Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen
Studieforbundet natur og miljø. Hva er Studieforbundet?  Serviceorgan som legger til rette for studiearbeid i medlemsorganisasjonene  Formidler av tilskudd.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Barns rettigheter - personvern
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Digital ferdigheter i alle fag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Semesterintroduksjon – våren 2013
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
D IGITAL KOMPETANSE FOR TOS O PPSUMMERING Tonje H. Giæver og Louise Mifsud Våren 2013.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving)
Momenter til planlegging Nileseren. Gratis klassesett av aviser i inntil ni selvvalgte uker. Lesetrening dagsaktuell undervisning.
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Blogg og publisering på nett
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Veiledning av studenter og nyutdanna lærere – to sider av samme sak
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Studieforbundet natur og miljø. Hva er Studieforbundet?  Serviceorgan som legger til rette for studiearbeid i medlemsorganisasjonene.  Formidler av.
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Jump to first page Lava Læring En introduksjon. Til første foil Læring 8. september 1999 Oppstartmøte 1. Partnere - Innhold InnholdSkoler Aschehoug Del.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Bachelorprogrammet i offentlig administrasjon og ledelse OADM 3090 AVSLUTNINGSEMNE Faglig opplegg våren 2007 Læringsmål: - Trening i problemløsning gjennom.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse for en grunnskolelærer på trinn Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Seksjon for digital kompetanse,
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Miljø for Masteroppgaven?
Utskrift av presentasjonen:

Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud

Digital kompetanse i høyere utdanning: Formalisering av digital kompetanse og IKT- didaktikk — Prosjektet er støttet av Norgesuniversitetet og Høgskolen i Oslo og Akershus — Åpent og fleksibelt studie — Målet er å legge til rette for at lærerstudenter og lærere utvikler en didaktisk forståelse for hvordan IKT kan brukes som støtte i læring og undervisnings- situasjoner.

Informasjon om prosjektet

Rommen skole: utprøving og evaluering — «16 lærerdager» — =8 halve dager for 4 lærere. — Ønsker en gruppe på 4 lærere som prøver ut og evaluerer studie

Studie/Modulene

Hovedmodulene 1.Digital kompetanse 2.Digitale tekster og presentasjoner 3.Lyd, bilde og video 4.Deltakelse på nett 5.Digital tallbehandling 6.Digitale læringsressurser Må tas i oppgitt rekkefølge

Organisering — Hver modul har — Kort innledende tekst — Underemner — Innleveringsoppgave — Underemner — Innledende tekst — Pensum — Øvingsoppgaver — Ressurser

Hva skal evalueres — Helheten i hvert enkelt underemne — Innleveringsoppgavens relevans for — emnet — skolepraksis — Pensum

Hvem — To «datakyndige» — To «litt mindre datakyndige» som er motiverte for å lære

Tidsplan — De tre første modulene frem til medio mars — De tre siste modulene frem til medio mai Oppstart: medio februar Seminar: medio marsSeminar: medio mai

Pensum Bjarnø, V., Giæver, T. H., Johannesen, M., & Øgrim, L. (2009). Didiktikk: digital kompetanse i praktisk undervisning. Bergen: Fagbokforl. 260s Erstad, O. (2010). Digital kompetanse i skolen. Oslo: Universitetsforl. 190s. Artikkelsamling Giæver, T.H., Johannesen, M., Øgrim, L. (2013) Klasseledelse med IKT i Klasseledelse, fag og danning Mishra, P., og Koehler, M. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record, 108(6), Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge Lenkeoverikt Kopinor. Kopiering og opphavsrett Lest 31. januar, 2012http:// Læreplanverket for Kunnskapsløftet. (2006). [Oslo]: Kunnskapsdepartementet ; Utdanningsdirektoratet. 240s Personopplysningsloven html&emne=PERSONOPPLYSNING*& Lest 31. januar, 2012http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl html&emne=PERSONOPPLYSNING*& Solomon, G. & Schrum, L. (2010) Web 2.0: A How-To for Educators. ISTE. 280 s. Torvund, O. (2010). Opphavsrett: en introduksjon, Lest 31. januar, shttp://