AIRPORT SECURITY Bakgrunn, gjennomføring og fremtid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
© NASJONALMUSEET Utforming av europeiske standarder for pakking og transport Seminar Gjenstandshåndtering i kunst- og kulturhistoriske museer,
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Hvordan jobber Norsk Industri for å påvirke utviklingen av EUs klima- og energipolitikk Canes 20.november 2007.
BARENTSSAMARBEIDET.  Befolkning ca. 6 mill  Størrelse 3X Frankrike  Største by Murmansk ca BARENTSSAMARBEIDET.
Overgangsvinduer, kurs og opplæring, lov og reglementer, ekstranett Presentasjon på NTFs medlemsmøte 2. juni 2007 Grand Hotell, Oslo.
KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET.
Fagseminar NLF CAMO HVA NÅ?. Hva er CAMO •CAMO: Contiinuing Airworthiness Management Organisasjon •Organisasjon som tar for seg å administrere.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Tekster til kapittel 2.
Hva er Fretex ?.
Mer enn personvern: Internett og hemmelige tjenester Vegard V. Hansen, 6 desember 2013.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
-Hovedinnhold og status Ny felles parkeringsregulering KS samling 30. august 2010 Ved Espen Rindedal Seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet.
Klima og fallskjermhopping
Hurra for deg som fyller ditt år...
Karrieresenteret i Nord- Trøndelag Karrieremuligheter for norske ungdommer i Europa Thea Forsberg, trainee, Trøndelags Europakontor.
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Fra BSL til Part-M Hvem gjelder den for: EASA Luftfartøy, Luftfartøy som har luftdyktigheten styrt av EASA regelverket. Dette gjelder ca. 655 luftfartøyer.
”Tilgjengelighet for alle”
Folkemøte Laksevåg bydel 5. oktober 2010
ReSonare  Fra 2005 til i dag…… 2005: Hovedprosjektet avsluttet 2006: Overgangsprosjekt 2007: Overgangsprosjektet – LMS 2008: Prosjektet forlenges.
Sanksjoner og tiltak mot Iran Fra reders perspektiv Arne Thorsen – BW Gas Sjørettsforeningen, 14 mars 2011.
Innføring i Tønsberg, 27. januar Ola Nordmanns Europa.
“Reise til utlandet med oksygen”
Trondheim lufthavn Værnes i tall
Forhåndsvarsling av all eksport til EU n EUs nye sikkerhetsregler i ”Customs Code” – vedtatt i april 2005 (forordning 648/2005) n Prinsipp om å etablere.
ISPS sikring og Beredskap
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Regionene i Europa. Erfaringer vi kan lære av. Åse Erdal Brusselrepresentant KS Frostating, 23. april 2004.
februar 2007 Mandat, hovedproblemstillinger og arbeid.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Kapittel 22. Andre verdenskrig
IA-SEMINAR NHO-LO 8. Mars 2011 Groruddalsprosjekt innen lager, logistikk og transport Samarbeid NAV, NHO (LTL) og LO (OTF) v/Hilde J. Skjærmoen, Heidi.
Nytt internasjonalt helsereglement
Hva trenger vi i smittevernarbeidet i sykehuset ? SHE dag L. Holst-Larsen Smittevernlege Helse Fonna HF.
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
Ledelse av smidige prosjekter – gi slipp på kontrollen?
Hovedstyremøte 21. september 2005
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 26. april Norges Bank 2 Pengepolitisk strategi – Inflasjonsrapport 1/06 Hovedstyrets vurdering er at foliorenten bør.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? v/ avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy DnR-dagen.
14 Samarbeid over grenser
1 Det internasjonale helsereglemetet Synne Sandbu, overlege Avd. for vaksinasjon og immunitet Divisjon for smittevern Nasjonalt folkehelseinstitutt.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
LUB og nasjonale planer
Kringsjå studentby – fra bomaskin til frilufts studentby
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
International Water Association (IWA)  Vverdensomspennende medlemsorganisasjon og globalt nettverk for virksomheter og fagfolk som arbeider med vannrelaterte.
Fra regional flyplass til global aktør
Sjømilitære Samfund (SMS) Orientering for Stortingets Forsvarskomite - 21 Mars 2001 SKJOLD-Klasse MTB i Nye Forsvarsstruktur Ketil Olsen Medlem.
.. Luftfart er en viktig del av transporttilbudet i Norge. Næringen er internasjonal og i stor grad regulert gjennom internasjonale regler og avtaler.
Hemmelig.
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
2. Verdenskrig.
Kjenne til hvorfor Japan angrep USA. Kjenne til hva invasjonen av Normandie betydde for krigens slutt. Vite hvem de viktigste av krigens ledere var.
EU Den europeiske union.
Andre verdenskrig.
2. verdenskrig Før krigen: 1933: Hitler blir diktator i Tyskland
Side 1 av 19 MTOM Prosessen 1 MTOM - prosessen Mikrolett versjon av en Piper Cub J-3. Foto fra EMF møtet i Praha 2015.
Dette er ord som kanskje ikke alle forstår. MORSMÅL
Sidene for 1935 fra bestefars første dagbok,
Standardisering og innovasjon Er standardisering en barriere eller katalysator for innovasjon i byggenæringen? Jacob Mehus, adm. direktør, Standard Norge.
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
1.
Den andre verdenskrigen
Utskrift av presentasjonen:

AIRPORT SECURITY Bakgrunn, gjennomføring og fremtid Statens reiseseminar 7. september 2010 Tarald Johansen, Konsernstab, Avinor

Emner Internasjonale hendelser Nasjonale hendelser ”One stop security” Nasjonale og internasjonale tilsyn Framtid

Emner Internasjonale hendelser Nasjonale hendelser ”One stop security” Nasjonale og internasjonale tilsyn Framtid

Internasjonale hendelser - ansatte 7. april 1994: FedEx 705 EF 2320/2002 – punkt 2.3 a Alt personale, inklusive flybesetninger, og medbrakte gjenstander skal gjennomsøkes før de får innpassere til sikkerhetsbegrensede områder. Fremgangsmåten for gjennomsøking skal sikre at det ikke tas med forbudte gjenstander, og metoden skal være den samme som for gjennomsøking av passasjerer og håndbagasje. 24. desember 1994: Air France 8969

Anslag mot lufthavner - Bruk av fly i angrep mot flyplass Heathrow Airport Plot, avslørt i 2003, kapre fly i Øst-Europa, styrte inn i terminalbygg - Bombe utplassert på lufthavnen Davao lufthavn, Filippinene, 2003, fjernstyrt - Selvmordsangrep Glasgow, 30.6.07, gassflasker, bensin og spiker

Anslag mot luftfartøy - Kapringer Seks i 2007, nedgang. Eksempel fra august 2007, tyrkisk fly fra Kypros til Istanbul - Sprengninger/eksplosiver i inn- sjekket bagasje Air India 1985, Montreal-London Lockerbie 1988

Anslag mot luftfartøy 25. desember 2009 Northwest Airlines fra Amsterdam til Detroit Passasjer med sprengstoff i pulverform skjult i underbuksa 86 gram

Luftfartøy brukt som våpen 11. september 2001, World Trade Center, Pentagon og forsøk på Kongressen Forsøk i 1994 i Marseilles – ble stoppet En rekke plott i etterkant av 11.9. særlig små fly

Anslag mot luftfartøy Smugling av eksplosiver om bord Ramzi Yusuf, Philippine Airlines Flight 434, Manila-Tokyo, 1994 Richard Reid, 2001, Paris-Miami August 2006, Heathrow, triacetonperoksid (TATP), smugle deler om bord, mikse sammen. Planen var antagelig å ramme 9 fly

Anslag mot lufthavner Raketter mot lufthavner Somalia, Israel/Palestina 2007 Angrep mot infrastruktur på lufthavnen JFK, juni 2007, planer om angrep på drivstofftanker/rørledninger

Emner Internasjonale hendelser Nasjonale hendelser ”One stop security” Nasjonale og internasjonale tilsyn Framtid

Hendelser i Norge 1979, sovjetisk rutefly på vei fra Oslo til Moskva 1985, Braathens SAFE mellom TRD og OSL 1993, Aeroflot - tre iranere på flukt 1994, SAS i Nord-Norge kapret av bosnisk flyktning 1996, Hemus Air (Balkan) - tilsynelatende forvirret palestiner

Hendelser i Norge Mars 2003 - Afghansk asylsøker i Vardø planla å tenne fyr på bensin om bord i fly fra Widerøe September 2004 - Kato Air mellom Narvik og Bodø – øksedrama 100% securitykontroll på regionale flyplasser innført i løpet av 24 timer

Incidenter - luftfartsaktører 14. jan 2009 - Orlando - 2 x falske IED er oppdaget i hangar. Misfornøyd ansatt mistenkt. 1. feb 2009 - Wisconsin - falsk IED oppdaget festet på en tankbil. 9. feb 2009 - Madrid - IED eksploderer utenfor kontorene til Ferrovial, selskapet som eier BAA. 10. mars 2009 - Frankfurt - IED funnet plassert på kjøretøy tilhørende en ansatt i FRAPORT, selskapet som opererer Frankfurt lufthavn. 15. mai 2009 - Ingushetia, Russland – bakke - luft missil launcher oppdaget montert i bygning i nærheten av lufthavnen

Incidenter - luftfartøy siste år 8. februar 2008 i NZ - Eagle Airways - Jetstream 32 - pax angrep piloter med kniv 6. november 2008 i Canada - Summit Air – DO228 - pax angrep piloter med knyttnever 5. januar 2009 i Boston - nyttårsrakett avfyrt mot en flight fra Air Wisconsin under approach. 22. januar 2009 i Nashville - Forsøk på flykapring av B737 tilhørende Southwest Airlines. 19. april 2009 på Jamaica - forsøk på flykapring av B737 tilhørende CanJet. 30. mai 2009 i Iran - IED ombord på flight.

Incidenter - sabotasje Mars 2009: Brussels – 2 incidenter, ikke-kritiske sabotasje av luftfartøy oppdaget, Sabene Technics Oktober 2006: Napoli – 2 MD80 sabotert (kabler kuttet) oppdaget ”SHT anser det for mulig at noen i den aktuelle todagers perioden har åpnet oljepåfyllingslokket på LN-VYN”

Emner Internasjonale hendelser Nasjonale hendelser ”One stop security” Nasjonale og internasjonale tilsyn Framtid

Security barrierer Oppmerksomme ansatte og passasjerer Flyet

”One stop security” Securityarbeidet i Norge er en del av et omfattende regime både globalt og innen EU/EØS. Standarden på security skal være like høy på alle lufthavner i EU/EØS-området. Dermed slipper passasjerene å underkaste seg ny sikkerhetskontroll ved transittreiser i EU/EØS. Konsekvensen av at en lufthavn ikke drives i samsvar med gjeldende rett og ovennevnte prinsipp er at EU-kommisjonen kan erklære at lufthavnen ikke drives i samsvar med gjeldende regelverk. Skjer med jevne mellomrom i Europa hvert år. Fly må fjernparkeres, passasjerer busses, ny sikkerhetskontroll av passasjerene, bagasje kontrolleres på nytt, cleaning av fly, etc 19 19

Trusselvurderinger og beredskap Politiets sikkerhetstjeneste (PST) utarbeider nasjonale trusselvurderinger Internasjonal informasjonsutveksling Sikkerhetsrådet for luftfarten (SFL) gir råd til alle nasjonale selskaper og organisasjoner innen luftfart ”Lav”, ”Moderat”, ”Høy”, ”Ekstrem” Trusselnivået pr i dag er vurdert til ”Lav” Beredskapstiltak utviklet og tilpasset de ulike bredskapsnivåer ”Renegade prosedyrer”

Emner Internasjonale hendelser Nasjonale hendelser ”One stop security” Nasjonale og internasjonale tilsyn Framtid

Nasjonale og internasjonale tilsyn Luftfartstilsynet inspiserer aktører i Norge (lufthavner, flyselskap, fraktselskaper, utdanningsorganisasjoner) ICAO (International Civil Aviation Organization) inspiserer Norge med utvalgte lufthavner som eksempler ESA (EFTA Surveilance Authority) inspiserer Norge med utvalgte lufthavner som eksempler

Luftfartstilsynet – tilsynsaktivitet 2009 Ca 25 inspeksjoner av lufthavner Ca 10 oppfølgingsinspeksjoner av lufthavner 1 revisjon av en lufthavnoperatør Ca 50 luftfartøy Ca 25 fraktoperatører 1 utdanningsorganisasjon Ca 100 – 150 tester ESA; 4 inspeksjoner

Emner Internasjonale hendelser Nasjonale hendelser ”One stop security” Nasjonale og internasjonale tilsyn Framtid

Framtid Risikobasert regelverk Standardisering av opplæring Ny teknologi Strategisk arbeid – nasjonalt og internasjonalt

Framtid Risikobasert regelverk Standardisering av opplæring Ny teknologi Strategisk arbeid – nasjonalt og internasjonalt

Behovet for risikobasert regelverk Oppmerksomt crew Låst cockpitdør Kabinsjekk Sikkerhetskontroll Etterretning KATASTROFE TRUSSEL BARRIERER

Framtid Risikobasert regelverk Standardisering av opplæring Ny teknologi Strategisk arbeid – nasjonalt og internasjonalt

Antall timer grunnopplæring etter krav fra Luftfartstilsynet

Antall timer grunnopplæring etter krav fra Luftfartstilsynet UNGARN ØSTERRIKE TYSKLAND STORBRITANNIA NORGE SVERIGE FINLAND NEDERLAND TYRKIA SPANIA ITALIA BELGIA

Praksistimer etter krav fra Luftfartstilsynet

Praksistimer etter krav fra Luftfartstilsynet ØSTERRIKE TYSKLAND STORBRITANNIA NORGE SVERIGE FINLAND NEDERLAND TYRKIA SPANIA BELGIA UNGARN

Europeisk standard CEN/PC 384 Airport and aviation security services Den Europeiske standardiseringskomite (CEN) har startet arbeidet med å utvikle en internasjonal standard innenfor området flysikkerhetstjenester Standarden trer i kraft 01.01.2012 Europeisk bransjestandard som spesifiserer krav til kvalitetssystemer, prosesser, krav til personell og ledelse for leverandører av sikkerhetskontrolltjenester til luftfartsrelatert virksomhet Standardisering av opplæring står sentralt Den Europeiske standardiseringskomite (CEN) har lagt den norske modellen (80 timer) til grunn for sitt utkast Avinor deltar i både i den nasjonale standardiseringskomiteen og i den internasjonale arbeidsgruppen

Framtid Risikobasert regelverk Standardisering av opplæring Ny teknologi Strategisk arbeid – nasjonalt og internasjonalt

Teknologiens begrensninger Metalldetektor: Har rask responstid ift. å spore metallobjekter, men ulempen er at den bare kan oppdage metall. Røntgenstråling: Røntgenstråling er et viktig verktøy for å oppdage eksplosiver i bagasjen, men det kan være vanskelig å avgjøre om organiske stoffer og materialer kan være eksplosiver. Fysisk kontroll: Manuell inspeksjon og tilstedeværelse av mye personell er forebyggende, men er tidkrevende, kostbart og kan virke påtrengende for passasjeren og ansatte/crew. 35 35

Teknologiutviklingen innen sikkerhets-kontroll Adgangskort - Nye adgangskort vil kunne anvende biometri i fremtiden. Nytt nasjonalt ID-kort - Under innføring. Biometri muliggjør full selvbetjening i innsjekk og boarding. Avinor får ikke tilgang til biometri Ny videoanalyseteknologi -Overvåkning av sikkerhetsområder. Muliggjør reduksjon av personell. Væskescanner – teknologi som kan skille brus fra flytende sprengstoff Kroppsskanner - Røntgen- eller millimeterbølgeteknologi. 36 36

Kontroll av håndbagasje – væsker

Ny sensorteknologi – kontroll av kroppen Luftstrømmer: Denne teknikken er basert på at passasjeren går gjennom en kanal som sender luft fra veggen som suges inn av en sensor i taket som kan spore eksplosiver. Denne teknologien kan kun oppdage organiske trusler. Røntgen/back-scatter: Sender røntgenstråler gjennom passasjeren og oppager metaller, ikke-metaller, organiske og ikke-organiske stoffer. Millimeter radiobølger: Sender mikrobølger mot passasjeren som penetrerer klær og sko og kan dermed oppdage ulovlige gjenstander på kroppen.

Utfordrer personvernet? ”Tanken på å bli skannet til beinet i sikkerhetskontrollen på flyplassen, er motbydelig. Jeg synes dette passerer grensen for bluferdighet, sier Georg Apenes, direktør i Datatilsynet.” Aftenposten 12. november 2007

Hva ønsker passasjerene?

Millimeter radiobølger – L3 Provision Kan skanne en person uten å sende ut røntgenstråler. Man bruker millimeter radiobølger som penetrerer klær og sko for å oppdage en mulig trussel som våpen og eksplosiver. Testes på Schiphol lufthavn og flere andre steder og er et EU-godkjent forskingsprosjekt. Kastrup er i løypa. Kan teoretisk kontrollere 240 passasjerer i timen. Ordinær bruk i Moskva, JFK, LA, Phenix, Thailand, Singapore, Japan, Israel, etc

Kroppsskanning Bodyscanner\Millimeter_v2.wmv Bodyscanner\securityscan_lo_16-9.wmv

Kroppsskanner Sladdet ansikt pga person- vernhensyn Kniv Narkotika Passasjeren ser IKKE bildene Kniv Narkotika Operatøren ser bilder fra mange vinkler

pepperkakefiguren

Framtid Risikobasert regelverk Standardisering av opplæring Ny teknologi Strategisk arbeid – nasjonalt og internasjonalt

Samarbeidspartnere Samferdselsdepartementet Luftfartstilsynet NHO luftfart/service/reiseliv Fly og handlingselskapene Sverige og Danmark

ACI AVSEC committe - intern organisering ACI-E AVSEC committee Chairman: Philipp Kriegbaum - Fraport V. chair: Anders Lennerman – LFV Group Representation ECAC (1 year mandate) Technical Task Force Primary: Ian Hutcheson (BAA) Alternate: ACI EUROPE Guidence Material Task Force Primary: Ernst Schlecht (Zurich) Training Tast Force Primary: TBC Important relation – it tends to provide technical expertise and input to the European Commission which uses it for regulatory purposes. WGs – European Commission (1 year mandate) ACI EUROPE Representative: (1 year mandate) (primary, or as the case may be pending on the expertise areas): Philipp Kriegbaum (Fraport) Ian Hutcheson (BAA) Important regulatory relation with major implications for the AVSEC Committee members SAGAS – European Commission (1 year mandate) ACI EUROPE Representative (1 year mandate): Philipp Kriegbaum (Fraport) Ian Hutcheson (BAA) Alternate: Anders Lennerman (LFV) - Very important regulatory relation with major implications for the AVSEC Committee members TSCG (EC/USA – TSA) (1 year mandate) ACI EUROPE Representative (1 year mandate): Bart Mos (Amsterdam) Important regulatory relation with significant implications for the AVSEC Committee members ACI-E AVSEC Core Working Group Chairman: Anders Lennerman – LFV/Philipp Kriegbaum - Fraport ACI-E AVSEC Strategy WG Chairman: Philipp Kriegbaum - Fraport Members: Anders Lennerman – LFV Group ACI-E AVSEC Technology Panel Chairman: Andy Price Members: ACI-E AVSEC LAG’s Implementing WG Chairman: Bart Moss - Schipol Members: ACI-E AVSEC Benchmarking WG Chairman: Jonnie Muller - Kastrup Members:

ACI AVSEC committe – Avinors deltagelse ACI-E AVSEC committee Chairman: Philipp Kriegbaum - Fraport V. chair: Anders Lennerman – LFV Group Representation ECAC (1 year mandate) Technical Task Force Primary: Ian Hutcheson (BAA) Alternate: ACI EUROPE Guidence Material Task Force Primary: Ernst Schlecht (Zurich) Training Tast Force Primary: TBC Important relation – it tends to provide technical expertise and input to the European Commission which uses it for regulatory purposes. WGs – European Commission (1 year mandate) ACI EUROPE Representative: (1 year mandate) (primary, or as the case may be pending on the expertise areas): Philipp Kriegbaum (Fraport) Ian Hutcheson (BAA) Important regulatory relation with major implications for the AVSEC Committee members SAGAS – European Commission (1 year mandate) ACI EUROPE Representative (1 year mandate): Philipp Kriegbaum (Fraport) Ian Hutcheson (BAA) Alternate: Anders Lennerman (LFV) - Very important regulatory relation with major implications for the AVSEC Committee members TSCG (EC/USA – TSA) (1 year mandate) ACI EUROPE Representative (1 year mandate): Bart Mos (Amsterdam) Important regulatory relation with significant implications for the AVSEC Committee members ACI-E AVSEC Core Working Group Chairman: Anders Lennerman – LFV/Philipp Kriegbaum - Fraport ACI-E AVSEC Strategy WG Chairman: Philipp Kriegbaum - Fraport Members: Anders Lennerman – LFV Group ACI-E AVSEC Technology Panel Chairman: Andy Price Members: ACI-E AVSEC LAG’s Implementing WG Chairman: Bart Moss - Schipol Members: ACI-E AVSEC Benchmarking WG Chairman: Jonnie Muller - Kastrup Members:

Security - med hodet på rett sted….. - Slutt -