SCM 04: Designing Distribution Networks

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Advertisements

Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
Krav til sikkerhet ved brann i kap
SCM 16: Coordination in the Supply Chain
Optimal produkttilgjengelighet I
Det er ikke lenger størrelsen det kommer an på!
Produktkalkulasjon Læringsmål i kapitlet:
Kundens kundelønnsomhet Espen Ellingsen Espen Ellingsen
Hvordan kan Telenor og din Telenor-forhandler bistå gründere og småbedrifter og gjøre hverdagen din enklere?
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Markeder med asymmetrisk informasjon
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
SCM10: Managing Economies of Scale - Cycle Inventory
SCM11: Managing Uncertainty in a Supply Chain- Safety Inventory
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Strategier og drivkrefter (slide fra kap. 3)
Omlasting, direkteleveranser og flere vareslag. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med flere vareslag. Vi har samme distribusjonsnett.
Kundekrav og restordrer. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi endrer litt på kundeønskene i eksempel 8, og bruker kapasiteter og etterspørsel fra eksempel.
Innsamlingssystem for brukte smøreoljer m.v. Innspill fra Norsk forening for farlig avfall (NFFA) i møte med SFT 3. mars 2008.
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Figur 3.2 Faste kostnader pr. Enhet ved ulike aktivitetsnivåer
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Transformasjoner Men hva hvis relasjonen er kurvelinjær?
Ubalansert nettverk med felles produksjonsressurser.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Omlasting og direkteleveranser. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med direkteleveranser. Distribusjonen går enten via lagrene.
Transport fra lager til kunder. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Lager 1 Lager 1 Lager 2 Lager 2 Lager 3 Lager 3 Kunde 1 Kunde 1 Kunde 2 Kunde 2 Kunde.
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Omlasting, direkteleveranser og kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi gjeninnfører muligheter for direkteleveranser, og går tilbake til data.
Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde.
Maks resultat og maks oppfylte kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 9, men benytter nå nettopriser for varene. (Antar.
Prognose av framtidig etterspørsel
Viktige prestasjonsmål for produksjonen
Insekticider - toksikologi
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON Planene fremover.
Farlig avfall - nasjonale og globale utfordringer Statssekretær Heidi Sørensen Farlig Avfall 2008,
Planlegging og drift av spesialskyss i Follo
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Samdata 2012 Somatikk.
Lokalisering i to-delt graf. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi skal nå beskrive en transhipmentmodell med to varesorter som skal leveres fra to fabrikker.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Maks oppfylte kundekrav og maks resultat. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.1, men gjør trinnene i motsatt rekkefølge: max.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Logistikk NDLA side 77 til 92.
BUS240 1 Typer av prosessteknologi Teknologi (maskiner og utstyr) for å produsere og levere varer og tjenester Prosessteknologi for transformasjonen 
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Modeller med ubalanse. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå fjernet muligheten for direkteleveranser fra fabrikk til kunder. Ellers har vi har.
UFLP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Omlastingsmodeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med produksjonsnoder. Distribusjonen går via lagrene, hvor varene.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
© 2004 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. ”Logistikk som verdiskapning” Effektivisering.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Transportordning Presentasjon av BS sin planlagte nasjonale transportordning for fjernlån mellom biblioteker. Bodø 25. november 2008.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Kraljic matrise.
Utskrift av presentasjonen:

SCM 04: Designing Distribution Networks Distribusjon Transportere, handtere og lagre produkter mellom forsyningsledd og kunde Gjelder alle stadier fra råvarer til sluttprodukt Påvirker kostnader og kundens opplevelse av produktet USA: 10,5 % av BNP Effisiens eller responsivitet? Dell, HP, Gateway, Apple Procter & Gamble (bl.a.: Ariel, Braun, Duracell, Gillette, Pampers, Pringles, Wella) Grainger BUS340 - SCM

Krav til distribusjonen Kundebehov Responstid - hastighet Antall produktvarianter Produkttilgjengelighet Kundeopplevelse (enkelhet, service) Lanseringstid (Time to Market) Ordrevisibilitet (tracking) Returnering Kostnad

Ønsket responstid og antall anlegg Mange Antall anlegg Få Kort Lang Ønsket responstid

Antall anlegg og responstid (speilvendt) Lang Responstid Kort Antall anlegg

Lagerkostnader, LK Sentrale lager har større lageromsetningshastighet Antall anlegg Sentrale lager har større lageromsetningshastighet

Transportkostnader, TK Antall anlegg Ofte mindre partistørrelser på utgående transport Flere anlegg øker inngående TK og reduserer utgående TK Flere anlegg vil redusere totale TK inntil inngående partier blir for små

Anleggskostnader, AK Investering (faste kostnader) Antall anlegg Investering (faste kostnader) Drift (variable kostnader)

Totale logistikkostnader Responstid Kostnad Antall anlegg Totale logistikkostnader Består av lager-, transport- og anleggskostnader Antall anlegg skal minst tilsvare antallet ved kostnadsminimum pga. bedre responstid ved flere anlegg

Nettverk: Direktelevering fra produsent (drop-shipping) Forhandler Varer Info Kunde

Nettverk: Direktelevering fra produsent II Anlegg og handtering Aggregering, levering fra produksjonslinje? Lager Aggregering, postponement er mulig Transport Små kvantum, større distanse Informasjon Integrere forhandler og produsent Responstid Dårlig Produktutvalg Meget stort Produkttilgjengelighet God Kundeopplevelse Levering bra, men flere delpartier per ordre Ordrevisibilitet Viktig, men vanskelig Returnering Dyrt og vanskelig

Nettverk: Fra produsent, samling underveis Transportør foretar samling av delordrer Forhandler Kunde

Nettverk: Direkte, samling underveis II Anlegg og handtering Mer hos transportør, mindre hos kunde Lager Aggregering, postponement er mulig Transport Færre leveranser enn med direktelevering Informasjon Ekstra ledd må integreres Responstid Kanskje dårligere enn direktelevering Produktutvalg Meget stort Produkttilgjengelighet God Kundeopplevelse Hele ordre leveres Ordrevisibilitet Viktig, men vanskelig Returnering Dyrt og vanskelig

Nettverk: Distribusjonslager og innleid pakketransport Produsent Distributør/forhandler Innleid pakke-transport Kunde

Nettverk: Distribusjonslager og innleid pakketransport II Anlegg og handtering Noe høyere kostnader Lager Høyere, spesielt ved lave volumer Transport Lavere transportkostnader Informasjon Enkel infrastruktur og koordinasjon Responstid Hurtig Produktutvalg Middels Produkttilgjengelighet God tilgjengelig medfører høye kostnader Kundeopplevelse Positiv, kort avstand til kunde Ordrevisibilitet Enklere Returnering Enklere

Nettverk: Distribusjonslager og kort egentransport til kundene Produsent Distributør/ forhandler Egen-transport (melkerute) Kunde

Nettverk: Distribusjonslager og kort egentransport til kundene II Anlegg og handtering Høyere kostnader Lager Høyere Transport Svært høye transportkostnader Informasjon Enkel infrastruktur og koordinasjon Responstid Svært hurtig Produktutvalg Under middels Produkttilgjengelighet God tilgjengelig blir svært dyrt Kundeopplevelse Svært god, spesielt for uhandterlig gods Ordrevisibilitet Svært enkelt Returnering Enkel

Nettverk: Lager (produsent eller distributør), kunden henter på utleveringssteder Crossdocking eller distribusjonslager Forhandler Utleverings- steder Kunde

Nettverk: Lager (produsent eller distributør), kunden henter på utleveringssteder II Anlegg og handtering Kan ha høye kostnader Lager Lite Transport Lave transportkostnader Informasjon Stort behov Responstid Hurtig Produktutvalg Meget godt Produkttilgjengelighet God Kundeopplevelse Dårlig, varer må hentes Ordrevisibilitet Vanskelig, men svært viktig Returnering Enkel hvis utleveringsstedene tar imot retur

Nettverk: Forhandlerlager, kunder henter Produsent Forhandler Kunde

Nettverk: Forhandlerlager, kunder henter II Anlegg og handtering Høyest Lager Høyest Transport Lavest Informasjon Behov for noe investering Responstid Øyeblikkelig Produktutvalg Lavt Produkttilgjengelighet Koster mye å opprettholde Kundeopplevelse Varierende, avhengig av kundetype Ordrevisibilitet Ikke behov. Vanskelig, men viktig for ordrer Returnering Enkel hvis forhandler tar imot retur

Valg av distribusjonsnettverk Vektleggingen av de ulike kostnads- og servicefaktorene bestemmer valg av nettverk Ofte vil parallelle nettverk (kombinasjoner) passe best Produkt (volum, antall produsenter, produktverdi) Strategisk posisjon (responstid, variantantall, krav til kundene) Eksempel W.W.Grainger, Amazon, Gateway, Apple

E-business Påvirkning på kundeservise Responstid - hastighet Antall produktvarianter Produkttilgjengelighet Kundeopplevelse (enkelhet, service) Lanseringstid (Time to Market) Ordrevisibilitet (tracking) Returnering Direktesalg - kundekontakt Prising og kampanjer

E-business II Påvirkning på kostnader Eksempler Lager Anlegg Transport Informasjon Eksempler Dell - PCer Amazon - bøker Peapod - dagligvarer Netflix - filmleie

Distribusjonsnettverk i praksis Eierskapsstrukturen er viktig Egen eller uavhengige distribusjon Valg av nettverk har langsiktige konsekvenser Distributører og forhandlere får makt Bilindustrien i USA – uavhengige forhandlere PC-produsenter – forhandlere eller direktesalg Velg nettverk som kan endres Hva foretrekker kundene? Produktpris, standardprodukter, kritiske produkter Integrer Internett