NVU-konferansen 2005 Kommersielle faktorer ved utvikling av et e-læringsprodukt eks GPS Learning
Norsk Navigasjon AS Goal •Leading player on the European GPS-scene Specialized in GPS training •Interactive training with GPS-Simulator’s •CD for PC Locations •Headquarter: Snåsa/ Norway •Country managers in Europe • • A leading player on the Scandinavian GPS scene
GPS Market
Consumer Segment •Outdoor •Basic GPS •GPS Mapping •Marine •Chartplotters •GPS Sounders •Fishfinders •Mobile electronics •Automotive GPS •GPS Phones •Cartography •Road •Water •Topo
Historikk •Startet prosjektet ”GPS Learning” Nov 2002 •Første produkt ut til kunde april 2003 •I dag leverer vi til Norge, Sverige, Frankrike og UK
Utfordringer •Faget som skal presenteres: GPS bruk, stort behov for en grunnleggende opplæring. Pr i dag ingen grunnfunksjon som telefon –Erfaringer fra kursvirksomhet –Hvor dypt skal man gå? •Tidligere support på GPS. –Kunne vi risikere å få support på GPS og læreprogrammet? •Flere kunder å ta vare på, komplekst å kartlegge markedet –Kunde 1: distributør/importør (Tjene penger, spare kostnader) –Kunde 2: Sluttkunde (fra innovatør på 30 år til 80 åring som har ”hoppet over dataalderen”)
•Hvilken plattform.. •Hvilket medier? (online, CD, DVD) –Valgt CD som primær, men det er en kontinuerlig vurdering •Resultat: To Faggrupper –1: Faglig innhold, manuskript –2: Multimedialøsning
"Den røde tråd” •”Simulator” –GPS spesifikk –Språkspesifikk –Interaksjon mellom kart og GPS –”Aktiv GPS”