Styring, ledelse og lederskap Som leder skal man kunne fatte beslutninger, kommunisere dem til andre, samt vise til produksjonsresultater og forbedringsarbeid. Men det er ikke sikkert at lederen vil kunne lykkes i å kommunisere godt med andre. Beslutnings- og produksjonsprosessen er integrert i lederjobben, men ikke nødvendigvis kommunikasjonsprosessen. Denne er derfor lederens vanskeligste oppgave. (Al-Araki, 1998) Ledelse og styring Ledelse og lederskap Prosesser Ansvarsområder Sjef og/eller leder
Maskuline og feminine egenskaper The Global Environment of Organizations Country culture dimensions that imply acceptable management behaviour and organizational forms: Five dimensions Power distance Uncertainty avoidance Individualism Masculinity Long-term orientation “The world is dominated by men”. Kvinner og menn oppfattes ulikt. La oss heller snakke om maskuline og feminine egenskaper og opparbeide selvinnsikt.
Kvinner og ledelse Mann Kvinne målbevisst Ambisiøs god oppfølging Strateg Analytisk går i dybden Viljesterk Ambisiøs god oppfølging faglig dyktig evne til å delegere innlevelse (empati) Kvinne kynisk Manipulativ detaljstyrende kontrollfrik Sta karrierejeger kontrollerende fagidiot Passifisert personifiserende, sutrete
Kvinner vs menn Kvinner Må i større grad enn menn vise at ”de duger” Relasjonelle egenskaper Ikke-modale tenkere To kvinner i topplederstillinger _ bedre samarbeid Er flinkere til å dele info ”fra begge sider” Er ofte flinkere til å lytte og til å delegere arbeid To kvinner i topplederstillinger – bedre samarbeid Menn vil behold makten tar større sjanser
Mannlig og kvinnelig lederstil Mannlige versus kvinnelige ledere Kvinner versus menn To og to kan diskutere sammen. Tilbakemeldinger?
For og imot kvinner Kvinner: Er manipulerende og skaper konflikter Styrer mer/lett etter følelser Har ustabilt humør (pre-mensuelle) Baksnakker hverandre Er gode til å lytte og samarbeide Er gode konfliktløsere Er gode relasjonsbyggere Er empatiske og sympatiske med sine medmennesker Er flikte til å godta/implementere endringer Kan holde flere baller i luften samtidig Har høy arbeidsmoral Har evne til å involvere de ansatte (skaper medarbeiderskap) Har kommunikative egenskaper Blir fortere akseptert som leder Kvinnene fallhøyde er høyere fordi det er menn som definerer reglene.
Noen råd lær deg å håndtere forskjellen på fakta og rykter Respekter andres “er-identitet/selvaktelse” og fagkompetanse uansett status. vær forberedt på skjulte agendaer Dine samarbeidspartnere har ofte andre referanserammer enn deg lær deg stammespråket og bygg nettverk Verbalisering av følelser er ikke det samme som å kommunisere godt. Evne til innlevelse opparbeider du deg kun gjennom erfaring