Klima og fallskjermhopping En kort intro
Hvem er jeg? Hallvard Kosberg NTNU FSK Hoppet siden 1997 Jobber med analyse av kraftmarkedene i Europa SKM Market Predictor AS
Hvorfor? På oppfordring fra Fagsjef Klimadebatten aktuell for stadig flere Tiltak iverksettes med konsekvenser for oss Spre kunnskap Være på forskudd
Kyoto Norge har forpliktet seg til reduksjon av utslipp gjennom Kyotoavtalen Drivstoff solgt til innenlands sivil bruk teller med Norge har knyttet seg til EUs system for kvotehandel Ikke luftfart eller transport i dag Luftfart fra 2012 (forslag fra EU kommisjonen)
Utslipp klimagasser Norge 2005
Hvor mye slipper vi ut? 60000 hopp Totalt ca 1000 tonn CO2 storfly:småfly = 5:1 (400 l/t, 20 min/løft, 18 hopp/løft) (50 l/t, 30 min/løft, 4 hopp/løft) Totalt ca 1000 tonn CO2 Pr hopp ca 18kg CO2 Storfly 19kg, småfly 14kg
Hvor mye er 1000 tonn? Juksa litt: Fallskjerm gjort dobbelt så stor for i det hele tatt å vises.
Luftfart og utslipp Globalt: 13,1% fra transport (IPCC) Norge: 1,7-3,5% (0,94 Mtonn i 2005) kommer fra innenriks luftfart (avinor.no) Multiplikator på 1,2-1,8 (Cicero) Mål om nullvekst av utslipp tross trafikkvekst
Hva tilsvarer det? Et hopp (18kg CO2) tilsvarer 100 km i personbil (0,7 l/mil bensin, 170g/km) 33 min i en varm dusj En flytur Oslo-London (117kg) tilsvarer 6,5 hopp En time vindtunnell tilsvarer Ca 100 hopp (Bedford)
Tiltak Drivstoffavgift innenriks luftfart er 64 øre/liter fom. 2008 Det tilsvarer 4,62 kr/hopp i avgift for 2008 Kjøpe CO2-kvoter?
Kvotepriser CO2
Kvotekostnad Kvotepris 14€/tonn gir 2kr/hopp
Anbefaling? Være bevisst egen profil utad Avvente konkretisering av tiltak Nasjonal transportplan februar 2008 gir kanskje noen svar.