SCM 04: Designing Distribution Networks Distribusjon Transportere, handtere og lagre produkter mellom forsyningsledd og kunde Gjelder alle stadier fra råvarer til sluttprodukt Påvirker kostnader og kundens opplevelse av produktet USA: 10,5 % av BNP Effisiens eller responsivitet? Dell, HP, Gateway, Apple Procter & Gamble (bl.a.: Ariel, Braun, Duracell, Gillette, Pampers, Pringles, Wella) Grainger BUS340 - SCM
Krav til distribusjonen Kundebehov Responstid - hastighet Antall produktvarianter Produkttilgjengelighet Kundeopplevelse (enkelhet, service) Lanseringstid (Time to Market) Ordrevisibilitet (tracking) Returnering Kostnad
Ønsket responstid og antall anlegg Mange Antall anlegg Få Kort Lang Ønsket responstid
Antall anlegg og responstid (speilvendt) Lang Responstid Kort Antall anlegg
Lagerkostnader, LK Sentrale lager har større lageromsetningshastighet Antall anlegg Sentrale lager har større lageromsetningshastighet
Transportkostnader, TK Antall anlegg Ofte mindre partistørrelser på utgående transport Flere anlegg øker inngående TK og reduserer utgående TK Flere anlegg vil redusere totale TK inntil inngående partier blir for små
Anleggskostnader, AK Investering (faste kostnader) Antall anlegg Investering (faste kostnader) Drift (variable kostnader)
Totale logistikkostnader Responstid Kostnad Antall anlegg Totale logistikkostnader Består av lager-, transport- og anleggskostnader Antall anlegg skal minst tilsvare antallet ved kostnadsminimum pga. bedre responstid ved flere anlegg
Nettverk: Direktelevering fra produsent (drop-shipping) Forhandler Varer Info Kunde
Nettverk: Direktelevering fra produsent II Anlegg og handtering Aggregering, levering fra produksjonslinje? Lager Aggregering, postponement er mulig Transport Små kvantum, større distanse Informasjon Integrere forhandler og produsent Responstid Dårlig Produktutvalg Meget stort Produkttilgjengelighet God Kundeopplevelse Levering bra, men flere delpartier per ordre Ordrevisibilitet Viktig, men vanskelig Returnering Dyrt og vanskelig
Nettverk: Fra produsent, samling underveis Transportør foretar samling av delordrer Forhandler Kunde
Nettverk: Direkte, samling underveis II Anlegg og handtering Mer hos transportør, mindre hos kunde Lager Aggregering, postponement er mulig Transport Færre leveranser enn med direktelevering Informasjon Ekstra ledd må integreres Responstid Kanskje dårligere enn direktelevering Produktutvalg Meget stort Produkttilgjengelighet God Kundeopplevelse Hele ordre leveres Ordrevisibilitet Viktig, men vanskelig Returnering Dyrt og vanskelig
Nettverk: Distribusjonslager og innleid pakketransport Produsent Distributør/forhandler Innleid pakke-transport Kunde
Nettverk: Distribusjonslager og innleid pakketransport II Anlegg og handtering Noe høyere kostnader Lager Høyere, spesielt ved lave volumer Transport Lavere transportkostnader Informasjon Enkel infrastruktur og koordinasjon Responstid Hurtig Produktutvalg Middels Produkttilgjengelighet God tilgjengelig medfører høye kostnader Kundeopplevelse Positiv, kort avstand til kunde Ordrevisibilitet Enklere Returnering Enklere
Nettverk: Distribusjonslager og kort egentransport til kundene Produsent Distributør/ forhandler Egen-transport (melkerute) Kunde
Nettverk: Distribusjonslager og kort egentransport til kundene II Anlegg og handtering Høyere kostnader Lager Høyere Transport Svært høye transportkostnader Informasjon Enkel infrastruktur og koordinasjon Responstid Svært hurtig Produktutvalg Under middels Produkttilgjengelighet God tilgjengelig blir svært dyrt Kundeopplevelse Svært god, spesielt for uhandterlig gods Ordrevisibilitet Svært enkelt Returnering Enkel
Nettverk: Lager (produsent eller distributør), kunden henter på utleveringssteder Crossdocking eller distribusjonslager Forhandler Utleverings- steder Kunde
Nettverk: Lager (produsent eller distributør), kunden henter på utleveringssteder II Anlegg og handtering Kan ha høye kostnader Lager Lite Transport Lave transportkostnader Informasjon Stort behov Responstid Hurtig Produktutvalg Meget godt Produkttilgjengelighet God Kundeopplevelse Dårlig, varer må hentes Ordrevisibilitet Vanskelig, men svært viktig Returnering Enkel hvis utleveringsstedene tar imot retur
Nettverk: Forhandlerlager, kunder henter Produsent Forhandler Kunde
Nettverk: Forhandlerlager, kunder henter II Anlegg og handtering Høyest Lager Høyest Transport Lavest Informasjon Behov for noe investering Responstid Øyeblikkelig Produktutvalg Lavt Produkttilgjengelighet Koster mye å opprettholde Kundeopplevelse Varierende, avhengig av kundetype Ordrevisibilitet Ikke behov. Vanskelig, men viktig for ordrer Returnering Enkel hvis forhandler tar imot retur
Valg av distribusjonsnettverk Vektleggingen av de ulike kostnads- og servicefaktorene bestemmer valg av nettverk Ofte vil parallelle nettverk (kombinasjoner) passe best Produkt (volum, antall produsenter, produktverdi) Strategisk posisjon (responstid, variantantall, krav til kundene) Eksempel W.W.Grainger, Amazon, Gateway, Apple
E-business Påvirkning på kundeservise Responstid - hastighet Antall produktvarianter Produkttilgjengelighet Kundeopplevelse (enkelhet, service) Lanseringstid (Time to Market) Ordrevisibilitet (tracking) Returnering Direktesalg - kundekontakt Prising og kampanjer
E-business II Påvirkning på kostnader Eksempler Lager Anlegg Transport Informasjon Eksempler Dell - PCer Amazon - bøker Peapod - dagligvarer Netflix - filmleie
Distribusjonsnettverk i praksis Eierskapsstrukturen er viktig Egen eller uavhengige distribusjon Valg av nettverk har langsiktige konsekvenser Distributører og forhandlere får makt Bilindustrien i USA – uavhengige forhandlere PC-produsenter – forhandlere eller direktesalg Velg nettverk som kan endres Hva foretrekker kundene? Produktpris, standardprodukter, kritiske produkter Integrer Internett