Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Advertisements

Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
BI Norwegian Business School Kvoteplasser i Øst SIU seminar 9 mars 2012.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
1 Kan vi trykke på knappen for å få god PhD-statistikk ut av nasjonale registre? Mette Handler Det psykologiske fakultet Tema: Forskarutdanning – utfordringar.
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
UNIVERSITETET I BERGEN Navn eller avdeling / enhet Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett.
Phd-utdanning etter etterspørsel ? Viserektor for utdanning Berit Rokne Hanestad 23. og 24. oktober 2006, Geilo Vert: Forskingsutvalet ved UiB.
INTERNASJONALT JAN PETTER MYKLEBUST internasjonalt kontor
UNIVERSITETET I BERGEN TALL, FAKTA OG GRAFISKE FREMSTILLINGER Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato.
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Forskerutdanning – forskning eller utdanning Fra UiBs prosess med å utvikle en handlingsplan for PhD Studieveilederseminar i realfag Elisabeth.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Dynamikk i norsk høyere utdanning sett i et internasjonalt perspektiv Peter Maassen NOKUT-Konferansen 2008 Hamar, 29 April 2008.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Oppfølging av samarbeidsavtaler med India innen Forskning og utdanning
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Anne Karin Larsen, Høgskolen i Bergen INTERNASJONALT SAMARBEID Utvikling av et deltidsstudie om sosialt arbeid i Europa.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
1 Forskerutdanning HF-fakultetet Professor Leiv Egil Breivik Engelsk institutt.
ILPs arbeid for å styrke forskerutdanningen Innlegg på møte i NMBUs forskningsavdeling, 10. januar 2015 Petter Næss, professor i planlegging i byregioner,
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Utfordringer knyttet til feltarbeid Ragnhild Muriaas Stipendiat, Institutt for sammenliknende politikk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
Framtidas geografi? Kristian Stokke.  Territorielt avgrensete økonomiske, kulturelle og sosiale systemer  Analyse av hvordan ikke-’lokale’ og ’lokale’
New New Economic History Tirsdag Kritikk av nyklassisk teori Teknologi hos nyklassisk teori: –Behandlet som eksogen faktor: ikke del av modellen.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Den grimme elling YNGVE NORDKVELLES BETRAKTNINGER OVER NØDVENDIGE GREP SOM MÅ TAS FOR Å GJØRE FØRSTELEKTORKVALIFISERING TIL EN PHD.
CETL Centres for Excellence in Teaching and Learning Orientering til Studiekomiteen Kirsten Hofgaard Lycke Fagområdet for universitetspedagogikk.
ASECAP the key transport stakeholder in a changing EU transport environment Norway's contribution on the tolling roads in Europe as an ASECAP member Kallistratos.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Fagmiljøenes erfaringer med oppfølging av tidligere evalueringer NFR Knut Helland Dekan Det.
Centre for Integrated Petroleum Research University of Bergen, Norway Erfaringer fra CIPR, Senter for fremragende forskning Erfaringer fra start og drift.
Komité 3 i Svolvær September 2010 Sonja Steen/president Underkomité Ungdom
UHRs arbeid med forskerskoler Seminar Norges forskningsråd 1. april 2008 Ingvild Broch og Berit Hyllseth.
Hvordan legge til rette for økt kommersialisering av forskningsbaserte innovasjoner? Professor Lene Foss Handelshøgskolen ved Universitetet i Tromsø En.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
GATS – fakta og myter Hildegunn Kyvik Nordås, SNF, UiB og WTO.
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Find Fraud B4 it Finds You!
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Rekruttering og tilrettelegging for yngre forskere i etableringsfasen
SAB- utdanningskvalitet
Centre for Engaged Education through Entrepreneurship
Dekanskolen- utfordringer til sektoren i dag
NTNU in International University Rankings 2017
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
SRPP Guidance in Norway
Program: 0800 – 0810 Arild Disruptive Innovation i Kundereisen 0810 – 0820 Håvard Best of marketing 0820 – 0830 Rune Kreativitet virker 0830 – 0840.
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
EØS-midlene: En platform for internasjonalt samarbeid.
Noragric studier (de rare engelske studiene)
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Fra valg til læring.
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
The Norwegian Centre for ICT in education
Norway. A unique student experience
2019 EUA-CDE Thematic Workshop, January 2019: Inter-institutional collaboration in doctoral education «Målet er bedre forskning gjennom mer samarbeid.
Utskrift av presentasjonen:

Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo Vert: Forskingsutvalet ved UiB

NEI! I informasjon om ph.d.-graden ved UIB sies følgende: Forskerutdanning er et satsingsområde for UiB. Det blir lagt stor vekt på å utdanne og å skape gode karrieremuligheter for neste generasjons forskere. Forskerutdanningen er et ledd i satsingen på forskning i det norske samfunnet, og den har et siktemål ut over det å rekruttere til vitenskapelige stillinger innen høyere utdanning. Både i privat og offentlig sektor vil det i framtiden bli etterspørsel etter personer som kan dokumentere innsikt i forskning og forskningsmetoder og evne til å analysere og behandle problemer på høgt faglig nivå. (

Ferdig uteksaminerte ph.d.-er møter ofte en usikker jobbfremtid. Mange mangler muligheten til en umiddelbar forskerkarriere. Det betyr IKKE nødvendigvis at vi ”produserer” for mange og at vi ikke har bruk for alle. Norge vil og skal være et kunnskapssamfunn. Vi trenger flere ph.d.-er. Ph.d.-utdanningen er en forskerutdanning som også skal kunne brukes utenfor forskningsinstitusjonene.

En jobb å gjøre for UiB: profilering og videreutvikling av innholdet i utdanningen og bevisstgjøring om at kunnskaper og ferdigheter utviklet innenfor et ph.d.-løp kan anvendes i andre jobbsammenhenger enn forskning -for de enkelte fagmiljøer -for ph.d.-kandidatene selv -for UiB i kontakt med nærings- og samfunnsliv

EU News & Policy Positions Education ministers want PhD programmes more in tune with job market requirements ”European education ministers meeting at the Bergen summit urged universities to ensure that their PhD programmes are in tune with the job market. […] [They] urged universities to ensure that their PhD programmes promote interdisciplinary training and the development of transferable skills, thus meeting the needs of the wider employment market.” ( )

CIRGE - Centre for Innovation and Research in Graduate Education, UoW, Seattle UiBs samarbeidsuniversitet University of Washington, Seattle, har et eget senter for innovasjon og forskning i doktorgradsutdanningen (CIRGE). CIRGE arrangerer hvert annet år en større internasjonal konferanse. Konklusjonen på konferansen i 2005: "There was a broad agreement that doctoral students are poised to become global leaders, and not just in academia". (UoW, News & Information, )

The UK GRAD Programme ”What do PhDs do?” 2004 analysis of first destinations for PhD graduates -a guide produced to illustrate the transferable nature of a PhD One of the conclusions: ” significant numbers of social sciences PhD graduates […] work for industrial, commercial and public sector organisations. They are employed as general managers, social scientists in function related to their research interests including business consultancy and economics". (p.24, col.2)

Prolemstillinger for UiB I hvilken grad er UiBs ph.d.-utdanning – innen ulike disipliner – egnet for en yrkeskarriere utenfor akademia? Hva kan eller bør gjøres for at det overordnede siktemålet ”ut over det å rekruttere til vitenskapelige stillinger” skal nås?