Www.nifustep.no Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen en trussel mot forskningsbasert undervisning? Foredrag på nasjonal konferanse «Forskning i utdanningen» Bergen 3.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Tid til forskning Mer krevende balanse etter Kvalitetsreformen? Per O. Aamodt.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Geir Arnulf 17. februar 2010 Forskningsmeldingen.
1 ForskningsResultater og Informasjon for Dokumentasjon av forskningsAktiviteter.
”Forskningsbaserte studieprogram: fakta, fiksjon og/eller floskel?” Dag L. Aksnes.
Frida ved UiB Cecilie Ohm.
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Studier av innovasjon, forskning og utdanning
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Den nye studiehverdagen: virkninger av Kvalitetsreformen Innlegg på nasjonalt studieveilederseminar.
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Hvor bra har dagens norske forskere det? Tekna seminar 15.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Jan Fridthjof Bernt: Hvordan kan vi sikre til til forskning? Foredrag på seminar «Etter kvalitetsreformen: har vi tid til å forske?» Universitets- og høgskolerådet.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Utvalget for språkpolitikk ved UiO Presentasjon av hovedpunkter “Snart to hundre. Universitetet i Oslo og språket i internasjonaliseringens tidsalder”
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Administrative omorganiseringer i høyere utdanning: Fra omorganisering som «løsning» til omorganisering som «læring»? Bjørn Stensaker.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
1 Statsbudsjettet Hovedmål og fokus for sektoren Hovedmål: Universiteter og høyskoler skal: gi utdanning av høy internasjonal kvalitet oppnå resultater.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Signaler fra Kunnskapsdeparte mentet  Universiteter og høgskoler må utvikle en faglig og strategisk profil  Regjeringen vil slå sammen en rekke institusjoner.
1 Institutt for materialteknologi Styringsdialog høst 2006.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Innledning om forskning på frafall Kristoffer Halvorsrud, Kunnskapssenter for utdanning Nasjonalt råd for lærerutdanning Norges Musikkhøgskole,
Tilstanden i MNT-fagene og Kunnskapsdepartementets oppfølging Steinar Johannessen, UH-avdelingen, KD.
Kvalitetsreformen: et nytt kunnskapsregime i norsk høyere utdanning? Svein Michelsen og Per O. Aamodt Oslo, 22. september 2006.
På hvilke måter representerer Kvalitetsreformen en ledelsesutfordring? Bjørn Stensaker.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
30 år med tidsbruksundersøkelser – finner vi svarene
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
NFR februar 2012 Rektor Torunn Lauvdal, UiA
Endringsledelse - strategi
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Kvalitet i fleksible studier
Utskrift av presentasjonen:

Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker

Page 2 Er tid til forskning et problem?  Sett i et historisk lys har tiden brukt til forskning vært relativt konstant: rundt 30 prosent av arbeidstiden (veiledning unntatt)  Publikasjonsdata viser en jevn produktivitetsøkning (antall publikasjoner) i norsk høyere utdanning (30 prosent mellom 1980 – 2000)  En økning som har fortsatt også etter Kvalitetsreformen  Produktivitetsøkningen synes ikke å gå utover kvalitet (målt i forhold til hvorvidt forskningen blir sitert internasjonalt)

Page 3 Hvordan forklare produktivitetsøkning og kvalitetsheving?  Økte forventninger fra samfunn og myndigheter  Økte budsjetter  Generell effektivisering i norsk høyere utdanning  Styrking av formell kompetanse  Insentivsystemer som fokuserer på resultatene av forskningen  Forskningsvilkårene ved lærestedene er forbedret/sterkere fokus og oppfølging fra institusjonelt nivå  Så alt er bare fryd og gammen….?

Page 4 Hvorfor bekymring for tid til forskning?  Den totale tidsbruken er uinteressant – det er den sammenhengende tiden til forskning som er avgjørende (60% av de vitenskaplige ansatte mente dette var et problem i 2001)  Har Kvalitetsreformen bidratt til å forverre vilkårene for forskning?  Norske vitenskaplig ansatte har arbeidsuker opp mot 50 timer – skal forskning foregå i fritiden?  Den yngre generasjonen forskere har kortere arbeidsuker enn den eldre – har det betydning for produktiviteten over tid?  Hvor er grensene for effektiviseringen?

Page 5 Forskning vs undervisning  Kvalitetsreformen kan ha ført til større undervisningsbelastning - på bachelornivå som en følge av tettere oppfølging av studenter - på masternivå som en følge av en økning i antall studieprogrammer og moduler  Evaluering og kvalitetssikring av undervisning er i tillegg mer systematisert enn før, og bidrar til større krav til de vitenskapelige ansatte  Eksamensarbeidet har økt som følge av modulisering  Studieåret har en annen struktur enn tidligere, og ”pustehullene” er færre  Men, flere midlertidige ansatte kan utgjør en ”buffer”…

Page 6 Forskning vs veiledning  Fra 1981 til 2000 økte antallet veiledede studenter per vitenskapelig ansatt fra 3 til 4,5 (hovedfag)  Fra 1981 til 2000 økte antallet veiledede dr. gradsstudenter per vitenskapelig ansatt fra 1 til 1,9  Krav til veiledning mer formalisert enn før  Ny teknologi har økt tilgjengeligheten til vitenskapelige ansatte - lavere terskler for kontakt  Men, jo flere man veileder jo mer produktive er man…

Page 7 Forskning vs forskningsvilkår  Økt ekstern finansiering av forskning kan bety at mer tid enn før brukes på søknadsskriving/finne eksterne midler  Definisjonene av ”forskning” endret seg: - fra ”gråsonepublisering” til formelle kanaler - større vekt på internasjonal publisering  Akademiske normer i endring: forskning viktig for faglig identitet  Større grad av ”profesjonalisering” av forskningsaktiviteten?

Page 8 Forskning vs ledelse og administrasjon  Hva betyr endringer i styrings- og organisasjonsstrukturer for tid til forskning? - større krav til rapportering tar tid fra forskningen? - mer profesjonell administrasjon frigjør tid til forskning? (men sekretærene er borte, så man må kopiere selv…) - mer formell administrasjon og formelt planarbeid tar tid fra forskningen? - forenklede styrings- og ledelsessystemer frigjør tid til forskning?

Page 9 Forskning vs samfunnsforpliktelsene  Vitenskapelige ansatte oppfordres til å styrke båndene til omverden/anvendelse/innovasjon  ”Utenomaktiviteter” er fristende for å ”spe på lønna”?  Formidling og popularisering er sterkere vektlagt enn tidligere  Men, jo mer kontakt med/finansiering fra næringslivet – jo mer produktive er man…

Page 10 Mange ubesvarte spørsmål  Vanskelig å konkludere om man har det ”bedre/verre” enn før  Mange faktorer som påvirker tid til forskning – viktig å forstå sammenhengene  Ytterligere faktorer som kan komplisere bildet: - fagdisiplinære forskjeller - institusjonelle forskjeller  Internasjonale sammenligninger sentralt for bedre å analysere ”konkurransebetingelsene” (CAP)