Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Barnet, barnets behov og følelser Kursmøte 2.
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fra ord til liv Mars 2011.
18. En tyv på besøk Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen 1Basiskunnskap 2012.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Lilandspeiderne Informasjon.
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
– det tidlige ordforrådet og den primitive grammatikken
Sett inn riktig tid/form av verbet
Å skrive en god innledning
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot treordssetning På-vei-mot treordssetning Kursmøte 7.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Kursmøte 4 TEMA Voksne snakker om Det barnet gjør.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Kursmøte 2 Kursmøte 2 Substantiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6.
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
”Vi vil gjerne se Jesus”
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
Fra læreplanen i norsk:
6-åringen forteller eventyr
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
8.mars 09 Barnegudstjeneste Velkommen til
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Hai ! Hai !.
Valencia.
Getsemane – Matteus 26,36-56.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 6Adverb Adverb.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 Kursmöte 3 TEMA Voksne snakker om Barnets kropp Kursmøte 3.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Kursmøte 4Adjektiv Adjektiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2.
Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 4 Velkommen! Kursmøte 1-1.
Kursmøte 1-5 Kursmøte 1 Preposisjoner.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
det første ordforrådet
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot Kursmøte 5 setninger der stedet er det sentrale.
Tegnenes artikulasjon
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
100 lure ord å lære.
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
Litterære virkemidler
Grammatikk tirsdag 14. oktober Læringsmål: - Lære når du bruker og - Lære når du bruker å.
Onsdag Norsk 2. Gym 3. Lillefri 4. Tema: Columbus 5. Spising 6. Storefri 7. Matte 8. Matte 9. Sistefri 10. Diverse.
Fortelling Novelle Roman
Epilepsi hos barnehage-og skolebarn
Labov og Waletzky Narrativ analysis
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
Infinitiv: er den UBESTEMTE tiden. Vi kan sette Å foran verb som står i infinitiv. Å si Det var en vakker vårdag, at lærer`n sa til klassen: Å jobbe Nå.
Uke – Norsk: Jeg kan slå opp i ordlista og forstå hva ordlisteteksten betyr. Jeg kan lage spørsmål og intervjue en person. Matte: Jeg kan.
MODALE HJELPEVERB Skal du snakke om framtid? Eksempel: «Jeg skal se TV i kveld». Bruk hjelpeverb….
EN OPPSUMERING Passiv. Grunner til å bruke passiv 1/ agens er ukjent 2/ agens er uinteressant 3/ agebs skal skjules 4/ tekststrategi: fokusering, poengtering.
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
Norsk som fremmedspråk Side 131
Norsk Grammatikk .
Utskrift av presentasjonen:

Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb

Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 2 Verb Det som er bo hete ligne eie hate bety beundre En period av frustration för de vuxna ord som setter navn på en tilstand De er lykkelige

Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 3 Verb Det som skjer nå dø få miste ramle slukke gi tenne En period av frustration för de vuxna ord som setter navn på hendelser Steinen faller i vannet

Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 4 Verb Det som skjer under viss tid reise tegne svomme fortelle bygge drikke lese En period av frustration för de vuxna ord som setter navn på prosesser De står på stranden

Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 5 Verb kan dannes på ulike måter Sport-e Kjøl-ne Spion-ere Be-seire Tulle-ringe Øs-regne En period av frustration för de vuxna hvordan skal man bruke tegn? Han ill-skriker

Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 6 Verb kan være hjelpeverb ha, ville, få, kunne bli, skal, tørre/tore skulle, burde, måtte En period av frustration för de vuxna hvordan skal man bruke tegn? Han bør kaste steinen senere

Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 7 Verb kan bøyes han kaster steinen kastet har kastet hadde kastet skal kaste En period av frustration för de vuxna hvordan skal man bruke tegn? Kast steinen!

Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 8 Verb er nyttige Handlinger som • varer over tid • forandres Uten verb – ingen setning En period av frustration för de vuxna man kan beskrive

Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 9 Verbbøyninger er nyttige Tid Mulighet Nødvendighet Vilje Man kan lage språklige handlinger ! En period av frustration för de vuxna man kan nyansere betydning i