktlighet 75 % Fornøyd oppdragsgiver og bonus som forventet 2013 Kundetilfredshet 94 % Regularitet 99,6 % Punktlighet 77 % 2014 Kundetilfredshet 95 % Regularitet 99,7 % Punktlighet 79 % 2015 Kundetilfredshet 96 % Punktlighet 81 %

Strategiske initiativer - Organisasjon og Ledelse KPI Videreutvikling og implementering av samspillmodellen med fokus på: Effektiv organisering Leveransekvalitet Kontinuerlig forbedring Samarbeid på tvers Kommunikasjon Involvering Ledelsesutvikling (med fokus på områder fra MTU og 360-grader) 2012 Medarbeidertilfredshet indeks 76 Ledelse indeks 78 Sykefravær 9, % 2013 Ledelse indeks 80 Sykefravær 8.5 % 2014 Ledelse indeks 82 Sykefravær 7,5 % 2015 Sykefravær 7,0 %

Strategiske initiativer - Sikkerhet og miljø KPI Videreutvikling og implementering av samspillmodellen med fokus på: Sikkerhet Miljø Kontinuerlig forbedring Forbedre regelverk og roller 2012 Tilløp til kollisjon: 180 Tilløp til personpåkjørsel: 800 Hendelser ved av-/påstigning: 130 Energi kwh/vognkilometer: 2,5 2013 Tilløp til kollisjon: 175 Tilløp til personpåkjørsel: 780 Hendelser ved av-/påstigning: 125 Energi kwh/vognkilometer : 2,4 2014 Tilløp til kollisjon: 170 Tilløp til personpåkjørsel: 760 Hendelser ved av-/påstigning: 120 Energi kwh/vognkilometer : 2,3 2015 Tilløp til kollisjon: 165 Tilløp til personpåkjørsel: 740 Hendelser ved av-/påstigning: 115 *Alle KPIene utenom energi er basert på 2011 produksjonsnivå. Disse må justeres for avtalt produksjon hvert år.

Strategiske initiativer - Effektivitet KPI Videreutvikling og implementering av samspillmodellen med fokus på: Videreutvikling og implementering av balansert målstyring Mer effektiv driftsbemanning Økt kontrollspenn (færre ledere) Reduksjon i antall administrative årsverk Leverandørstrategi med kontraktsfestede KPI`er Generell kostnadsreduksjon Utvikling av IKT-strategi 2012 Kostnader pr. togtime OTD: 1 578 NOK Kostnader pr. vognkm.: OTD: 12,68 NOK Antall årsverk pr. tjeneste: 1,70 2013 Kostnader pr. togtime OTD: 1.557 NOK Kostnader pr. vognkm. OTD: 11,99 NOK Antall årsverk pr. tjeneste: 1,65 2014 Kostnader pr. togtime OTD: 1 527 NOK Kostnader pr. vognkm OTD.: 11,91 NOK 2015 Kostnader pr. togtime OTD: 1 507 NOK Kostnader pr. vognkm.OTD: 11,44 NOK Antall årsverk pr. tjeneste: 1,60

Resultatmålinger Målinger kundeområdet (kontinuerlig måling) MIS – Ruters markedsinformasjonssystem, Travis – produksjons- og avviksdatabaser, Truls - produksjons- og avviksdatabaser, ATN - produksjons- og avviksdatabaser Målinger organisasjon og ledelse MTU – medarbeiderundersøkelse (årlig måling) Sykefraværsstatistikk (kontinuerlig måling) Målinger sikkerhet og miljø (kontinuerlig måling) Synergi – registrerings- og analyseverktøy Energiforbruk Målinger effektivitet (månedlig måling) HASTUS/DDAM – rute- og mannskapsplanleggingssystem Regnskap