Olweus-programmet ved Sten-Tærud skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Velkommen alle sammen Tema for møtet: «Læring og glede» Skolens program for et godt læringsmiljø for elevene foreldremøte vår 2014.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
TØYENSTANDARDEN.
Klasseregler.
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Glitre barnehage.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Olweus spørreundersøkelse Første gangs undersøkelse Grafikk.
Olweus-programmet ved Sten-Tærud skole
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTER HØSTEN MED FOKUS PÅ KUNNSKAP OG GLEDE.
Velkommen til Vikhammer ungdomsskole
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Handlingsplan mot mobbing
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Velkommen til førskoledag
FORELDREMØTE NYE 8. TRINN ÅSTVEIT SKOLE 23. April 2013
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart.
Hva er viktig for elevers læring?
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
APALLØKKA SKOLE Ca. 400 elever, 14 klasser Tradisjonelle klasserom Kunnskapsrike lærere, gode klasseledere Kunnskapsløftet og kompetansemålene er pensum.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. PROGRAM Quiz Info om klassemiljø, lekser, leksehjelp, foreldreundersøkelsen, lesediplom, utviklingssamtaler, kontakt med.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
SMU 30.mai 2017 Olweus undersøkelsen trinn Svarprosent: 91,2%
Bli med! Barn.
Lokal Trivselsundersøkelse for 1. – 4. trinn
ER SINE BARNS FØRSTE OG VIKTIGSTE LÆRERE
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Nye regler om skolemiljø og mobbing
Med rett til et trygt og godt skolemiljø
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Trygt og godt skolemiljø
Ledersamling Olweus- programmet
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Trygt og godt skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Elevenes rettigheter og plikter
Nytt regelverk om skolemiljø «Nulltoleranse mot mobbing»
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Handlingsplan mot krenkende adferd
Utskrift av presentasjonen:

Olweus-programmet ved Sten-Tærud skole Resultater for 2006 Rektor: Eva Marie Klaussen FAU leder: Svein Ove Karstensen www.sten-tarud.net April 2007 Sten-Tærud skole

Bakgrunnsinformasjon Sten-Tærud skole har arbeidet med Olweus-programmet siden 2001. Årlig undersøkelse som gjennomføres av Skedsmo kommune (undervisningssektoren). Det benyttes spørreskjema og elevene er anonyme. Undersøkelsen omfatter 4.-10. klasse. April 2007 Sten-Tærud skole

Hvor mange besvarte spørreskjema? Totalt ble 163 jenter og 199 gutter bedt om å svare. Det er 142 jenter og 175 gutter som har svart. Totalt (jenter + gutter) har 317 av 362 svart på spørreskjemaet – dvs. 87,6%. April 2007 Sten-Tærud skole

Hvordan defineres mobbing? Dan Olweus definisjon er: "En person er mobbet eller plaget når han eller hun gjentatte ganger og over en viss tid, blir utsatt for negative handlinger fra en eller flere andre personer". April 2007 Sten-Tærud skole

Hvordan har utviklingen vært? - Trenden går i feil retning 2001: 14,6% 2002: 13,5% 2003: 7,7% 2004: 4,75% 2005: 7,3% 2006: 8,1% April 2007 Sten-Tærud skole

90 64 63 April 2007 Sten-Tærud skole

Noen resultater… Mobbing er et alvorlig problem som berører en ”mindre gruppe” elever. Mobbing utøves ofte av 1-3 elever. Hyppighet: 2-3 ganger i måneden til flere ganger i uken. Kjønn: Gutter mobber gutter – jenter mobber jenter. Klassetrinn: Mobbing foregår oftest mellom elver på samme klassetrinn. Hvor: På skoleveien, i skolegården, i gangen og i klasserommet (både i timen og utenom undervisning). April 2007 Sten-Tærud skole

Mobber og mobbeoffer… Hvem som mobber og hvem som er mobbeoffer varierer i stor grad Noen begynner på skolen og noen slutter… Dessverre har vi en mindre gruppe: Som mobber over lang tid (tunge tilfeller) Som blir mobbet over lang tid (måneder/år) April 2007 Sten-Tærud skole

Noen utfordringer… ”Har dere bevis for at mitt barn har mobbet?” Irritert pappa ”Jeg har ikke gjort noe. Jeg må vel ikke snakke med han/henne?” Elev ”Du har ikke lov å røre meg!!!” Elev til lærer ”Problemet er tross alt ikke så stort…” Foreldre og lærere som ikke blir berørt April 2007 Sten-Tærud skole

Noen utfordringer… (2) Ca. 20% av elevene svarer at lærerne ”nesten aldri” eller ”en sjelden gang” prøver å stoppe mobbing. Ca. 30% av elevene svarer at kontaktlærer/klassestyrer har gjort ”lite eller ingenting” eller ”ganske lite” for å motarbeide mobbing i klassen (de siste månedene før undersøkelsen ble gjennomført). Ca. 33% av elevene svarer at andre elever ”nesten aldri” eller en ”sjelden gang” prøver å stoppe mobbing. April 2007 Sten-Tærud skole

Vi voksne… Snakk med dine egne og andres barn om hvordan de har det. Gi kontaktlærer og miljøverkstedet rask tilbakemelding hvis du får høre om mobbing – gjerne per e-post (da har de dokumentasjon…) Hvis ikke forholdene bedrer seg raskt bør du kontakte rektor. Rektor er ansvarlig for at § 9a i Opplæringsloven overholdes: ”alle elevar i grunnskolar og videregående skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring”. April 2007 Sten-Tærud skole

Faresignaler… Vær oppmerksom på barn som ikke har noen venner på skolen, eller kun en. Barn kan av mange årsaker gi uttrykk for at alt er i orden, selv om det ikke er tilfelle. Vær oppmerksom på om adferden/kroppsspråket stemmer med det barnet forteller deg. April 2007 Sten-Tærud skole

En god skole forutsetter… Gode lærere som bryr seg. Gode foreldre som engasjerer seg. Åpenhet Konstruktiv dialog April 2007 Sten-Tærud skole

Oppsummering Trenden ”fortsetter” i feil retning. Foreldre og elever blir mer ”kyniske” – krever dokumentasjon! Elevene framstår som passive tilskuere – vil ikke bli involvert? Elevene blir mer bevisst på hva læreren ikke kan gjøre mot dem. Har lærerne mistet litt fokus på mobbing, og gått lei? Elevene har krav i henhold til § 9a i Opplæringsloven Arbeidet mot mobbing blir aldri sluttført!!! April 2007 Sten-Tærud skole

Mobbing er et uønsket trekk ved skolemiljøet! I fellesskap kan vi påvirke skolemiljøet! Elev Skole Hjem April 2007 Sten-Tærud skole

Forslag til diskusjonstema… Hvordan ville du opplevd det hvis det hendte dine barn? Skal vi kreve dokumentasjon/bevis i mobbesaker? Hvordan kan vi etablere en konstruktiv dialog i mobbesaker? Hvordan kan vi forebygge ”utfrysning” av enkeltelever? Misbruk av mobiltelefon og Internett/hjemmesider. April 2007 Sten-Tærud skole

Skolens tiltak - rutiner: Kontaktlærer varsler Miljøverkstedet og foresatte. Kontaktlærer fyller ut skjema for å få oversikt over saken, og for dokumentasjon. Se på tiltak ovenfor den som blir mobbet. Se på tiltak ovenfor den som mobber – konsekvenser som å miste turer/arrangement, miste tilgang på trivselstiltak, bli holdt igjen for å sikre skoleveien og lignende. Tydelig kommunikasjon med foresatte. April 2007 Sten-Tærud skole

Skolens tiltak - skolenivå: Følger handlingsplan mot mobbing i Plan for trygt skolemiljø Samarbeid hjem-skole, informasjon til foresatte i alle mobbesaker Innføringskurs i Olweusprogrammet for nytilsatte Aktiv inspeksjon med sjekkpunkter Systematisk observasjon i friminutt av elever som går alene Koieturer Kantine på ungdomsskolen Felles aktivitetsdager for elevene Tydelige voksne Gangvakter Lærer møter i klasserommet min. 3 min. før timen starter April 2007 Sten-Tærud skole

Skolens tiltak - klassenivå: Fadderordning for 1. klassingene Fadderordning for nye elever på skolen Klassemøter Mobbesirkelen praktiseres på alle trinn Involvere elevene i resultatene fra undersøkelsen Elevmedvirkning på tiltakssiden Hjem-skole samarbeid: Temabaserte foreldremøter (nettvett, rus etc.) Vennskapsklasser April 2007 Sten-Tærud skole

Skolens tiltak - Individnivå: Elevsamtaler inkl. tema mobbing/Olweus Selvhevdelseskurs/grupper Individuell hjelp til elever gjennom Miljøverkstedet Tett oppfølging av elever som blir mobbet Oppfølging av elever som mobber (evt. i samarbeid m/PPA, BUP, forebyggende politi, Barnevernstjenesten etc.) April 2007 Sten-Tærud skole

Miljøverkstedet: Gir individuell hjelp til elever med samhandlings- vansker, motivasjon for læring, sosial trening, tilrettelegge mestringsopplevelser, konfliktløsing. Hjelpe elever til økt bevissthet omkring egen handlinger og valg, gi hjelp og oppfølging til å velge andre strategier og kontaktformer. Ta initiativ og koordinere kontakten med andre instanser. Møte med foresatte. April 2007 Sten-Tærud skole

Tydelige lærere og foreldre: Gir trygghet og markerer grenser. Viser at de bryr seg. Er synlige. Griper inn når det er nødvendig. April 2007 Sten-Tærud skole