Klima og fallskjermhopping

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

MYTER OG VIRKELIGHET OM LUFTFART OG MILJØ
Klimagassregnskap for utbyggingsprosjekter. Klimaproblemet: Vekst i velferd og vekst i utslipp?
Alger, fiskefór og biodrivstoff
Shortsea Promotion • Harde fakta: • Store miljøbesparelser med sjø Feb 2011.
Klimabegrep I markedsføringen Klimabegrep I markedsføringen Jørgen Randers Professor Senter for klimastrategi Handelshøyskolen BI Forbrukerombudet Oslo,
Del 2: Personlig økonomi.
Lansering Oslo 16. mars 2009 Jørgen Randers, BI Sverre Aam, SINTEF Steinar Bysveen, EBL.
Kvotesystemet fra 2013 – hva betyr det for norsk industri? Trine Berntzen Tekna– 20.mai 2011.
Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
Byr EUs nye klima- og energipolitikk på problemer eller muligheter for Norge? Per Ove Eikeland EBL seminar: Energibransjen - Norges svar på klimautfordringen.
Utgifter og kostnader Utgift: Kjøp av ressurser, målt i penger
Vinnerne i laksemarkedet Agenda – Prisene for 2011 og 2012 nå – Hva avgjør prisene? – Spot eller kontrakter best? – Forsikring mot.
Å være eller å drite i været
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
SCM Bærekraftige forsyningskjeder  Hittil: Fokus på overskuddet i forsyningskjeden  Bærekraftig utvikling: Utvikling som tilfredsstiller våre behov uten.
Ketil Krogstad, avdelingsdirektør
Boken for deg som: • Ber for ufrelste? • Brenner for at andre skal møte Jesus? • Men, synes det er vanskelig å snakke om det? • Denne boken er lett å.
Fallskjermseksjonen Velkommen til F/NLFs fagseminar og ledermøte Krigsskolen, Linderud.
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
Biokull som jordforbedringsmiddel og klimatiltak
Bærekraftig utvikling av luftfarten
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
Klimaforhandlingene på rett spor? Innledning for Natur og Ungdom Bård Lahn,
Energikrav i teori og praksis
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Kristian M. Lien Ceoto AS
Grønne sertifikater – energitilgang Snåsa , Nils Arne Nes.
Miljø handlingsplan troverdig – målbar – enkel.
Hvilke virkemidler kan bidra til raske utslippskutt?
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Vilje •Politisk. BRUK AV BIOGASS I ØSTFOLD •Fylkeskommunen skal bruke sin innkjøpsmakt som et virkemiddel for å nå fylkeskommunale mål på klima, universell.
Er evig vekst i luftfarten mulig?
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
FJERNVARMENS JULEMØTE :00Bedre kommunikasjon av fjernvarmens verdi v/ Trygve Mellvang-Berg Oppsummering fra fagmøte om kunderelasjoner. Forslag.
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Landbruk Ei lokal, nasjonal og global næring. Landbruk i Ørland Volum og betydning lokalt Landbruket betydning nasjonalt Jordbruksforhandlinger Landbruk.
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Innhold Kort om CenBio Bioenergi i verdens energimiks Bioenergi i EU
Hvordan redusere CO2 utslipp?
EUs miljø- og klimapolitikk - aktuelle saker Knut F. Kroepelien, Miljøråd Difi 18 oktober 2010.
Innføring i Bergen, 18. oktober Ola Nordmanns Europa.
Finansiering av klimatiltak i utviklingsland: Hva er nødvendig?
Helge Drange Geofysisk institutt Universitetet i Bergen Klimaforhandlingstemperatur Helge Drange (en øvelse i å tenke globalt og.
Fornybar kraft og varme
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
EUs kvotehandelsystem - kan det kutte utslippene Ved Anders Haug Larsen Klimarådgiver i Norges Naturvernforbund.
Samfunnsøkonomisk analyse av vindmøller
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Biogassproduksjon i Landbruket Oslo, 23. okt
Landbruk og Avfall BIOGASS det viktigste tiltaket! Bellonas energiforum 18. Mars 2010 Tone Knudsen.
Innledning til debatt etter framsyning av filmen ”An Inconvenient Truth” under Internasjonal veke i Sogndal. Sogndal Kulturhus, 27. september 2007 Kvifor.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Om skog, bioenergi og klimanøytralitet
EUs kvotesystem og energi- intensiv industri Blir ’taperne’ vinnere? Jørgen Wettestad CANES møte, Stockholm, 21/
Nordisk biogasskonferens
Klimabegreper i markedsføring Om klimanøytralitet Arendal som eksempel FN’s klimanøytrale nettverk – CN-Net Forbrukerombudet 24.
Klimapåstander Ved markedsføring må påstandene relateres til det produktet forbruker kjøper Klimapåstander må gi utslag i forbrukers klimaregnskap Klimapåstander.
1 Klimaproblemet: Politiske utfordringer Tora Skodvin Presentasjon for FN-sambandet, Sundvollen, 20. november 2006.
Biogass - naturgass Hva er forskjell på BIOGASS og NATURGASS?
Heidi Sørensen, statssekretær FNHs årskonferanse 31. mars 2009 Foto: Marianne Gjørv Forsikringsbransjens rolle i klimaarbeidet.
Fjernvarmeprosjekter i Telemark og Vestfold
Velkommen til samling for Kompetansemegling! Tirsdag 7. desember 2004 i Forskningsrådet.
Eksperter i team våren 2013 Landsbynr. ? (BI 2099) Klimakvoter – fremtid eller avlat ? Kyotoavtalen av 1997 forplikter 32 industriland å ha 5% lavere utslipp.
Bioøkonomi i oljeskyggen Åpen høring i Stortingets finanskomité 16. mai 2013 Johan C. Løken, styreleder i Det norske Skogselskap.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Klimakvotene spres! Overblikk og bakgrunn Jørgen Wettestad
Presentasjon ATM-konferanse 24. mai 2016
Fokus på klima og miljø i transportsektoren
Utskrift av presentasjonen:

Klima og fallskjermhopping En kort intro

Hvem er jeg? Hallvard Kosberg NTNU FSK Hoppet siden 1997 Jobber med analyse av kraftmarkedene i Europa SKM Market Predictor AS

Hvorfor? På oppfordring fra Fagsjef Klimadebatten aktuell for stadig flere Tiltak iverksettes med konsekvenser for oss Spre kunnskap Være på forskudd

Kyoto Norge har forpliktet seg til reduksjon av utslipp gjennom Kyotoavtalen Drivstoff solgt til innenlands sivil bruk teller med Norge har knyttet seg til EUs system for kvotehandel Ikke luftfart eller transport i dag Luftfart fra 2012 (forslag fra EU kommisjonen)

Utslipp klimagasser Norge 2005

Hvor mye slipper vi ut? 60000 hopp Totalt ca 1000 tonn CO2 storfly:småfly = 5:1 (400 l/t, 20 min/løft, 18 hopp/løft) (50 l/t, 30 min/løft, 4 hopp/løft) Totalt ca 1000 tonn CO2 Pr hopp ca 18kg CO2 Storfly 19kg, småfly 14kg

Hvor mye er 1000 tonn? Juksa litt: Fallskjerm gjort dobbelt så stor for i det hele tatt å vises.

Luftfart og utslipp Globalt: 13,1% fra transport (IPCC) Norge: 1,7-3,5% (0,94 Mtonn i 2005) kommer fra innenriks luftfart (avinor.no) Multiplikator på 1,2-1,8 (Cicero) Mål om nullvekst av utslipp tross trafikkvekst

Hva tilsvarer det? Et hopp (18kg CO2) tilsvarer 100 km i personbil (0,7 l/mil bensin, 170g/km) 33 min i en varm dusj En flytur Oslo-London (117kg) tilsvarer 6,5 hopp En time vindtunnell tilsvarer Ca 100 hopp (Bedford)

Tiltak Drivstoffavgift innenriks luftfart er 64 øre/liter fom. 2008 Det tilsvarer 4,62 kr/hopp i avgift for 2008 Kjøpe CO2-kvoter?

Kvotepriser CO2

Kvotekostnad Kvotepris 14€/tonn gir 2kr/hopp

Anbefaling? Være bevisst egen profil utad Avvente konkretisering av tiltak Nasjonal transportplan februar 2008 gir kanskje noen svar.