Innfall (svinkler) og sammenhenger Lokal kultur administrasjon – finnes den? Kultur aktiviteter – hva er det? Kultur og ………… – bindestreksatsinger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Støtteordninger. Frivillighetsmidler Nordre Aker •Hovedsakelig støtte til gjennomføring av enkelttiltak og arrangementer •Organsiasjoner, lag og foreninger.
Entreprenører vil forme fremtidens utdanning Vibeke Hammer Madsen, HSH
Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Praktisk info til prosjektkunder
Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
10. oktober Fylkeskontakter 2008 Livet går opp og ned - snakk om det! 2009 I takt med deg selv. - Mestring i livets overgangsfaser 2010 Arbeid.
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
90 medlemmer – både små og store hus Nasjonalt nettverk - fra Longyearbyen til Lyngdal 20 % stilling som daglig leder Stifta på Ål i 1994 Driftet på dugnadsbasis.
De gjemte og glemte barna Hvorfor denne tittelen?.
Nordisk tilsynskonferanse
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
NHO – Bistandskonferanse 10. februar 2010 Våre erfaringer fra Afrika – Mulighetenes kontinent!
Norsk Sentrumsforum(NSF) • NSF berømmer arbeidet som er gjort for å utvikle, vitalisere og markedsføre norske byer og tettsteder. • De fleste sentrumsorganisasjoner.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Kultur og helse Hva slags kunnskap har vi om sammenhenger? Eksempler på tiltak Hva slags muligheter ligger i dette arbeidet? Dialogseminar Rinnleiret 26.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Teknologi og samfunn Felles Næringsutviklingsprosjekt i Melhus, Klæbu og Midtre Gauldal - samhandling med FoU – miljø Sverre Konrad Nilsen.
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Biblioteksjefmøte Karen Espelund. Grunnleggende forståelse Livet leves i kommunene Kulturens egenverdi og nytteverdi – begge tilnærminger må med.
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Kultur og samarbeid Kultur i strategisk folkehelsearbeid Deltakelse og opplevelse.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Einar Gudmundsson Smidig 2010 Et smidig prosjekt i England med et offshore team i India.
BPA | Borgerstyrt Personlig Assistanse. » Hvor finner jeg BPA? » Under fanen tjenester ligger BPA.
Mappe 1 Gruppe 2. ”Barn kan tidlig vise at de bryr seg om hverandre, løser konflikter og tar andres perspektiv. ”(R06, s.28) Å ta barns perspektiv vil.
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
SFO Kultur- og fritidsaktiviteter. Skal være tilpasset barna og foreldrenes behov.
Kulturlov Norsk kulturforum 21. April Norsk Kulturforum - NOKU Synliggjør kulturområdet. Representerer hele kulturfeltet. Har innflytelse på kulturpolitikk.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Måling av kultur En introduksjon. Kan kultur måles? Ja, og det skjer hele tiden.
KULTURPLAN Saksordfører: Ole Christoffer Rønning.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Gir kultur evig liv? Kultur og helse Fylkeskulturkonferansen 2004 Øyer november Prosjektleder FOLK 2 Margunn Skjei Knudtsen Nord-Trøndelag fylkeskommune.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger
Aktivitetskort- «Aktiv i Asker»
Den kulturelle spaserstokken Asker kommune
Aktivitetskort- «Aktiv i Asker»
Prosjektleder Ann Evy Duun
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Kulturstrategi for Hedmark fylkeskommune
Hvilke plattformer bruker dere?
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
KS Nord-Trøndelag – Strategikonferansen 2005
Hva er det beste med kulturlivet i drammen i dag?
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Asker Frivilligsentral Hasselbakken
Den kulturelle spaserstokken Asker kommune
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Invitasjon til Helt sjef!
Erfaringsutveksling og praktisk info
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

Innfall (svinkler) og sammenhenger Lokal kultur administrasjon – finnes den? Kultur aktiviteter – hva er det? Kultur og ………… – bindestreksatsinger

HUS FOR KULTUR KULTUR OG HELSE KULTUR OG OPPLÆRING KULTUR OG NÆRING

Kulturadministrasjonen i kommunene er gjennomgående liten – enkelte steder helt fraværende. Hvem har/gis ansvar lokalt? Har de myndighet og ressurser? Hvem er lokale tilretteleggere og arrangører? • Kommunen selv? • Frivillige organisasjoner? • Profesjonelle – institusjoner og organisasjoner? • Private næringsaktører? HUS FOR KULTUR Vi trenger steder å være – steder å lære – steder å planlegge – steder å formidle – steder å møtes ………… Har vi det?

KULTUR OG OPPLÆRING KULTUR OG HELSE KULTUR OG NÆRING • Grunnskolen • Kulturskolen • Den kulturelle skolesekken • Frivillige kulturorganisasjoner 120 timer pr. år i Asker kammerkor – 38 timer for våre barn Hvem – utdanningssektoren eller kultursektoren – er garantisten for dagens tilbud? Vi vet at gode kulturopplevelser har betydning for vår helse. Men glemmer vi at kultursatsingen må ligge i bunnen for dette arbeidet? Og hva snakker vi om? Å bli friske – eller å være i stand til å mestre eget liv – eller andre ting? Kultur og næring er et nasjonalt satsingsområde. Men er kulturlivets aktører beredt til å bli/være næringsdrivende? Hvem er sentrale kulturnæringsaktører i dag? Og vi har ikke snakket om by- og stedsutvikling, om turisme og attraksjonsverdi – og mye mer

Lokalt kulturliv er: • Kulturelt mangfold • 431 ulike lokale organisasjonsformer • 431 ulike administrative løsninger • 431 ulike fordelingsmodeller • 431 ……. • Offentlige, frivillige og private aktører som jobber både hver for seg og sammen Gjennomgående fokus: • Barn og unge • Det nye

Jeg savner en diskusjon om • Helhet og lange linjer • Kvalitet i form og innhold • Nødvendig infrastruktur Jeg ønsker mer fokus på de gode fortellingene om vellykket kulturarbeid i stort og smått Jeg ønsker flere kulturarbeidere som snakker varmt om KULTUR - og hva det koster av tid og penger - og hvilken kompetanse som trengs for videreutvikling